Defekt utgang forsterker pga støy fra høyttalerkabler.

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Hei. Ene utgangen på forsterker (Marantz) har gått pga støy på høyttalerkabel. Funnet ut at kablene til bak høyttalerene går i k-rør, og på veien fra forsterker til høyttaler passerer de sikringsskap i huset (400v) Regner med at det er der støyen oppstår. Finnes det støyfilter man kan bruke, eller finnes det jordet/isolerte høyttalerkabel til folkelig pris? :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Hvorfor tror du feilen på forsterker har noe med høyttalerkabel å gjøre? K- rør hva er det?.
Ingen høyttalerkabel i verden trenger jording. men Supra nettkabel hat skjerm med jording , Men ikke koble feil da,

kan du ikke bare legge høyttaler kablene en litt annen plass, vei da.
høres ytters usannsynlig ut at en forsterker skal gå i stykker fordi enhøyttalerkabel passerer et sikringsskap …
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette høres merkelig ut... er HT-kablene tredd i rør og passerer gjennom sikringsskapet? Om de bare passerer sikringsskapet med en liten avstand skal dette væer helt uproblematisk.... HT-kabler passerer da noen nettkabler i de fleste anlegg...??
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Dette høres merkelig ut... er HT-kablene tredd i rør og passerer gjennom sikringsskapet? Om de bare passerer sikringsskapet med en liten avstand skal dette væer helt uproblematisk.... HT-kabler passerer da noen nettkabler i de fleste anlegg...??
Ja det høres veldig usansynlig ut

mvh
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Er ikke hos meg. Men elektriker har strekt kablene i k-rør og de går gjennom sikringsskapet. Opplegget er at bak forsterker går det k-rør med kabelen til bakhøyttalerne. Disse går inne i vegg. På andre siden av den veggen er sikringsskapet. Derfor går kablene gjennom sikringsskapet på tur opp på loftet hvor de da er strekket ned igjen på bakre vegg til bakhøyttalerne. Vedkommende fikk forsterker tilbake fra merkeverksted nå, hvor tilbakemeldingen var at utgang hadde gått pga støy på den utgangen. Og at man måtte bruke jordete høyttalerkabler. Kom plutselig til å tenke litt mens jeg skriver dette, at muligens at de krysser noen takspotter hvor det er brukt led. Kan det ha noe med det å gjøre?
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Kan være slått en spiker/gipsskrue igjennom k rør som kortslutter HT kablene? Har du noe å måle med? Kople fra i begge ender og mål på en side. Har du forbindelse så er det kortsluttet. Å ha HT kabler i k rør igjennom halve huset skal ikke ha noe å si.
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Kan være slått en spiker/gipsskrue igjennom k rør som kortslutter HT kablene? Har du noe å måle med? Kople fra i begge ender og mål på en side. Har du forbindelse så er det kortsluttet. Å ha HT kabler i k rør igjennom halve huset skal ikke ha noe å si.
Er alt gjort. det var det første vi gjorde før forsterker ble sendt inn.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Det høres fortsatt merkelig ut, - og hvordan verkstedet kan "diagnostisere" at feilen skyldes støy på kablene, er meg en gåte. Jeg har reparert elektronikk i godt over 40 år, - heriblant en rekke forsterkere... Jordete HT-kabler er ellers nesten like sjeldent som hønsetenner. Det høres mest ut som en slags dårlig unnskyldning for enten å slippe jobben, - eller evt snike seg unna et garantiansvar? Det eneste man kan være helt sikker på hva angår elektronikk, er at feil oppstår! Om to identiske produkter feiler, den ene etter en uke, den andre etter 20 år, er 10 år i gjennomsnitt et relativt bra skussmål....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.800
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Om sikringsskapet hadde vært stort nok og du hadde satt hele anlegget inne i skapet, så skulle du fortsatt hatt støyfri lyd ut av høyttalerne!
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Kanskje dumt spørsmål, men - hvis det nå er kabler som er årsaken - er det faktisk høyttalerkabler, og ikke (skjermede) signalkabler som er lagt opp? Signalkabler kan, på grunn av impedansen, ødelegge forsterkere om de blir brukt som høyttalerkabel. Sånt kan skje om det har vært uklar kommunikasjon mellom installatøren og kunden. Også et kjent fenomen i på PA-anlegg, hvor kabler med jack-plugger er i bruk som begge deler. Klassisk eksempel er at noen forvekslet gitarkabelen og høyttalerkabelen under oppkoblingen av utstyret.
 

Ares

Medlem
Ble medlem
23.10.2016
Innlegg
12
Antall liker
7
Sted
Sogn og Fjordane
Dette stemmer ikke.
Utgangen på forsterkeren din har ikke blitt defekt pga støy i høyttalerkablene. Hadde det vært pga en kortslutning i kabel/høyttaler så kan det skje.

Du bør heller måle og sjekke kablene dine og høyttalerene før du kobler til igjen en evt ny forsterker.
For du kan være helt sikker på at indusert støy på høyttalerkablene ikke har ødelagt utgangskanalen på forsterkeren..

Ja du kan få MER støy ved at den ligger nærmt nok sikringsskapet.
Fra før er det som regel plenty med billige strømforsyninger/adaptere som koster under 1$ å produsere i Kina, i et gjennomsnittlig hus som skaper støy på nettet ditt etc.

Og ja det finnes plenty med EMC filter, likerettere, skjermede kabler etc alt ettersom hva du vil oppnå ved å bruke dei.

"Høyttalerkabel" ? Er du bekymret for støy så kjøp skjermede kabler.
Standard 4x1,5cu pvc Ølflex 110cy eller lignende, funker helt supert til 30-40 kr pr meter. 4x1,5 med 2 ledere til hver side som er flettet for å redusere indusering av spenninger. Skal du koble dei så studer manualer eller lignende angående EMC og hvordan skjerm bør termineres etc om du ikke kan det fra før.

Vær obs på at det selges plenty med "høyttalerkabler" som har høye reaktans verdier og disse kan faktisk ødelegge utgangskanalene på en del forsterkere.
 
Sist redigert:

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Kanskje dumt spørsmål, men - hvis det nå er kabler som er årsaken - er det faktisk høyttalerkabler, og ikke (skjermede) signalkabler som er lagt opp? Signalkabler kan, på grunn av impedansen, ødelegge forsterkere om de blir brukt som høyttalerkabel. Sånt kan skje om det har vært uklar kommunikasjon mellom installatøren og kunden. Også et kjent fenomen i på PA-anlegg, hvor kabler med jack-plugger er i bruk som begge deler. Klassisk eksempel er at noen forvekslet gitarkabelen og høyttalerkabelen under oppkoblingen av utstyret.
Er vanlige høyttalerkabler og ikke signalkabler som er brukt. :)
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Om sikringsskapet hadde vært stort nok og du hadde satt hele anlegget inne i skapet, så skulle du fortsatt hatt støyfri lyd ut av høyttalerne!
:) Vi merker ikke støy i høyttaler. Men ca 1 år etter det ble koblet opp. Slo forsterker seg av etter 10 sekunder. Ble sendt inn, og fikk den tilbakemeldingen dom står over her.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Visste verkstedet om hvordan kablingen var utført? Uansett - dette virker utvilsomt som et påskudd for å unngå garantiansvar. Riktignok kan HT-kabler fange opp støy, - feks fra mobiltlf e.l. - det har vi stort sett alle i heimen, - forsterkeren skal fungere uansett....
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Verksted sier at EMC gjør at dette har skjedd. Kom på å tenke på at k-rørene med høyttalerkabelen er lagt i rør i taket hvor det er led spotter muligens i nærheten. Kan disse generere støy? Vet at på bil forstyrrer led varsellamper dab radio signalet..
 

2rs1

Medlem
Ble medlem
24.12.2021
Innlegg
13
Antall liker
6
Sted
Valdres
Visste verkstedet om hvordan kablingen var utført? Uansett - dette virker utvilsomt som et påskudd for å unngå garantiansvar. Riktignok kan HT-kabler fange opp støy, - feks fra mobiltlf e.l. - det har vi stort sett alle i heimen, - forsterkeren skal fungere uansett....
Verkstedet hadde ingen info om kabling. De reparerte forsterkeren på goodwill. Det var venstre bak utgang som var defekt. Begge bakhøyttaler kablene går i k-rør siden av hverandre gjennom sikringsskap opp til tak, hvor de da går hver for seg bort i hvert sitt bakre hjørne i rommet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
God innsats for å nå milepælen 10000 innlegg! Keep up the good work👍
?? Æ... Er ikke opptatt av det nei. Ikke viser det hos meg heller hvor mamge innlegg jeg har. Vertfall ikke på mobilen som jeg oftest bruker.
Men hørtes ut som tull..
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.800
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
God innsats for å nå milepælen 10000 innlegg! Keep up the good work👍
Kan du ikke heller komme med noen hjelpende råd til trådstarter enn å skape dårlig stemning på forumet? Det er det siste vi trenger!
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Jeg har ingen hjelpende råd å komme med til trådstarter- det har andre gjort gode forsøk på.

Jeg synes det er kleint å gjøre narr av trådstarter (1.april spøken), spesielt med tanke på at han bare har åtte innlegg her. Så i mine øyne er det slike unødige kommentarer som skaper dårlig stemning på forumet og kanskje hindrer nye brukere å være mer aktive. Når en med kloss på 10000 innlegg harselerer med en helt ny på forumet opplever jeg det som lite musikalsk.

Men; jeg kunne helst sikkert ha uttrykt den følelsen på et mindre nebbete vis☺
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.800
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg er ingen moderator, men begge kommentarene var like upassende og skaper ingen god stemning her inne. Så skjerpings begge to og forøvrig ALLE sammen!
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Jeg er heller ingen moderator. Men når man ligger med korona og kjeder vettet av seg er det utrolig hva man kan få lyst til å blande seg inn i! Sånn- nå må vi være venner igjen, det er jo jul og greier😀🎅🏻👍
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.660
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei. Ene utgangen på forsterker (Marantz) har gått pga støy på høyttalerkabel. Funnet ut at kablene til bak høyttalerene går i k-rør, og på veien fra forsterker til høyttaler passerer de sikringsskap i huset (400v) Regner med at det er der støyen oppstår. Finnes det støyfilter man kan bruke, eller finnes det jordet/isolerte høyttalerkabel til folkelig pris? :)
Forutsatt att du trekker helt separate isolerte ledning sett for hver kanal Så kan allike vel visse ledning s typer trigge selv sving på noen forstekere , eller lange strekk .Funket den før installasjon ? Fikk du i det hele tatt lyd ut med K rør install ? Ligger ledningen paralellt eller twisted"
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er i seg selv ikke noe galt eller feil med ledninger i rør... dette er helt vanlig i hjemmekino. Det blir gjerne lengre strekk enn vanlig, og dertil høyere induktans, som normalt sett ikke er noe problem. Ledninger som gir forsterkerne problemer er stort sett greier som er laget med høy kapasitans, for å minimere induktans. Man kan som kjent ikke få begge deler samtidig. Noen kabler har vært notorisk kjent for å svi opp forsterkere, men jeg husker ikke navnene.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Støy baklengs inn i en forsterker med fatale følger er en umulighet i normalt miljø.
Konstruerte forklaringer er fullt mulig.
Jeg ville bedt reparatøren om en mer detaljert forklaring.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
722
Sted
Bodø
Det skulle vært morsomt å høre en mer detaljert beskrivelse fra verkstedet av hva de mener har skjedd. Gjerne med bevis på at det faktisk har skjedd.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Kan være slått en spiker/gipsskrue igjennom k rør som kortslutter HT kablene? Har du noe å måle med? Kople fra i begge ender og mål på en side. Har du forbindelse så er det kortsluttet. Å ha HT kabler i k rør igjennom halve huset skal ikke ha noe å si.
Ville give kortsluttet forstærker.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Et billede af kablerne? Høj kapacitet kan godt give problemer har jeg hørt for 30 år siden. Bl.a skærmede hvis jeg ikke husker fejl.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Nogen der kan gennemskue hvem der har skrevet den første artikel? Jeg så det hurtigt.

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.428
Er i hvertfall det som står på service rapporten. Skjønte mindre jeg også.. Signalkabler hadde jeg skjønt, men ikke høyttalerkabel.
Er det snakk om en garantisak? Da kan det være at verkstedet prøver å vri seg unna.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg regner med at eier av forsterker har forklart/fortalt hvordan anlegget er koblet opp og at verksted prøver seg. Hadde høyttalerkablene ligget på stue gulvet hadde nok dette vært en ikke sak. Om driver av verkstedet er her på forumet kan du jo tagge personen så vi kan få en forklarting :)
 
Topp Bunn