DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Doede sa at det var ikke noe poeng å isolere I2S utgangen fra ODROID 1+ til DDAC 1794 mb,forutsatt at ikke ODROID var jordet
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Følger med her da det fort kan bli en slik nå som jeg merker at jeg går mer over til streaming.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Lurer litt på det med master klokke og Odroid-ddac. Er ikke det en Tent klokke på hovedkortet til dddac som i praksis blir hoved klokken når en kobler på en Odroid C2 som kilde, og da blir klokken i Odroid slaven ? Klokken i Odroid C2 kan ikke være slave iflg Hardkernel ( produsenten). Mulig det stiller seg annerledes i ditt tilfelle Leif, siden du bruker Odroid 1.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Lurer litt på det med master klokke og Odroid-ddac. Er ikke det en Tent klokke på hovedkortet til dddac som i praksis blir hoved klokken når en kobler på en Odroid C2 som kilde, og da blir klokken i Odroid slaven ? Klokken i Odroid C2 kan ikke være slave iflg Hardkernel ( produsenten). Mulig det stiller seg annerledes i ditt tilfelle Leif, siden du bruker Odroid 1.
    ODROID Forum • View topic - ODROID-C1+

    I utgangspunktet er det kun BBB som støtter external master clock. Såvidt jeg har fått med meg. Har sett meg rundt etter ARMv7 kort med støtte for dette, men sannsynligheten for at det kommer er nok liten. Det er nok større sannsynlighet for at softwareutviklerene legger til støtte for ARMv8 som er på BBB, enn at det kommer kort med den eldre ARMv7 chippen med støtte for external master clock.

    I praksis blir det i async mode du vil ha utnytte av bedre klokke med Odroid / RPI / etc.

    Edit: Jeg har nå oppdaget at jeg har tatt totalt helt totalt idiotisk feil mtp BBB. Den er ARMv7 men har benevning som gjør at det lett kan leses som ARMv8 (ARMv7 Cortex-A8 ). Ofte står det ikke annet enn Cortex-A8. Det betyr i praksis at den er kompatibel med mye mer enn jeg har trodd og virker på meg som en veldig god løsning dersom ekstern master clock er ønsket (da den har pin tilgjengelig for dette i motsetning til RPI/Odroid).

    https://hifiduino.wordpress.com/2014/03/10/beaglebone-black-for-audio/
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fikk svar på diyaudio ang master og slave. Det er bare s/pdif input som er innom Tent klokka. I2s input er "slavet" til kilden, eller bit klokken for å være nøyaktig.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Har noen forsøkt å erstatte "PC (windows / linux) - USB (WaveBoard I/O)- DAC" med "Odroid (linux distro) - USB (WaveBoard I/O) - DAC"?

    Siden dere allerede har USB som er tilpasset DDDac så ville det jo imo være en fordel å teste det? IOM at Odroid da benytter ett lineært PSU (5V input = 5V PSU til USB kortet), Odroid har jo også seperat USB og nettverkdelen slik at det skal jo ikke være noe problem med høy bitrate slik det kan være med RPI pga båndbredde. Såvidt jeg kan se så er det ikke benyttet switchmode regulatorer etc på Odroid, så dermed skulle støy via USB være minimert sammenlignet med PC hardware.

    Klokken blir jo da ikke generert før USB kortet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg erstattet pc med usb til wavio usb-I2S på ddac 1794 med Odroid C1+ direkte inn på I2S
    flyttet wavio linjert psu over til Odroid..thats it
    bruker Rune Audio
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Switchmode er ikke ensbetydende med støy og degradering av lyd.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tar lengre tid enn jeg har tilgjengelig atm. Men her er første del som nermer seg ferdigstillelse (og opplasting til online databasen for sketchup).

    Edit3: Her er modushop 4U - 350 med vented / normale cover.

    4u modushop.jpg


    https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=c671f2e2-c0df-450c-9672-0466d642111d


    Ja jeg vet at hullene ikke er så store, kommafeil når jeg lagde første sirkel som jeg ikke oppdaget før jeg hadde "borret" alle hullene, så de må endres enkelthvis (som homer sier.... DOH).

    DDDac3.jpg


    Edit: kem e de eg gjør d her for egentli...?

    Edit2: https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=05c93d1a-be94-488c-8df2-52711bd68af1
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har testet disse mot noen bedre "kjøpe dacer"?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, mot Hegel sin siste til 35 lapper. Det gikk helt greit det.

    Når det er sagt vil jeg si at Hegel sin dac er meget bra, ikke helt oppe i dddac land, men det er det ikke mange andre som er heller. En må en nok hoste opp myyyye gryn for å finne noe som banker dddac.

    Når jeg skriver dette, så slår det meg at min entusiasme over dddac minner mye om det jeg opplevde med Buffalo dac'ene som jeg har hatt. Det er bare det at når dddac og Buffalo ble testet ut head to head hos meg, ble det ganske raskt klart at dddac låter mere naturlig og mindre digital enn alt jeg hittil har hørt.

    Buffalo er veldig imponerende på mange måter, men etter å ha levd med begge er det klart at dddac her hos meg er en soleklar vinner.

    Når det nå er kommet nye dac moduler med Tent shunt regulatorer, som etter sigende skal være betydelig bedre enn de gamle som sitter i min dddac nå, ja da er det ikke så rart det er en som gleder seg stort til de lander i posten . En kompis har en dddac med de siste modulene, og han er meeeget fornøyd. Han har aldri hatt så klar og oppløst lyd, men fortsatt uten å miste den naturlige dddac signaturen.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, mot Hegel sin siste til 35 lapper. Det gikk helt greit det.

    Når det er sagt vil jeg si at Hegel sin dac er meget bra, ikke helt oppe i dddac land, men det er det ikke mange andre som er heller. En må en nok hoste opp myyyye gryn for å finne noe som banker dddac.

    Når jeg skriver dette, så slår det meg at min entusiasme over dddac minner mye om det jeg opplevde med Buffalo dac'ene som jeg har hatt. Det er bare det at når dddac og Buffalo ble testet ut head to head hos meg, ble det ganske raskt klart at dddac låter mere naturlig og mindre digital enn alt jeg hittil har hørt.

    Buffalo er veldig imponerende på mange måter, men etter å ha levd med begge er det klart at dddac her hos meg er en soleklar vinner.

    Når det nå er kommet nye dac moduler med Tent shunt regulatorer, som etter sigende skal være betydelig bedre enn de gamle som sitter i min dddac nå, ja da er det ikke så rart det er en som gleder seg stort til de lander i posten . En kompis har en dddac med de siste modulene, og han er meeeget fornøyd. Han har aldri hatt så klar og oppløst lyd, men fortsatt uten å miste den naturlige dddac signaturen.
    Bruker du i2s, spdif eller usb?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Pr, i dag brukes usb-i2s (waveIo), men planen er i2s-i2s, når mini pc med i2s utgang er oppe å går.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Pr, i dag brukes usb-i2s (waveIo), men planen er i2s-i2s, når mini pc med i2s utgang er oppe å går.
    Å sette opp en mini pc vil helt kurant? Er vel bare å gi den 5V og koble i2s signal fra pc til dac eller er det mer komplisert?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lånte noen bilder fra tidligere i tråden.

    Er i vurderingsfasen på om jeg skal våge prøve meg på en slik dac da jeg jeg ønsker en digital spiller som kan nærme seg vinyl på instrumentklang og naturlig gjengivelse av stemmer.

    Denne tror jeg nok jeg skulle klare å få satt sammen (vurderer ferdig loddet ).

    dddac1.jpg


    Denne derimot frister det lite å prøve på. Ser også ut til å ta stor plass?

    dddac2.jpg


    Det jeg liker med disse er at du kan skippe usb eller spdif og gå direkte på i2stil til i2s. Alternativet er å finne en "kjøpe dac" med bra usb implementering eller måtte bruke noen (mange) kroner på en bra usb til spdif konverter.

    Trekker weshoppen fra mva eller må jeg regne med å betale 25% ekstra på oppgitte priser?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg har modeller av både dac kortene og modushop kassene om du trenger det?

    Har ikke lagt inn alle mål enda, det er derfor de ikke ligger ute i 3dwarehouse.

    MTP USB eller sp-dif, så er det såvidt jeg har skjønt bare å erstatte usb kortet med minipc med i2s ut (i ditt tilfelle er det vel bare å droppe det fra bestillingen?).

    Din audiophonics dac får vel da ett nytt tilholdssted i huset eller?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, Audiophonics var for å teste ut RPI, Moode, Roon osv. men jeg er imponert over hvor bra den spiller. Får noen kabler om noen dager så da får jeg testet den med en bedre psu også.

    Har ikke helt bestemt meg om jeg skal prøve meg dddac denne enda. Det blir jo ikke noen billig dac og jeg burde kunne få meg en OK brukt dac til samme pris?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det er vel kanskje noen som har forrige generasjon DDDac kort som har bestilt nye kort (og dermed har de gamle "til overs")? ;)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er planen din å ha dackort (4x?) og PC i en boks og psuene i en egen boks?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja og nei. Det blir to "bokser" (se beta22 + ventus hodeamp og plan for holton monotrinn). Men noe revidert. Kassene jeg tegner er først og fremst for å gjøre klar "salgbare" løsninger når jeg bytter utstyr (og de som tar over vil ha noe som ser mer normalt ut). Jeg kommer nok ikke til å gå for dddac pga "ikke audio relaterte" grunner. Men om muligheten byr seg på tross av det, så vil jeg ha planen klar.

    Men andre kan jo ha nytte av modellene også.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Pr, i dag brukes usb-i2s (waveIo), men planen er i2s-i2s, når mini pc med i2s utgang er oppe å går.
    Er dette en 'grei' ting å gjøre med mini-pc og DDAC?

    I teorien ja, men det viste seg at det ikke var så lett likevel fordi jeg gikk for en anbefalt oppgradering av Linux/ubuntu. Etter denne oppgraderingen nektet Linux å starte opp. Har sett at andre har vært ute for det samme og det må visst inn noen koder bla. Derfor er denne løsningen satt på vent til junior kommer hjem til ferien. Data er ikke min sterke side og dette er nok mere komplekst enn jeg hadde håpt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Minutten@

    Webshoppen trekker automatisk fra 25%. Kjør på og bestill deg en dddac med 1 stk board først og kjøp de originale psu. Den ene bruker du til dac og den andre til mini pc. Du kan sikkert nok om data til å få dette opp og gå.

    Du kan jo også velge å gå for mer enn 1 dac kort, men siden de nye korta er så mye bedre enn de gamle blir det garantert bra bare med 1 kort også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ville absolutt anbefalt et av Audio osene (Rune, Volumio, Modde) om du ikke har meget god kunnskap om linux. Du bruker jo usb dac og da skal det så og si være plug and play med dac oppsettet med disse osene. Er det Odroid du har?
    Dersom den har SD kort så burde basisen i RPI guiden jeg laget fungere, men du velger du Rune i stedet for Moode og usb i stedet for i2s dac.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...bruke-en-rasberry-pi-som-musikk-streamer.html
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ville absolutt anbefalt et av Audio osene (Rune, Volumio, Modde) om du ikke har meget god kunnskap om linux. Du bruker jo usb dac og da skal det så og si være plug and play med dac oppsettet med disse osene. Er det Odroid du har?
    Dersom den har SD kort så burde basisen i RPI guiden jeg laget fungere, men du velger du Rune i stedet for Moode.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...bruke-en-rasberry-pi-som-musikk-streamer.html
    Nope, det går ikke med Odroid C2, kun C1/C1+ som er kompatibel med det meste RPI såvidt jeg vet.
    Jeg kjører Archphile på C2 atm, men har så langt tilgode å få lyd fra den (1 time med fikling så langt) :p

    Edit: 1time og 1 minutt tok det :) Lyd fra C2 :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dersom det er C2 så er det ikke støtte for noen av disse audio osene ser det ut til? Da hadde jeg holdt meg langt vekke fra den om du ikke kan mye om linux og mpd osv. Mpd krever mye tilpasning for å låte bra etter det jeg har lest meg til.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ja det er vesentlig mer komplisert enn med de andre minipc`ene
    Manuell edit for det meste i konfig etc, så en kan jo spørre seg om hva en trenger den ekstra kraften C2 vil gi for (ett av tipsene er jo å stenge av 3 av de 4 kjernene for audiofil bruk).

    Denne fungerer bra med Odroid C2:

    Archphile - A Linux Audiophile Distribution - Introduction
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg leste litt om det men med RPI, bestemte meg for å gå for Modde.
    https://parttimeaudiophile.com/2015/05/23/review-raspberry-pi-2-as-music-streamer/

    EDIT: Men hadde heller valgt Archphile en standard ubuntu for Audiobruk. Ang cpu kraft så har jeg kjørt 352/24 (blir nedsamplet i dac) og 192/24 trådløst på en gammel Apple tv1 uten dropouts så jeg vet ikke om det er behov eller nytte effekt med de kraftigste av disse nye minipcene.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tror vi er ganske enige der, men en underbenyttet kraftig løsning er ofte bedre enn en presset svak er min erfaring. Det var en av årsakene til mitt valg av C2, men for kompabilitetens del ville jeg nok valgt C1+ nå og vil nok ikke anbefale C2 for dette bruket. Men det gjenstår enda å se hvordan det fungerer over tid. Her og nå sitter jeg med C2 - Amanero USB - Buffalo - Beyerdynamic T1 og lytter i vei. Så langt holder jeg en klar knapp på dette sammenlignet med RPI2 - Amanero USB - Buffalo - T1. Det er noe som er gjort riktig med Odroid enhetene sammenlignet med RPI løsningene. Men som sagt C1+ har nok samme fordeler med mindre OS problematikk.

    Vil ikke gå videre inn på dette her. Jeg ser at dette begynner å dreie seg mer om nettstrømming enn om DDDac (og hører trolig mer hjemme tråden om nettstrømming).

    Edit: bare en liten kommentar for å klargjøre ett punkt i din siste post som kan bli misforstått; du velger Moode, men du har RPI2 som funker med Moode (i motsetning til C2).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det var ref. til linken ang. Archphile.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    litt Duelund inspirert plastfrie kondiser :cool:
    pass på så du ikke får kontakt mellom kortene da....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn