De store norske konstruktørene....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Trane skrev:
Derfor står det enda større respekt av de få som har klart å kombinere det å være store konstruktører med kommersiell suksess. Eller kommersiell suksess i det hele tatt. Da er brått ikke listen så lang.
Det går opp og ned her i verden, og svært mange store konstruktører som har hatt kommersiell suksess har også vært med på nedturer helt ned i kjelleren.

Spørsmålet er om man skal inkludere markedsføringssuksess og forretningsteft som kriterier om man skal liste opp gode/store konstruktører. Det krever jo nærmest at man er multitalenter.

Utfordringen er ofte at kompromissløse løsninger har et lite marked, og krever en teknisk innsikt som krever så mye oppmerksomhet at det er vanskelig å fokusere på det merkantile samtidig.

Det er gode grunner til at man i f.eks. filmbransjen oftest opererer med produsenter og regissører som separate personer. Det er ihvertfall sjelden noe krav for å kalle seg god regissør at man også er en god produsent.
På samme måte mener jeg at en god konstruktør ikke betinges av kommersiell suksess, men skal man kalles "STOR" istedenfor "GOD", så er vel kanskje den kommersielle suksessen en del av pakka.

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
Helt enig at det er vanskelig for en norsk konstruktør å oppnå kommersiell suksess. Nettopp fordi volum og distribusjon krever helt andre egenskaper enn kontruksjon. De som har lykkes har hatt folk med penger i ryggen, eller fått innpass i kanaler som øker volum betraktlig.
Men det er vanskelig å bli konge i eget marked, og det er vel en grunn til at Elkjøp ikke lengre selger abrahamsen? Tipper volum blir lite i forhold til andre sorte bokser de selger...

Når det gjelder priser og oppfattelse mot andre internasjonale merker er dette også komplisert. Her er et eksempel som jeg kjenner godt;
Roar Malmins nevnte mi9 koster i utsalg 30000,- Dette er en forsterker som bla Jan Myrvold kunne leve lykkelig med resten av livet i følge test. Men den vinner ikke aksept i markedet på samme måte som en Krell til 30000,- ville gjort. Nettopp fordi navnet og renomet til produktet er en viktig del av eiergleden for de aller fleste. Ubevisst eller bevisst.
Et annet eksempel som nevnes er Roar Malmins Mosfet forsterker som selges for 14000,- Den inneholder utgangstransistorer merket Chord, og har bedre strømforsyning enn chord. Chord koster 60000,- og ville være svært lett omsettelig, tror ikke mosfet til 14000,- er like lett å selge. Nettopp fordi den er for billig i forhold til det utenlandske, og gir heller ikke samme kred. Opplevde nettopp dette i en butikk i går. En mann skulle ha seg ny effektforsterker, og lurte på A23 fra parasound. Fikk tilbud om å låne en mosfet, men sa da at den måtte være dårligere fordi den var billigere og hadde et ukjent merke.
Når det gjelder de øvrige Malmin produkter er Mi11(den nye pre) helt hemningsløs, og mi 10 (10 watt klasse a) mener Malmin selv at den spiller bedre enn mi9 innenfor sitt effektområde.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Barbaresco skrev:
R.S. skrev:
Low-Q skrev:
Roar Moen (Konstruktør(?) The Nordic Tone) kan vel tas med på lista?

Vidar
The Nordic Tone har nok svært lite mede Roar Moen å gjøre eller omvendt. Moen står derimot bak Electrocompaniets høyttalere i Prelude-serien:

http://www.bygdeposten.no/lokale_nyheter/article1801606.ece

http://www.electrocompaniet.com/A-WebDisk/review_data/LydOgBildePrelude.html

Mvh. RS
Mike Newman, norsk brite, må krediteres for Nordic Tone
Slik nordic tone er i dag, så har Roar Moen konstruert alt untatt kabinett. Samtlige elementer og delefilter er bygd fra bunn. Det er ikke snakk om noen finpuss.
Skal visst låte ganske bra nå hører jeg rykter om.

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.

Skal man trekke ut noen som bør kalles store, så må det være Vebrørn Tandberg, Per Abrahamsen og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).

De to første kjenner alle. Siste (mannen bak produktene til Adyton) laget forsterkere i verdensklasse, både til Hifi og PA bruk. Dagens Adyton er ikke det samme. Desverre.

Kanskje også Bjørn Erik Edvarsen bør være med på listen.

Leif

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Antall liker
1
petal skrev:

Skal man trekke ut noen som bør kalles store, så må det være Vebrørn Tandberg, Per Abrahamsen og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).

De to første kjenner alle. Siste (mannen bak produktene til Adyton) laget forsterkere i verdensklasse, både til Hifi og PA bruk. Dagens Adyton er ikke det samme. Desverre.

Leif
Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?
(dette er et seriøst spørsmål)

Kjell

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.782
Torget vurderinger
4
petal skrev:
og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).

Det er vel Rolf Olstad som stod bak de opprinnelige Adyton greiene som Cordis 1.6, Temper, Modus, Opera, LISA (en av de aller første forsøk på digital korrigering av høyttalere i samarbeid med Joachim Gerrard/Audio Physics) og ikke minst 3B.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Blomsterkjell skrev:
petal skrev:

Leif

Kjell
EC

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Antall liker
1
baluba skrev:
Blomsterkjell skrev:
petal skrev:

Leif

Kjell
EC
Joda, jeg vet hva han blir kreditert for, men hva har HAN konstruert.?
Siden han blir anerkjent som en av de største Norske konstruktører, lurer jeg på hva han står bak..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Blomsterkjell skrev:
baluba skrev:
Blomsterkjell skrev:
petal skrev:

Leif

Kjell
EC
Siden han blir anerkjent som en av de største Norske konstruktører, lurer jeg på hva han står bak..
I alle fall The Two Channel, AW50 og 100. Etter det har jeg ikke fulgt så nøye med selskapet, men jeg regner med at han stod bak de fleste forsterkerne på et eller annet teknisk nivå. Det får EC-nuts heller svare på.

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Jeg satt på en buss i Australia i 1989 og leste et hifi magasin. Ved siden satt en mann som lurte på om han kunne få magasinet når jeg var ferdig. Praten var igang, og da han fikk høre jeg var fra Norge, ble han helt i ekstase. Han var virkelig misunnelig på oss der i nord, som kunne kjøpe EC så billig. Hans store drøm var å få seg et forsterkersett fra companiet. Og Per Abrahamsen var ett av hans store idoler.

Den gang var EC faktisk relativt sett dyrere enn det er nå. EC var for mange, state of the art, også i utlandet. Jeg var i Singapore nå i sommer som var, og var innom en butikk som solgte EC. Salget gikk ikke så veldig bra. Eieren av butikken ble salig i blikket når vi snakket om gamle dager. Om AW100, om EC1..... Per Abrahamsen hadde også et navn der.

Godt mulig at det ikke var Per Abrahamnsen alene som sto bak konstruksjonene. Men han ble ihvertfall assosiert med EC. Og jeg tror nok han er det største navnet vi har hatt i Norsk audio industri siden Vebrørn Tandberg.

Jeg tror ingen verken i Australia eller Singapore kjenner Geir Tømmervi, Knut Lauland eller Geir Brekke særlig godt ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
baluba skrev:
Blomsterkjell skrev:
baluba skrev:
Blomsterkjell skrev:
petal skrev:

Leif

Kjell
EC
I alle fall The Two Channel, AW50 og 100. Etter det har jeg ikke fulgt så nøye med selskapet, men jeg regner med at han stod bak de fleste forsterkerne på et eller annet teknisk nivå. Det får EC-nuts heller svare på.
Kortversjonen er vel at Terje Sandstrøm plukket opp Otalas AES-presentasjon i 1973. Otala bygde en prototyp sammen med Jan Lohstroh hos Philips i Nederland. De jobbet begge egentlig med digitalt minne men bygde denne forsterkeren som et sideprosjekt i løpet av en 2-ukers periode. Otala som jo er finsk hadde et års prosjekt hos Philips der han jobbet med magnetisk minne.

Første versjon bygget av EC fungerte ikke helt etter planen, så de reiste til Finland for å få hjelp av Otala. De kom da tilbake med det som er kjent som "The two channel power amplifier". Den het først Otala-Lohstroh, men ble bedt om å ikke bruke det navnet.

Grunnideen var at forsterkeren skulle ha lav open loop gain, høy open loop båndbredde, lav feedback og høy slew rate. Den skulle også være klasse AB med til dels høy andel klasse A. Dette var i 1972 og slik jeg har forstått det ble denne første versjonen bygget fortrinnsvis av Jan Lohstroh.

Ottala skal ha vært teknisk konsulent for EC frem til for omkring 10 år siden. Om han fortsatt lever så har han ikke helse til å jobbe med slikt lenger. Lohstroh derimot, har helse, og han legger ikke skjul på at muligheten for nye audioprosjekter nå som han har sluttet hos Philips er tilstede.

Det hører også med til historien at John Curl (Parasound) var innom disse karene for å studere deres arbeid på 70-tallet.

O

Oblivion

Gjest
Snickers-is skrev:
Kortversjonen er vel at Terje Sandstrøm plukket opp Otalas AES-presentasjon i 1973. Otala bygde en prototyp sammen med Jan Lohstroh hos Philips i Nederland. De jobbet begge egentlig med digitalt minne men bygde denne forsterkeren som et sideprosjekt i løpet av en 2-ukers periode. Otala som jo er finsk hadde et års prosjekt hos Philips der han jobbet med magnetisk minne.

Første versjon bygget av EC fungerte ikke helt etter planen, så de reiste til Finland for å få hjelp av Otala. De kom da tilbake med det som er kjent som "The two channel power amplifier". Den het først Otala-Lohstroh, men ble bedt om å ikke bruke det navnet.

Grunnideen var at forsterkeren skulle ha lav open loop gain, høy open loop båndbredde, lav feedback og høy slew rate. Den skulle også være klasse AB med til dels høy andel klasse A. Dette var i 1972 og slik jeg har forstått det ble denne første versjonen bygget fortrinnsvis av Jan Lohstroh.

Ottala skal ha vært teknisk konsulent for EC frem til for omkring 10 år siden. Om han fortsatt lever så har han ikke helse til å jobbe med slikt lenger. Lohstroh derimot, har helse, og han legger ikke skjul på at muligheten for nye audioprosjekter nå som han har sluttet hos Philips er tilstede.

Det hører også med til historien at John Curl (Parasound) var innom disse karene for å studere deres arbeid på 70-tallet.
Snickers-is det du skriver er ikke helt riktig...

Det var Svein Erik Børja som plukket opp Otala-Lohstroh konstruksjonen.
Det ble bygget fem av disse forsterkerne på EB (jeg har fortsatt en av disse fem første).
Per (tidligere EC) jobbet på EB og når han begynte å lage 25 wattern var det en nær 100% kopi av disse fem første.

Etter at Terje Sandstrøm hadde sluttet i EC og startet NRF (Norsk Radio Fabrikk) designet Per Ampliwire I som ikke var noen success.

Terje Sandstrøm ble leid inn som konsulent og designet Ampliwire II, preamp, MC-amp som et konsulent oppdrag for EC og disse konstruksjonene dannet grunnlaget for EC produktene fra ca. 1982/1983 og frem til West Control tok over og Terje Sandstrøm på nytt kom inn i bildet og reviderte konstruksjonene.

Jeg jobbet hos EC i den perioden Terje ferdigstilte Ampliwire II, preamp og MC-amp og var med å tweake prototypene og lagde blant annet kretskort utlegget til MC-ampen.

Vedlagt Terjes AES (november 1983) skriv om forvrengning i klasse AB forsterkere som var et resultat av hans arbeid med Ampliwire II.

Jeg har personlig stor tvil til at Otala skulle ha vært konsulent for det gamle EC.
Hadde han vært det da ville nok EC produktene ha fått et mer Harman Kardon preg over seg...

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
Hvis dere leser AES skrivet vil dere se at Terje dokumenterer at Ampliwire II og dermed med stor sannsynlighet alle senere varianter fra EC (under Pers ledelse) er / var langt fra optimale...

Ampliwire II var designet slik at krav spesifikasjonene fra det tidligere EC ble oppfylt.
Men det tidligere EC ville ikke kjøpe og betale for den reviderte og mer optimale konstruksjonen...

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Antall liker
1
Med min magre informasjon om, Abrahamsen, så er det kun ett produkt jeg vet om som kan tilskrives, Abrahamsen..
Det er ikke far sjøl som står bak, men en av hans sønner som sto bak EC M1..
En stativ høyttaler som de brukte 2 stk brokoblede AW-250R for å drive..
CD-spilleren er en Norsk konstruksjon, men det er ikke, Abrahamsen, som var konstruktør av den..
Men det er helt sikkert andre produkter som, Per Abrahamsen, står bak.?

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.671
petal skrev:

Leif
Når du først er inne på Vebjørn Tandberg så synes jeg vi også skal gi kred til Laif Ernstsen som trådde sine ungdomssko hos Tandberg på Frysja. Her loddet den godeste Leif til gullmedaljen. I tillegg var han forsterkerkonstruktør, og står bak flere (sammen med andre) av Tandbergs siste forsterkerserier på slutten av 70-tallet. Så brøt han opp, og gikk i gang med sitt livsverk Dynamic Precision 8)
Hadde han bare ikke vært så kompromissløs og redd for å sette bort produksjon kunne kanskje bildet vært noe annerledes en det er i dag for LE. Men sånn ble det ikke, snarere tvert i mot etter at han fikk bekreftet alle sine bange anelser ved å sette ut en prøveproduksjon av 50 stk A1 forsterkere tidlig på 2000-tallet. Det gikk ikke bra, og resulterte i at mannen måtte ta hjem alle 50 stk, og skru dem sammen på nytt fra bunnen av fordi produsenten under produksjonen introduserte flere billigere løsninger enn LEs specs :p Det gjorde de uten og rådføre seg med oppdragsgiver :p Nå han nyter sin pensjonist tilværelse i Nord.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.671
Blomsterkjell skrev:
Med min magre informasjon om, Abrahamsen, så er det kun ett produkt jeg vet om som kan tilskrives, Abrahamsen..
Det er ikke far sjøl som står bak, men en av hans sønner som sto bak EC M1..
En stativ høyttaler som de brukte 2 stk brokoblede AW-250R for å drive..
CD-spilleren er en Norsk konstruksjon, men det er ikke, Abrahamsen, som var konstruktør av den..
Men det er helt sikkert andre produkter som, Per Abrahamsen, står bak.?
Dette er historien i komprimert format sånn ca.
CD-spilleren EMC-1 kom til i etterkant av et løft forsøkt utført av de herrer Leif Ernstsen (LE) og Birger "Base" Lund Andersen (BLA) i andre halvdel av 90-tallet.
DP/Base spilleren skulle som alltid være kompromissløs med BLAs plattformer og inovasjon, og LEs kompromissløse elektronikkbehov + DAC.
Delen ble satt sammen, men de innså fort at en serieproduskjon ville smyge seg over 50 frognertiere den gang.
LE har sitt prototype drev ennå (modifiser av BLA for gud vet hvilken gang, men speller gjør`e 8))
Prosjektet ble for DPs del skrinnlagt.
Enter EC. Noe av problemet var at selve drevet ønsker BLA skal stå på 6 individuelle mikro Base plattformer. Slikt koster, men prototypen til EMC-1 som Knut Vadseth fikk leke med skapte bølger. Den hadde ekte Base "tweak" på drevet såvidt meg bekjent.
Men så skulle ting produseres, prises og selges. Dermed valgte Abrahamsen & Co ved EC å gå for en billegere pseudo Base løsning.
Som kjent solgte EMC-1 i "bøtter og spann" tross fravær av de opprinnelige dubbeditter.

Med BLAs tweak og plattformer inkorporert låter ting hørbart mer hurtig, korrekt og ikke minst dønn stille med sort bakgrunn når intet skjer.
Jeg vet fordi jeg har en ekte Birger tanks koblet opp mot Leifs DAC ;D

God Påske folkens!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Oblivion skrev:
Snickers-is det du skriver er ikke helt riktig...

Det var Svein Erik Børja som plukket opp Otala-Lohstroh konstruksjonen.
Det ble bygget fem av disse forsterkerne på EB (jeg har fortsatt en av disse fem første).
Per (tidligere EC) jobbet på EB og når han begynte å lage 25 wattern var det en nær 100% kopi av disse fem første.

Etter at Terje Sandstrøm hadde sluttet i EC og startet NRF (Norsk Radio Fabrikk) designet Per Ampliwire I som ikke var noen success.

Terje Sandstrøm ble leid inn som konsulent og designet Ampliwire II, preamp, MC-amp som et konsulent oppdrag for EC og disse konstruksjonene dannet grunnlaget for EC produktene fra ca. 1982/1983 og frem til West Control tok over og Terje Sandstrøm på nytt kom inn i bildet og reviderte konstruksjonene.

Jeg jobbet hos EC i den perioden Terje ferdigstilte Ampliwire II, preamp og MC-amp og var med å tweake prototypene og lagde blant annet kretskort utlegget til MC-ampen.

Vedlagt Terjes AES (november 1983) skriv om forvrengning i klasse AB forsterkere som var et resultat av hans arbeid med Ampliwire II.

Jeg har personlig stor tvil til at Otala skulle ha vært konsulent for det gamle EC.
Hadde han vært det da ville nok EC produktene ha fått et mer Harman Kardon preg over seg...
Ja, du har rett, det var selvsagt Børja som var på AES-konvensjonen og la saken videre frem for Per.

Imidlertid møtte Lohstroh Ottala på en EC-stand rundt 2000. Han skal på det tidspunktet ha forklart at han hadde oppdrag som konsulent for EC på det tidspunktet.

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Hvem var det som sto bak Tandberg sin 3000 serie (?) på 80 tallet? De hadde ihvertfall en god preamp 3018A, og et par gode effekttrinn - 3026 og 3016 hvis ikke jeg husker feil. Jeg hadde en 3026 en gang, men den ble litt i skarpeste laget i diskanten for mine JBL Ti 240, men bevares, en god sak var det, ingen tvil om det.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
petal skrev:
Hvem var det som sto bak Tandberg sin 3000 serie (?) på 80 tallet? De hadde ihvertfall en god preamp 3018A, og et par gode effekttrinn - 3026 og 3016 hvis ikke jeg husker feil. Jeg hadde en 3026 en gang, men den ble litt i skarpeste laget i diskanten for mine JBL Ti 240, men bevares, en god sak var det, ingen tvil om det.
Tom Helgesen kanskje?

Topp Bunn