Delefilter i PCn - Tact til folket

K

Khanate

Gjest
Hei folkens!
Spørsmål:
Kjenner noen til delefilter programvare for PC? Kom nylig over en tilsvarende programvare for frekvenskorreksjon/romkorreksjon som sikkert er kjent for de flere av dere: http://drc-fir.sourceforge.net/
Ved å kombinere burde man kunne oppnå en løsning ala Tact/Lyngdorfs.
Det er sikkert noen hardware utfordringer her, da man behøver flere kanaler. Her burde noe surround hardware kunne fungere.

Vurdere å bygge hjørneplasserte subbasshøyttalere til mine Quad ELS63 (derav behovet for delefilter). Regner med at det blir noen høye søyler med flere element. Har ikke bestemt kasseløsning. Men alternativene er kvartbølge hjørnehorn, transmisjonslinje og trykkammer. Ok, dipol burde være et alternativ, bl.a. pga hurtighet og minsket påvirkning av rummet. Jeg er imidlertid fasinert av hjørneplassering pga impulsresponsen (alt i henhold til Lyngdorfs teorier).

MVH Khanate

System i dag:
Quad ESL63
LC-Audio The End Millennium XP monoblokker under bygging.
Tandberg 3000 serie forforsterker (+ snart utrangert effektforsterker)
Technics cd spiller (huff) som i nær fremtid erstattes av PCn + dertil egnet DAC.

K

knutinh

Gjest
Det går en tråd rundt dette på www.avsforum.com

Siden FIR filtrering på audio etterhvert er ganske overkommelig prosesseringsmessig (!) burde det være mulig å lage en mini-itx pc med minimale dimensjoner og uten vifte/harddisk som sørget for delefiltrering og romkorreksjon.

Hvis du kan leve med endel forsinkelse kan du øke ytelsen krafitg (100ms f.eks).

mvh
Knut

K

Khanate

Gjest
Mange takk! Du verden, det var rask respons. Jeg har benyttet en del tid på gooogle uten ønsket resultat. Foraet vil bli saumfart umiddelbart. Ny PC er kanskje tingen, den gamle gir mye støy. Skal imidlertid først prøve med noen heatsinks på CPU og grafikkort (men nu har vi byttet tema).

Takk igjen
Khanate

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg har hatt DRC på ToDo-lista mi i ca. et år nå, men har fortsatt ikke fått somlet meg til å gjøre noe med det ;)

Det er mulig ACXO er interessant for deg også!

K

Khanate

Gjest
En venn av meg prøvde ut DRC i helgen. Han benyttet DRC til å finne responsen i rommet og deretter convolveren i Foobar for å korrigere. Etter noen øll fant vi ut at vi skulle sammenlikne systemet med og uten convolver. Händels Messiah med Bach Collegium Japan ble valgt til prøvelyttingen.

Resultat: convolveren tok bort agressivitet i høyfrekvensområdet og medførte at lydbildet opplevdes mer sammenhengende og behagelig. Opplevelse av rom og plassering i rommet falt mer på plass. Det hele ble feiret med et godt glass Cognac. Videre referat blir derfor vanskelig. Min venn var en smule skeptisk til det hele i utgangspunktet, og ble således posistivt overrasket.

Hans system: IMF reference standard høyttalere (fra gamle dager). Mark Levinson effektforsterker (husker ikke helt 100W 8Ohm, tungt beist). PC med ekstern DAC (en eller annen gammel Denon DAC/forforsterker).

K

Khanate

Gjest
Hei Epi! Spennende lenke du formidler. Jeg får jo umiddelbart lyst til å koble inn noen subber ved siden av mine Quad ELS63, via dette systemet. Ser at forfatteren er skeptisk til Foobar. Synes likevel at korreksjonen via foobar convolveren gav et kvalitetsløft. Og, om man har pc med A/D inngang samt noen mikrofoner, så koster det ingen ting å prøve.

Hearing is believing!

K

knutinh

Gjest
Noen som har sett paperet til A. Farina angående dynamisk korreksjon av ulineær såvel som lineær distorsjon i høyttaler-elementer?

Jeg skulle gjerne ha satt meg litt inn i dette, men er ikke så stødig i ulineær system-teori (volterra, anyone?)

-k

Topp Bunn