De gamle - på tide å tenke nytt

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor dette stadige maset om de gamle. Hva skal vi egentlig med dem i det hele tatt. De er uproduktive, demente utgiftsposter som ikke gjør annen nytte enn å være konsumenter av inkontinensbind, sirup og kavringer.

Det er jo helt greit å ha noen av dem gående, men trenger vi så mange av dem at de blir til et problem da?

Er det ikke bedre å frigjøre all den bortkastede arbeidskraften og tiden som går med på å ale på disse skinnene?

De som er oppegående og har familie som verdsetter og tar seg av dem gjør jo en viss nytte. De kan fortelle barnebarna om krigen og hvor vanskelig alt var før, og severe noen anekdoter om folk som ikke eksisterer lenger. Men har vi egentlig noen nytte av de andre i det hele tatt, eller beholder vi dem bare av sentimentale grunner slik man gjør med en kaffekopp med brukket hank og sprekk i glassuren som man fikk i julepresang en eller annen gang?

Vedlegg

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Så enig så enig. Evt. Kunne norges unge jenter i værnepliktsalder gjøre nytten som hjelpepleiere ett års tid. Det er jo så mange nedlagte militærbrakker etterhvert i dette landet som bare står og skriker etter action. Da kunne de gamle sittet der i skyggen av en adolfkanon og fortalt skrøner til hverandre mens de ble vasket i skrittet av den lokale gothbitchen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jaerbu skrev:
Så enig så enig. Evt. Kunne norges unge jenter i værnepliktsalder gjøre nytten som hjelpepleiere ett års tid. Det er jo så mange nedlagte militærbrakker etterhvert i dette landet som bare står og skriker etter action. Da kunne de gamle sittet der i skyggen av en adolfkanon og fortalt skrøner til hverandre mens de ble vasket i skrittet av den lokale gothbitchen.
Litt satt på spissen kanskje men ideen er god den. Slikt eldreforlegninger kan jo også kombineres med asylmottak. Her kan søkernes sjelsevner bli vurdert mens de venter på behandlig og en evaluering kan lages om de egner seg til arbeid som vi trenger eller om de heller bør oppfordres til å søke igjen en annen gang.

Er de ikke egnet eller villig til å gjøre denne jobben forsvarlig har vi heller ikke bruk for dem til noe annet. Er de for god til dette trenger de sannsynligvis ikke opphold så veldig sterkt likevel, men det hele er bare et påskudd for å komme hit og leve på kath og sosialtrygd.

Således har disse nye moderne gamlehjemmene på festningene eller i Romania alt eller som drepe mange fluer på en gang. Vi får noen til å ta vare på de som det ikke er så nøye med uansett, og vi får et greit velfungerende filter for hvem som er medgjørlig og vennligsinnet nok til å la seg integrere eller ikke.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Glimrende!! Dette trenger ikke å koste noenting. Reklamefinansiere realityshowet samt SMS inntektene burde holde i massevis i Romania. "Gamlehjemmet" eller "Gamlingene" er de titlene jeg har i hodet

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Glimrende!! Dette trenger ikke å koste noenting. Reklamefinansiere realityshowet samt SMS inntektene burde holde i massevis i Romania. "Gamlehjemmet" eller "Gamlingene" er de titlene jeg har i hodet
Nei det er jo det fine med det hele. Det trenger ikke koste noe, og det frigjør viktig arbeidskraft her hjemme som kan brukes til å lage broer, veier og OL i Tromsø med for den sags skyld.

Det kan jo starte som en forsøksordning og oppskaleres etter behov med de eventuelle justeringer som trengs. Det kan jo til og med tenkes at det kan gå med overskudd slik at de pårørende som melder sine familiemedlemmer på tiltaket kan få sin del av dette, enten i form av penger eller kuponger. Det samme gjelder jo alle dem som ikke har pårørende og ikke er i stand til å selv komme med ønsker og innsigelser, og i alle tilfelle er for bortreist i hodet til å forstå noe særelig av det som skjer uansett. Det viktigste er jo at de har det bra, ikke hvor de er eller hvem som steller dem eller hvor langt det er til nærmeste Rema 1000 butikk, siden er ikke folater åstedet uansett.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg så en eller annen science fiction film for noen år siden der man rutinemessig avlivet alle når de ble 45 år.
Rammen rundt det hele var en stemningsfull seanse med hele familien samlet. Tilslutt drakk de et giftbeger tror jeg.

Kunne det være noe å tenke på Deff?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.415
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem, er det du som er manusforfatter for Otto Jespersen ?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Min far uttalte jevnlig opp gjennom min oppvekst at alle over 60 burde vært skutt.

Nå er han 65 og ikke fullt så sikker lenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg så en eller annen science fiction film for noen år siden der man rutinemessig avlivet alle når de ble 45 år.
Rammen rundt det hele var en stemningsfull seanse med hele familien samlet. Tilslutt drakk de et giftbeger tror jeg.

Ikke et uvanlig tema i science fiction filmer, men jeg tenker på å finne noen gode alternativer til dagens problematiske "eldreomsorg" og manglende holdbare planer for fremtidig drift av gamlehjem, samt å samordne hele denne sektoren med andre for å skape en synergieffekt. Vi er altfor låst i gamle sosialdemokratiske modeller for omsorg, der vi gjør de gamle til klienter i stedet for nyttige aktiva i en samfunnsøkonomi.

Ingen som skal avlive noen. Vi snakker om omsorg, pleie og en positiv alderdom der de gamle også blir til nytte igjen og ikke bare blir statister på et pleiehjem, men kan bidra med noe positivt både for dem selv og resten av samfunnet.

Men hvis du liker slike filmer kan jeg anbefale Soylent Green med Harrison Ford.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Gjestemedlem, er det du som er manusforfatter for Otto Jespersen ?
Dette kan jo se ut som et useriøst forslag eller ment på flep, men de er fullt ut gjennomførbaret hvis vi bare begynner å tenke litt nytt og ikke er så redd for fremskritt i denne sektoren. Det er ingen som skal lide overlast, og de samfunnsøkonomiske gevinstene er betydelige.

Noen av forslagene kan jo synest litt uvanlige, slik som direkte TV orverføringer. Men for dem som ikke liker Big Brother, kan man kanskje lager programmer etter andre modeller som Farmen (mange gamle som vokste opp på landet) og Jakten på Alderdommen. Tenk på alle de gamle som ingen bryr seg og og som ikke får noen annen oppmerksomhet enn fra pleierne. Tenk på hvor stor glede de vil få av å komme på TV og bli dus med halve befolkningen. Det vil neslesses i omsorg og julekort og vil få en ny tilværelse så lenge de har glede og nytte av det.

Vi må ikke være så fastlåste at vi ikke er i stand til å se ut over de rammene og modellene vi har brukt fra gammelt av.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.415
Torget vurderinger
2
Kunne tenke meg et aldershjem etter dansk modell.
Så er ihvertfall muligheten for å prøve tilstede. Det er jo kjekt å få seg en beta på gamle dager.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
oddgeir skrev:
Logan's Run muligens med Michael York, 1976, ble vist oscarnominert også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Romania?

Vi burde naturligvis sende dem til Afrika. Vi har jo så dårlig samvittighet fordi de der nede har så lav gjennomsnittlig levealder på grunn av Aids og lignende. Sendte vi de gamle dit ville jo levealderen der gå kraftig opp.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:

Ikke et uvanlig tema i science fiction filmer, men jeg tenker på å finne noen gode alternativer til dagens problematiske "eldreomsorg" og manglende holdbare planer for fremtidig drift av gamlehjem, samt å samordne hele denne sektoren med andre for å skape en synergieffekt. Vi er altfor låst i gamle sosialdemokratiske modeller for omsorg, der vi gjør de gamle til klienter i stedet for nyttige aktiva i en samfunnsøkonomi.

Ingen som skal avlive noen. Vi snakker om omsorg, pleie og en positiv alderdom der de gamle også blir til nytte igjen og ikke bare blir statister på et pleiehjem, men kan bidra med noe positivt både for dem selv og resten av samfunnet.
Vårt samfunn har absolutt degradert de eldre til en gruppe som er uøkonomisk og som skal skyfles sammen på institusjoner. Da slipper vi disse menneskene som lukter vondt og ser rynkete og skrøpelige ut, og som bare minner oss på vår egen forgjengelighet.

De gamle burde sees på som en veldig verdifull ressurs. De har levd et liv, de er blitt voksne individer som etterhvert ser sannheten i livet, vet hva som er verdt å ta vare på, og hva som er å forkaste. Hvilke verdier som understøtter et godt levende samfunn, og hvilke verdier som er bygd på sand. Disse verdiene kunne blitt overført til den oppvoksende generasjonen. Barna elsker å høre de gamle fortelle, og kjenne de gamles omsorg og trygghet.
Hvis det var sånn at det var de som satte barn til verden, som også skulle stå for oppdragelsen av barna, da hadde vi nok ikke kunne fått barn før vi var 50. Istedenfor har vi organisert oss i store byer som består av enkeltindivider istedenfor små grupper hvor også de eldre ville være en del av en integrert helhet.

Ser man noen generasjoner fremover hvor det i et samfunn er "barn" som oppdrar barna, ja da kan man ane konsekvensene...

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Vårt samfunn har absolutt degradert de eldre til en gruppe som er uøkonomisk og som skal skyfles sammen på institusjoner. Da slipper vi disse menneskene som lukter vondt og ser rynkete og skrøpelige ut, og som bare minner oss på vår egen forgjengelighet.
Helt enig der. Det er på tide å slutte å se på gamlehjem og eldre som kun en utgiftspost og heller fokusere mer på mulighetene til inntjening. Jeg har jo nevt noen eksempler på hvordan man kan øke båre finansieringen av og innholdet i tjenestene.

De gamle burde sees på som en veldig verdifull ressurs. De har levd et liv, de er blitt voksne individer som etterhvert ser sannheten i livet, vet hva som er verdt å ta vare på, og hva som er å forkaste. Hvilke verdier som understøtter et godt levende samfunn, og hvilke verdier som er bygd på sand. Disse verdiene kunne blitt overført til den oppvoksende generasjonen. Barna elsker å høre de gamle fortelle, og kjenne de gamles omsorg og trygghet.
Absoutt. her er det også rom for en synergieffekt. Vi kan kombinere eldreomsorg med barnehager. Det er jo mye det samme stellet og passet de skal ha uansett, og så kan de gamle fortelle sine historier mens barna serverer dem krumkaker og sirup og vederkvege de gamle med sitt nærvær og sin livsglede. Denne gleden er nok smitsom for mange gamle som lider av depresjoner fra å leve en ensom og meningsløs tilværelse på et gamlehjem.

Noen er riktignok litt vel gaga eller for natig til å omgås barn, men de aller fleste gamle er godt egnet til denne oppgaven. Men de problemene vi har med barnehagedekning burde det være rom for å slå sammen avdelinger her også. Barna sover jo helst formiddagslurer og de gamle hviler middag, så her kan man få til gode besparende skiftordninger.

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
Gjestemedlem er ikke unik.
Kosteffektivisering har vært prøvd før:

O

OldBoy

Gjest
Det er ikke nødvendig med giftbegere eller lignende drastiske metoder for å ta knekken på de gamle. Hvorfor ikke bare ganske enkelt ta livet av dem med litt hardt arbeid? Enkelt, hvis man bare hever pensjonsalderen til, la oss i første omgang si, 80 år. I kombinasjon med ekstra progressiv skatt etter fylte 70, slik at de bare er nødt til å stå på for harde livet.

Men, ved nærmere ettertanke, DET er kanskje den mest drastiske metoden av dem alle.

:) :) :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
OldBoy skrev:
Det er ikke nødvendig med giftbegere eller lignende drastiske metoder for å ta knekken på de gamle. Hvorfor ikke bare ganske enkelt ta livet av dem med litt hardt arbeid? Enkelt, hvis man bare hever pensjonsalderen til, la oss i første omgang si, 80 år. I kombinasjon med ekstra progressiv skatt etter fylte 70, slik at de bare er nødt til å stå på for harde livet.

Men, ved nærmere ettertanke, DET er kanskje den mest drastiske metoden av dem alle.

:) :) :)
Hehe ;D Ser for meg gamlingene foran plogen

Topp Bunn