Bil, båt og motorsykkel Dekktrykksensor

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skal kjøpe meg et sett med brukte felger som jeg skal sko med nye vinterdekk. Sjekket prisen på nye felger og dekk i dag, men det viser seg at jeg må ha dekktrykksensorer i tillegg og de koster 2500,- kr.

Så lurer jeg litt på å kjøpe på ebay. Ser man får de til rundt 1000 og lavere, men er det noen som vet hva man må kikke etter?

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Sensoren må passe/programmeres til bilen din. Slik jeg har forstått sender de på forskjellige frekvenser avhengig av markeder (Amerika, Europa etc). Sjekk evt med lokale dekkverksteder på pris.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Sensoren må passe/programmeres til bilen din. Slik jeg har forstått sender de på forskjellige frekvenser avhengig av markeder (Amerika, Europa etc). Sjekk evt med lokale dekkverksteder på pris.
Ok.
Jeg får bilen i Januar, men hadde tenkt å ordne dekkene i god tid, men jeg må ha med meg bilen når jeg ordner dekk og felg?

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Dette varierer fra merke til merke... Sitter det sensorer i ventilene? På VW og Audi f.eks. blir lufttrykket "målt" ved hjelp av rulleomkrets og abs sensor, her slipper du da heldigvis sensorene.

A.J.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Dette varierer fra merke til merke... Sitter det sensorer i ventilene? På VW og Audi f.eks. blir lufttrykket "målt" ved hjelp av rulleomkrets og abs sensor, her slipper du da heldigvis sensorene.

A.J.
Jeg må ha de flate padsene som sitter på ventilene. De sender på 433 mhz ser det ut som.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Det må ihvertfall være mulig å få dem billigere. På Opel betalte vi mellom 500-1000,- kr stykket...
Hvis det kun er mhz som må stemme så har du ihvertfall noe å gå ut ifra.

A.J.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
433 og 868MHz er søppelbånd, dvs. de åpne radiofrekvensene, så 433MHz stemmer sikkert.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det må ihvertfall være mulig å få dem billigere. På Opel betalte vi mellom 500-1000,- kr stykket...
Hvis det kun er mhz som må stemme så har du ihvertfall noe å gå ut ifra.

A.J.
Når jeg kikker på Ebay så dukker det opp typebetegnelse på merke og år. Jeg må vel kunne anta at det stemmer og passer?
Sender avgårde et pip til en av selgerene med gode karakterer så får jeg se.
Det frister lite å gi 2500 kr iallefall..

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tror et dekkverksted av en viss standard vil kunne kopiere og klone de som er programmert til sommerhjulene som følger med bilen. Tror det er slik at alle biler får aktiv måling med sensor og ikke passiv i fremtiden. Flott med nye ting som er tilpasset det norske markedet der alle har to hjulsett og de går av og på bilene to ganger i året.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.538
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
La om dekk i Søndags og det ploppa opp feilmeldn direkte (feillufttrykk) nybil i høst (Ford) Nye biler etter 1/11 må ha sensorer (EU regl) men Ford begynnte allerede i Maj med varsel progrm uten sensorer:p
Men dom ordner opp i dette, koster ellers 2500kr.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.384
Sted
Holmestrand
433 og 868MHz er søppelbånd, dvs. de åpne radiofrekvensene, så 433MHz stemmer sikkert.
Søplebånd?
Hva trenger du for å overføre lufttrykket i dekka dine 1,5-2 m? En dedikert frekvens som er bare din?
433 og 868 brukes nettopp til slike ting som dette, i tillegg til langt mer krevende og vesentlige oppgaver.
:)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Søplebånd?
Hva trenger du for å overføre lufttrykket i dekka dine 1,5-2 m? En dedikert frekvens som er bare din?
433 og 868 brukes nettopp til slike ting som dette, i tillegg til langt mer krevende og vesentlige oppgaver.
:)
Jeg tror du misforstår.
'Søppelbånd' er ikke en personlig yttring fra min side, men et allment akseptert uttrykk for radiofrekvenser åpne for bruk av 'allmenheten' for alle slags radioustyrte enheter (feks. Nikko biler, ol.). Det er derfor de kalles 'søppelbånd'. Jeg har heller ikke sagt at det er feil å bruke disse.....(?)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.561
Jeg kjøpte nye Schrader TPMS-ventiler til swirlmobilen fra Tyre Bay Direct. £27 per sensor går det an å leve med.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
La om dekk i Søndags og det ploppa opp feilmeldn direkte (feillufttrykk) nybil i høst (Ford) Nye biler etter 1/11 må ha sensorer (EU regl) men Ford begynnte allerede i Maj med varsel progrm uten sensorer:p
Hæ, nå må dem fanen meg gi seg !

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.055
DEKKTRYKKOVERVÅKNING - Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt - tu.no/samferdsel

(Trodde du som ingeniør leste TU ):rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
DEKKTRYKKOVERVÅKNING - Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt - tu.no/samferdsel

(Trodde du som ingeniør leste TU ):rolleyes:
Lest nå og da :p.

Så må man vel og da skifte batteri en gang i året - spesial batteri til spesial høy pris som du bare får hos spesial forhandler....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.384
Sted
Holmestrand
Skjønner at EU og Vegvesenet går ut i fra at man faktisk gjør noe med saken.
Kjenner 2 stykker som kjører rundt med oljelampe som lyser mer eller mindre konstant .....så de vil sikkert ikke nøle med å kjøre til bensinstasjon for å justere lufttrykk i dekka.

Hvorfor skal sensorene være merkespesifike?

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvorfor skal sensorene være merkespesifike?

Akkurat det skjønner ikke jeg heller.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja, en kompis av meg var nokså forbala da kjærringa hans hadde kjørt tom etter å ha dura rundt ei uke med lysende "tom tank"-lampe...

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.384
Sted
Holmestrand
Nettopp, og da vil neppe lufftrykksensor gjøre noe større inntrykk heller. I hvert fall ikke hvis det er litt avvik og det er med tanke på forbruk. Så lenge børsa ikke stopper umiddelbart så vil mange gi blaffen. "Det er meldt kaldere/varmere i morra..." etc

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette føyer seg vel inn i tiltakene som våre styresmakter innfører under miljøhatten - avgifter og liknende som bare gir mer penger i kassa å leke med. Et nytt produkt, gjerne så dyrt som mulig slik at man kan momse det høyt og få flere penger i kassa. Om det virker, det har vi ikke peiling på, men det var ikke hensikten :p

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Har en Focus Electric med dekktrykksensorer på sommerhjul (originalhjul). Vinterdekk har ikke sensorer, så lampa lyser akkompagnert av diverse meldinger og lydsignaler med jevne mellomrom. Irriterende, så jeg kjøpte et sett org.sensorer på Ebay. Lampa++ lyser fortsatt.
Kikker i dag på Ebay og kommer over en Tpms "Training tool" som vistnok trengs for å aktivere sensorene.

Fleip eller fakta?

Jeg trodde det bare var å installere sensorene, kjøre noen km. så var saken biff?

New 2013 2015 Ford TPMS Sensor Training Tool Tire Pressure Programming | eBay

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.538
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har en Focus Electric med dekktrykksensorer på sommerhjul (originalhjul). Vinterdekk har ikke sensorer, så lampa lyser akkompagnert av diverse meldinger og lydsignaler med jevne mellomrom. Irriterende, så jeg kjøpte et sett org.sensorer på Ebay. Lampa++ lyser fortsatt.
Kikker i dag på Ebay og kommer over en Tpms "Training tool" som vistnok trengs for å aktivere sensorene.

Fleip eller fakta?

Jeg trodde det bare var å installere sensorene, kjøre noen km. så var saken biff?

New 2013 2015 Ford TPMS Sensor Training Tool Tire Pressure Programming | eBay
Jeg har samme lys/lyd spill i min nye Focus, har tilbud fra Ford om sensorer, men dem vill ha 1000kr:p syns selv det burde inngå i handeln, ska ta diskusjonen på nyåret.

Topp Bunn