Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Har et par RF-82mk2. Disse har "føtter" med gummi under.

    Har nettopp bestilt 8stk. sånne:
    spike.PNG


    Slik jeg tolker det vil disse mest sannsynlig gi mer vibrasjoner til gulv istedenfor å fjerne de?
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Vipa har fulgt tips fra jaybill og vært på clas ohlson og kjøpt gummi matte.
    Tror dette er en av de beste tweaks jeg har gjort.
    Har testet litt med basstung musikk (billie Eilish og cohen, you want it darker). Strammere bass med mer "atakk"
    For å bruke en floskel, synes høyttalerne forsvant litt og lydbildet ble bredere.
    Synd at jeg ikke har måleutstyr (og heller ikke hadde vist hvordan jeg skulle brukt det)
    Får detta tror jeg funka!

    Vis vedlegget 578712 Vis vedlegget 578713

    Diskré utseende også ;)

    Åsså 150 spenn æ gett...
    Jeg har beholdt spikes m/parkettbeskytter. Da sikrer du en komprimering av dempegummien.

    Hyggelig at dette tweaket gav hørbare forbedring. De samme forbedringene kan jeg melde, mer artikulert bass, mer av bredde og dybde, tydeligere plassering av instrumenter og utklinging :)
    BAE324BE-C087-4D0C-8550-31068BB693C3.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Gjennomslagsgummi fra Biltema fungerer utmerket. Finnes med M8 gjenger (høyde gummi ca 3 cm) og med M10 gjenger som da har en gummihøyde på 6cm. Som alle gummiprodukter så kan dem vulke seg fast og etterlate merker i underlaget som man må fjerne med forsiktig gnikking. Man løser dette enkelt med en liten papirbit, tøystykke, tapebit osv.

    Jeg låner dette bildet fra en annen tråd her på sentralen som viser hvordan man løser dette til 1/10 av prisen man må betale for tilsvarende produkter hos hifipushere:



    Hettemuttere hadde gitt et annet uttrykk og man kan også kjøpe sorte hettemuttere for et mer diskre utseende.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Ja.. og hvis du ikke liker fargen må du vaske dem med aceton og spraye dem med en fleksibel plastlakk. Men dem er temmelig myke og hvis du skal ha dem under veldig tunge komponenter så kan dem kanskje bli for myke? Asbjørn har gjort utregningen som viser at dem duger.

    -BB-
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Clas Ohlson har også: :)

    Her skjer det svært lite for tiden, men har kjøpt en super high end oppgradering til høyttalerne. Fra hifi-boutique-en Clas Ohlson og Quantum-ingeniørene hos Wish.com, kommer disse luksuriøse føttene.

    Nå står høyttalerne vannrett, og avkoblingen mot gulvet bør ha blitt bedre. :)

    Vis vedlegget 557171

    Vis vedlegget 557172
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja.. og hvis du ikke liker fargen må du vaske dem med aceton og spraye dem med en fleksibel plastlakk. Men dem er temmelig myke og hvis du skal ha dem under veldig tunge komponenter så kan dem kanskje bli for myke? Asbjørn har gjort utregningen som viser at dem duger.

    -BB-
    Jeg har fire slike i racket og seks under subwooferen. Lakkert med hhv sølv og svart akrylspray. Se signaturtråden.
    Se opp for tendensen til å klebe seg fast til gulvet over tid, så en liten bit matpapir under hver kan være en god idé.
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gjennomslagsgummi fra Biltema fungerer utmerket. Finnes med M8 gjenger (høyde gummi ca 3 cm) og med M10 gjenger som da har en gummihøyde på 6cm. Som alle gummiprodukter så kan dem vulke seg fast og etterlate merker i underlaget som man må fjerne med forsiktig gnikking. Man løser dette enkelt med en liten papirbit, tøystykke, tapebit osv.

    Jeg låner dette bildet fra en annen tråd her på sentralen som viser hvordan man løser dette til 1/10 av prisen man må betale for tilsvarende produkter hos hifipushere:



    Hettemuttere hadde gitt et annet uttrykk og man kan også kjøpe sorte hettemuttere for et mer diskre utseende.

    -BB-
    Hei, vet du hvor vedkommende har fått fatt i outriggers som vist på bildet? Dette er noe i den retningen jeg ser for meg..
     
    Sist redigert:

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Hei, vet du hvor vedkommende har fått fatt i outriggers som vist på bildet. Dette er noe i den retningen jeg ser for meg..
    Iflg posten hans så har han laget dem selv av alu.

    -BB-
    Jeg har også vært inne på tanken å få laget slike. Hadde satt stor pris på hvis du kunne linke til innlegget hans.

    Mvh Morten
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet
    Hei, vet du hvor vedkommende har fått fatt i outriggers som vist på bildet. Dette er noe i den retningen jeg ser for meg..
    Iflg posten hans så har han laget dem selv av alu.

    -BB-
    Jeg har også vært inne på tanken å få laget slike. Hadde satt stor pris på hvis du kunne linke til innlegget hans.

    Mvh Morten
    Urut av meg, beklager: https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/97123-ra-d-til-feedback-pa-platespiller.html
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.868
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er fornøyd med Sonic Design sine dempeputer.
    Ser disse selges av noen til 299,- for en 4-pack.
    Et tips herfra er å google "sonic design dämpkuddar" for å få opp hva de egentlig koster. (som er 250,- for 8 stk) ;)

    mvh

    IMG_1534.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    takk _RoDa_ da fikk jeg bestillt meg flere. Jeg har SD-puter under subbene og senterhøytaler, men har lenge tenkt på å teste de under fronthøytalerne uten at jeg har kommet så langt.
    Hittil har jeg brukt "biltema vaskemaskindemperne" som flere ganger er referert til her og det har jo en viss effekt. Nå kan jeg teste biltema vs SD-puter :)
     

    Flanders

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2016
    Innlegg
    16
    Antall liker
    10
    Gjør dine egne erfaringer.
    Mine: Aldri hardt stivt spikes. Låter resonant og rævva i bass/mellombass. Prøvd ut med fleire ht på tregolv. På betong er det som ein borhammer.
    Funker på ein heilt anna måte: SDfoten. Fornuftig prisa, dokumentert og fungerer så bra. Look no further. Pay no more.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Blir en tur på Clasern i dag for innkjøp av de mattene nevnt tidligere i tråden. Uansett billig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er fornøyd med Sonic Design sine dempeputer.
    Man kan jo stusse over at en "produsent" som retter seg kun mot lyd/HiFi har valgt så grelle farger på produktet:
    sdfeet1.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Sørlandet

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan jo ikke spille bra med de fargene.:cool:
    Skulle nesten tro at de egentlig har gjort business på et "restprodukt" fra produksjon av noe helt annet.

    Et tips til dere som evt kjenner noen som kjører R/C-bil.
    Mulig de fleste nå har gått over til å kjøpe ferdig limte og slipte dekk på felg, men i min tid så kjøpte vi dekk, limte på felg og slipte selv (møkkajobb:) ).
    Mange dekk (som finnes i mange ulike shore´s - hardhet) ble den gang levert med utstanset senterdots i pakkene, hvilket ble kastet i rikt monn.
    Dvs - senteret i slike:

    RC dekk.jpg
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hva anbefaler folket?

    Har nettopp byttet ut noen Isoacoustics Gaia føtter til Black Magic sine cones.

    Syntes jeg fikk mer definisjon i lydbildet og opplever litt lysere lyd. Men er litt usikker på om dette er negativt. Ser det er mange synspunkter rundt emnet og dersom det er slik at det har skjedd noe med øvre mellomtone er jeg redd jeg vil oppleve lyttetrethet etter en stund. Må testes over litt tid.
    Black Magic cones er oppgitt til en egenresonans over 50 000hz. Kan dette stemme? Burde jo da ikke opplevd 'lysere' lyd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egenresonans over 50 kHz er bare tull, både i betydningen at tallet ikke kan stemme og i betydningen at dingsen er meningsløs hvis det stemmer.

    Resonansfrekvensen er proporsjonal med diameteren av dingsen ganget med kvadratroten av Youngs modulus delt på kvadratet av lengden av dingsen. La oss si at en spike i stål har en resonansfrekvens ved 300 Hz som vist for et par sider tilbake. Stål har Youngs modulus rundt 200 GPa. Det hardeste kjente materialet er diamant med 1220 GPa. Det vil si at en tilsvarende spike i diamant ville få en resonansfrekvens ved 740 Hz. Hvis vi øker diameteren fra en spike med ca 5 mm til en skikkelig klump på 5 cm diameter øker resonansfrekvensen til 7400 Hz, sånn ca. Diamantkuber på 5x5x5 cm vil fortsatt ha resonansfrekvenser midt i audiobåndet. Jeg tviler sterkt på at godeste Paul har funnet opp et materiale som er hundre ganger hardere enn diamant. Ut fra bildene ser disse mer ut til å være to ståldeler sammenstøpt med epoxy.

    Og hvis han skulle ha funnet opp noe så hardt, og av uforklarlige grunner selger det som hifi-remedier i stedet for å selge det som borekroner til oljeindustrien, så er det komplett meningsløst som underlag. Ved frekvenser godt under resonans vil et materiale slippe gjennom vibrasjoner helt udempet. Vibrasjon inn = vibrasjon ut. Dingsen er bare et avstandsstykke. Den mekaniske og akustiske funksjonen er omtrent den samme som å sette høyttaleren på fire murstein.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_resonance
    2560px-Resonance.jpg


    Min anbefaling er fortsatt gummidingser som er så myke at de presses sammen 1,5-2 mm av tyngden som plasseres oppå. Da har man en resonansfrekvens godt under audiobåndet og demping allerede fra 16-20 Hz og hele veien opp.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    De 4 gummimattene (10x10cm) til kr 150.- fra Clasern:

    Vis vedlegget 578994

    Enkelt å dele i ønsket størrelse med en tapetkniv.
    Fikk bruk for de to som ble til overs:

    Vis vedlegget 579201
    Jeg kjøpte slike på Clasern (?) for å ha under høyttalerne. Blitt fine sorte merker under høyttalerne etter noen år. Heldigvis bare under dem, men tenk om man har slike under komponenter som står oppå en lys, finert hylle...(!)
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Jeg kjøpte slike på Clasern (?) for å ha under høyttalerne. Blitt fine sorte merker under høyttalerne etter noen år. Heldigvis bare under dem, men tenk om man har slike under komponenter som står oppå en lys, finert hylle...(!)
    Jepp, viktig å være obs på det - klippet til 8 tøystykker og hadde under klossene til høyttalerne.
    De to på bildet er trygt plassert i boden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De 4 gummimattene (10x10cm) til kr 150.- fra Clasern:

    Vis vedlegget 578994

    Enkelt å dele i ønsket størrelse med en tapetkniv.
    Fikk bruk for de to som ble til overs:

    Vis vedlegget 579201
    Jeg kjøpte slike på Clasern (?) for å ha under høyttalerne. Blitt fine sorte merker under høyttalerne etter noen år. Heldigvis bare under dem, men tenk om man har slike under komponenter som står oppå en lys, finert hylle...(!)
    Fulgt deg som hi-fi skribent over mer enn et par tiår, husker jeg ikke helt feil, således dannet meg mange og gode inntrykk over lang tid av hva du verdsetter innenfor lydgjengivelse og hi-fi utstyr. Men, det at du drikker Hansa øl - nei dette var uforenelig med et ellers antatt sanseapparat gjeldende det meste. Uansett; kos deg med sanser sanset via DP & Persson formidlere :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fornøyd med Sonic Design sine dempeputer.
    Man kan jo stusse over at en "produsent" som retter seg kun mot lyd/HiFi har valgt så grelle farger på produktet:
    Vis vedlegget 578990
    De har ikke valgt det.
    Veit litt av opphavet til disse:=)
    Disse er stanset ut av en tykk gummimatte.
    Kan sikkert få tak i noen bøtter av de i forskjellige hardhetter.
    Snakker her om de fargerike konkave.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Bekrefter mao min antakelse om at produktene de benytter i utgangspunktet er til noe helt annet.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Soundcare har målinger av dempingseffekt av sine spikes:
    11.png


    Har selv brukt de som føtter for Lenco og Thorens 124 platespillere og opplevd stor reduksjon i feedback fra underlag. Anbefales!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent hvor mye vil du si de er verdt sammenlignet med en tilnærmet gratis gummikloss som demper med 3-4 dB allerede ved 20 Hz og deretter øker dempingen med 6 dB/oktav derfra og opp, som et førsteordens mekanisk lavpassfilter med knekkfrekvens 16 Hz?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Soundcare er verdt mye når en har små unger.
    Ungene er mer verdt enn å ha høyttalere på gummi
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Verdt hver krone faktisk. Jeg prøvde diverse gummivarianter, blant annet platene fra Clas Ohlson som er nevnt tidligere.
    Ingen av alternativene fungerte så bra som Soundcare sine.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Må vel være mulig å måle dette fra sveet spot med og uten spikes ved bruk av passende måleinstrument dersom antakelsene om innvirkning ved 4-600 hz er gjeldende.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Måle er jo greit.
    Men ingen har like rom, lik møblering og lik elektronikk.
    Så mye som har noe å si.

    For min del er gummi ikke alternativ nå med en på 2 år.
    Så testet jeg Soundcare og det gav en stor forbedring for meg.
    Så da bryr jeg meg katten i fysikk osv.
    Småens helse er viktigere enn å ha en vaglete høyttaler. Og når jeg ikke hører ulumskheter så er jo det bare topp.

    Husker for flere år siden, da Soundcare kom at de fikk topptester også mot langt dyrere ting.
    Har brukt gummi jeg og. For all del.
    Men da har du en vaglete høyttaler når en dulter borti den. For husk, de skal synke 1.5 til 2mm under vekt av høyttaler.
    Hjelper ikke med noe stive gummi greier som er beregnet til langt tyngre ting.

    Men dette må hver enkelt finne ut av.
    For de som ikke har så god råd eller ikke vil kaste bort penger, er gummi fra Claseren et godt alternativ. Bare husk at de 4 skal synke 1.5 til 2 mm under vekten av høyttaler.

    For meg nå er Soundcare helt topp.
    Kan skyve høyttalerne som jeg vil (møbelfilt under, eller så følgte det med i pakken) rundt på gulvet. Og ingen hvelvingfare for småen.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte også plater hos CO. Etter å ha klippet de opp og lagt dem under HT, synes jeg at lydbildet ble mer ryddig. Lettere å skilne instrumenter. Bassen ble kanskje noe mykere.
    image.jpg
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    De 4 gummimattene (10x10cm) til kr 150.- fra Clasern:


    Enkelt å dele i ønsket størrelse med en tapetkniv.
    Fikk bruk for de to som ble til overs:
    Jeg kjøpte slike på Clasern (?) for å ha under høyttalerne. Blitt fine sorte merker under høyttalerne etter noen år. Heldigvis bare under dem, men tenk om man har slike under komponenter som står oppå en lys, finert hylle...(!)
    Fulgt deg som hi-fi skribent over mer enn et par tiår, husker jeg ikke helt feil, således dannet meg mange og gode inntrykk over lang tid av hva du verdsetter innenfor lydgjengivelse og hi-fi utstyr. Men, det at du drikker Hansa øl - nei dette var uforenelig med et ellers antatt sanseapparat gjeldende det meste. Uansett; kos deg med sanser sanset via DP & Persson formidlere :)
    Hei, både syn og hørsel er nok noe svekket - hukommelsen også, men tviler på at jeg har drevet noe særlig med lyriske betraktninger av hi-fi utstyr utover en og annen kommentar her inne de siste par tiår.
    Kanskje kommentaren skulle vært til Todani?
    Når det gjelder industri-øl er det gjerne Hansa eller Frydenlund som blir valgt.:)
    Vh
    TerryGib
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn