Høyttalere deformerte klipsch elementer

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Har du sjekket på internasjonale fora, evt Klipschforum? Dette er definitivt kjente problemer, i noen tilfeller er elementene nærmest eksplodert, uten at det finnes klare årsaker. Noe ligger selvsagt i et ekstremt lett og stivt materiale i membranet, kombinert med kraftige magneter, men det må være noe som utløser selve skaden, også. Det ser ikke ut som om det kun er spenninger fra produksjonsprosessen, men sannsynligvis er det også en slik komponent der.
Mange mener det er en overrepresentasjon slike skader av kombinasjonen med ICE-forsterkere, men jeg har ikke sett dette verifisert. Men det ville overraske meg om ikke Klispch sentralt har en eller annen ide om problemkomplekset.

Mvh
Håkon Rognlien
Nå har jeg spurt på Klipsch Community+ at jeg har sendt mail til Klipsch support. Så for vi se hva svaret blir..
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hadde selv ICE baserte Midgard blokker og jeg fikk slike "bulker" på alle elementene på RF7 uten og engang spille høyt
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Helt ærlig, så nekter jeg å tro at dette har noen sammenheng.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Blir spennende og se hva Klipsch svarer. Sendte mail til dem på morran, med bilde. Dette irriterer meg noe jævlig! F... meg andre gangen det har skjedd for meg.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg har sprengt basser i B&W 683 og mellomtone i Vienna Acoustics Baby Grand.
Begge gangene har jeg brukt Parasound NC2250 som effekt..

Har spilt HØYT på mye annet både før og siden, men har aldri sprengt noe..

God forsterker, men jeg tør ikke bruke den på mine høyttalere lengre :p
 
N

nysjerrigper

Gjest
selv om forsterker hypotetisk kan være utslagsgivende, er det likevel ingen andre å skylde på enn klipsch sin produksjonskvalitet når membraner kollapser under normal bruk.
fant ikke tråden hos klipsch community, hadde vært interesant å se hva fanboys svarer... går vel rundt grøten som vanlig tenker jeg.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Kan du legge ut et bilde her?
Jepp. Vis vedlegget 363807 Og disse var helt strøkne! Se på de små bulkene, ser ut som de har blitt slått med noe spisst noe. Tragisk!
WOW. Ikke bra... men lest masse om det der, aldri opplevd det selv (Klipsch RF63, 83 og 82)... og alle har fått kjørt seg rimelig "insane", spesielt RF82 og RF83 som har måttet stått for nyttårsfest og diverse dunk dunk musikk.... RF82 hadde NAD M3 som makker, mens mine nårværende RF83 har Rotel RB1572... RF63 hadde Parasound A21.. sistnevnte var forresten en forferdelig kombo.. fant aldri noe god pre til det oppsettet :p.
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Jeg paret mine rf7 mk1 med midgard 6.1, da gikk alle basselementene til helv... Intet synlig, men spolene hadde tatt kveld. På såpass lavt volum at man kunne greit føre en normal samtale. Den gang var det vel soundgarden som hadde klipsch, og de kunne opplyse at de hadde liggende elementer fra over 80 høyttalerpar der spolene var "krystalliserte"(?) Ødelagt var de iallefall. De visste ikke hva som skjedde, men fellesnevneren var at ALLE var kjørt på ICE-baserte forsterkere. Så der er det HELT KLART en sammenheng.

Nå derimot, har jeg fått lignende bulker som det er bilde av lenger opp i tråden. (Fortsatt rf7 mk1)
De får hver sine 700w fra mcintosh, og jeg er ikke i tvil om at det er gjentatte voldtekter som er årsaken. For dårlig kanskje, men når jeg tidvis kjenner lukten av varme høyttalere er det vel bare tidsspørsmål før NOE ryker i alle fall...

Forøvrig kjenner jeg også til et par rf83 som til stadighet ryker membraner, det ser rett og slett ut som det er skåret med kniv rundt elementet. Oftest litt i ytterkant nærme opphenget dette også. Drevet av 350 mcintoshwatt.
Mye rart...som får en til å vurdere nytt merke, men hva skal det være, som ikke koster en årslønn?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Interessant å lese om dette problemet, jeg har aldri hørt om det før denne tråden dukket opp og på bildene ser det virkelig ikke bra ut.
Jeg tipper at det handler mer om produksjonsfeil/kvalitet enn hvilken type forsterker de blir drevet med. Ser at ICE modulene får mye skyld her, men kan ikke forstå hvordan de skal kunne spytte ut søppel som ødelegger elementene. Kan grunnen rett og slett være at ICE modulene produserer mye effekt og at det er grunnen til at dette helst oppstår med ICE moduler?

Jeg har fulgt Klipsch tråden en stund og har enda tilgode å lese om dette fenomenet der, er det slik at fanboys stikker hodet i sanden og later som det ikke er ett problem?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har hatt RF7mkI. Rf5 og har RF 3 nå. Ingen av de har noen skader på elementer. Vet jo ikke hva de tidligere eierene har brukt, jeg har brukt Cary Cinema 5 og Lexicon GX7 på de. RF7 er vel de som har fått gjennomgå mest.

Er et kjent problem dette har jeg hørt, uten å ha opplevd det selv.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
For meg som leser så virker det som det er for mye effekt som er årsaken.
De er jo lettdreven og lett å blåse de helt ut med en litt kraftig forsterker.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
For meg som leser så virker det som det er for mye effekt som er årsaken.
De er jo lettdreven og lett å blåse de helt ut med en litt kraftig forsterker.
Det er ganske mange som har pøst på med brukbart mye effekt på forskjellige høyeffektive høyttalere uten at det har vært et problem, så jeg tror heller dette er et problem med disse elementene, helt spesifikt. Tydeligvis også ofte i kombinasjone med spesielle ICE forsterkere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
For meg som leser så virker det som det er for mye effekt som er årsaken.
De er jo lettdreven og lett å blåse de helt ut med en litt kraftig forsterker.
Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Flere rapporterer at høyttalerelementene nærmest "har eksplodert" selv om det ikke har vært spilt høyt i det hele tatt. Mens andre har spilt som gærninger i årevis, uten å se slike problemer overhodet. Det er åpenbart at et eller annet er i veien med elementene, først og fremst. Men samtidig er det en eller flere andre komponenter i dette bildet, som utløser disse skadetilfellene. Kanskje er det en eller annen egenskap ved akkurat ICE som trigger svakheten i elementet, men heller ikke dette er verifisert.

Mvh
Håkon Rognlien
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Ja, da jeg leste om dette problemet første gang var i 2008, ICE-forsterkere ble også nevnt den gang. Har siden 2006 kjørt to par Klipsch på to par Ice-forsterkere, ingen skader å melde her hvertfall, det er maaaaange timers spilletid samlet og inntrykk jeg får er vel at dette nesten bør inntreffe ganske fort bare ved å ha disse tilkoblet :p Kanskje jeg sitter på høyttalere med elementer som ikke har denne svakheten.. Hvem vet.

Har smeltet spoler på elementer før, men aldri med ICE.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Jeg kan tilby å bytte gjevnt i RP280 UTEN bulkete element. :p
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Driften er solgt. Produksjonsfeil på delefilter kan være årsaken visstnok.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Beklager å være festbrems men kjøp og salg gjøres på bruktbørsen og ikke på forumet. Nå er det litt spesielle omstendigheter her riktignok så lar de siste innleggene stå.
 

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Feilen er Litt formye effek som har blitt kjørt til små klipping, når dette skjer vil elementet tvinges over max slaglengde(vil høres som plopping eller små smell) med deformsjon som resultat. Ikke noe feil med Klipsch kun uvettig bruk !
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Nå var vel også disse ombyggett til lukket kasse....
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er jo sånn med klipsch.. Spiller høyere enn man tror pga det spiller veldig rent.. Så vil man gjerne trå til for å få 2-3db mer.. Og da snakker vi om dobling av effekt inn på høyttaleren for å makte dette... Da går man fort opp endel i effekt... Selv om effekten av det knapt er merkbart.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Feilen er Litt formye effek som har blitt kjørt til små klipping, når dette skjer vil elementet tvinges over max slaglengde(vil høres som plopping eller små smell) med deformsjon som resultat. Ikke noe feil med Klipsch kun uvettig bruk !
Jeg har fått beskrivelser som tyder på at dette ikke er hele sannheten. Dersom man skal tro brukere som har opplevd dette, har det skjedd helt ut av ingensteds, og elementene har blitt fullstendig maltrakterte. Det finnes sikkert også eksempler på det du nevner her over, men som nevnt, det hender det er noe annet også. Når man ødelegger elementer grunnet klipping, pleier spolene å brenne av, dette har jeg dessverre opplevd selv et par ganger i livet (ikke på Klipsch, da). Det som skjer med Klipsch' basselementer er noe helt unormalt, jeg har faktisk aldri sett dette på andre høyttalertyper. Nå har jeg heldigvis selv ikke opplevd noe sånt på noen av mine mange Klipsch-par opp gjennom årene, selv om jeg har spilt både høyt og lavt på alle mulige forsterkertyper. Men sikkert er det at det er overraskende mange som opplever at ceralloy-elementene går i stykker.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
3.235
Torget vurderinger
1
Er dette noe som bare rammer Reference serien, eller er det rapportert om tilfeller også på Reference Premiere? Har kanskje ikke identiske elementer, men er fortsatt Cerametallic basser.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Feilen er Litt formye effek som har blitt kjørt til små klipping, når dette skjer vil elementet tvinges over max slaglengde(vil høres som plopping eller små smell) med deformsjon som resultat. Ikke noe feil med Klipsch kun uvettig bruk !
Når man ser hva slags forsterkere trådstarter har, så har jeg vondt for å tro at det har oppstått klipping. Jeg har tro på at det har en naturlig forklaring. Mulig spenninger(mekaniske) i materiale som oppstår under visse omstendigheter eller noe slikt. Og som plutselig frigjøres. Nettopp fordi dette ikke utelukkende skjer på høye volum og glodvarme spoler, men når som helst.
 

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Feilen er Litt formye effek som har blitt kjørt til små klipping, når dette skjer vil elementet tvinges over max slaglengde(vil høres som plopping eller små smell) med deformsjon som resultat. Ikke noe feil med Klipsch kun uvettig bruk !
Når man ser hva slags forsterkere trådstarter har, så har jeg vondt for å tro at det har oppstått klipping. Jeg har tro på at det har en naturlig forklaring. Mulig spenninger(mekaniske) i materiale som oppstår under visse omstendigheter eller noe slikt. Og som plutselig frigjøres. Nettopp fordi dette ikke utelukkende skjer på høye volum og glodvarme spoler, men når som helst.
Dere kan skrive og tro hva dere vil, men årsaken er skrevet ovenfor. Når man vet hva som skal til rent fysiskt for å få dette til er det det som er skrevet ovenfor som er årsaken. Garantert !!! Ha man drevet å overspilt høytalere i årtider med litt for mye amp, vet man godt hva som skjer når man passerer grensa, di smellene/ploppene som oppstår da er årsaken. På di fleste høytalere elemen går dette uten at det synes på elementet, men i RF-7 sitt tilfelle blir det altså synlig da element membranen er så tynn og av rett matriale for at deformeringen skal bli vedvarende. PUNGTUM CASE CLOSED !!! Andre elementer deformeres også når dette skjer men di har et matriale som går tilbake til opprinnelig form etterpå. Har merket ar RF-82/280 ol. tåler utrolig mye av denne overspillingen uten bli vedvarende deformert.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Når det gjelder overnevnte RF7 mkll så hentet jeg disse i Sverige der de stod koblet til en middels Sony receiver og hadde bitte små bulker noe jeg da ikke brydde meg om kontra prisen. Har selv opplevd "bullet"etc både når det gjelder for lite effekt samt for "mye" effekt !!!
 
N

nysjerrigper

Gjest
Sist redigert:

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Når det gjelder overnevnte RF7 mkll så hentet jeg disse i Sverige der de stod koblet til en middels Sony receiver og hadde bitte små bulker noe jeg da ikke brydde meg om kontra prisen. Har selv opplevd "bullet"etc både når det gjelder for lite effekt samt for "mye" effekt !!!

Det er jo nødvendig vis ikke for mye effekt som skal til, da det samme kan skje med for mye forvregning i bassområdet, som for eks en reciver med loadness eller annen bass hevings krets. Men da skal du holde på lenge og med en tydelig stress i lyden som sier Skru Ned. Få dere db måler og hold dere under 95/105db a-veid og problemet med rf-7 membranene vil aldrig dukke opp.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Nå var vel også disse ombyggett til lukket kasse....
Lukket kasse?? 2 extra porter som er nøye lagd, og kom ikke og si det er feilen!
 
Sist redigert:

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Ser det er noen som sier at volumet/klipping som er årsaken. Det nekter jeg og tru er årsaken, for de er nesten ikke brukt etter forrige bytte. Og høyt det isåfall kanskje noen sekunder på visse sanger.
Men uansett så blir jeg forhåpentligvis kvitt møkka i dag! Faen og jeg angrer på salget av mk1 som jeg hadde. Var aldri noe tull med dem.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Har målt mine RF7 til 126dB i sofaen med A-weightning på RadioSchacken noen ganger, aldri et eneste smell. Forøvrig ikke hørt et smell fra et eneste element siden jeg kjøpte Midgard :) Kjøpte forøvrig Midgard før RF7.
Da jeg i sin tid satt på gutterommet med Cerwin-Vega og NAD smalt det jo annenhver dag.
 

ru-jo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
193
Antall liker
30
Sted
HARSTAD
Torget vurderinger
14
Ser det er noen som sier at volumet/klipping som er årsaken. Det nekter jeg og tru er årsaken, for de er nesten ikke brukt etter forrige bytte. Og høyt det isåfall kanskje noen sekunder på visse sanger.
Men uansett så blir jeg forhåpentligvis kvitt møkka i dag! Faen og jeg angrer på salget av mk1 som jeg hadde. Var aldri noe tull med dem.
Skriver det for det er det som skal til for å få dette til å kunne skje rent fysiskt. Men utelater ikke produkssjon feil som også kan være årsaken, da en klipsch høytaler skal kunne tåle mer enn max. Problemet er jo Membranmatrialet og tykkelsen på det for å få den rette lyden og dataene på det,di tåler jo ingenting. Men så er det jo det som gjør at di spiller så bra også. Ville snakket med importør om kan dette gjelde en spesiel serie som er feilprodusert ect.
 
Topp Bunn