De beste motstander en kan bruke?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg er i byggemodus og flesker til med kremkomponenter i delefilteret. Om 1-2 uker har jeg fått alle kondensatorene mine, Mundorf Gull/Sølv i Olje.

Spoler leter jeg etter og ender nok med sølvspoler til de 4 miste spolene jeg trenger, men de to største blir nok en foliespole i kobber.

Nå er jeg kommet til de 6 mostandene jeg skal ha og vurderer å bestille opp mostandne til Duelund og få akkurat de verdiene jeg trenger. Dette kommer på rundt 300$. Jeg har ikke noe belegg for og mene noe praktisk om de lydmessige forskjellene en motstand har fremfor en annen da jeg ikke noe testet dette ut før.

Er det noen der ute som kanskje mener noe om dette? Mener å huske det var snakk om 4 stk 1 ohm og 2 stk 3.3 ohm.

Jeg er ikke så opptatt av prisen her, koster det litt gjør det ikke noe så lenge kvaliteten holder tritt med prisen.

McLaren

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Motstander kan gjøre en forskjell, men kanskje mest i lavnivåkretser. Materialvalget i motstanden bestemmer egenstøyen utover den termiske støyen som er uunngåelig. Med så små motstandsverdier som dette kan du se bort fra termisk støy, forresten. Motstander kan også tilføre en del forvrengning med forskjellige spektra. Det var en interessant artikkel i Linear Audio #1 som viste støy- og forvrengningsspektrum for et antall forskjellige motstander. Essensen var at det vekslende signalet gjennom motstanden utvikler litt varme, som igjen påvirker resistiviteten i materialet, og da har man en komponent med signalavhengige egenskaper, noe som igjen skaper ikke-linearitet og forvrengning.

Duelund-motstandene var ikke med i den testen, naturlig nok, men det går kanskje an å ekstrapolere litt: Karbonmaterialet vil tendere mot en andreordens forvrengningskarakteristikk heller enn tredjeordens som i en metallmotstand. Subjektivt peker det mot eufoni og "musikalitet" i stedet for "detaljering" og "oppløsning". Disse er fysisk ganske store, sånn at de vil være termisk trege. Det betyr formodentlig at forvrengningsnivåene vil være ganske lave i praktisk bruk, kanskje så lave at det ikke er mulig å høre noen farging av lyden i det hele tatt, spesielt når en dash andreordens forvrengning også maskerer høyereordens forvrengningskomponenter. Sånn sett stemmer jo fysisk oppbygning med de subjektive inntrykkene i lyttetesten, selv om jeg stusser litt over den "natt-og-dag"-skalaen som er brukt: http://www.duelundaudio.com/downloads/Resistorsvol5no3HIFICriticHiRes.pdf

Men $300, jeeez. Hadde det vært mulig å få minst like godt resultat ved å bruke en overdimensjonert effektmotstand til en tier eller to, eksempelvis en med samme ohm-verdi, men f eks 10 W effektrating hvis designet forutsetter 1 W?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.542
Jeg har alltid brukt trådviklede effektmotstander av denne typen i delefiltre,
men jeg aner ikke om de egentlig er egnet?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Teoretisk sett skulle det være helt utmerket. Metalltråden gir minimal støy utover den rent termiske, forvrengningskarakteristikken blir rent tredjeordens, og den store termiske massen bør sikre at nivåene blir ekstremt lave. Hvis de har ikke-induktivt viklingsmønster er de bortimot ideelle motstander, men hvis de er induktive, kan man jo ta med de verdiene når man regner på spoler og kondensatorer. Jeg ville også brukt sånne, og forsøkt å få forvrengningsverdiene så lave som mulig, heller enn å betale så himla dyrt for noe som formodentlig drysser over litt andreordens forvrengning for å maskere resten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.297
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
, heller enn å betale så himla dyrt for noe som formodentlig drysser over litt andreordens forvrengning for å maskere resten.
Det er jo billigere å gjøre det på den måten enn å kjøpe rørforsterker?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
300dollar er vel for Duelund Cast http://www.partsconnexion.com/resistors_duelund_cast.html Du har jo standard Duelund også http://www.partsconnexion.com/resistors_duelund.html De blir jo endel rimeligere men låter likevel veldig bra :) Skiftet ut fra standard metalloksyd(Dynabel) og opplevde at det låt merkbart renere og mer fritt for grums når standard Duelund kom inn i diskantfiltret.Bruker de i seriekobling,impedansekorreksjonen tar disse seg av http://www.partsconnexion.com/resistors_mundorf.html Vil tro at det ikke er like kritisk i den delen av filtret,derfor kjipet æ litt der ;)

mvh Filip

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Asbjørn skrev:
Essensen var at det vekslende signalet gjennom motstanden utvikler litt varme, som igjen påvirker resistiviteten i materialet, og da har man en komponent med signalavhengige egenskaper, noe som igjen skaper ikke-linearitet og forvrengning.
En motstand har vel såpass stor masse at temperatursvingningene ikke følger signalet direkte, men mer som en integralfunksjon, og dermed at resistansen heller ikke er en funksjon av momentan signalverdi.
Hvordan dette kan bidra til f eks harmonisk forvrengning klarer jeg ikke helt å se, men jeg har ikke lest artikkelen du refererer til heller..

Asbjørn skrev:
Karbonmaterialet vil tendere mot en andreordens forvrengningskarakteristikk heller enn tredjeordens som i en metallmotstand.
Hva bygger du dette på?

Jan E.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.037
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
på mine Avantgarde Trio sitter det en 5R i serie med mellomtonene og her er det et veldig takknemlig sted å teste nettopp motstanders lydkarakteristikk
her har jeg prøvd karbon, caddock,Intertechnic sementkister, AN 2 watt tantaler(min favoritt alle andre steder)
med Duelund blyanter var det en liga bedre oppløsning,renhet musikalitet, kall det hva dere vil.....alt slapp mere igjennom med mindre forvrengning og egenklang
en NO-BRAINER og verdt hver krone
forøvrig HATER jeg de grønne Lynx de selger flere steder som feks Dynabel

mvh
Leif

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det er mulig det blir blyanter på meg da.

Jeg har pr nå de grønne Lynnx fra Dynabel i filteret som blir bygget på nytt.

Hvor kan man skaffe de effektmotstandene hen?

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ser det at blyantene fra Duelund, iallefall graphite varianten ( Var det denne du valgte Leif?) finnes i 5 og 10 watt på de verdiene jeg trenger. Det beste er vel og kjøpe den man kan kjøpre mest effekt gjennom?

McLaren

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.037
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
grafit fra Partsconnexion.com

mvh
Leif

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Seas skriver i en application note;

"and the resistors should be metal oxide resistors."

Er det noen grunn til dette? Finnes det noe som er hakket dårligere en metall okisid motstander? Er det effekten de tenker på da? Kan det hende at mindre motstander plassert på ett elektronikk kretskort ikke er metalloksid men noe annet som ikke vil klare strømmen i i ett delefilter?

McLaren

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hvis du leser mitt svar ovenfor,er det link direkte til blyantene/sigarilloene ;) Sjøl bruke æ doble 10W(parallellkoblede for mindre eff.tap) i serie før diskantene,overkill kanskje,vel vel men ble bra det,storfornøyd :D Og ja,de fins dårligere enn de du nevner,sto først keramiske trådviklede i mine filter,så æ gikk først over til metalloksyd(ble bedre) og nu i versjon 3; Duelund(best) ;D.LMC er spot on,syns akkurat det samme ang lyden 8) Kan det låte bedre her med Duelund"Cast" ::)

mvh Filip

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
150 dollar mer for cast før moms. Hvorfor ikke gjøre det trinnet med en gang?

McLaren

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Enig der,gå for gull :D Tenkte bare høyt skjønner du,"Cast" var ikkje laget når æ lodda om sist,derfor standard Duelund. Og som LMC sier;de e verd hver krone!

mvh Filip

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kikket på diy varianten. Skal prøves.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Nightpuma skrev:
Jeg synes nå de så litt pinglete ut de der blyantmotstandene. ;D
Og så vil jeg tro at disse er rimelig forurenset av silisium siden grafitten er en miks som inneholder leire.

For mer potente konstruksjoner (høyere effekt) er borkjerneprøver fra karbonblokker et bedre alternativ.

Men da er det en fordel å ha fylt opp kjøkkenbenken med passende testutstyr

og ha en røntgenfluorescens-analysator på soverommet for ikke å går glipp av viktige detaljer som elementanalyser og sporstoff. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke noe galt med en motstand av grafitt og leire, holdt sammen med et egnet bindemiddel, men her er vi på vei til å gjenoppfinne carbon composite resistors som var en dominerende teknologi for en del år siden. Mer om den teknologien her:
http://www.geofex.com/article_folders/carbon_comp/carboncomp.htm
http://www.aikenamps.com/ResistorNoise.htm
http://diystompboxes.com/pedals/rgccmp.html
http://www.barthelectronics.com/pdf...1 Voltage Coefficient Products_Pulse Page.pdf

Som sagt, det en grafittmotstand egentlig gjør i en høyttalerapplikasjon er å maskere noe tredjeordens forvrengning med litt ekstra andreordens (se "voltage coefficient of resistance"), og legge på litt "rosa" 1/f-støy på toppen av den "hvite" termiske. Ganske små effekter, selvsagt, men formodentlig hørbare. Så blir det nesten et ideologisk spørsmål om man vil redusere den totale forvrengningen og støyen til nivåer som garantert ikke er hørbare, eller å forme forvrengning og støy slik at den er ørevennlig og maskerer eventuelle andre unoter. To alternative veier til best mulig resultat.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Interessante de linkene som omhandler CC-motstander og "resistor voltage coefficient". Det var jo veldig håndfast, for å si det slik.
Jeg har noen gamle CC-motstander som jeg skal måle og se om jeg finner 2HD. Det burde absolutt være mulig å finne når det er snakk om 0.35% ved 10V signal.

Jan E.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Jeg gjorde en rask test med en gammel Phillips 820 ohm carbon composite for å se om noe av den beskrevne effekten kunne replikeres. Oppsetter består av en GW audio signalgenerator, en motstansdeler (1 x CC og 1 x MF) og et Picotech 4264 scope/FFT-analysator.

I dette oppsettet vil ca 10/11 av signalspenningen ligge over CC-motstanden, i dette tilfellet ca 18Vpp, noe som i følge linkene lenger opp i tråden skulle være mer enn nok til å måle effekten av "motstand spenning koeffisienten".

Resultatet ble:
THD ut fra generator (19.5Vpp): 0.0054%, -85.4dB
THD etter CC-motstand (17.9Vpp): 0.0051%, -85.8dB
Altså likt resultat.

Jeg vet at oppsettet ovenfor har tekniske svakheter, men uansett burde jeg målt forskjell og/eller høyere THD hvis RVC var tilstede i det omfanget som antydet (0.35% ved 10V).

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Asbjørn skrev:
Som sagt, det en grafittmotstand egentlig gjør i en høyttalerapplikasjon er å maskere noe tredjeordens forvrengning med litt ekstra andreordens (se "voltage coefficient of resistance")
Det virker å være en misforståelse angående VCoR i en del av notatene du linker til.
Når VCoR er oppgitt til f eks 0.035 ohm/V så betyr ikke det at VCoR hundredobles når spenningen hundredobles, slik det fremstilles i f eks linken [1].

Linken refererer til et datablad [2] og der er RVC oppgitt slik:

Voltage Coefficient of Resistance
% resistance change/volt at 10% and (min.) -0.005%
100% RCWV for values 1K to 20 meg (max.) -0.032%

RCWV er Rated Continuous Working Voltage som i dette gitte tilfellet er 250V.
Altså er VCoR innenfor området fra 0.005% til 0.032% ved alle spenninger mellom 25 og 250V.
Det blir noe helt annen enn å påstå at siden VCoR er oppgitt til 0.032% så må den være 8% ved 250V.

Da falt jo argumentasjonen om CC og THD (2HD) noen hakk..

Jan E Veiset.

[1] http://www.geofex.com/article_folders/carbon_comp/carboncomp.htm
[2] http://www.irctt.com/pdf_files/IBT.pdf

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant at du fikk et nullresultat. Effekten er tydeligvis veldig liten, og jeg har ikke prøvd å regne på hvor stor den er, men den kom ganske tydelig frem i målingene i Linear Audio. (Det bladet/bookzinet anbefales!) Testen satte opp en Wheatstone-bridge med flere motstander og registrerte et lite differansesignal som viste ganske tydelige forskjeller både mellom typer motstander og mellom ulike fabrikater. Som alltid er det ikke godt å si hvor mye som skal til for å være hørbart, gitt alle andre frie variable, og det kan være målefeil i det oppsettet også. Men jeg synes i det minste det er interessant at det er en fysisk mekanisme som ser ut til å forklare de målte ulikhetene (termiske effekter kan jo ikke forklare de resultatene), og at de målte resultatene peker i samme retning som rapporterte subjektive forskjeller.

Selv har jeg ikke en eneste motstand i høyttalerne, bare kobberwire fra utgangstransistor til høyttalermotor, så det blir litt vrient for meg å sette opp lyttetester i eget anlegg. :)

Topp Bunn