|
Det går opp og ned her i verden, og svært mange store konstruktører som har hatt kommersiell suksess har også vært med på nedturer helt ned i kjelleren.Trane skrev:Derfor står det enda større respekt av de få som har klart å kombinere det å være store konstruktører med kommersiell suksess. Eller kommersiell suksess i det hele tatt. Da er brått ikke listen så lang.
Slik nordic tone er i dag, så har Roar Moen konstruert alt untatt kabinett. Samtlige elementer og delefilter er bygd fra bunn. Det er ikke snakk om noen finpuss.Barbaresco skrev:Mike Newman, norsk brite, må krediteres for Nordic ToneR.S. skrev:The Nordic Tone har nok svært lite mede Roar Moen å gjøre eller omvendt. Moen står derimot bak Electrocompaniets høyttalere i Prelude-serien:Low-Q skrev:Roar Moen (Konstruktør(?) The Nordic Tone) kan vel tas med på lista?
Vidar
http://www.bygdeposten.no/lokale_nyheter/article1801606.ece
http://www.electrocompaniet.com/A-WebDisk/review_data/LydOgBildePrelude.html
Mvh. RS
Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?petal skrev:Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.
Skal man trekke ut noen som bør kalles store, så må det være Vebrørn Tandberg, Per Abrahamsen og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).
De to første kjenner alle. Siste (mannen bak produktene til Adyton) laget forsterkere i verdensklasse, både til Hifi og PA bruk. Dagens Adyton er ikke det samme. Desverre.
Kanskje også Bjørn Erik Edvarsen bør være med på listen.
Leif
Det er vel Rolf Olstad som stod bak de opprinnelige Adyton greiene som Cordis 1.6, Temper, Modus, Opera, LISA (en av de aller første forsøk på digital korrigering av høyttalere i samarbeid med Joachim Gerrard/Audio Physics) og ikke minst 3B.petal skrev:og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).
De to første kjenner alle. Siste (mannen bak produktene til Adyton) laget forsterkere i verdensklasse, både til Hifi og PA bruk. Dagens Adyton er ikke det samme. Desverre.
ECBlomsterkjell skrev:Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?petal skrev:Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.
Skal man trekke ut noen som bør kalles store, så må det være Vebrørn Tandberg, Per Abrahamsen og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).
Leif
(dette er et seriøst spørsmål)
Kjell
Joda, jeg vet hva han blir kreditert for, men hva har HAN konstruert.?baluba skrev:ECBlomsterkjell skrev:Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?petal skrev:Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.
Leif
Kjell
I alle fall The Two Channel, AW50 og 100. Etter det har jeg ikke fulgt så nøye med selskapet, men jeg regner med at han stod bak de fleste forsterkerne på et eller annet teknisk nivå. Det får EC-nuts heller svare på.Blomsterkjell skrev:Joda, jeg vet hva han blir kreditert for, men hva har HAN konstruert.?baluba skrev:ECBlomsterkjell skrev:Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?petal skrev:Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.
Leif
Kjell
Siden han blir anerkjent som en av de største Norske konstruktører, lurer jeg på hva han står bak..
Kortversjonen er vel at Terje Sandstrøm plukket opp Otalas AES-presentasjon i 1973. Otala bygde en prototyp sammen med Jan Lohstroh hos Philips i Nederland. De jobbet begge egentlig med digitalt minne men bygde denne forsterkeren som et sideprosjekt i løpet av en 2-ukers periode. Otala som jo er finsk hadde et års prosjekt hos Philips der han jobbet med magnetisk minne.baluba skrev:I alle fall The Two Channel, AW50 og 100. Etter det har jeg ikke fulgt så nøye med selskapet, men jeg regner med at han stod bak de fleste forsterkerne på et eller annet teknisk nivå. Det får EC-nuts heller svare på.Blomsterkjell skrev:Joda, jeg vet hva han blir kreditert for, men hva har HAN konstruert.?baluba skrev:ECBlomsterkjell skrev:Hva er det, Per Abrahamsen, har konstruert.?petal skrev:Dette virker mer som en tråd som burde vært kalt: Norske navn i Hifi bransjen.
Leif
Kjell
Siden han blir anerkjent som en av de største Norske konstruktører, lurer jeg på hva han står bak..
Snickers-is det du skriver er ikke helt riktig...Snickers-is skrev:Kortversjonen er vel at Terje Sandstrøm plukket opp Otalas AES-presentasjon i 1973. Otala bygde en prototyp sammen med Jan Lohstroh hos Philips i Nederland. De jobbet begge egentlig med digitalt minne men bygde denne forsterkeren som et sideprosjekt i løpet av en 2-ukers periode. Otala som jo er finsk hadde et års prosjekt hos Philips der han jobbet med magnetisk minne.
Første versjon bygget av EC fungerte ikke helt etter planen, så de reiste til Finland for å få hjelp av Otala. De kom da tilbake med det som er kjent som "The two channel power amplifier". Den het først Otala-Lohstroh, men ble bedt om å ikke bruke det navnet.
Grunnideen var at forsterkeren skulle ha lav open loop gain, høy open loop båndbredde, lav feedback og høy slew rate. Den skulle også være klasse AB med til dels høy andel klasse A. Dette var i 1972 og slik jeg har forstått det ble denne første versjonen bygget fortrinnsvis av Jan Lohstroh.
Ottala skal ha vært teknisk konsulent for EC frem til for omkring 10 år siden. Om han fortsatt lever så har han ikke helse til å jobbe med slikt lenger. Lohstroh derimot, har helse, og han legger ikke skjul på at muligheten for nye audioprosjekter nå som han har sluttet hos Philips er tilstede.
Det hører også med til historien at John Curl (Parasound) var innom disse karene for å studere deres arbeid på 70-tallet.
Når du først er inne på Vebjørn Tandberg så synes jeg vi også skal gi kred til Laif Ernstsen som trådde sine ungdomssko hos Tandberg på Frysja. Her loddet den godeste Leif til gullmedaljen. I tillegg var han forsterkerkonstruktør, og står bak flere (sammen med andre) av Tandbergs siste forsterkerserier på slutten av 70-tallet. Så brøt han opp, og gikk i gang med sitt livsverk Dynamic Precision 8)petal skrev:Skal man trekke ut noen som bør kalles store, så må det være Vebrørn Tandberg, Per Abrahamsen og han som sto bak konstruksjonene til Adyton på 80/90 tallet (som jeg ikke husker navnet på).
Leif
Dette er historien i komprimert format sånn ca.Blomsterkjell skrev:Med min magre informasjon om, Abrahamsen, så er det kun ett produkt jeg vet om som kan tilskrives, Abrahamsen..
Det er ikke far sjøl som står bak, men en av hans sønner som sto bak EC M1..
En stativ høyttaler som de brukte 2 stk brokoblede AW-250R for å drive..
CD-spilleren er en Norsk konstruksjon, men det er ikke, Abrahamsen, som var konstruktør av den..
Men det er helt sikkert andre produkter som, Per Abrahamsen, står bak.?
Ja, du har rett, det var selvsagt Børja som var på AES-konvensjonen og la saken videre frem for Per.Oblivion skrev:Snickers-is det du skriver er ikke helt riktig...
Det var Svein Erik Børja som plukket opp Otala-Lohstroh konstruksjonen.
Det ble bygget fem av disse forsterkerne på EB (jeg har fortsatt en av disse fem første).
Per (tidligere EC) jobbet på EB og når han begynte å lage 25 wattern var det en nær 100% kopi av disse fem første.
Etter at Terje Sandstrøm hadde sluttet i EC og startet NRF (Norsk Radio Fabrikk) designet Per Ampliwire I som ikke var noen success.
Terje Sandstrøm ble leid inn som konsulent og designet Ampliwire II, preamp, MC-amp som et konsulent oppdrag for EC og disse konstruksjonene dannet grunnlaget for EC produktene fra ca. 1982/1983 og frem til West Control tok over og Terje Sandstrøm på nytt kom inn i bildet og reviderte konstruksjonene.
Jeg jobbet hos EC i den perioden Terje ferdigstilte Ampliwire II, preamp og MC-amp og var med å tweake prototypene og lagde blant annet kretskort utlegget til MC-ampen.
Vedlagt Terjes AES (november 1983) skriv om forvrengning i klasse AB forsterkere som var et resultat av hans arbeid med Ampliwire II.
Jeg har personlig stor tvil til at Otala skulle ha vært konsulent for det gamle EC.
Hadde han vært det da ville nok EC produktene ha fått et mer Harman Kardon preg over seg...
Tom Helgesen kanskje?petal skrev:Hvem var det som sto bak Tandberg sin 3000 serie (?) på 80 tallet? De hadde ihvertfall en god preamp 3018A, og et par gode effekttrinn - 3026 og 3016 hvis ikke jeg husker feil. Jeg hadde en 3026 en gang, men den ble litt i skarpeste laget i diskanten for mine JBL Ti 240, men bevares, en god sak var det, ingen tvil om det.