Delefiltre, blir de dårligere med årene?, hvorfor eller hvorfor ikke?

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Blir litt nysgjerrig på hva uttørking medfører av forringelse av lyden. Er det merkbart fra første tone?

Har ett par med Canton fra 80-tallet som brukes i festsammenheng og synes de låter fortreffelig. Er det slik at de ville låte enda bedre om delefilter ble byttet ut?
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Hvor blodig for 2 cap's eller 2 hele delefilter?
Det er det du må finne ut. Det blir neppe aktuelt å reparere.
En pekepinn på pris er at kun mellomtone/basselementet koster det samme som jeg solgte mine EA for - med stativer!

Som en fotnote så er EA highend så det holder - til og med i dag, i mine øyne.
Blir ikke aktuelt og skifte noen av selve høytaler-elementene, fordi de er ikke blitt så mye forvitret, de ser bra'e ut. Hvis det skulle vise seg at komponenter på delefilteret ikke tørker ut noe mye, så gjør jeg ikke så mye med det. Ville bare gjøre det hvis noen viste om de evt ble helt tørr etter 15-20 år.

Ang fotnoten. Tror du har rett i det. Og hvis lyden på de, ikke egentlig har forvitret seg så veldig gjennom årene, så har jeg vel de i mange år til.
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.092
Antall liker
33.910
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ville bekymret meg for høyttalerelementene før filteret melder pass. Ved normalt bruk er det vel stort sett membranoppheng som ryker først. Noen oppheng har betydelig kortere levetid enn andre , men de fleste kan repareres.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Ville bekymret meg for høyttalerelementene før filteret melder pass. Ved normalt bruk er det vel stort sett membranoppheng som ryker først. Noen oppheng har betydelig kortere levetid enn andre , men de fleste kan repareres.
Ok, får håpe det, takk for innspill.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.799
Antall liker
21.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig gir jeg opp. Her snakker man om lyden av finsølv, varme USBer og vibrasjoner i ss-utstyr. Og så plutselig får jeg vite at lytter i delefiltrene er akseptert. Greit om høyttaleren koster 1500 kr, men i høyenden? :(
Kanskje SF EAII ikke var så veldig i høyenden i 98, sånn til ditt forsvar. :p
Dagens ironiske, formoder jeg.

---

Aktive delefiltre kan leve svært lenge såfremt men ikke slipper ut den magiske røyken. Men å modifisere Guds (altså Franco Serblins) Sonus faber Electa Amator II til aktiv drift... Brenn ham! Brenn ham!
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Blir litt nysgjerrig på hva uttørking medfører av forringelse av lyden. Er det merkbart fra første tone?

Har ett par med Canton fra 80-tallet som brukes i festsammenheng og synes de låter fortreffelig. Er det slik at de ville låte enda bedre om delefilter ble byttet ut?
Akkurat hva jeg var ute på tråden for og finne ut, bare at du er flinkere til og uttrykke deg, takk :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg vil foreslå at de som bare er her på tråden for og piske opp stemninga går til neste tråd.
Piske opp stemningen?
Jeg sier at du kan ta det helt med ro og bruke energien på noe helt annet enn å bekymre deg for om kondensatorene blir tørre.
I ditt tilfelle er det ingen som vet om kondensatorene er av typen som kan bli tørre.
Tørre kondensatorer er faktisk en stor overdrivelse. Langt fra det som oftest feiler.
Spill musikk :)
 
Topp Bunn