Deep Purple Fireball

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
590
Torget vurderinger
9
Jeg har en japansk pressing av denne plata. Ved gjennomspilling i går syntes jeg den låt utrolig hardt og kvasst. Trodde et øyeblikk det var noe galt med innstillingen av pickupen, eller med anlegget for øvrig. Men det låt slikt på både Cadenza Bronze og Black, som begge er justert så godt jeg får det til, og tilnærmet like jævlig på et annet anlegg i huset. Det er i alle fall ikke slik jeg husker lyden fra jeg hadde UK-utgaven i gamle dager, men da var jo heller ikke avspillerutstyret like avslørende. Jeg lurer derfor på om andre også kan ha samme erfaring med sin japanske pressing, eller om plata bare er slik. Vurderte et øyeblikk å anskaffe Harvest UK-utgaven eller den tyske, men hvis plata er slik har det jo liten hensikt.

For ordens skyld, det er snakk om Warner Bros. Records P-10109W.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.612
Sted
Pt. Høvik
Fireball er en fantastisk utgivelse. Jeg har den på Harvest, kjøpt i Oslo i 1971. Flott lyd. Har mye japanske pressinger av andre musikere og band og har aldri opplevet dårlig lyd. På Discogs er det mange Fireball-utgivelser på Harvest.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
590
Torget vurderinger
9
Jeg har heller aldri opplevd dårlig lyd på det jeg har av japansk, så dette var svært overraskende. Rart også at jeg ikke har lagt merke til dette tidligere. Derfor trodde jeg også først at det var noe galt med anlegget. I kveld har jeg prøvd noen av mine øvrige Deep Purple, men de låter normalt, så må nok ty til discogs eller ebay og skaffe et annet eksemplar.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.612
Sted
Pt. Høvik
Hørte nettopp på Fireball på Qobuz (24/96) og det er meget bra lyd. T.o.m. streaming har OK lyd. :)

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.612
Sted
Pt. Høvik
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
590
Torget vurderinger
9
MOV er i alle fall ikke slitsomt å høre på, for å si det sånn, men originalene er gjerne bedre er min erfaring.
Skal sjekke min "Live In Japan" senere i dag.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
590
Torget vurderinger
9
Liten interesse for å sjekke ut dette tilfellet, skjønner jeg. 328 visninger, men kun innspill fra en person. Forstår det slik at nevnte plate er ganske utbredt, så jeg regnet med at noen kunne sitte med den og teste den, men nei. Skuffende og noe man legger seg bak øret...

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
524
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke japansk pressing, men kan i alle fall bekrefte at Harvest på Sumiko Amethyst låter brillefint. Forøvrig den aller første skiva jeg kjøpte, så det er ikke så rent lite nostalgi knyttet til den :)

aiso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
78
Torget vurderinger
10
Jeg har Japan-pressing av Fireball. Den låter meget bra.

aiso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
78
Torget vurderinger
10
Nå er jeg nok litt pagsom: Spiller "The Mule" akkurat nå, fra "Live in Japan". Og denne burde de da ha ha en god pressing på, samme land? Lyden fra trommene til Paice er suveren (på Qobuz, orket ikke å sette på vinyl).

Jeg holder meg stort sett til "originaler", men kjøper "japse" en gang i blandt. Music on Vinyl er jo bra?
Men hva mener du med å skrive "japse"? Det er ikke bra

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.612
Sted
Pt. Høvik

For det første skrev jeg det i sitat-tegn, fullt klar over at det kan oppfattes nedsettende, akkurat som "Neger", "Guling" o.l. For det andre var det en skrivemåte for å friske opp språket.

Det var en fleipete måte å skrive det på. Har forøvrig en meget god venninne fra Kobe som jeg har kjent i over 30 år.

Det er utrolig hva man kritiseres for.

aiso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
78
Torget vurderinger
10

For det første skrev jeg det i sitat-tegn, fullt klar over at det kan oppfattes nedsettende, akkurat som "Neger", "Guling" o.l. For det andre var det en skrivemåte for å friske opp språket.

Det var en fleipete måte å skrive det på. Har forøvrig en meget god venninne fra Kobe som jeg har kjent i over 30 år.

Greit. Da er vi begge enige om at det kan oppfattes som nedsettende. Derfor bør vi unngå å bruke det.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
378

Greit. Da er vi begge enige om at det kan oppfattes som nedsettende. Derfor bør vi unngå å bruke det.
Stjerneavsporing!!! Jeg er jærbu. Bor i Bergen sammen med en mengde bergensere, striler, oslofolk, østlendinger trøndere og faktisk også noen japser og amerikanere. Jeg kjører stolt rundt i en vanvittig artig japsebil. En MX-5. Og viser stolt fram mitt japsekamera. Et Olympus OM-D. For ikke å snakke om japseforsterkeren min!
Og hvem vil ikke kjøre en japsesykkel? Det er vel bare Harleyfolket som mener at japsesykler er dritt.

Hvem er disse menneske som tillater seg å definere ord og betegnelser som tabu?

Jeg har jo mang en gang hørt uttalt: Du er jærbu! Noen ganger kontekstuelt negativt. De fleste ganger kontekstuelt positivt.
Bergensere! Hva betyr det uttrykket? Enn Oslofolk?

Japse er en god fellesforkortelse for japansk og japaner. Jeg kan ikke på noen måte se innholdsforskjell på disse to setningene:
Torget var fullt av japsesykler!
Torget var fullt av japanske motorsykler!

Avslutningsvis:
Er denne diskriminerende?
Torget var fullt av brølende amerikanere!

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.612
Sted
Pt. Høvik
For meg er DP litt "Harry", men rocker bra. Meget bra musikere som var samspilt. De utgivelsene jeg vil anbefale er nevnte Fireball + Made in Japan og Machine Head. Ingen andre. Kjøp på Discogs. :)

Bartesam

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
5.227
Sted
Hus
Jeg har en japansk pressing av denne plata. Ved gjennomspilling i går syntes jeg den låt utrolig hardt og kvasst. Trodde et øyeblikk det var noe galt med innstillingen av pickupen, eller med anlegget for øvrig. Men det låt slikt på både Cadenza Bronze og Black, som begge er justert så godt jeg får det til, og tilnærmet like jævlig på et annet anlegg i huset. Det er i alle fall ikke slik jeg husker lyden fra jeg hadde UK-utgaven i gamle dager, men da var jo heller ikke avspillerutstyret like avslørende. Jeg lurer derfor på om andre også kan ha samme erfaring med sin japanske pressing, eller om plata bare er slik. Vurderte et øyeblikk å anskaffe Harvest UK-utgaven eller den tyske, men hvis plata er slik har det jo liten hensikt.

For ordens skyld, det er snakk om Warner Bros. Records P-10109W.
Dette er en press fra rundt 1976, og det er ikke førstepressen. Den har P-8XXXW nummer og har grønn label. Kom også P-8XXXW med Burbank Label. Har ikke hørt disse, men har UK Harvest førstepress hjemme. Denne synes jeg låter meget bra, og hvis en sammenlikner med In Rock som kom året før, så er det en killerinnspilling. In Rock har en ullen mastertape dessverre :)

ptb

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
8.015
Sted
MDG´s forsøkslaboratorium
Torget vurderinger
11
Mht DP vil jeg nok gå vesentlig bredere ut med anbefalinger enn "Høviken" ;) (for å fortsette trådsporet) gjør. Fom In Rock tom The Battle... bør høre hjemme i en hver anstendig platesamling:).
De limiterte 8 utgavene på lilla vinyl er etter sigende lydmessig meget gode.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
5.410
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har den nye utgaven av Fireball på lilla vinyl fra Rhino. Den låter bra i mine ører. Så bra at jeg også bestilte In Rock fra samme serie. Om den låter like bra som en strøken UK førstepress er vel tvilsomt, men jeg tipper det ikke er langt unna.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
590
Torget vurderinger
9
Takk for mange nyttige svar til slutt, så det hjalp å røske litt i dere.;)Jeg har nok mest lyst på en av de gamle utgavene, men ser de koster flesk og i tillegg kommer både frakt og mva. Skal derfor prøve en av disse reutgivelsene i lilla først, selv om jeg egentlig ikke fordrar farget vinyl. Får skjeve hornhinner av å se dem snurre, men hva gjør man ikke når prisen på ekte vare er så hinsides.

Bartesam

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
5.227
Sted
Hus
Jeg har den nye utgaven av Fireball på lilla vinyl fra Rhino. Den låter bra i mine ører. Så bra at jeg også bestilte In Rock fra samme serie. Om den låter like bra som en strøken UK førstepress er vel tvilsomt, men jeg tipper det ikkke er langt unna.
Har en strøken UK førstepress uten EMI Boxed logo, og synes denne er ullen i lyden. Da den ble mastret til CD ble den digitalt remikset av Nimbus i UK. Ble ikke bra det heller. Trist, for det er litt av et rockedokument :)

YesJens

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
257
Sted
Under stjernene
Ser ut til å være litt forvirring ang. Made og Live in Japan.
Made in Japan er dobbel Lp med utdrag av konsertene i Osaka 15&16 og Tokio 17 aug. 1970.
Live in Japan er en trippel CD med "hele" konsertene.
Deep Purple ib Rock er i mine ører DP beste studuoalbum.

Robot

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2018
Antall liker
372
Sted
Mostaul
Ikke helt korrekt det heller. Den japanske utgaven av Made in Japan heter Live in Japan men har et annet cover. Samme låtene fra de samme plassene. Snakker LP utgaven nå.

YesJens

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
257
Sted
Under stjernene
Hei Robot

Låtene er de samme som LP "Made in Japan" som er utdrag fra konsertene 15-17 aug. 1970. Bilde er det samme som trippel CD'n

Live in Japan, som inneholder 7 låter pr. konsert. Anbefales.

Topp Bunn