De knakende gode stativhøyttalerene

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ja en høytaler på 51,et eller annet, må vel helst opp i høyden. Tenker vel kanskje jeg prøver de på Hi-Fi Klubben.
De leveres i 50. Har ikke funnet noen andre på den størrelsen. Ellers blir det hjemmesnekra. I tre.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Vi begynner i den billige enden vi

Infinity ref 1.


Faktisk veldig bra saker!!!
bra!! øh ::) Jupp!

Dali menuett!!!




Rega R1!


Paradigm Atom v3 her, men any age will do... !!!


Quad 11... not far of its brethren... cheapo diamond...!


Epos els 3 ... you know the drill, theese do thrill!!!


B&W DM602 ... any generation... later better seffern... En allrounder!!!!!


Cliffhanger Bulldog... for de med muskelamp galore!!!
Dette er en brutal elektrostataktig rytmekonge!!!!! billig brukt... ENORM!!!


Tannoy eyris... ok... litt ujevne med komplekse arrangemang... men dugelige på enkel musikk!!!



Mja... dette er ett knippe bra og billige!!! finns fler ja! ;D
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

ang. overnevte infinity r 1i. har et par slike som jeg kjøpte for svimlende 1750 kr. nye. kobler de opp av og til,og de låter veldig bra. tror de har denne EMIT-diskanten, blir ikke så "pistrete" som f.eks. B&W- høyttalere jeg har hatt.

mvh. s,
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja de er meget billige og kapable!!!
Jo mer forsterker, jo bedre lyd faktisk...
Beste match jeg har hørt er (amp) Acurus A- 250.
(Kabel (taralabs))
Kan fåes billig på bruktmarkedet.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
i helt tilfeldig rekkefølge noen som ikke er nevnt ennå.
Usher x719 ;)
Audiovector Mi1 avantgarde
Acoustic Energy ae1
Dynabel Superexact
Alle har sine positive og negative sider.
 
K

Kaarelars

Gjest
Må man ha førstehåndskjennskap til hva man foreslår? I så fall er jeg diskvalifisert. Har ikke hørt Naim's n-SAT.
På den annen side har jeg lest mye fordelaktig om de (og da må de vel være knakende gode?) og funnet noen bilder.



 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Ja de er meget billige og kapable!!!
Jo mer forsterker, jo bedre lyd faktisk...
Beste match jeg har hørt er (amp) Acurus A- 250.
(Kabel (taralabs))
Kan fåes billig på bruktmarkedet.
Det er en grunn til at A-250 kan fåes billig på bruktmarkedet, og det er at det ikke er en særlig god forsterker. Den har bare veldig stor psu og driver hva som helst, men den spiller litt som en ustemt gitar.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Aurum Cantus Leisure 3 SE



Bildene av denne taler for seg selv, Kinesiske produkter må man nødvendigvis ikke frykte!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det er en grunn til at A-250 kan fåes billig på bruktmarkedet, og det er at det ikke er en særlig god forsterker. Den har bare veldig stor psu og driver hva som helst, men den spiller litt som en ustemt gitar.
??? åkken sier du?
Ikke bra saker???

Vet du ikke att en acurus a-250 er en (mark levinson) konstruksjon???
Da må du ha hørt en som var defekt!!!

Synderberlig altså.
Nuja, din mening kan jo være den rette ;D
Jeg vet jo ikke hva du har hørt den med da ;)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

blir acurus effekt-forsterkerene fortsatt laget med dette "hakket" i kabinettet ?

har nok lite med lyden å gjøre, men det er dette jeg husker fra den tid hifi-klubben solgte dette merket.

mvh. s,
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Var det ikke Krell som hadde en finger med i Acurus, dvs egentlig Aragon, som eide Aurus ?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
etter et kort søk på nettet nå kunne jeg konstantere at de har gått bort fra dette designet.

mvh. s.
 
R

Rojoh

Gjest
Var det ikke Krell som hadde en finger med i Acurus, dvs egentlig Aragon, som eide Aurus ?
Det stemmer iallefall at Acurus var en slags billigutgave av Aragon. Videre var det enten Krell-Dan eller M. Levinson (husker ikke i farten) som bistod folka i Aragon med utviklingen/designet av effekttrinnene.

Mvh. Johan
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har selv hatt en a250 hjemme, men likte den absolutt ikke. Ikke de andre jeg kjenner som har prøvd den heller.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hmmmm ok. Den har usedvanlig lang innspillingstid!!!
Og er en smule kilen på pre... 011 pre'en som kom med den, var ikke en superb pre...

Før den er innspilt låter den ... bad... og ullent... med skrikende tweet...

Den kan sikkert tweakes... men jeg synes den låt bra nok som den var.

Drev Infinity R1 med den.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det var Dan D'Agostino el. som ble leid inn til Acurus/Aragon, mens på samme tidspunkt ble John Curl(tidlig ML) leid inn til Parasound. Og så ble det naturligvis en krangel om hva som var overlegent best :)

Det stemmer iallefall at Acurus var en slags billigutgave av Aragon. Videre var det enten Krell-Dan eller M. Levinson (husker ikke i farten) som bistod folka i Aragon med utviklingen/designet av effekttrinnene.

Mvh. Johan
 
K

kbwh

Gjest
Siden jeg nå en gang har lest igjennom tråden:

Sonus faber Concertino Domus, her sammen med andre medlemmer av familien. Knakende deilig å lytte til. Knakende fin å se på også.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
??? åkken sier du?
Ikke bra saker???

Vet du ikke att en acurus a-250 er en (mark levinson) konstruksjon???
Da må du ha hørt en som var defekt!!!

Synderberlig altså.
Nuja, din mening kan jo være den rette  ;D
Jeg vet jo ikke hva du har hørt den med da ;)
Jeg eide selv en A-250 i mange år (4-5). Den er steinhard i lyden, har en slags betoning i øvre mlm tone og er "urytmisk". Dette siste er jo nokså upresist sagt, men man skjønner det når bedre forsterkere (ikke nødv dyrere) kobles opp. Alt blir mer behagelig å høre på og rytmen i musikken er naturlig og presis samtidig.

Jeg har alltid hatt proac resp 1 sc høytalere.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg eide selv en A-250 i mange år (4-5). Den er steinhard i lyden, har en slags betoning i øvre mlm tone og er "urytmisk". Dette siste er jo nokså upresist sagt, men man skjønner det når bedre forsterkere (ikke nødv dyrere) kobles opp. Alt blir mer behagelig å høre på og rytmen i musikken er naturlig og presis samtidig.

Jeg har alltid hatt proac resp 1 sc høytalere.
http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/acurus/PRD_116262_1583crx.aspx
Det er varierende oppfattning ja...
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Utfra det du skriver, så er kanskje denne Xavian-høyttaleren jeg nevnte et godt alternativ. Ble testet i et tidligere Fidelity av G. Brekke med godt resultat. 7" ScanSpeak-elementet gjør en god jobb i bassen. Blir nok litt vrient å finne denne på bruktmarkedet, men vil tro prisen er helt grei sammenlignet med andre merker. Ikke er den så altfor tungdrevet heller. Skulle fungere utmerket på Tori Amos og lignende musikk. ;)


En annen test.



Mvh. Johan

Slitesterke stativer ;).


mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Tar det her jeg. Mine knakende gode stativhøytalere har vært i hus et par uker nå. Klipsch 75 RB. Første uka sto de på et par taburetter. Spilte veldig bra syns jeg. Selv uinspilt, syns jeg lyden var bra. Så kjøpte jeg stativer. Stål, full av sandblåsersand, tunge beist. Nå skulle det jo bli enda bedre. Men sssssslik ble det ikke. Det skjedde det med diskanten, eller øvre mellomtone er det vel. Grusomme ssssssslyder på vokal. Ikke like ille på all musikk, men det er ikke bra. Kan det da tyde på at trestativer er best på de høytalerne ? Eller ?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hva har du mellom stativer og høyttalere, og mellom stativer og underlag?

R
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Mellom høytalere og stativ har jeg Blue Tack. Mellom stativ og gulv har jeg dempeputer. Bestilte noen fra Eltek. Husker ikke navnet. Hadde spikes til å begynne med, Tenkte dempepter ville hjelpe på sssss. Men nei.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Mellom høytalere og stativ har jeg Blue Tack. Mellom stativ og gulv har jeg dempeputer. Bestilte noen fra Eltek. Husker ikke navnet. Hadde spikes til å begynne med, Tenkte dempepter ville hjelpe på sssss. Men nei.
Verdt å prøve:
Dempeputer (f.eks Holfi) mellom stativ og høyttaler.
Spikes mellom stativ og underlag.

R
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Kan prøve. Får jo finne ut av det på et eller annet vis.
Ellers takk for tips.
 
R

Rojoh

Gjest
Kom problemet med sssene etter at du skiftet stativ? Ikke noe problem før det?

Har du gjort andre endringer samtidig?

Har hørt disse 75ene med tre ulike preamper, tre ulike effektrinn og to forskjellige stativer. Disse høyttalerne syntes å ha litt ekstra trøkk i øvre mellomtone et sted, men kan ikke huske at det var noe særlig alvorlig problem med sssene noen gang.

Kanskje innspillingsprosessen har tatt en ny vending, for siden å roe seg ned igjen? Gi dem litt mer tid, kanskje? Prøve litt forskjellig vinkling ift. lytteposisjon? Har også opplevd at kabler kan ha noe å si, men det bør man kanskje vente litt med til høyttalerne har fått tilstrekkelig mange timer på baken?

Du får prøve deg litt frem og tilbake før du går til mer drastiske tiltak. Lykke til!

Mvh. Johan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Problemene kom når jeg skifta fra taburetter til stålstativ. Har prøvd allverdens forskjellige vinkler. Har også tenkt at det kanskje hjelper med mer innspilling. De forrige, 35 RF, forandra seg fram og tilbake fler ganger under innspilling. Kan jo ikke gå tilbake til taburettene. Det skulle tatt seg ut. Men jeg har vært inne på tanken og lage noen stativer i tre.
Forskjellig avstand fra bakvegg har jeg også prøvd.
 
B

bamsemann

Gjest
Problemene kom når jeg skifta fra taburetter til stålstativ. Har prøvd allverdens forskjellige vinkler. Har også tenkt at det kanskje hjelper med mer innspilling. De forrige, 35 RF, forandra seg fram og tilbake fler ganger under innspilling. Kan jo ikke gå tilbake til taburettene. Det skulle tatt seg ut. Men jeg har vært inne på tanken og lage noen stativer i tre.
Forskjellig avstand fra bakvegg har jeg også prøvd.
Dette var litt snodig rolfozzy, jeg regner med at du fikk aluminiumsfoten på terra stativene, for hvis du fikk med den laser skjærte stålfoten får du garantert tynn/lys lyd.

Stålfoten er ikke firkanta men er forma med en laser skjært logo framme, er det den du har?

bamsemann.. :)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Ino Audio piP signatur utan större tvekan. Kan fås under 10k

 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Tror jeg skal kjøpe meg en par piP (ikke signatur, dog). Rimelig imponerende at de småtassene der har et -2,5 dB-punkt på 34 Hz... Tør dere gjette kassevolum og størrelse på basselementet?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Dette var litt snodig rolfozzy, jeg regner med at du fikk aluminiumsfoten på terra stativene, for hvis du fikk med den laser skjærte stålfoten får du garantert tynn/lys lyd.

bamsemann.. :)[/quote]

Firkanta fot med Lyric Hifi merke.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
. Equinox gir meg bedre presisjon, de starter og stopper kjapt. De gjengir mer presist hvor instrumentet er plassert i lydbildet. De gir et dypere lydbilde. Desverre også et mye smalere perspektiv. Lydbildet har mista endel av høyden sin. Bass er det ikke veldig mye av. Spiller man Tracey Chapman er alt bare kos, men setter man på Massive Attack blir manglene tydelige.
Det er en veldig enkel medisin for å få trøkk i de Equinoxene dine.

a) Få de nært bakvegg. 20-30cm max.
b) En kraftig forsterker.

Hvis du har dette på plass, og rommet i tillegg ikke er altfor stort, så rocker de som fy.

Jeg har prøvd et par Equinox i kjellerstua på TV-anlegget. Nært bakvegg og med en Nad 216THX (2x120W) til å drive dem, og dette rocka kjempegodt. Ingen motforestillinger.

Jeg har en liten mistanke om at den Shanlingen din rett og slett har litt lite muskler for å gi et skikkelig spark bak på høyttalerne ;D I kombinasjon sammen med f.eks. en Cayin 252B tror jeg det spiller fletta av mye...

Johan-Kr
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Det er en veldig enkel medisin for å få trøkk i de Equinoxene dine.

a) Få de nært bakvegg. 20-30cm max.
b) En kraftig forsterker.

Hvis du har dette på plass, og rommet i tillegg ikke er altfor stort, så rocker de som fy.

Jeg har prøvd et par Equinox i kjellerstua på TV-anlegget. Nært bakvegg og med en Nad 216THX (2x120W) til å drive dem, og dette rocka kjempegodt. Ingen motforestillinger.

Jeg har en liten mistanke om at den Shanlingen din rett og slett har litt lite muskler for å gi et skikkelig spark bak på høyttalerne ;D I kombinasjon sammen med f.eks. en Cayin 252B tror jeg det spiller fletta av mye...

Johan-Kr
252B HAR jeg hatt, aldri mer - hater den forsterkeren. Shanlingen har IKKE pusteproblemer med Krix Equinox. HAR flytta høyttalere nærmere bakvegg nå, blir mer kropp nedover nå, uten at lydbildet blir særlig mer uryddig. Fyller stua med temmelig mye lyd.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Har selv hatt 252'en. Slet lenge med at systemet var kaldt og hardt, og hadde lite lytteglede. Dette helt til jeg byttet den ut. Hadde da prøvd en del forskjellige høyttalere og kilder. Sikkert masse flotte watt og god basskontroll, men eier ikke evne i det hele tatt til å få frem nerve og sjel i musikken.

252B HAR jeg hatt, aldri mer - hater den forsterkeren. Shanlingen har IKKE pusteproblemer med Krix Equinox. HAR flytta høyttalere nærmere bakvegg nå, blir mer kropp nedover nå, uten at lydbildet blir særlig mer uryddig. Fyller stua med temmelig mye lyd.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Kan du begrunne hvorfor du hater den?
Hat var muligens et noe overdrevet begrep. Synes Cayin 252B totalt sett høres veldig "budsjett" ut. Hos meg maktet ikke forsterkeren å separere instrumentene i lydbildet alt fløt sammen, null holografi, ingen dybde i lydbildet heller. "Egenlyden" synes jeg heller ikke så mye om, oppfatter den som litt rar og kunstig. Ut med den etter 14 dager, inn med Shanling SLM-A40MKII - forskjellen var som himmel og helvete - i Shanlings favør. Mulig at synergi spiller inn, det gjør det jo alltid.
 
Topp Bunn