Deler til platevasker, VPI

tjensen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
98
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Har kjøpt meg en brukt VPI 16.5 platevasker. Virkelig fornøyd. MEN: En av fløyels-stripsene på plastrøret løsnet og da sluttet den å suge skikkelig. Hvem selger slike ? Hva kan jeg ev lage dem av ? Hvilket lim skal jeg bruke ?

PS: Bruker 1/3 isoprapanol og resten renset vann og litt zalo (kunne kanksje bare brukt spylervæske fra bilen)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.047
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har kjøpt meg en brukt VPI 16.5 platevasker. Virkelig fornøyd. MEN: En av fløyels-stripsene på plastrøret løsnet og da sluttet den å suge skikkelig. Hvem selger slike ? Hva kan jeg ev lage dem av ? Hvilket lim skal jeg bruke ?

PS: Bruker 1/3 isoprapanol og resten renset vann og litt zalo (kunne kanksje bare brukt spylervæske fra bilen)
Du skal ikke bruke LIM.
De putene er selvklebende.
"Tomahawk" ;) har gitt deg forhandler over.
Kanskje skru ned for inneholdet av Isopropanol, da dette oppløser limen i stripsene.
 

tjensen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
98
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
For mye iso hos meg og stripsene var limt fra før (kontaktim ?) Jeg kjøper nye strips og pusser limrester vekk fra røret. Takk for kloke tips !!!
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Du kan kjøpe disse også fra hifi klubben.
Jeg har limt dem med kontaktlim fordi originaltapen løsnet.
Nå bruker jeg en litt kraftigere vaskemiddelløsning en det som er nevnt i tråden.
Jeg har forsøkt litt forskjellig, men endt opp med 1/3 isopropanol 1/3 7% eddik 1/3 vann.
Jeg sprayer platen skikkelig våt på «nye bruktplater» og lar det ligge noen minutter før jeg bruker børsten grundig og lenge.
Dette funker så bra og platene blir som nye uten rillestøy og knitter. Jeg har ultralydsvasker, men bruker den ikke lenger når platene blir så bra etter en skikkelig vask.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Første gang jeg så en slik platevasker i bruk var hos en kamerat og han sprayet platene med ren sprit. Han sa at han fikk «legesprit» fra en slektning. Jeg vet ikke hvor sterk denne var, kanskje 96% Platene tok ikke skade av det.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Var en tur med Color Line til Kiel, kom hjem i kveld. Der oppdaget jeg i gågaten en stor forretning i 2 etasjer med brukt billig vinyl.
Blildet jeg har her er fra et album som nok ble kjøpt nytt på 60/70 tallet. Det var uten riper, men fettede, full av støv og det gamle vinyler er preget av.
Slik så platen ut etter en runde med langsom vask slik jeg har nevnet tidligere.
Bildet er tatt met et kamera fra plugable.com med 250x forstørrelse.
Jeg tenker at en ultralydsvasker ikke hadde gjort det bedre.

1710279991693.jpeg
 
Topp Bunn