De 5 beste av: J.S. Bach

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.636
Antall liker
9.910
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Kjøpte den på aktivklassisk til 99 for ikke så lenge siden. Bøyum fortjener vår støtte for å opprettholde en bra katalog til vettuge priser, gøy å browse litt i en fysisk butikk også av og til.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Godt dere liker Hewitt, mine herrer! Hun er min definitive Bach-favoritt. Gould blir litt mye, for å si det sånn. Og noen av oss sees definitivt 18. august, ja... ;)

Hewitts to " Bach Keyboard Concertos"-utgivelser med Tognetti og ACO kan virkelig anbefales. Fantastisk spillt, og hvilken lyd.... :D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Siden jeg har litt penger til overs vurderer jeg å denne extravaganzaen, altså alle kantatene med Harnoncourt/Leonhardt: http://www.amazon.com/Bach-Sacred-C...5300034?ie=UTF8&s=music&qid=1179431667&sr=8-4

Er det noen som kjenner dette settet? Lyd, presentasjon etc. Alternativet er å begynne å samle systematisk på Suzuki sin syklus som i skrivende stund ikke er halvveis engang.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.772
Antall liker
4.004
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Jeg har hele settet på CD, og noen på LP. Tror det er erato(?) som har alle på vinyl. De er jo noen år gamle, ca 1980, og noen kan kanskje lyde litt digitalt tynt, men jeg mener L/H har valgt utøvere med omhu. Kan i farten ikke huske andre enn BWV 51, Jauchzet Gott, der de bruker kvinnelig solist ("Marianne Quicksilber", må da være et pseudonym(?)). Spesielt godt liker jeg den gjennomgående bassbarytonen, Max van Egmond; han er lett og presis uten å dvele som FiDi der de har sunget inn de samme. Eks BWV 56, Ich will den Kreutzstab, der jeg faktisk langt foretrekker van Egmond. Vel, FiDi sang for Richter, og det borger jo for nesegrus ærefrykt. Ellers er vel kontratenoren Paul Esswood også nokså gjennomgående, han er ingen Scholl, men likevel høyst tilstrekkelig. Kurt Equiluz er vel kjent for de fleste som en solid Bach-tenor. Har hørt en del Suzuki og Rilling, samt noe Koopman og andre, men når jeg skal kose meg med noen kantater blir det som regel Teldecserien. Tok meg et par år å finansiere alle boksene; jeg var yngre og meeeget fattigere da, og har ikke angret et sekund på kjøpene.
Ensemblene varierer; Concentus Musicus Wien for Harnoncourt, Leonhardt-Consort for Leonhardt. Tölzer Knabenchor, Collegium Vocale, Knabenchor Hannover, King's College Choir, Wiener Sängerknaben, Chorus Viennensis.... for korene.
EDIT: Da jeg kjøpte boksene etter som de kom ut første gang er det mulig at Teldec har remastret dem..

Bernt K
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.636
Antall liker
9.910
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har dessverre ikke så mange på vinyl nei, fabelaktige luksussett som jeg gjerne skulle hatt flere av, bla pga den suverene dokumentasjonen som er uten like. Har de på CD komplett og liker de godt fremføringsmessig, selv om jeg nok synes lyden av og til fremstår som litt hard. Men ellers er jeg veldig enig med dine refleksjoner rundt sangerne, synes også bruken av guttesolister gir musikken et preg av uskyld og sårbarhet som den tidvis kler svært bra.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Ikke for å nedtone iveren etter kjøp av en komplett kantatepakke akkurat nå, men jeg har etterhvert en god del av Herreweghes innspillinger, som jeg liker meget godt. Virker dessverre ikke som han har noen komplett serie på gang, akkurat. Harnoncourt/Leonhardt har jeg knapt hørt (noe på radio, bl.a. som referanser i "På Sporet"). Selv har jeg tenkt å samle en del utvalgte bra innspillinger, noe jeg er godt i gang med, for så å vurdere Suzukis når den er komplett og vel på tilbud som hel pakke. Skjønner dog Bach_Man som synes dette drar vel langt ut, men vi skal vel glede oss over det enorme tilfanget - for en produksjon og skatt ;D

Pakken du sikter til er innspilt i periden 1971-1989, med tilhørende forbehold på lydkvaliteten (som er lite relevant hvis det kunstneriske er klart bedre, men diskusjonen forutsetter at det ikke er tilfelle).

Det med bruk av guttestemmer er også diskutabelt; det kan høres fint ut, og Bach brukte nok ungdommer i sitt kor, men neppe barn. Herreweghe bruker konsekvent ikke dette, men her kan det ut fra beskrivelsen i tråden være litt spennende forskjeller.

Mvh
nut
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Tråden fikk meg til å sette på platen som fikk meg tent på Bach i utgangspunktet. Det var ikke en ren Bach-plate, men en del av en serie med tyske kanteter uavhengig av komponist. Bach har bare ett verk representert på denne platen (BWV 106):



Det var i alle fall det som ga meg puffet. Max van Egmond, som er kommentert før i tråden, gjøre en utmerket jobb. Spesielt på Boxberg-kantaten som også er inkludert. Lydkvaliteten på denne er også meget bra, men jeg er redd denne platen er ute av katalogen nå, dessverre.

Mvh
Knut
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.772
Antall liker
4.004
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
KH skrev:
Det med bruk av guttestemmer er også diskutabelt; det kan høres fint ut, og Bach brukte nok ungdommer i sitt kor, men neppe barn. Herreweghe bruker konsekvent ikke dette, men her kan det ut fra beskrivelsen i tråden være litt spennende forskjeller.
Mvh
nut
Vel, Bach brukte vel konsekvent guttestemmer, eller skal vi være enige om ungdomsstemmer? Bachs stemmer var nok gjennomsnittlig et par år eldre enn våre; stemmeskiftet kom ofte et par år senere i den tid. Om årsaken var dårlig ernæring eller andre ting er det vel noe strid om. Disse par årene gjør mye for skoleringen av stemmen, og vi kan vel regne med at disiplinen var noget strengere mht øving osv. Rent sosialt sier vel Paulus noe som at "kvinnen skal tie i forsamlingen", slik at det ville vært unormalt for Bach og hans samtidige å bruke kvinnestemmen i kirkelige verk (?)

Bernt K
 
Topp Bunn