Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    mls skrev:
    Sett spikes under høyttalerene og sett Q-Dampers under spiksene.
    +1
    Q-dempere er både effektive og diskrete.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Dette med demping av kanskje spes kabinetter vil vel også kunne variere noe med produsenten, noen produsenter legger mer egnede dempeanordninger i konstruksjonen enn hva man selv kan oppnå med egne tweaks, eller i værste fall, at man gjøre vondt verre med å tweake selv.
    Noe jeg selv erfarte med min Audionet rigg, idag unngår jeg slike tweak i størst mulig grad, og kjører vel nu mer totalt tweake fritt (vds jeg bruker kabel løftere, men det er mer av estetiske/praktiske årsaker enn lydmessige) :-\ :D :)...

    Mine siste erfaringer med tweaking
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    Vidar_M skrev:
    mls skrev:
    Sett spikes under høyttalerene og sett Q-Dampers under spiksene.
    +1
    Q-dempere er både effektive og diskrete.
    Hvis det er Art Q-dampers http://www.tnt-audio.com/clinica/qdamper_e.html du sikter til, så er disse laget av syntetisk grafitt. Dette materialet har stor stivhet, høy resonans og relativt høy indre demping. Den høye resonansfrekvensen gjør det dårlig egnet til formålet etter det jeg har lært i denne tråden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd Q-dampers selv. Kan godt hende at kombinasjonen spikes/Q-dampers blir bedre enn spikes alene. Jeg forstår ikke helt hvilken funksjon spikes skal ha i en slik kombinasjon. Det må da være bedre å bare bruke grafittklumpen som i det minste demper litt. "Litt bedre enn spikes alene" er ikke verdt spesielt mye penger etter min oppfatning. Det kunne være naturlig å ha et alternativ med myke gummiklosser å sammenligne med, sånn at man hører hva som skjer hvis man blir helt kvitt resonansen. Og når sånne løsninger kan skaffes til en snau hundrings kan man vurdere hvor mye man er villig til å betale for en mellomting.
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Vidar_M skrev:
    +1
    Q-dempere er både effektive og diskrete.
    Jeg har sverget til cones/spikes og ART Q-dampers under høyttalere i alle år, inntil jeg monterte BM-Cones og musikken nesten fysisk veltet ut av høyttalerne.
    En sjelden god match hos meg, men da jeg introduserte Q-dampers mellom BM og gulvet ble lyden diffus og dynamisk kraftig redusert.
    I den forbindelsen var det enkelt å høre forverringen - ART Q-dampers har fått et annet liv hos meg etter det....

    prnesse skrev:
    Hvem selger q-dampers i Norge?
    Oslo Hi-Fi Center solgte ART Q-dampers på 90-tallet, har ikke sett dem til salgs der på mange år.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Boe skrev:
    Vidar_M skrev:
    +1
    Q-dempere er både effektive og diskrete.
    Jeg har sverget til cones/spikes og ART Q-dampers under høyttalere i alle år, inntil jeg monterte BM-Cones og musikken nesten fysisk veltet ut av høyttalerne.
    En sjelden god match hos meg, men da jeg introduserte Q-dampers mellom BM og gulvet ble lyden diffus og dynamisk kraftig redusert.
    I den forbindelsen var det enkelt å høre forverringen - ART Q-dampers har fått et annet liv hos meg etter det....

    prnesse skrev:
    Hvem selger q-dampers i Norge?
    Oslo Hi-Fi Center solgte ART Q-dampers på 90-tallet, har ikke sett dem til salgs der på mange år.

    Takker for svar. Da blir det nok til at jeg heller prøver noe annet, og hvis det er billigere er jo det et kjempepluss.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    På musikkrommet som er i første etasje har jeg såle av betong, reflecta varmekabelplater og alloc laminatgulv

    Når jeg koblet til suben i anlegget mitt så skranglet det i det meste i stereobenken når volumet kom på

    Med en ljudia dempepute under hver fot på suben forsvant all skrangling og bassen satt som et skudd ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg skal ha demping under et par Monitor Audio RS6. Har tregulv under som ikke er 100% jevnt. Hva anbefaler dere, myke føtter, steinheller, sånne lydrotter eller?

    Mange kjøper jo disse føttene som jeg ikke husker navnet på i farten, men er det andre saker som er like bra?
     
    L

    lark

    Gjest
    Anbefaler underlag i rekkefølge nedenfra og opp: Dempeføtter - steinheller - dempeføtter - høyttaler. Dempeføttene tilpasses den vekten de skal bære. Jeg ser at RS6 har spikes som standard. Demonter og legg i skuffen!!!

    Linker til SD-foten eller Tema Isolator finner du tidligere i denne tråden. Lykke til ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, hvor kjøper man slike steinheller til en overkommelig penge?
     
    L

    lark

    Gjest
    Du må nok kontakte et firma som driver i stein- og skiferbransjen og får steinhellene skåret i den dimensjonen du trenger.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    prnesse skrev:
    Boe skrev:
    Vidar_M skrev:
    +1
    Q-dempere er både effektive og diskrete.
    Jeg har sverget til cones/spikes og ART Q-dampers under høyttalere i alle år, inntil jeg monterte BM-Cones og musikken nesten fysisk veltet ut av høyttalerne.
    En sjelden god match hos meg, men da jeg introduserte Q-dampers mellom BM og gulvet ble lyden diffus og dynamisk kraftig redusert.
    I den forbindelsen var det enkelt å høre forverringen - ART Q-dampers har fått et annet liv hos meg etter det....

    prnesse skrev:
    Hvem selger q-dampers i Norge?
    Oslo Hi-Fi Center solgte ART Q-dampers på 90-tallet, har ikke sett dem til salgs der på mange år.

    Takker for svar. Da blir det nok til at jeg heller prøver noe annet, og hvis det er billigere er jo det et kjempepluss.
    Har sendt deg PM
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Etter å prøvde harde materialer som spikes og myke som Tema isolator, endte jeg opp med en mellomting: kork.
    Kork briketter får man vel for 10-20 kr. Kork egner seg kanskje mest for relativt tunge høyttalere 40-50 kg+.
    Kanskje vinkorker kan også kan være tingen for tunge høyttalere...?

    Kanskje blande seg noe eget med kork oppi sement/gips?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    lark skrev:
    Anbefaler underlag i rekkefølge nedenfra og opp: Dempeføtter - steinheller - dempeføtter - høyttaler. Dempeføttene tilpasses den vekten de skal bære. Jeg ser at RS6 har spikes som standard. Demonter og legg i skuffen!!!

    Linker til SD-foten eller Tema Isolator finner du tidligere i denne tråden. Lykke til ;D
    Men man kan skru ut spikene og da er det en gummiring de kan stå på, så en har jo en slags demping der, Steinhellene kan jeg jo ta noe ala møbelputer under og tar 2-3 lag?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Anbefaler underlag i rekkefølge nedenfra og opp: Dempeføtter - steinheller - dempeføtter - høyttaler. Dempeføttene tilpasses den vekten de skal bære. Jeg ser at RS6 har spikes som standard. Demonter og legg i skuffen!!!
    Et mykt underlag fungerer som et lavpassfilter: Slipper gjennom frekvenser under resonans, filtrerer vekk frekvenser over resonans. Fordelen med en slik to-masse-løsning er at avrullingen blir 12 dB/oktav over resonansfrekvensen, heller enn 6 dB/okt. Ulempen er at det blir mer kinkig å analysere. Det blir bl.a. to resonansfrekvenser og noen sære svingemoduser. Hvis ting avstemmes veldig feil kan man få til en løsning hvor steinhella ligger bom stille og høyttaleren spretter rundt oppå. Og det var ikke det man ville.

    En gammel tommelfingerregel er at hvert trinn i en slik kjede skal være ti ganger stivere enn det foregående, regnet fra massen som skal dempes (høyttaleren) mot fast underlag. F eks dørstoppere/gummiklosser, steinhelle, Tema isolator/SD-føtter. Da går det an å tenke på hvert trinn for seg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    ...
    Et mykt underlag fungerer som et lavpassfilter: Slipper gjennom frekvenser under resonans, filtrerer vekk frekvenser over resonans. Fordelen med en slik to-masse-løsning er at avrullingen blir 12 dB/oktav over resonansfrekvensen, heller enn 6 dB/okt. Ulempen er at det blir mer kinkig å analysere. Det blir bl.a. to resonansfrekvenser og noen sære svingemoduser. Hvis ting avstemmes veldig feil kan man få til en løsning hvor steinhella ligger bom stille og høyttaleren spretter rundt oppå. Og det var ikke det man ville.
    ...
    Dersom man derimot treffer så er det steinhella som svinger vilt og HT som står rimelig stille ift. gulvet/romet. Aka Tuned mass damper

    mvh
    KJ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Mao vil dette være en hjemelaget "Base plattform" for tunge objekter. Målet må være å lage en plate med lik vekt som høytalerne og legge myke demperemedier i mellom ht og plate samt plate og gulv???
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, vet ikke om jeg var helt med over der Asjbo, your point being?

    :)

    Hva anbefales da under høyttaler på tregulv, bare høyttaler med "gummi"aktige bein, eller noen form for plate?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Billa skrev:
    Mao vil dette være en hjemelaget "Base plattform" for tunge objekter. Målet må være å lage en plate med lik vekt som høytalerne og legge myke demperemedier i mellom ht og plate samt plate og gulv???
    Alternativt så kan man bruke skumputer mellom HT og gulv og montere en pendel på toppen av HT, jf. Taipei 101, med en resonansfrekvens tilsvarende resonansfrekevensen mellom HT og gulv.

    mvh
    KJ
     
    L

    lark

    Gjest
    Viktigt å presisere at dette fungerer utmerket også med bare dempeføtter mellom høyttaler og gulv. Det viktigste er å unngå styggedommen som kalles spikes. Men inkluderer man steinplate så har man den ultimate løsning etter mine erfaringer. Et annet bra alternativ er å sette høyttaleren direkte på steinplata med bluetack imellom. Høyttaleren sitter som limt fast, og man drar fordel av masseøkningen i det svingende systemet. Dette krever naturligvis at høyttalerene er helt plane under.
     
    L

    lark

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Steinhellene kan jeg jo ta noe ala møbelputer under og tar 2-3 lag?
    Hvis det er filtputer du mener, så fungerer det dårlig som demping.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    janb skrev:
    "At svaiingen går utover bassgjengivelsen vil jeg påstå er en myte" - hva skjer om basselementet beveger seg horisontalt og ikke står fast forankret. Blir det da bedre bassgjengivelse?
    Akkurat denne teoretiske problemstillingen er det mange som hekter seg opp i. Men forskjellen i masse mellom bassmembranen og resten av høyttaleren er så enorm at teorien ikke har betydning. Mine B&W 703 står på dempeputer. Jeg har hatt erfarne lyttere på besøk som har lurt på hvor jeg har gjemt suwooferen. Og bassen er så stram og detaljert at det er en fryd. Kors på halsen ;D
    - her må vi ta et forbehold om sidemontert bass, kontra front montert evt. to sidemonterte basser jobbende i motfase og som da utkansellerer vibrasjonene fra hverandre.

    Det er derfor f.eks denne er anbefalt som "tweak" til Galloene:
    http://www.brightstaraudio.com/gallo_stands.htm
    - dette er en av flere varianter som skal forankre ht så den ikke beveger seg sideveis og samtidig gjøre noe med denne ht's høyde over havet generellt.

    Uten å ha forsøkt vil jeg tippe den har en bra effekt. Har du små ht og limer dem til et par tyngre stativer vil du ganske sannsynligvis oppleve en strammere og fastere bass av samme årsak. Jeg er nok ikke den eneste på HS som har oppdaget det :)

    Derfor velger jeg å henge meg opp i problemstillingen som ikke bare er teoretisk. Ingen tvil om at det virker ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    janb skrev:
    Derfor velger jeg å henge meg opp i problemstillingen som ikke bare er teoretisk. Ingen tvil om at det virker ;)
    Hvis man er opptatt av denne problemstillingen så er jo forslaget mitt om bluetack i innlegg #61 er alternativ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Viktigt å presisere at dette fungerer utmerket også med bare dempeføtter mellom høyttaler og gulv. Det viktigste er å unngå styggedommen som kalles spikes. Men inkluderer man steinplate så har man den ultimate løsning etter mine erfaringer. Et annet bra alternativ er å sette høyttaleren direkte på steinplata med bluetack imellom. Høyttaleren sitter som limt fast, og man drar fordel av masseøkningen i det svingende systemet. Dette krever naturligvis at høyttalerene er helt plane under.
    Tja, dette er en påstand som ikke medfører riktighet i alle oppsett og med ALLE ører. Jeg har erfart at Soundcare har vært bedre en riktig avstempte gummiføtter.
    Bassen ble strammet opp og flere detaljer ble klarlagt. Det viktigste er uansett å prøve selv.

    Skal i ettertid lage en betongplate med samme vekt som høytalerne (ca 35 kg) og prøve med både spikes og først og fremst myke remedier. Så skal jeg uttale meg med sikkerhet hva som er best hjemme hos meg.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    janb skrev:
    Derfor velger jeg å henge meg opp i problemstillingen som ikke bare er teoretisk. Ingen tvil om at det virker ;)
    Hvis man er opptatt av denne problemstillingen så er jo forslaget mitt om bluetack i innlegg #61 er alternativ
    - definitivt, dette har mye for seg etter min mening :)
     
    L

    lark

    Gjest
    Spikes direkte på steinhellene er det verste jeg har prøvd. Det førte til en forferdelig travel og "gneldrete/gjallende" mellomtone.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, så jeg kan har 4 slike under hver høyttalers gummifot?

    Bildet her er fra teppegulv, jeg har TREgulv. De sorte beina har spikes i midten, og en slags gummiblomst når du tar dem bort.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Hvis sokkelen på bildet er flat under, så tror jeg at jeg ville ha fjernet hele beinanordningen og latt sokkelen hvile direkte på dempeføttene. 4 stk under hver høyttaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Ja, vet ikke om jeg var helt med over der Asjbo, your point being?

    :)

    Hva anbefales da under høyttaler på tregulv, bare høyttaler med "gummi"aktige bein, eller noen form for plate?
    Point being at det er såpass mye mikk med å være sikker på at en sånn to-masse løsning faktisk fungerer bedre enn en med bare en masse, at jeg har endt opp med den enkleste løsningen: Gummiaktige ben under høyttalerene. Tilstrekkelig lav resonansfrekvens og 6 dB/oktav over resonansen. Holder i massevis.

    Legg forøvrig merke til at en sånn "tuned mass damper" som KJ nevner vanligvis har en liten masse i fjærer oppå den vibrerende massen som skal dempes. Tenk plastfugl på en spiralfjær montert oppå en vaskemaskin. Energien som får fuglen til å sprette rundt hentes fra vaskemaskinen, som får mindre bevegelser. Det samme skjer enten det er vaskemaskinen som sentrifugerer eller den påtrykkes vibrasjoner fra omgivelsene. Typisk feil løsning hvis høyttaler = fugl. Se f eks sidene til produsenten GERB. Legg også merke til at i avsnittet om vibrasjonsdemping av sensitivt utstyr, som er det som kommer nærmest våre applikasjoner, viser GERB bare skisser av løsninger med utstyret fast montert på en plate, som så står på myke fjærer med dempere i tillegg. Det enkleste kan noen ganger være det beste.

    Jeg har forøvrig to-masse-løsninger i racket. Der er det MDF-plater som utgjør den midterste massen i kjeden komponent-fjæring-plate-fjæring/demping-rack. Der ga jeg mer eller mindre opp å forstå eksakt hvordan dette skulle avstemmes for å bli helt optimalt. Og jeg har sett differensialligninger før. Endte opp med å bruke den tommelfingerregelen jeg nevnte; jeg prøvde å legge resonansfrekvensen for komponenten på sine fjærer et godt stykke unna resonansen for neste fjær/dempe-element under plata. Så prøvde jeg å avstemme greiene slik at resonansen for platespilleren er forskjellig resonansen for CD-spilleren, og så videre gjennom hele stabelen, sånn at ingen enkelt frekvens skal få hele racket til å danse rundt på gulvet. Tror jeg traff noenlunde bra.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Billa !

    Det du henviser til kan ikke helt medføre riktighet... slike innretninger øker kabinett-resonansen og resonansen i gulvet...

    Det kan fint være mulig att du oppfatter det som en forbedring...

    Nå har desverre slike debatter en tendens til å sette 2 leire opp mot hverandre, men i sannhetens tjeneste er det kun SD som har bevist sine påstander og det mot slike konkurenter som du henviser til.. testen ble utført av ljudtekniska institutt..

    Når det kommer til resonanser og krypbass-fenomen blir det litt u nødvendig å henvise til det subjektive da allerede veldig mange produsenter prøver å isolere/begrense slike tendenser..

    Jo dypere en ht spiller jo større er problemet, å sette hele rommet i resonanse kan neppe være en lydmessig gevinst...

    Design og eiefølelse er en helt annen sak...

    Er generelt enig i att man bør prøve selv...

    mvh
    Kjell P..
     
    L

    lark

    Gjest
    brand-x skrev:
    Billa !

    Det du henviser til kan ikke helt medføre riktighet... slike innretninger øker kabinett-resonansen og resonansen i gulvet...


    mvh
    Kjell P..
    Enig, Brand X. Soundcare er ikke annet en spikes (tidligere omtalt som styggedom) med integrert gulvskåner.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    ...Det enkleste kan noen ganger være det beste.

    Jeg har forøvrig to-masse-løsninger i racket. Der er det MDF-plater som utgjør den midterste massen i kjeden komponent-fjæring-plate-fjæring/demping-rack. Der ga jeg mer eller mindre opp å forstå eksakt hvordan dette skulle avstemmes for å bli helt optimalt. Og jeg har sett differensialligninger før. Endte opp med å bruke den tommelfingerregelen jeg nevnte; jeg prøvde å legge resonansfrekvensen for komponenten på sine fjærer et godt stykke unna resonansen for neste fjær/dempe-element under plata. Så prøvde jeg å avstemme greiene slik at resonansen for platespilleren er forskjellig resonansen for CD-spilleren, og så videre gjennom hele stabelen, sånn at ingen enkelt frekvens skal få hele racket til å danse rundt på gulvet. Tror jeg traff noenlunde bra.
    Som generell DIY-tommelfinger-betraktning så er det enkleste også det beste - det har mye større sannsynlighet for å fungere etter hensikten.

    Andre løsninger og tilnærminger kan imidlertid en gang i blandt også fungere bra. Platespilleren min er satt opp med et dobbelt fjær/masse-system - i rekkefølge fra bunnen og opp blir det 1) stereobenk - 2) fjær - 3) Marmor (ca 15 kg) - 4) fjær - 5) platesnurrer (ca 15 kg). Avfjæringen er gjort med tema isolator, og avfjæringen under marmorplata er avstemt til omlag dobbelt så mye vekt som den under platespilleren (dvs jeg har ei pute mindre under platespilleren da det «kalkulatoriske» ble litt i stiveste laget +/- ift eksakt vekt og vektfordeling og andre fallgruver). Dertil så har platespilleren flytende oppheng, så det er i realiteten tre «sekvensielle» fjær/masse systemer som svinger omkring i det samme virkeområdet- musikk blir det lell 8)
    (Jeg ser her bort i fra fjær/masse-virkning i stereobenken, gulvet og blokka ;))

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Platespilleren min er satt opp med et dobbelt fjær/masse-system
    Det kan sikkert fungere riktig bra, forutsatt at fjærene er så myke at alle resonanser ligger godt under 20 Hz og derfor aldri slås an av noe signal. Jeg har altså tilsvarende løsning i racket. Hos meg ligger en gruppe resonanser i racket rett under 10 Hz og en annen gruppe enda mye lavere. Da blir sære svingemodi mest kuriosa for folk som dytter borti sakene med en finger og lar seg fascinere av at "jøss, det pendler!". Velting er ikke noe tema for en lav komponent på myke fjærer. Under en høy og slank høyttaler kan en så myk stabel med en steinplate i midten derimot bli litt vaklevoren. Og da kan en løsning som er tilstrekkelig stabil vise seg å ha noen sære trekk i nederste oktav. Teoretisk sett. Men flere kilometer bedre enn spikes blir det uansett.

    Og hos meg er det ikke mulig å se bort fra fjæring i gulvet. Gammelt trehus. Gulvet funker som en eneste stor panelresonator som spiser bass til frokost, middag og kvelds. Å flytte høyttalerne over fra superspikes til gummi dørstoppere står fortsatt som en av de største oppgraderingene noensinne, mye på grunn av at bygningen er slik som den er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn