Deep Purple Fireball

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Jeg har en japansk pressing av denne plata. Ved gjennomspilling i går syntes jeg den låt utrolig hardt og kvasst. Trodde et øyeblikk det var noe galt med innstillingen av pickupen, eller med anlegget for øvrig. Men det låt slikt på både Cadenza Bronze og Black, som begge er justert så godt jeg får det til, og tilnærmet like jævlig på et annet anlegg i huset. Det er i alle fall ikke slik jeg husker lyden fra jeg hadde UK-utgaven i gamle dager, men da var jo heller ikke avspillerutstyret like avslørende. Jeg lurer derfor på om andre også kan ha samme erfaring med sin japanske pressing, eller om plata bare er slik. Vurderte et øyeblikk å anskaffe Harvest UK-utgaven eller den tyske, men hvis plata er slik har det jo liten hensikt.

For ordens skyld, det er snakk om Warner Bros. Records P-10109W.
 
Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Fireball er en fantastisk utgivelse. Jeg har den på Harvest, kjøpt i Oslo i 1971. Flott lyd. Har mye japanske pressinger av andre musikere og band og har aldri opplevet dårlig lyd. På Discogs er det mange Fireball-utgivelser på Harvest.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Jeg har heller aldri opplevd dårlig lyd på det jeg har av japansk, så dette var svært overraskende. Rart også at jeg ikke har lagt merke til dette tidligere. Derfor trodde jeg også først at det var noe galt med anlegget. I kveld har jeg prøvd noen av mine øvrige Deep Purple, men de låter normalt, så må nok ty til discogs eller ebay og skaffe et annet eksemplar.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hørte nettopp på Fireball på Qobuz (24/96) og det er meget bra lyd. T.o.m. streaming har OK lyd. :)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
MOV er i alle fall ikke slitsomt å høre på, for å si det sånn, men originalene er gjerne bedre er min erfaring.
Skal sjekke min "Live In Japan" senere i dag.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Liten interesse for å sjekke ut dette tilfellet, skjønner jeg. 328 visninger, men kun innspill fra en person. Forstår det slik at nevnte plate er ganske utbredt, så jeg regnet med at noen kunne sitte med den og teste den, men nei. Skuffende og noe man legger seg bak øret...
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke japansk pressing, men kan i alle fall bekrefte at Harvest på Sumiko Amethyst låter brillefint. Forøvrig den aller første skiva jeg kjøpte, så det er ikke så rent lite nostalgi knyttet til den :)
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.437
Antall liker
3.917
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Jeg har Japan-pressing av Fireball. Den låter meget bra.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.437
Antall liker
3.917
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
Men hva mener du med å skrive "japse"? Det er ikke bra
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
Men hva mener du med å skrive "japse"? Det er ikke bra
For det første skrev jeg det i sitat-tegn, fullt klar over at det kan oppfattes nedsettende, akkurat som "Neger", "Guling" o.l. For det andre var det en skrivemåte for å friske opp språket.

Det var en fleipete måte å skrive det på. Har forøvrig en meget god venninne fra Kobe som jeg har kjent i over 30 år.

Det er utrolig hva man kritiseres for.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.437
Antall liker
3.917
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
15
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
Men hva mener du med å skrive "japse"? Det er ikke bra
For det første skrev jeg det i sitat-tegn, fullt klar over at det kan oppfattes nedsettende, akkurat som "Neger", "Guling" o.l. For det andre var det en skrivemåte for å friske opp språket.

Det var en fleipete måte å skrive det på. Har forøvrig en meget god venninne fra Kobe som jeg har kjent i over 30 år.

Det er utrolig hva man kritiseres for.
Greit. Da er vi begge enige om at det kan oppfattes som nedsettende. Derfor bør vi unngå å bruke det.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
Men hva mener du med å skrive "japse"? Det er ikke bra
For det første skrev jeg det i sitat-tegn, fullt klar over at det kan oppfattes nedsettende, akkurat som "Neger", "Guling" o.l. For det andre var det en skrivemåte for å friske opp språket.

Det var en fleipete måte å skrive det på. Har forøvrig en meget god venninne fra Kobe som jeg har kjent i over 30 år.

Det er utrolig hva man kritiseres for.
Greit. Da er vi begge enige om at det kan oppfattes som nedsettende. Derfor bør vi unngå å bruke det.
Stjerneavsporing!!! Jeg er jærbu. Bor i Bergen sammen med en mengde bergensere, striler, oslofolk, østlendinger trøndere og faktisk også noen japser og amerikanere. Jeg kjører stolt rundt i en vanvittig artig japsebil. En MX-5. Og viser stolt fram mitt japsekamera. Et Olympus OM-D. For ikke å snakke om japseforsterkeren min!
Og hvem vil ikke kjøre en japsesykkel? Det er vel bare Harleyfolket som mener at japsesykler er dritt.

Hvem er disse menneske som tillater seg å definere ord og betegnelser som tabu?

Jeg har jo mang en gang hørt uttalt: Du er jærbu! Noen ganger kontekstuelt negativt. De fleste ganger kontekstuelt positivt.
Bergensere! Hva betyr det uttrykket? Enn Oslofolk?

Japse er en god fellesforkortelse for japansk og japaner. Jeg kan ikke på noen måte se innholdsforskjell på disse to setningene:
Torget var fullt av japsesykler!
Torget var fullt av japanske motorsykler!

Avslutningsvis:
Er denne diskriminerende?
Torget var fullt av brølende amerikanere!
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
For meg er DP litt "Harry", men rocker bra. Meget bra musikere som var samspilt. De utgivelsene jeg vil anbefale er nevnte Fireball + Made in Japan og Machine Head. Ingen andre. Kjøp på Discogs. :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Jeg har en japansk pressing av denne plata. Ved gjennomspilling i går syntes jeg den låt utrolig hardt og kvasst. Trodde et øyeblikk det var noe galt med innstillingen av pickupen, eller med anlegget for øvrig. Men det låt slikt på både Cadenza Bronze og Black, som begge er justert så godt jeg får det til, og tilnærmet like jævlig på et annet anlegg i huset. Det er i alle fall ikke slik jeg husker lyden fra jeg hadde UK-utgaven i gamle dager, men da var jo heller ikke avspillerutstyret like avslørende. Jeg lurer derfor på om andre også kan ha samme erfaring med sin japanske pressing, eller om plata bare er slik. Vurderte et øyeblikk å anskaffe Harvest UK-utgaven eller den tyske, men hvis plata er slik har det jo liten hensikt.

For ordens skyld, det er snakk om Warner Bros. Records P-10109W.
Dette er en press fra rundt 1976, og det er ikke førstepressen. Den har P-8XXXW nummer og har grønn label. Kom også P-8XXXW med Burbank Label. Har ikke hørt disse, men har UK Harvest førstepress hjemme. Denne synes jeg låter meget bra, og hvis en sammenlikner med In Rock som kom året før, så er det en killerinnspilling. In Rock har en ullen mastertape dessverre :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Mht DP vil jeg nok gå vesentlig bredere ut med anbefalinger enn "Høviken" ;) (for å fortsette trådsporet) gjør. Fom In Rock tom The Battle... bør høre hjemme i en hver anstendig platesamling:).
De limiterte 8 utgavene på lilla vinyl er etter sigende lydmessig meget gode.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har den nye utgaven av Fireball på lilla vinyl fra Rhino. Den låter bra i mine ører. Så bra at jeg også bestilte In Rock fra samme serie. Om den låter like bra som en strøken UK førstepress er vel tvilsomt, men jeg tipper det ikke er langt unna.
 
Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Takk for mange nyttige svar til slutt, så det hjalp å røske litt i dere.;)Jeg har nok mest lyst på en av de gamle utgavene, men ser de koster flesk og i tillegg kommer både frakt og mva. Skal derfor prøve en av disse reutgivelsene i lilla først, selv om jeg egentlig ikke fordrar farget vinyl. Får skjeve hornhinner av å se dem snurre, men hva gjør man ikke når prisen på ekte vare er så hinsides.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Jeg har den nye utgaven av Fireball på lilla vinyl fra Rhino. Den låter bra i mine ører. Så bra at jeg også bestilte In Rock fra samme serie. Om den låter like bra som en strøken UK førstepress er vel tvilsomt, men jeg tipper det ikkke er langt unna.
Har en strøken UK førstepress uten EMI Boxed logo, og synes denne er ullen i lyden. Da den ble mastret til CD ble den digitalt remikset av Nimbus i UK. Ble ikke bra det heller. Trist, for det er litt av et rockedokument :)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Ser ut til å være litt forvirring ang. Made og Live in Japan.
Made in Japan er dobbel Lp med utdrag av konsertene i Osaka 15&16 og Tokio 17 aug. 1970.
Live in Japan er en trippel CD med "hele" konsertene.
Deep Purple ib Rock er i mine ører DP beste studuoalbum.
 
R

rr30629

Gjest
Ikke helt korrekt det heller. Den japanske utgaven av Made in Japan heter Live in Japan men har et annet cover. Samme låtene fra de samme plassene. Snakker LP utgaven nå.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Hei Robot

Låtene er de samme som LP "Made in Japan" som er utdrag fra konsertene 15-17 aug. 1970. Bilde er det samme som trippel CD'n

Live in Japan, som inneholder 7 låter pr. konsert. Anbefales.
 
R

rr30629

Gjest
Hei Robot

Låtene er de samme som LP "Made in Japan" som er utdrag fra konsertene 15-17 aug. 1970. Bilde er det samme som trippel CD'n
Jeg vet det, det var derfor jeg skrev akkurat det.:) (1972..). Har den hjemme i hylla forresten..

"Da Deep Purple skulle turnére Japan for første gang var det et sterkt ønske fra det japanske plateselskapet å få spille inn bandets konserter der med tanke på utgivelse. Bandet svarte nei, men gikk senere med på innspillingene med det forbehold at utgivelsene kun skulle være tilgjengelige i Japan. Etter at de hørte opptakene, ble bandet overbevist om at det måtte gis ut i resten av verden også. Lydteknikeren Martin Birch har fått mye av æren for at lyden ble så god som den ble."

"The Japanese release was titled Live in Japan and featured a unique sleeve design, with an overhead stage shot of the band, a selection of photographs from a gig at the Rainbow Theatre in London, and an insert with lyrics and a hand-written message from each band member.The first pressing came with a 35mm film negative with photos of the band which buyers could develop into their own prints. The sleeve notes claimed that the recording only contained the Tokyo gig, though in fact it was musically identical to the version released in the rest of the world."
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.126
Sted
Under stjernene
Så bra. :)
Husker en gjennomgang av Dobbel LP i danske High Fidelity på 70 tallet hvor de nevnte at det fantes "hele"opptak fra alle tre konsertene. Artig å høre hvor forskjellig låtene spilles fra dag til dag.


Mikser kan forandre ganske mye på sluttproduktet for eksempel

THE STEVEN WILSON REMIXES av YES, anbefales til Yeselskere.

Hilsen

Jens
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
For meg er DP litt "Harry", men rocker bra. Meget bra musikere som var samspilt. De utgivelsene jeg vil anbefale er nevnte Fireball + Made in Japan og Machine Head. Ingen andre. Kjøp på Discogs. :)
Ikke FAEN om Deep Purple var litt "Harry" en gang janfrt :rolleyes:
De var verdens best tungrock band på den tiden - period!
Fireball er en perle som pekte frem mot en musikalsk "peak" som kom så til de grader med konsertene i Japan IMHO.

Jeg har Harvest utgaven av Fireball, DP label Made in Japan.
Jeg har spilt dem så mange ganger at jeg kan dem "by memory", men selv den dag i dag får jeg både fot og ståpels av de fleste låtene.
Heldig er jeg som har sånn glede av et band fra hine hårde dage.

Skivene In Rock, Machine Head, Fireball, Who Do We Think We Are, Made in Japan, Burn, Stormbringer og Come Taste the Band er obligatoriske å ha i hylla for et metall hue efter mitt skjønn.
 
Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
He he, her går det unna. Jeg liker Fireball m.fl., og, som jeg har skrevet, dritbra. Les hva jeg skrev, suverene musikere og meget samspilte, men jeg synes det sklir over i litt "Puddel" i de senere albumene.

Husk at tråden startet med lydkvaliteten på Fireball.
 
X

X186841

Gjest
Deep Purple var topp fra 1970 til 1973 (In Rock til Who do we think we are), så var det brått slutt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja jeg synes jo Burn er veldig bra også, selv om det er noe annet.

Hørte på Fireball i går, på sånn SHM CD. Låt skit, så jeg fant heller fram en eldre CD som låt bedre. Men jeg har vel et valgt minne om at de gamle Harvest LP'ene låt bedre. Uansett er det et strålende album, spesielt er Roger Glover i sitt ess på bassen her.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
He he, her går det unna. Jeg liker Fireball m.fl., og, som jeg har skrevet, dritbra. Les hva jeg skrev, suverene musikere og meget samspilte, men jeg synes det sklir over i litt "Puddel" i de senere albumene.

Husk at tråden startet med lydkvaliteten på Fireball.
Hehehehe...jeg er faktisk helt enig med deg :cool:
Når Stormbringer kom var jeg i ferd med å gi opp, og Come Taste the Band slapp inn nesten utelukkende pga Tom Bolin og låten "You Keep on Movin`". Den på litt røslig volum sitter som et skudd i den virtuelle musikkåra. Jeg kjøpte Perfect Stranger i fjor på vinyl pga ren og skjær nysgjerrighet, men konstaterte at nei, de er ikke i nærheten av sine glansdager mellom 1970-73.

Lydkvaliteten på mine gamle Fireball skive viste seg å være foruroligende laber når den nye kverna omsider kom opp :p
Så hva nå?
 
R

rr30629

Gjest
Jeg har mange av DP platene på Harvest, Purple og på japanske pressinger (ikke japansk Fireball...). Generelt så vil jeg si at de japanske ofte er litt mye mellomtone, litt tynne oppover og bassfattige. Unntak finnes, men jeg har ikke mange, om noen..., japanske pressinger som jeg synes låter bedre enn første/andre etc. fra Europa eller US. Samlet mye på disse japanerne i ungdommen da cover/insert, OBI og greier var tøffe saker.

Det sagt så er jeg nok ikke i hi-end klassen ang. hifi`en, jeg har et rimelig avslappet forhold til lyd men liker ikke når det blir hardt og det kan det ofte bli med disse japanerne...synes jeg.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Tilbake til start: Tenkte jeg skulle gi plata en ny siste sjanse før jeg la inn bestilling, likevel på en av de gamle på sort vinyl, på discogs. Nå syns jeg plutselig plata spiller ok og slik jeg husker den fra tidligere. Fortsatt tendenser til litt hard, gnistrende lyd, men ikke slik som det opplevdes da jeg opprettet tråden. Ser ikke bort fra at den skal låte omtrent slik og at jeg ikke oppnår noe med en annen versjon. Skjønner ikke dette. Må ha vært veldig sliten og overfølsom i øra sist, noe som kan ha sammenheng med flere timer med justering og testing av to pickuper. Vel, velger å nevne dette for at ikke "japsen" skal få et lydmessig ufortjent rykte.
 
Topp Bunn