Defekt utgang forsterker pga støy fra høyttalerkabler.

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Forutsatt att du trekker helt separate isolerte ledning sett for hver kanal Så kan allike vel visse ledning s typer trigge selv sving på noen forstekere , eller lange strekk .Funket den før installasjon ? Fikk du i det hele tatt lyd ut med K rør install ? Ligger ledningen paralellt eller twisted"
Er et k-rør til hver kanal. De 2 bakhøyttalerne går ved siden av hverandre opp til loftet, hvor de da går til hver sin hjørne og ned til bak høyttalere.
Har fungert i siden September i 2020, og nå i November begynte forsterker å kutte etter forsterker har vårt på i 10 sekunder.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.092
Antall liker
2.509
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Er et k-rør til hver kanal. De 2 bakhøyttalerne går ved siden av hverandre opp til loftet, hvor de da går til hver sin hjørne og ned til bak høyttalere.
Har fungert i siden September i 2020, og nå i November begynte forsterker å kutte etter forsterker har vårt på i 10 sekunder.
Først av allt bør kablene og dess plugger sjekkes for kortslutning / overslag gjerne strøm løst og med en beeper "Det samme med HT

Hvis allt er i orden der , prøve eller lån en hvilken som helst annen amp , elller lyd kildefeks radio
De fleste amper sikkrings kretsløp går i protect modus for ; 1 stort offsett
2 strøm over belastning , dvs kan være kortslutning i ledn / HT ,, 3 temperatur
Noe annet kan tyde på feil i ampen ,,, sånn teknisk ,, hvis utgangene er ok , så har du normalt max 10-20 mV offsett
En amp med defekt eller brennt zobel kan fks begynne å occilere med last eller bare lednings til kobling
Har verkstedet kjørt en test med belastning og scoop oppkoblet så vil en slik tillstand evt avsløres
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har ingen hjelpende råd å komme med til trådstarter- det har andre gjort gode forsøk på.

Jeg synes det er kleint å gjøre narr av trådstarter (1.april spøken), spesielt med tanke på at han bare har åtte innlegg her. Så i mine øyne er det slike unødige kommentarer som skaper dårlig stemning på forumet og kanskje hindrer nye brukere å være mer aktive. Når en med kloss på 10000 innlegg harselerer med en helt ny på forumet opplever jeg det som lite musikalsk.

Men; jeg kunne helst sikkert ha uttrykt den følelsen på et mindre nebbete vis☺
Ja hvis han er ny på forumet var det klønete å spørre om det var 1 april spøk.
Legger meg langflat der.

Ellers er det ikke mye å lage kvalme av. Men enkelte skal bare kverulere..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
2rs1: Noe forteller meg at de kablene er noe så inn i fjellheimen lange? Og kanskje av en dårlig skjerma Biltemakvalitet, installasjonstype og? Om du har sprengt en utgang, er det mest sannsynlig snakk om en for lav impedans ett eller annet sted der. Og støy vil du høre- det forplanter seg ut i høyttalere. Hva slags høyttalere har du, og hvilken Marantz?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
2rs1: Noe forteller meg at de kablene er noe så inn i fjellheimen lange? Og kanskje av en dårlig skjerma Biltemakvalitet, installasjonstype og? Om du har sprengt en utgang, er det mest sannsynlig snakk om en for lav impedans ett eller annet sted der. Og støy vil du høre- det forplanter seg ut i høyttalere. Hva slags høyttalere har du, og hvilken Marantz?
Så vidt jeg er orientert, så vil lengere kabler øke den impedansen, forsterkeren ser på utgangen..... IKKE gjøre den mindre.
Skjermede kabler er ikke påkrevet.
Igjen bare misinformation fra deg. :sleep:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvor mange kilometer lang må en høyttalerkabel være før utgangen på forsterkeren kneler, egentlig? Spør av genuin interesse.
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
2rs1: Noe forteller meg at de kablene er noe så inn i fjellheimen lange? Og kanskje av en dårlig skjerma Biltemakvalitet, installasjonstype og? Om du har sprengt en utgang, er det mest sannsynlig snakk om en for lav impedans ett eller annet sted der. Og støy vil du høre- det forplanter seg ut i høyttalere. Hva slags høyttalere har du, og hvilken Marantz?
Klipsch bakhøyttalere. Kabelstrekk er ca 15 m til hver av bakhøyttalerne. Har ikke vært støy i noen av høyttalerne.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
10-15m er helt normalt for hjemmekino, - og påstander om "Biltema" eller "installasjonskvalitet" er rett og slett bare BS. Som allerede sagt, er det induktansen som dominerer i en slik installsjon, og det er svært sjelden et problem, - annet en at det kanskje vil påvirke frekvensgangen til høyttaleren med muligens et lite tap i øvre registre. Rett nok er det noen som har greid å produsere kabler med så høy kapasitans at forsterkere har brent av, - med det hører til sjeldenhetene.
Som jeg allerede har skrevet et par ganger, - det eneste sikre med all elektronikk er at det før eller siden blir feil, - denne gangen var mest sannsylig før, slik at forklaringen fra verksted/reparatør om støy er bare tull, - eller slags forsøk på å vise egen viktighet eller i verste fall et forsøk på å unngå garantiansvar.
Om kablene er terminert i bokser med plugger, - åpne boksene og sjekk koblinger, mål kablen og plugger for kortslutning etc, - evt også rugge eller nappe forsiktig i kablene med instrumentet koblet til, slik at en evt får avslørt om det faktisk er noe feil. Om man ikke finner noe, - så tut og kjøyr...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Merkelig at slik kan skje...men merkeligere ting har skjedd...
For å unngå støy på kabling, er vanligste fiks å tvinne dem, - "twista-par" er vanlig i tele/data...
Alternativt flette, Kimber-style.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Var det ikke kabler av denne typen som var kjent for å brenne av utgangstrinn? Husker det var reklame for disse i hifibladene støtt og stadig i gamle dager, og jeg tenkte til og med noen ganger at 'hmmm, kanskje det....'. Ble heldigvis med tanken.

1640777893086.png
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Er det nå så merkelig - egentlig? Vi omgir oss med stadig mer elektronikk, og innimellom opplever vi del alle at ting feiler etter det vi mener er "altfor kort tid"....
For en del tid siden brukte vi begrepet MTBF - Mean Time Between Failure" - som et mål på pålitelighet.. 8-10.000 timer ble regnet som godt... Det tilsvarer sånn ca. 4-5 år med 6-7t dglig bruk. Om vi tar to identiske apparater hvor det ene feiler etter to uker, og det andre etter ti år, er man fortsatt godt innafor statistikken...
Nå var det vel en utgang som gikk fyken her, og utgangene har som oftest uregulert strømforsyning... det kan feks også ha vært en kombinasjon av en spike på nettet og en transistor med marginal spec.... det blir bare spekulasjoner, - men "støy på kablene" er i alle fall svært usannsynlig.....
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.476
Sted
Sunndalsøra
Skjermet kabel er det beste som nettkabel. PR 2,5 er jo en god kabel, men trekt i rør så kan den ikke sikres høyere enn 13A. Da blir det ølflex 4 kvadrat som er enda bedre skjermet. Ventilasjonsanlegg lager mye støy på nettet, og det samme gjelder varmekabler som ligger på samme fase som anlegget. Det har vært brukt ferrittkjernwr på stikkontakt uttak for frysere og lignende. Dette gjelder høyfrekventstøy
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.092
Antall liker
2.509
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En lignede kabel så jeg en luxman ta regerett fyr da de koblet til disse

tatt fra artikkel:
The resultant inductance was only 0.026µH/ft.—an order of magnitude lower than that of 18-gauge zip cord. The downside was a massive increase in cable capacitance to 500pF/ft. or almost 20 times that of 18-gauge zip cord. That didn’t sit well with marginally stable solid-state amps, which simply blew up when smitten by the Cobra’s capacitive venom.

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
At kabler kan påvirke samspillet mellom forsterker og høyttaler, er etterhvert forklart in absurdum..... det er også både godt og tydelig forklart at dette ikke har noe å gjøre med prisen eller merkenavnet på kablene.... Det er fullt mulig å lage sine egne kabler med optimale parametre i den ene alle andre retning, - men man kan ikke få både lav induktans og kapasitans samtidig... Hvis pris, utseende og merkenavn er det som betyr mest, er det ikke optimale parametre som står i fokus...
Sølv har heller ingen egenlyd, men måten man lager kablene på påvirker selvsagt fysiske parametre...
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvor mange kilometer lang må en høyttalerkabel være før utgangen på forsterkeren kneler, egentlig? Spør av genuin interesse.
Hørt at Supra ply kan få utganger til å ryke. Vet om forsterker der det har skjedd her lokalt. Og det er 2x 3m
Men de Supra kablene har vert omdiskutert i mange år
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hørt at Supra ply kan få utganger til å ryke. Vet om forsterker der det har skjedd her lokalt. Og det er 2x 3m
Men de Supra kablene har vert omdiskutert i mange år
Ja, det er kanskje ikke utenkelig. De har jo litt samme type geometri som Goertz kablene jeg la ut bilde av over her, flate lederarealer som er lagt oppå hverandre.
Har forøvrig brukt Supra Ply 3.4 selv tidligere uten problemer, da.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
10-15m er helt normalt for hjemmekino, - og påstander om "Biltema" eller "installasjonskvalitet" er rett og slett bare BS. Som allerede sagt, er det induktansen som dominerer i en slik installsjon, og det er svært sjelden et problem, - annet en at det kanskje vil påvirke frekvensgangen til høyttaleren med muligens et lite tap i øvre registre. Rett nok er det noen som har greid å produsere kabler med så høy kapasitans at forsterkere har brent av, - med det hører til sjeldenhetene.
Som jeg allerede har skrevet et par ganger, - det eneste sikre med all elektronikk er at det før eller siden blir feil, - denne gangen var mest sannsylig før, slik at forklaringen fra verksted/reparatør om støy er bare tull, - eller slags forsøk på å vise egen viktighet eller i verste fall et forsøk på å unngå garantiansvar.
Om kablene er terminert i bokser med plugger, - åpne boksene og sjekk koblinger, mål kablen og plugger for kortslutning etc, - evt også rugge eller nappe forsiktig i kablene med instrumentet koblet til, slik at en evt får avslørt om det faktisk er noe feil. Om man ikke finner noe, - så tut og kjøyr...
Vil bare kommentere at det er dette du skal høre på @2rs1
En helt vanlig AV forsterker har null problemer med å drive helt vanlige tykke og tynne installasjonskabler på 15 meter. Det skal utrolig sterke elektromagneitske felt til for at forsterkeren skal ta skade av det, så det anser jeg som utelukket. Men det kan i noen tilfelle føre til noe støy, men da må kablene ligge kanske nære støykilden.
Nei, sjekk koblingene og tut og kjør :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Eier av anlegget vil ikke koble opp forsterker før han vet at det ikke vil skje igjen. ( Systemet har fungert bra fra september 2020 til nå i november)
Her har vi forklaringen på det inntrufne. Hurra!
Mellom september 2020 og frem til november 2021 var strømprisen rimelig grei, men ila november vet vel alle som mottar fakturaen, eller som leser aviser, at strømprisen ikke har vært så veldig grei, så tar plutselig forstekerkanalen kvelden. Tilfeldig? NEPPE!
En annen litt mindre høytflyvende- og fabulerende forklaring kan være at en komponent i forsterkeren tok kvelden, som alt annet som faktisk kan slutte å virke sånn uten videre, men det er nok heller tvilsomt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.536
Antall liker
3.079
Torget vurderinger
0
Ene utgangen på forsterker (Marantz) har gått...
Kan du poste et bilde av kabelen og koblingen mellom forsterker og panel på veggen?
Slik at både pluggene, avisolering av kabler og skrukobling på veggpanel er synlig?
 
H

Hifibasillen

Gjest
Satser på det går greit 🙂 husker forresten jeg hadde Abrahamsen V2.0 UP og denne gikk fort varm og i protect med Nordost flatline gold kablene jeg hadde da, så måtte bytte og gikk fint etter det, men prøver de en ukes tid hvis ikke går de i retur, takker for behjelpelig info folkens 🙂
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Kan du poste et bilde av kabelen og koblingen mellom forsterker og panel på veggen?
Slik at både pluggene, avisolering av kabler og skrukobling på veggpanel er synlig?
Har ikke bilder av det da forsterker ikke er koblet opp igjen. I mellomtiden har systemet blitt "kjørt" med en Yamaha forsterker uten problem. Før forsterker ble koblet av ble alle koblingene bak på forsterker sjekket også tilkobling på høyttalere. Er ikke kontakt på vegg. Går direkte fra forsterkerutgang og rett inn i rør. det samme ved høyttaler.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.830
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tror det gjaldt noen få merker..
Men @Asbjørn kan kanskje svare på det, hvis han er innpå her. Han har litt mer peiling kan du sei..
Ser heller ikke det store problemet med Supra Ply. De har litt høyere kapasitans enn vanlig høyttalerkabel rett fra snelle, siden de har rektangulært tverrsnitt med flatsidene mot hverandre, men en forsterker som ikke tåler såpass er bra ustabil til å begynne med. Hvis det er 15 m lange strekk kan det kanskje være på kanten, men ikke ved normale lengder.

Men jeg ville ikke anbefale noen å bruke Goertz flatkabler av type utrullet kondensator. Det kan bli dyrt.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.830
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan være vrient nok å jorde i forsterkerenden, med mindre man har en Dynamic Precision-forsterker med separat polskrue for jord.

Velment råd: Ikke gjør høyttalerkabler så himla vanskelig. Jeg har regnet opp og i mente på induktanser, kapasitanser, resistanser og impedanser på slike, og det enkleste er også det beste. Bruk vanlig 1,5 eller 2,5 mm høyttalerkabel fra nærmeste snelle. Lange strekk bør ha litt større tverrsnitt enn korte. Vanlig lampettkabel eller skjøteledning går også helt fint. Det er når man skal prøve å være «spesiell» at man går seg på såpass mye reaktans at det kan gjøre skade eller farge lyden i hørbar grad. Dette er ikke så vanskelig som enkelte vil ha det til.
 
Topp Bunn