Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    brand-x skrev:
    Billa !

    Det du henviser til kan ikke helt medføre riktighet... slike innretninger øker kabinett-resonansen og resonansen i gulvet...

    Det kan fint være mulig att du oppfatter det som en forbedring...

    Nå har desverre slike debatter en tendens til å sette 2 leire opp mot hverandre, men i sannhetens tjeneste er det kun SD som har bevist sine påstander og det mot slike konkurenter som du henviser til.. testen ble utført av ljudtekniska institutt..

    Når det kommer til resonanser og krypbass-fenomen blir det litt u nødvendig å henvise til det subjektive da allerede veldig mange produsenter prøver å isolere/begrense slike tendenser..

    Jo dypere en ht spiller jo større er problemet, å sette hele rommet i resonanse kan neppe være en lydmessig gevinst...

    Design og eiefølelse er en helt annen sak...

    Er generelt enig i att man bør prøve selv...

    mvh
    Kjell P..
    Hei Kjell
    Er ikke sikker på hva du sikter til her. Jeg har altså ikke testet spikes i et sytem med tung fot ennå. det er noe jeg skal teste. Dette har jeg altså ikke testet.
    Det jeg har testet er Soundcare spikes direkte opp mot orginale dempeføtter som følger høytaleren rett på gulvet. Jeg har også vekslet mellom dempeføtter og spikes mellom høytaler og Ikea slakteblokk. Slakteblokk var plassert på hjul.
    I begge tilfellene kom spikes bedre ut.
    Mao ikke styggedom....
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Spikes direkte på steinhellene er det verste jeg har prøvd. Det førte til en forferdelig travel og "gneldrete/gjallende" mellomtone.
    Hei..
    Under mine ht bruker jeg  SoundCare spikes på 3 cm tykke steinheller som så står på gulvet via tynne filtputer. (Dette for å lett kunne flytte/skyve ht til den best posisjon med henblikk på kritisk lytting). ;)

    Jeg har aldrig hørt noe til den "gneldrende/gjallende" mellomtonen (eller unoter andre steder i frekvensgangen fra bass til diskant for den del) som "lark" snakker om.
    Tvert om lyder det meget bra i mine ører.
    Kan det vere alle faktorene i totalpakken ( HT, TYPE SPIKES  og STEINPLATA, og videre VEKTFORHOLDET MELLOM HT, SPIKES OG STEINPLATA OSV) til lark (og andre som har problem med spikes i forskjellige kombinasjoner) som fører til "hans problem" i mellomtonen ved bruk av spikes som han nevner ???

    Det virker å vere mange og forskjellige oppfatninger ved bruk av spikes. Det kan med andre ord ikke konkluderes med at spikes generelt sett er "styggedom"  ;D
    Soundcare spikes er i allefall IKKE "styggedom" hos meg. :D

    mvh
    56fwb :)
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Billa !

    Jeg skal ikke prøve å angripe oppfatningen din av hva som virker best, heller ikke att du opplever forskjell...... betviles ikke...

    Det jeg ikke forstår er att økt marktrykk kan oppleves som en forbedring når materialet ikke er i stand til å absorbere energien fra i dette tillfellet ht-kassen... En slik konstruksjon har egenskap i trykkbelastning, med kraft som deformerer materialet... Og hvis du skulle oppnåd en slik "kraft" tviler jeg på om den høyttaleren hadde hatt evne til å gjengi noe som helst...

    Å koble ett material med større tetthet og mindre absorbering til energikilden (ht-kassen) vil ikke under noen omstendigheter redusere resonanseproblemer i underlag eller kilde (ht).. Det har motsatt effekt... slik er det også med f.eks. cd-spiller...

    Jeg synes eksemplet med platesnurrern forteller det meste...

    Jeg tenker også på løpesko ;)

    mvh
    Kjell P.. :)
     
    L

    lark

    Gjest
    lark skrev:
    En overbevisende demonstrasjon av hvor dårlig spikes fungerer når det gjelder demping og forplantning av vibrasjoner er å sette vinylriggen direkte på spikes uten noen annen demping imellom. Man får et helvete av akustisk tilbakekobling, går man over gulvet høres det i høyttalerene, og forsiktig banking på racket høres tydelig og klart gjennom høyttalerene. Det blir rett og slett umulig å spille vinyl. Med dempeføtter blir det så og si tyst som i graven.
    Etter min oppfatning er spikes og lignende remedier en av de største misforståelsene i hifi. Men det ser jo steintøfft ut ;D
    Regner med at det er dette du sikter til, Brand-X. Det sier igrunnen det meste om spikes som underlag.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    lark skrev:
    En overbevisende demonstrasjon av hvor dårlig spikes fungerer når det gjelder demping og forplantning av vibrasjoner er å sette vinylriggen direkte på spikes uten noen annen demping imellom. Man får et helvete av akustisk tilbakekobling, går man over gulvet høres det i høyttalerene, og forsiktig banking på racket høres tydelig og klart gjennom høyttalerene. Det blir rett og slett umulig å spille vinyl. Med dempeføtter blir det så og si tyst som i graven.
    Etter min oppfatning er spikes og lignende remedier en av de største misforståelsene i hifi. Men det ser jo steintøfft ut ;D
    Regner med at det er dette du sikter til, Brand-X. Det sier igrunnen det meste om spikes som underlag.
    :eek:
    Hviss spikes fungerer så jæ.... dårleg som "underlag" som det hevdes her - hvorfor monteres de da også under "drittdyre" høytaler"?
    De som konstruerer desse høytalerene for den beste mulige lydkvalitet kan da umulig ta så mye feil? eller....... ???

    Kan erfaringen med akustisk tilbakekobling på en platesnurrer overføres til en høytalerer - egentlig??????

    mvh 56fwb
     
    L

    lark

    Gjest
    56fwb skrev:
    Hviss spikes fungerer så jæ.... dårleg som "underlag" som det hevdes her - hvorfor monteres de da også under "drittdyre" høytaler"?
    Fordi en stor del av markedet krever det. Hvorfor tror du at så og si alle "seriøse" forsterkere har balanserte innganger? P.g.a. at det låter bedre? Niks! Fordi markedet krever det.

    Hva er forresten den tekniske begrunnelsen for å bruke spikes under høyttalerene?

    a: For at høyttaleren skal stå stødig?
    b: For å dempe resonanser?
    c: Best mulig kobling til underlaget?
    d: Minst mulig kobling til underlaget?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Fordi en stor del av markedet krever det. Hvorfor tror du at så og si alle "seriøse" forsterkere har balanserte innganger? P.g.a. at det låter bedre? Niks! Fordi markedet krever det.
    [/quote]

    :)
    Ja,ja du er nå en modig kar lark ;D. rekner med at du nå har tøtsja nokre "såre tær" der ute. ;D
    Trur at denne tråden nå kommer til å ta av i en (kjempe)diskusjon om balanserte og ubalanserte inganger (legg merke til at ikke jeg heller nevnte ordet "kabel" - d er fali d serru!!!)
    Trur heller ikke att alle er enige med deg i denne konklusjonen lark. ;)

    Forresten: Hvordan stiller du deg til mine spm for et par innlegg siden....??

    mvh
    56fwb
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hva er forresten den tekniske begrunnelsen for å bruke spikes under høyttalerene?

    a: For at høyttaleren skal stå stødig?
    b: For å dempe resonanser?
    c: Best mulig kobling til underlaget?
    d: Minst mulig kobling til underlaget?
    [/quote]

    :)
    Rekner med at du gir oss svaret/fasiten - selv om jeg kjenner deg så pass godt at jeg vet svaret ditt :D

    56fwb :)
     
    L

    lark

    Gjest
    56fwb skrev:
    Rekner med at du gir oss svaret/fasiten - selv om jeg kjenner deg så pass godt at jeg vet svaret ditt :D

    56fwb :)
    Er faktisk ikke sikker på svaret sjøl. Den begrunnelsen som er mest brukt er vel at det rett og slett skal gi bedre lyd. Og erfaringene med spikes under vinylsnurreren viser vel hvor godt vibrasjoner overføres gjennom spikes, noe som også gjelder når spikes brukes som høyttalerunderlag. Enkelte hevder at spikes fungerer som en akustisk diode, dvs. at de leder vibrasjoner bare den ene veien. Dette er bare tull. Spikes leder vibrasjoner like godt i begge retninger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    lark skrev:
    Hva er forresten den tekniske begrunnelsen for å bruke spikes under høyttalerene?

    a: For at høyttaleren skal stå stødig?
    b: For å dempe resonanser?
    c: Best mulig kobling til underlaget?
    d: Minst mulig kobling til underlaget?
    Jeg tror den historiske begrunnelsen er teppebelagte gulv. Tunge høyttalere setter stygge merker i teppet. Spikes derimot... Men nå er det vel ikke så in med teppegulv i norske stuer.

    Og siden den gang har mytene om spikenes akustiske egenskaper kommet totalt utav kontroll.

    Man må være ganske godt opplest på en helt spesiell audiofysikk - og nesten totalt blank på vanlig fysikk - for å kunne se noen oppside med spikes under høyttalerne.
     
    L

    lark

    Gjest
    Akkurat nå spiller jeg "The Path Of A Decent Groove" med Tony Joe White. På denne CD'en er det rikelig med dyp bass og basstrommeanslag med skikkelig trøkk. Jeg spiller HØYT! Høyttalerkabinettet vibrerer en god del. Absolutt INGEN følbare vibrasjoner i steinplata. Tregulvet vibrerer merkbart på grunn av lydbølger overført gjennom lufta.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    Rekner med at du gir oss svaret/fasiten - selv om jeg kjenner deg så pass godt at jeg vet svaret ditt :D

    56fwb :)
    Er faktisk ikke sikker på svaret sjøl. Den begrunnelsen som er mest brukt er vel at det rett og slett skal gi bedre lyd. Og erfaringene med spikes under vinylsnurreren viser vel hvor godt vibrasjoner overføres gjennom spikes, noe som også gjelder når spikes brukes som høyttalerunderlag. Enkelte hevder at spikes fungerer som en akustisk diode, dvs. at de leder vibrasjoner bare den ene veien. Dette er bare tull. Spikes leder vibrasjoner like godt i begge retninger.
    Det som ligger i dette svaret ditt lark er vel at du svarer svaralternativ a.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    56fwb skrev:
    lark skrev:
    Spikes direkte på steinhellene er det verste jeg har prøvd. Det førte til en forferdelig travel og "gneldrete/gjallende" mellomtone.
    Hei..
    Under mine ht bruker jeg  SoundCare spikes på 3 cm tykke steinheller som så står på gulvet via tynne filtputer. (Dette for å lett kunne flytte/skyve ht til den best posisjon med henblikk på kritisk lytting). ;)

    Jeg har aldrig hørt noe til den "gneldrende/gjallende" mellomtonen (eller unoter andre steder i frekvensgangen fra bass til diskant for den del) som "lark" snakker om.
    Tvert om lyder det meget bra i mine ører.
    Kan det vere alle faktorene i totalpakken ( HT, TYPE SPIKES  og STEINPLATA, og videre VEKTFORHOLDET MELLOM HT, SPIKES OG STEINPLATA OSV) til lark (og andre som har problem med spikes i forskjellige kombinasjoner) som fører til "hans problem" i mellomtonen ved bruk av spikes som han nevner ???

    Det virker å vere mange og forskjellige oppfatninger ved bruk av spikes. Det kan med andre ord ikke konkluderes med at spikes generelt sett er "styggedom"  ;D
    Soundcare spikes er i allefall IKKE "styggedom" hos meg. :D

    mvh
    56fwb :)
    :) Hei lark...
    Hvordan stiller du deg til mine spm i vedlegget...
    Du vet at lyden er meget god (synest det selv i hvertfall) hos meg, noe du selv gav uttrykk for sist du var på vitjing..
    Hvorfor lyder forskjellige spikes så forskjellig som nevnt.
    Har du eller andre noen svar på dette....

    mvh 56fwb ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    56fwb skrev:
    Det som ligger i dette svaret ditt lark er vel at du svarer svaralternativ a.
    Mja........ hmmm...Jo du har rett. At høyttalerene står fjellstøtt er det eneste du oppnår med spikes. Bortsett fra at det ser forferdelig tøft ut, og at de degraderer lydkvaliteten ;D
    Vi får duellere om dette på neste treff i "lauget", fwb ;) Jeg velger våpen ;D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    56fwb skrev:
    Det som ligger i dette svaret ditt lark er vel at du svarer svaralternativ a.
    Mja........ hmmm...Jo du har rett. At høyttalerene står fjellstøtt er det eneste du oppnår med spikes. Bortsett fra at det ser forferdelig tøft ut, og at de degraderer lydkvaliteten ;D
    Vi får duellere om dette på neste treff i "lauget", fwb ;) Jeg velger våpen ;D
    :) D'er greit - berre det ikke smeller eller skjerer.................... ;D
    Jeg vet no heller ikke om desse Souncare spiksa ser voldsomt tøffe ut heller jeg da.......
     
    B

    brand-x

    Gjest
    56fwb !

    Sonic Design har demonstrert og dokumentert påvirkning fra konvensjonelle spikes kontra "høy"absorberende myke puter... ljudtekniska institutt....

    Sukkerbiter kan også gjøre nytten hvis det er hard rafinade ;) det var ingen fleip..
    Det ble brukt under en demoaften i bergen med over 100tusen klasse htère..

    Dynaudio laminerer ht-stativene i bunn og topp for å unngå nettopp problemet med kobling til underlag ... hvorfor tror du sand i slike stativer har en gunstig effekt utover stabilitet ?

    Til og med Fidelity har "verifisert" betydelige endringer ved å fylle stativ med bobleplast (test av Linn ht) pga. resonanser..

    Listen kunne blitt betydelig lengre............

    mvh
    Kjell P... :)
     
    L

    lark

    Gjest
    For engangs skyld vil jeg være uenig med deg brand-x. Jeg har ingen tro på hard raffinade som høyttalerunderlag. Jeg kan ikke tenke meg at det forhindrer at vibrasjoner overføres til golvet eller at de har noen dempende effekt i det ønskede frekvensområdet. Fylle høyttalerstativer med bobleplast ??? Niks. Fyll heller opp med tørr sand.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    brand-x skrev:
    56fwb !


    Sukkerbiter kan også gjøre nytten hvis det er hard rafinade ;) det var ingen fleip..
    Det ble brukt under en demoaften i bergen med over 100tusen klasse htère..


    Listen kunne blitt betydelig lengre............

    mvh
    Kjell P... :)
    Det vart vel søt musikk av det tenker jeg... Jeg klarte berre ikke å dy meg...................... ;D

    PS Virtuosoen funger perfekt brand-X/Kjell P Dette var et lykkekjøp fra min sin side.... :D :) ;)

    mvh 56fwb
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    lark skrev:
    For engangs skyld vil jeg være uenig med deg brand-x. Jeg har ingen tro på hard raffinade som høyttalerunderlag. Jeg kan ikke tenke meg at det forhindrer at vibrasjoner overføres til golvet eller at de har noen dempende effekt i det ønskede frekvensområdet. Fylle høyttalerstativer med bobleplast ??? Niks. Fyll heller opp med tørr sand.

    Nå skal jeg ikke si at jeg vet dette for sikkert,men var det ikke anbefalt av Linn som faktisk har konstruert stativet?At man skulle bruke bobleplast altså...
     
    B

    brand-x

    Gjest
    lark !

    Jeg mener ikke att hard rafinade har noe som helst for seg. Det var sitert fra en av arangørene..
    Mener å huske att jeg har brukt dette sitatet tidligere for å illustrere hvordan ekte audiofile tenker rundt det med "remedier" og betydningen av det... Det ble faktisk spurt hvilket "brand" det var.. ;)

    Det stemmer att det var Linn sin representant som kom med bidraget... om det med bobleplasten... men i følge Fidelity ble det merkbar bedring.... :)

    56fwb !

    Hyggelig å høre.. :) Den var det hos meg også :) :)og står fremdeles øverst på kabel-listen ;D

    mvh
    Kjell P.. :)
     
    L

    lark

    Gjest
    brand-x skrev:
    Det stemmer att det var Linn sin representant som kom med bidraget... om det med bobleplasten... men i følge Fidelity ble det merkbar bedring.... :)
    Vel, det er en god del folk som påstår at spikes også fører til merkbar forbedring......................
    Tror nok heller at bobleplast fungerer bedre som underlag enn som stativfyll.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Tror nok heller at bobleplast fungerer bedre som underlag enn som stativfyll.
    [/quote]

    D hadde no vore arti at du prøvde dette da lark..... ;)
    Venter gjerne på å høre konklusjonen - kontra anna dempemateriell.
    Tar du utfordringen - som du selv kom med.......  :D ;)

    mvh 56fwb (forsatt førnøyd med Soundcare Spikes- det kan kanskje vere Virtuosoen?? ;D)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Skummet gjennom denne tråden nå, og bet meg merke i Asbjos lille sprettballhistorie. Hadde tenkt å prøve halve squashballer under høytalerne, men det er da kanskje ikke noe god ide med tanke på demping (Nå må det jo sies at man må jobbe litt for å få en squashball til å fyke, så det blir kanskje noe annet)?

    Mvh
    Sniff
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Squashballer burde egne seg glimrende. De har stor fjæringskapasitet i tillegg til at de absorberer masse energi.
     
    L

    lark

    Gjest
    Idag har jeg hatt fri, og dagen er brukt til eksperimentering. Etter en god frokost satte jeg igang. Spikes ble montert mellom høyttalere og steinheller for å sjekke om mine påstander fortsatt holder vann. Jepp! Kvinnelig vokal og pianomusikk får en betoning som gjør at det blir ubehagelig å lytte på når man drar på litt volum. Bassen virker grei. Bra med trøkk i trommer og bra modulasjon i basstonene. Stereoperspektivet kunne vært bedre. Men jeg oppdager også at høyttalerkassa har en stygg klang i nederste halvdel når jeg banker på den. Hmmm... dette er ikke bra. Vel, vekk med spikes og tilbake med dempeputene mellom høyttaler og stein. Først banketest, og jamen er ikke klangen i kassa redusert. Men den er ikke helt vekk. Ny lytterunde med samme musikk viser klart at betoningen på vokal og piano er redusert, men er den vekk? Vanskelig å si uten en referanse å forholde seg til. Bassen er muligens litt fastere, men ikke mye. Stereoperspektivet er bedre. Neste skritt er å ta vekk dempeputene, og sette høyttalerene direkte på steinplatene uten noe imellom. Ny banketest på høyttaleren, og du verden! Klangen i kassa er helt borte! Dette lover godt! På med musikk igjen, og nå er stereoperspektivet klart bedre, bassen er som før, men vokal og piano har fått en svært så ørevennlig klang. Nå synes det som siste rest av betoning er vekk. Jeg kommer plutselig på at jeg har noe blu-tack liggende i skuffen. Jeg MÅ bare prøve å koble høyttalerene til steinhellene slik at de oppfører seg som en felles masse, og fem klyser med blu-tack havner mellom hver høyttaler og steinhellene. Etter at blu-tacken har fått satt seg (klysene flyter ut til en diameter på ca. 5 cm etter noen minutter) sitter høyttalerene som limt fast. På med musikk igjen, og nå kommer gliset fram ;D Mellomtonen er like flott. Stereoperspektivet synes å være enda bedre, og bassen har fått et formidabelt trøkk. Stor forandring. Basstrommeanslag sitter i mellomgulvet som et knyttneveslag, og stramheten og modulasjonen er MYE bedre enn før. At klangen i høyttalerkassa er vekk og at systemet sin totale masse er dramatisk økt p.g.a. steinplatene har tydeligvis stor effekt. Dette var moro du ;D ;D
    P.S. Dempeputene mellom steinheller og gulvet er fremdeles på plass, og har sittet der under hele seansen.

    mvh
    Professor lark
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Gratulerer med opptagelsen, også derfor tunge ht-stativer generellt har noe for seg. Dette har du nå konstantert gjennom ditt steinplate-prosjekt :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det var et prisverdig eksperiment lark!

    Konklusjonen demonstrerer vel din på sett og vis at det ikke nødvendigvis finnes en universalløsning her. Det er tydelig at dine høyttalere nyter godt av å være klistret til steinplaten. Dette handler jo om vibrasjonskontroll - og der må man forvente at ulike høyttalerkabinetter kan oppføre seg ulikt. Oppsiden av en slik løsning vil naturligvis være avhengig av hvor slik klang man har i kassa i utgangspunktet.

    Jeg er ellers ikke i tvil om at denne måten å plassere høyttalere på har mye for seg i svært mange oppsett.


    Til janb,

    Jeg er ikke sikker på at denne løsningen uten videre er overførbar til tunge ht-stativer. Jeg tror det kommer an på stativene og ikke minst hvordan høyttalerne festes til stativene.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Bx skrev:
    Til janb,

    Jeg er ikke sikker på at denne løsningen uten videre er overførbar til tunge ht-stativer. Jeg tror det kommer an på stativene og ikke minst hvordan høyttalerne festes til stativene.
    - blue tac e.l er det eneste som duger for å feste ht til high-mass stativ.

    Ht stativ av "light" typen er kun laget for å få ht i "ørehøyde". Det eneste de gjør er å gi deg et bedre lyttevindu og en generell bedring i lyden fordi du kanskje har fjernet dine ht fra gulvet eller bokhylla'.

    Det er min påstand at enhver små ht vil få bedret ytelse ved og limes fast til et par ht stativer med tung masse. Spesielt tydelig manifisterbart i "bedre" bassgjengivelse som lark påpeker. Sikkert mulig å skru eller whatever også. Det viktigste er at stativet og ht blir "ett" :)

    Så Bx, hva tenker du?
     
    L

    lark

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Er det mulig å fjerne blue-tack'en igjen hvis man først har satt det på?
    Kan fjernes uten problemer, og brukes om igjen. De fleste bokhandeler har blu-tack, eller "tack it" som det også kalles.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    56fwb !

    Det er Straightwire`n ........ ;D

    Det kan også tilføyes gummislanger (med luft i selvfølgelig) mange seriøse produsenter som bruker det...

    Kan ta med luftputespilleren til Forsell, som nettopp pga. funksjonen med dempingen av drivverket har toppet lister over de beste produkter...

    Ellers har jo tråden vært særdeles pen til å ha 2 forskjellige innfallsvinkler til underlag..
    Sånn burde alle tråder være....

    mvh
    Kjell P.. :)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    "Sånn burde alle tråder være...." - peace & tranquility... ;-)
     
    L

    lark

    Gjest
    Det er igrunnen bemerkelsesverdig få som har engasjert seg i denne tråden: Den handler jo om et tema som faktisk har temmelig mye å si for lyden i anlegget.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Mange vet ikke bedre...og det er synd.
     
    L

    lark

    Gjest
    Spørsmålet som begynner å gnage i urovekkende grad nå er; kan dette bli enda bedre.................?
    Ja, ja. Mye vil ha mer sa brura.................. ;D
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    janb skrev:
    Bør ta med denne: :) + ;) + :D + ;D + 8) = ?
    - tipper at du er nær målet ifht. hva de fysiske lover tilsier, men så kommer kabling osv. Uansett, tror jeg at du har gjort den vikigste opptagelsen ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn