De klarte det igjen.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hørte på Radioen i dag at de skal begynne med gjennomsnittsmåling på en strekning av E18 i Telemark hvor de har forbikjøringsfelt. Min tanke da var "glimrende", nok et forbikjøringsfelt rett i dass. Jeg har lagt merke til at biler gjerne med noe på slep ikke klarer mere en la oss si 70 i 80 sonen så lenge det er normalt kjørefelt, men straks det blir 2 felt. Dukker det opp uante hestekrefter og plutselig er 80-90 ingen verdens problem. Disse kreftene forsvinner selvfølgelig like fort som de kom fram når feltet blir "normalt" igjen. Altså skal noen forbi uten å bli bøtelagt så må de vente til de blir enkle kjørefelt og møtende trafikk. Staten fremprovoserer møteulykker med sin taktikk mener jeg. skjønner at de vil ta råkjørere og hels ha 50 i snitt på alle veier i Norge men å ødelegge den eneste sikre forbikjøringsmuligheten blir for dumt synes jeg. Bare en tanke jeg har..... :-\

Mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du bare kjører forbi og så legger du deg i 70 rett foran den du har kjørt forbi. Enkelt som for i hose. Snittet blir 80.

;D
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
He He ser for meg overskriften "sint mobb banker bilist etter forbikjøring" ;D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vi lærte da på kjøreskolen at forbikjøring ikke er noen god grunn til å bryte fartsgrensen, og hvis det er reell grunn til forbikjøring bør det heller ikke være nødvendig med høy fart. Irritasjon over en bil som bare holder 75 er ikke noen god grunn. Men bilister er jo en selvrettferdig gjeng.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Ser dessverre fint lite av det en lærte på kjøreskolen i dagens trafikk. De som kjører i 70-75 har en lei tendens til å falle ned i 60-65 ved litt svinger eller motbakke hvis det ikke er 2 felts da ,(plutselig flere hester osv)...

Poenget mitt er at de skal først bruke penger på å gi folk forbikjøringsmuligheter for så å fjerne de etterpå.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
De er vel ikke dummere enn at de skjønner at råkjøring ofte skjer i forbindelse med forbikjøring... De som ikke bryter fartsgrensen har ingenting å frykte.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Bach_Man skrev:
Vi lærte da på kjøreskolen at forbikjøring ikke er noen god grunn til å bryte fartsgrensen, og hvis det er reell grunn til forbikjøring bør det heller ikke være nødvendig med høy fart. Irritasjon over en bil som bare holder 75 er ikke noen god grunn. Men bilister er jo en selvrettferdig gjeng.
Jeg lærte på trafikkskolen hvordan foreta en rask og sikker forbikjøring. Fartsgrenser er uvesentlig i den sammenhengen. Kjørelæreren min var ingen tørrpinn med hatt...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Telemark, ja. Det er der de bygger så elendige klasse-B motorveier at de må ha 70-sone på dem. Det kan umulig være de lokale sjåførene som er problemet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
jowil skrev:
Jeg lærte på trafikkskolen hvordan foreta en rask og sikker forbikjøring. Fartsgrenser er uvesentlig i den sammenhengen.
For min del får du gjerne mene at forbikjøring opphever fartsgrensen, men jeg tror kanskje ikke at politiet kjøper en slik tolkning av trafikkreglene.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Politiet tar deg ikke for fartsovertredelse i en forbikjøring alene. De ser på adferden etterpå. Legger du deg inn og roer ned er det alltid greit. Gir du gass og forsvinner avgårde stiller saken seg anderledes. En erfaring klokere.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hele det håpløse stuntet til staten er for å få ned ulykker (les møteulykker) Hvor mange møteulykker finner en i statestikken i et forbikjøringsfelt? ingen...

Blir litt som å lete etter pingviner på nordpolen, mener jeg. det er de som ikke kan vente på en forbikjøringsfil som er storrisiko gruppen mener jeg. Ta heller en snittmåling der hvor faren er størst. :)
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Nå øker de bomavgiften med 140% på strekn lillesand - telemark. fra 27/7-09 også. sikkert for å betale for utstyret pluss hærverk.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke helt problemet. Hold fartsgrensa, så enkelt er det.

For ordens skyld: Jeg kjører E-18 mellom Oslo og Arendal til og fra jobb. Og, ja. Jeg har blitt fotografert på turen. Det var både surt og bittert. Lærepenge kaller man det. Det er bare å betale uten å ynke seg.

140% mer bompenger er en litt mer bitter pille...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg skjønner ikke helt problemet. Hold fartsgrensa, så enkelt er det.

For ordens skyld: Jeg kjører E-18 mellom Oslo og Arendal til og fra jobb. Og, ja. Jeg har blitt fotografert på turen. Det var både surt og bittert. Lærepenge kaller man det. Det er bare å betale uten å ynke seg.

140% mer bompenger er en litt mer bitter pille...
Mye rart av fartsgrenser rundt omkring, og i likhet med 97% av alle norske bilister er jeg en dyktigere sjåfør enn gjennomsnittet ;D. Så selv om jeg har litt delte meninger om dette er i hovedsak enig med deg, til tross for at jeg også har blitt fotografert i 96 km/t på flott, rett og oversiktlig vei. 3500 kr og to prikker kostet det. Grin and bear it, det heter som du sier en lærepenge.

Jeg tenker på stakkaren på Sunnmøre som tøffet avgårde i 60 km/t på vei hjem fra jobbreise, og ble møtt av 4 tullinger i 198 km/t i bil med elendige dekk. Dersom en fotoboks eller 3 kan redusere sannsynligheten for at det samme skjer med meg eller noen av mine bekjente, er jeg (tross alt) for.

Ikke rett raseriet mot veimyndighetene, rett irritasjonen mot tullingene som gjør at dette er nødvendig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Ikke rett raseriet mot veimyndighetene, rett irritasjonen mot tullingene som gjør at dette er nødvendig.
Er prisippielt ikke uenig med deg, MEN det trådstarter tar opp her er at det legges opp til gjennomsnittsmåling på veiens eneste forbikjøringsfelt 1+2 felt. Det er jo mildt sagt litt hull i hodet! Alle vet jo at for å foreta en trygg forbikjøring så gir man gass og kjører forbi UTEN å se på speedometeret før man er ferdig med forbikjøringen og så bremser ned til lovlig hastighet. Alternativet der man passer på speedometeret og ikke går over 80kmt mens man kjører forbi er selvsagt den lovlige metoden, men i praksis er den:

Pkt 1 tåpelig fordi man aldri vil klare å komme forbi annet enn tråsykler.

Pkt 2 farlig fordi oppmerksomhet som burde vært rettet mot trafikkbildet blir brukt på speedometeret.

Da jeg gikk på kjøreskolen sa læreren at ved forbikjøring gir man full gass og følger 110% med på om det skulle dukke opp noen som kommer i mot. Først når man er tilbake i eget kjørefelt skal man justere hastigheten. Det som står i regelboka om at den forbikjørte skal senke hastigheten for å gjøre forbikjøring i 80kmt mulig praktiseres IKKE, og ALLE vet det! Gjør Zomby eller erato det? Nei ikke de heller. Og da jeg tok førerkort Klasse II, lærte jeg at som langtransport/lastebilsjåfør MÅ du være egoist og ta vare på den hastighet du har, det turtallet og det dreiemomentet du har. Å sakke opp for å "slippe forbi" er ut fra sjåføren i den store bilen sine behov galematias og han vil aldri komme fram til målet sitt i tide.

Vi kan vel enes om at en forbikjøring er noe av det farligste en "lovlydig gjennomsnittsbillist - flinkere enn snittet" begir seg ut på. I motgående kjørefelt og i relativt høy hastighet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
erato skrev:
Ikke rett raseriet mot veimyndighetene, rett irritasjonen mot tullingene som gjør at dette er nødvendig.
Er prisippielt ikke uenig med deg, MEN det trådstarter tar opp her er at det legges opp til gjennomsnittsmåling på veiens eneste forbikjøringsfelt 1+2 felt. Det er jo mildt sagt litt hull i hodet!
Selvsagt enig i det.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Vi må bare regne med at dette er fremtiden.
Vi blir overvåket på alle mulige måter allerede,
og det kommer ikke til å bli mindre av denslags.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Om vi bare kunne bekymre oss over langt mer alvorlige tilfeller av overvåkning og alle slagene datatilsynet har tapt uten at det har fått oss ut av den trygge komfortable døsen av en konsumenttilværelse. Men når det blir skrevet ut fartsbøter våkner prisbevisste Ola Nordmann.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er jeg ikke lokalkjent i området, og har ikke detaljene om plasseringen av disse målerne, men jeg fant følgende på ruteplanleggeren til gule sider:

Strekningen fra Dørdal (bru) i Bamble til Gjerdemyra (bru) Kragerø er 11,3 kilometer.

Jeg regner med at snittfarten måles over hele denne strekningen eller tilsvarende/omtrentlig. Forbikjøring av en som ligger under fartsgrensen skulle neppe alene gi for høyt gjennomsnitt på denne strekningen.

PS: Jeg er ikke skråsikker, correct me if I'm wrong...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Zomby_Woof skrev:
Nå er jeg ikke lokalkjent i området, og har ikke detaljene om plasseringen av disse målerne, men jeg fant følgende på ruteplanleggeren til gule sider:

Strekningen fra Dørdal (bru) i Bamble til Gjerdemyra (bru) Kragerø er 11,3 kilometer.

Jeg regner med at snittfarten måles over hele denne strekningen eller tilsvarende/omtrentlig. Forbikjøring av en som ligger under fartsgrensen skulle neppe alene gi for høyt gjennomsnitt på denne strekningen.

PS: Jeg er ikke skråsikker, correct me if I'm wrong...
Du har rett. Målingen foregår over en strekning på ca 8 km hvorav ca. 500 meter har forbikjøringsfelt. Veien er helt fin den, det er noen av de som ferdes på den som ikke er helt gode.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
En målestrekning på 8km åpner for minst et interessant scenario.

8 km i 80 kmt skulle ta minst 6 min for at farten vil være lovlig?

Man passerer kamera 1 i lovlig hastighet, feks 78kmt - kontrolert med GPS.

Bilde tas av bil og sjåfør.

Etter passering av kamera 1 stopper man bilen, fører og passasjer bytter plass.

Fører 2 passerer kamera 2 i lovlighastighet, feks 78kmt - fortsatt kontrollert med GPS.

Så langt så vel, men problemet er at bilen passerte kamera 2 etter 5 min og 15 sek. Dvs man har brukt 45 sek for kort tid og med andre ord kjørt for fort. Snitthastigheten blir 91,5 kmt.

Klart lovbrudd! Men hvilken sjåfør skal bøtelegges og få prikker?

Hvor mange slike saker gidder politi og domstoler tulle med før snittmålinger blir stoppet?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
"Ikke rett raseriet mot veimyndighetene, rett irritasjonen mot tullingene som gjør at dette er nødvendig."

Tullingene har også ansvaret for alle fartshumpene i tettbygde strøk som ALLE må over, samme hvor pertentlige de er i trafikken. Det er ekstremistene som legger premissene for hvilke lover og regler som gjelder i trafikken, og ellers i livet forresten, naturlig nok.
 
S

Slubbert

Gjest
Én av tre som blir knipset i dagens fotobokser får aldri tilsendt forelegg fordi bildet av ansiktet ikke er godt nok til at man kan fastslå sjåførens identitet. Dette har stått om i avisen flere ganger. Det er liten grunn til å tro at det er annerledes med de nye boksene, så begynn å kjøre med finlandshette eller simpelt hen dekk til ansiktet i det en boks passeres. Case solved.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Spiralis skrev:
En målestrekning på 8km åpner for minst et interessant scenario......

..........Hvor mange slike saker gidder politi og domstoler tulle med før snittmålinger blir stoppet?
Det er bilens eier som får boten tilsendt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Spiralis skrev:
En målestrekning på 8km åpner for minst et interessant scenario......

..........Hvor mange slike saker gidder politi og domstoler tulle med før snittmålinger blir stoppet?
Det er bilens eier som får boten tilsendt.
Ja og han sier da: " Nei jeg kjørte ikke for fort, bare se på bildene!"
Så må politiet faktisk bruke tid på å etterforske saken, avhøre begge førene som begge to skylder på den andre og saken vil til slutt henlegges "etter bevisets stilling".
Politiet har som de fleste vet alt for lite tid til å drive med slikt. Resultatet av det kan man jo bare spekulere på.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Nå er du inne i ett skikkelig flisespikke og "dersom-hvis" modus ;D Hvis du regner med at de fleste førerene er edruelige nok til å ta støyten ved en eventuell bot så er fotobokser og dess like ett godt verktøy for å begrense trafikkulykker. Desverre.
Folk har en merkelig holdning til bilkjøring. Jeg overhørte en samtale mellom en ekspeditør og kunde på Mekk. Kunden kikket på ett alkometer. "Det er så ergelig å bli tatt med promille, så derfor så er det kjekt å vite om man er edru" var hans argument for å anskaffe seg måleinstrumentet. Er du i tvil om du er edru nok til å kjøre bil så skal du vel for pokker ikke kjøre? Er det mer ergelig å få bot/fengsel for å promillekjøre enn det er å kjøre ihjel noen i påvirket tilstand?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Vel flisespikking er en jobb og noen må gjøre den! ;) Hvor ville dette forumet ha vært uten flisespikkere!! ::)

Hvis folk holdt fartgrensen ( både de som kjører for fort og de som kjører for sakte ) og myndighetene hadde holdt en rimelig standard på veiene ville mye ha vært vunnet. Hva man skal gjøre for å stoppe de som virkelig kjører "villmann" er jeg dog usikker på. De unngår selvsagt de strekningene der det er fotobokser, men mener du vi skal overvåke hver en meter vei i dette landet?

Her jeg bor er det et visst ungdomsmiljø der det grisekjøres noe helt vanvittig, og slike miljø finnes vel over det meste av landet. I løpet av siste uken har en bil endt på taket og klippet ned en lyktestolpe i 50 sone!! Ingen måling av farten finnes men det turde være opplagt at lappen trygt kan inndras likevel. Litt senere ble et ungt ( tidlig 20 årene ) kjærestepar tatt i kontroll kappkjørende i hver sin bil i 148 kmt i 70 sone! Han var ovenkjøpet drosjesjåfør av yrke! Hun overlevde såvidt en alvorlig ulykke for et par år siden da hun blåste av veien i stor fart uten å bruke sikkerhetsbelte. Noen som har lært noe?? Nei!! Og det er det som stadigvekk forbauser meg, denne evnen til å ikke lære av egne og andres feil. Hva skal man gjøre med disse "håpløse tilfeller"?

Noe som også er en kilde til farlige situasjoner er de som ligger godt under fartsgrensen og effektivt hindrer forbikjøringer. Til slutt blir bakenforkjørende så forbannet at de kjører forbi uansett forhold! Man kan selvsagt diskutere hvem som er den største synderen her. Etter at jeg kjøpte ny bil med automatgir og cruisecontroll kjører jeg mye jevnere og akkurat i fartsgrensen. GPS kalibrert speedometer. Det er utrolig mange som ligger i 55-70 kmt der det ikke går an å kjøre forbi og som ikke har noen som helst skrupler med å gasse på til 110-120 der det går an å kjøre forbi. Jeg vil påstå at også disse burde vært tatt ut av trafikken, men politiet tar dem jo ikke. Og de få gangene de tas er det fordi de kjører over fartsgrensen, ikke fordi de hindrer andre med sin kjøreadferd og også utsetter andre for fare ved å hindre forbikjøring.

Og når vi først er i gang vil jeg også nevne de som ikke bruker speil og som kjører i 70-75 fordi det er "trygt". Mange i Norge er oppflasket på at "over 80 er farlig det!", og så lenge de holder seg under 80 er alt greit. Ergo kjører de i 70kmt, - helt uavhengig av fartsgrensen på stedet! 80-70-60-50 eller 30 spiller ingen rolle, så lenge man ikke kjører over 80 er "alt trygt"!! Jeg har kjørt endel med blå blinkede lys på bilen og disse jeg her nevner ser deg ikke selv med blålys fordi de kjører under 80 så da trenger de ikke følge med! Men å få dem ut av trafikken er tydeligvis umulig og i allefall ikke en prioritert oppgave.

DET var nok "surmuling" for en dag! Men med erfaring fra trailer og legevakt og generellt flere hundre tusen kilometer bak rattet gjør jo at man har fått "sin" del av håpløse medtrafikanter. Enkelt sagt så er det jævlig mange "rare dyr i arken" som befinner seg på veien. ;)
 
Topp Bunn