Ønsker anbefaling De beste EL34 rør idag?

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Jeg lurer på hva som vil være de beste EL34 rør for hifi bruk idag?

Noen som har testet litt forskjellig som kan komme med tips på merker, årgang osv?

mvh
Jan
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har ikke prøvd så altfor mange, men synes at Golden dragon premium er gode, Svetlanas såkalte winged c er også gode men er vist plaget av ekte/uekte rør problematikk.
 

Mongo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
176
Antall liker
163
Torget vurderinger
1
JJ KT77 rør (cryobehandlet) eller Genalex kt77 er de beste (EL34) jeg har brukt!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hadde jeg skulle hatt nye rør i dag ville jeg nok muligens vurdert Psvane rør, tror Mala audio fører disse i Norge.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.141
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Svetlanas såkalte winged c er også gode men er vist plaget av ekte/uekte rør problematikk.
Ikke nødvendigvis noe problem det. Det er ikke snakk om ekte/uekte Winged-C rør, men rettigheter til å bruke Svetlana navnet.
Handler man rør med Winged-C logo, så har ikke jeg hørt om uekte slike.

Winged C

Men trådstarter spør vel ...de beste... og da kommer man kanskje ikke utenom NOS GE-rør, men det koster:)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
NOS Mullard, men omtrent umulige og få tak i duganes eksemplarer til en vettug pris.
JJ KT77 som en god nummer 2 (lyd, ikke stabilitet)
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Enig med de fleste innlegg her, men må trekke frem orginale NOS Tesla E34L og EL34 varianten. Er fortsatt å få tak i, til en ikke altfor stiv pris, iaf E34L. Dog er dette røret noe ustabilt i enkelte forsterkere. Fungerer flott i mine QS monoblokker.

mvh
lassemann
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
NOS Mullard, men omtrent umulige og få tak i duganes eksemplarer til en vettug pris.
JJ KT77 som en god nummer 2 (lyd, ikke stabilitet)
Lurer på hvorfor Mullard har så godt rykte, har nemlig vært borti flere radio og tv teknikere fra 60 tallet som erfarte at Mullard var den største driten med meget lav kvalitet:rolleyes:
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
NOS Mullard, men omtrent umulige og få tak i duganes eksemplarer til en vettug pris.
JJ KT77 som en god nummer 2 (lyd, ikke stabilitet)
Lurer på hvorfor Mullard har så godt rykte, har nemlig vært borti flere radio og tv teknikere fra 60 tallet som erfarte at Mullard var den største driten med meget lav kvalitet:rolleyes:
Absolutt mulig, men lyden var helt topp på mitt sett. Og det var ekstremt bra stabilitet og holdt på bias over to års bruk.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tungsol EL34B bør vurderes. Relativt billig, stabilt og med god lyd...
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Hei

De beste er Philips Holland metal base og Mullard Xf1 Fat brown base etterfulgt av Mullard Xf2 og Telefunken. Men som alltid - smaker det så koster det ;)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Da er det kommet inn en del forslag...

Mullard NOS brown base med D-getter er meget bra
Philips NOS miniwatt double D getter også meget bra
Telefunken NOS O-getter
Siemens NOS O-getter


Klart eldre NOS er best/bra men det koster, kan vi dele EL 34 erfaringer som vi har prøvd selv?
Tenker meg da rør i midt sjiktet, ikke de billigste, men "good value for money" rør som er greie å skaffe.

Litt flere opplysninger, disse EL34 skal stå i en Music Angel MENGYUE MINI X3 EL34*2 Class A Tube Single-ended

Planen er også å konvertere til ecc83 på smårørene og bytte signalkondensatorene.

Om noen har gode forslag på ecc83 så kom mottas de gjerne.

Dette skal spille på fulltoner i et bakladet horn.

mvh
Jan
 
Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei Bruker dette røret sammen med JJ 88/EH gold 6sn7 /EHgold 12ax7.(er hele kombinasjonen)
JJ er varmt og disse andre er klare og helt uten microfoni.= varm /klart/3d/flott topp ,Masse gain i disse 12ax7 rørene
passer sikkert flott med noe varme el34 rør komboer FeksMullard --- IMO.
Mvh Roy K
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Takk for tips...

Noen som kjenner dette røret?
Genalex12AX7 Gold Lion

DescriptionModeled after legendary B759 which was a special select version of 12AX7, this is the top of the line current production 12AX7/ECC83. Built with superb quality, this tube offers resolution, articulation, and hours of sonic enjoyment.

Eller dette:

GE 12AX7A (7025)

Description
These tubes features 14mm grey plates, two mica, a flat top "O" getter, and white print.

Tar gjerne imot ennå flere synspunkter på både EL34 og (ECC83) 12AX7A helst noe dere har hatt/testet.

mvh
Jan
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du trenger ikke bumpe hele tiden. Gi spørsmålene dine noe mer enn noen timer.
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Hei

Jeg lurer på hva som vil være de beste EL34 rør for hifi bruk idag?

Noen som har testet litt forskjellig som kan komme med tips på merker, årgang osv?

mvh
Jan
heisann!bruker 6p3s-e låter brukbart i el34 config,låter best når det blir kjørt hardt,kjører mine på 570v bias 50ma.Holder bra også! mine har holdt i 2år nå,enda de blir kjørt hardt.Men begynner og bli vanskeligere og få tak i.Har du mulighet til og justere bias anbefaler jeg og teste disse.Relativt billige er de også.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Takk for svar, får se hva jeg ender opp på når denne tråden har fått litt flere innspill .

mvh
Jan
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Står på trappen til å bestille nye EL34 rør, tenker på nyere rør, hva kan dere anbefale?
Savner luft, detaljer, mer topp (diskant), er klarhet og luft som mangler i toppen nå...

Håper at dere deler efaringer så jeg kan få sendt en bestilling snart :p
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Hei igjen...

Joda har fått noen gode tips her, jeg kommer til å prøve å kjøre med 6N2P rør i smårørene, skal visst finnes noen gode varianter der også, ønsker innspill på dette.

Så lister jeg opp noen EL34 varianter jeg lurer på, vil gjerne høre fra de som har testet også...

1. www.thetubestore.com - Shuguang Treasure 6CA7-Z Audio Tubes

2. www.thetubestore.com - JJ KT77 Audio Tubes

3. www.thetubestore.com - Genalex - Gold Lion KT77 Audio Tubes

4. www.thetubestore.com - Electro-Harmonix EL34 Audio Tubes

5. www.thetubestore.com - Electro-Harmonix 6CA7EH Audio Tubes

6. www.thetubestore.com - JJ E34L (EL34) Audio Tubes

Noen av disse tenker jeg på, nr.1 er en god del dyrere en de andre, verdt det lydmessig?
Jeg trenger som sagt mer i toppen, luft, detaljer, diskant, med original rørene så er den litt lukket.
Har spilt en god del timer allerede, og den står på døgnet rundt, så rørene burde være innbrent.


Takk for at dere tar dere tid...
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Man kan ikke forvente/forlange mirakler fra en kinesisk pentode bestykket amp til under 2kkr!
Finder du ampen kraftig nok,er der en del opløsning at hente ved at triodekoble effektrørene.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
sander...

Kraft nok til mine fulltoner med 96db, kan du forklare litt mer om det du foreslår, er ingen rørguru :confused:
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
Bruker idag Siemens NOS EL-34, utrolig musikalske og gode/stabile rør.
Tungsol har forresten aldri laget EL-34, så har noen slike rør, er det nok noe Russisk fake...
Winged-C er dronningen her, oppløst/detaljer og gjennomsiktig.
JJ-rør er ikke førstevalg uansett type. (ustabile)
mvh
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Finner du noen rør du er nysgjerrig på, så google de. Det er alltids nok av folk som har prøvd disse før deg og legger ut sin mening. Det samme er det om man skal handle forsterker eller dac etc. Man finner alltid en del reviews som gir deg litt gangsyn inn i denne verdenen.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Et av mine Psvane 6CA7-T rør begynte å gi fra seg en høylydt ujevn skrapelyd i venstre høyttaler kort tid etter at jeg slo på forsterkeren min i dag. Rørene er bare tre måneder og skal være selektert og nøye testet i følge Grant Fidelity i Canada. Jeg tror forsyne meg at jeg har blitt litt skeptisk til Psvane. Kanskje er det bare høyst ordinære rør i fin innpakning slik enkelte hevder (f.eks. Upscale Audio).
 
Topp Bunn