dCS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei DCS venner, var og hørte toppriggen til DCS i nye showroomet til Acoustic Tuning i Trondheim denne uken. Må innrømme at det var farlig god lyd der. Gled dere til å høre !!
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, her skal man være litt forsiktig - dCS-lyd er sterkt vanedannende! 😱😅
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Bare konstatere med dere ande dCS Bartok løfter musikkgleden digitalt til nye høyder...ikke bare ultra oppløst, men også med en unik dynamisk og rytmisk driv som er helt rå, som eksempel har aldri spilt så mye Deep Purple Made in Japan før, rett og slett kanonhappy med min enhet. Pluss at Mosaic appen funker jo som en drøm, man blir nesten lat av sånn funksjonell comfor!

    Foreløpig benytter DSD Filter 4, kommer til å teste mer utover sommer og høst.

    Stor takk til Acoustic Tuning for tidligere hjemlån, superservice fra Frode.


    Syns vi trenger ett lite skrytebilde i samme farta....O

    Ikke hørt denne dCS Bartok, men låter sikkert helt glimrende.

    Det jeg ikke skjønner når jeg skummet testen i What HiFi er at det står å lese at klokka i spilleren er helt grei, men hvis man oppgraderte til ekstern klokke i egen boks, så fikk man et løft i lyden.

    Javel…når jeg leser tester av andre Dac’er i mer moderat prisklasse, f eks en Dynafrips Terminator 2 til 1/4 av prisen til en Bartok, så har den et jitternivå så lavt som det er mulig å måle. Det vitner om en perfekt klokke.

    Så da har jeg litt stygge tanker om at dCS muligens har det som forretningsmodell å tyne litt ekstra kroner ut av kundene, der hvor det lar seg gjøre.
    Synspunkter?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ikke hørt denne dCS Bartok, men låter sikkert helt glimrende.

    Det jeg ikke skjønner når jeg skummet testen i What HiFi er at det står å lese at klokka i spilleren er helt grei, men hvis man oppgraderte til ekstern klokke i egen boks, så fikk man et løft i lyden.

    Javel…når jeg leser tester av andre Dac’er i mer moderat prisklasse, f eks en Dynafrips Terminator 2 til 1/4 av prisen til en Bartok, så har den et jitternivå så lavt som det er mulig å måle. Det vitner om en perfekt klokke.

    Så da har jeg litt stygge tanker om at dCS muligens har det som forretningsmodell å tyne litt ekstra kroner ut av kundene, der hvor det lar seg gjøre.
    Synspunkter?
    Spørs om det er så relevant å sammenligne når Bartók har innebygd DAC/Streamer/volumkontroll og spesialutviklet hodetelefon forsterker samt egen super smooth app som styrer alle funksjoner og oppdateringer. Klokka i Bartok er knallgod den, men ser flere mener det er bedre å gå for modellen over(Rossini) en å bygge på med den ekstern klokka. På den andre siden er alle filter valgene mer interessant i min bok. Uansett anbefaler å les flere anmeldelser som gir ett bedre overblikk på lydkvaliteten... Bartók - The Modernist | dCS (dcsaudio.com)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Oppgraderte akkurat min Bartok til Bartok 2.0, som innebærer nye valg for upsampling (dsdx2) samt nye mappere (6Mhz) sammenliknet med den gamle (3Mhz).
    Man skulle tro at det var av ren teknisk-akademisk interesse som sikkert er målbart men neppe hørbart. Men når jeg switcher mellom de nye mapperne kan jeg i grunn ganske raskt konstantere at jeg foretrekker den nye MAP3, som skal medføre litt mindre 3.harmonisk men på bekostning av litt mer 2.harmonisk. Jeg synes egentlig det er litt vanskelig å innrømme at det kan være hørbare forskjeller når utgangspunktet uansett er så bra, men med dsdx2 og MAP3 så blir (innbiller jeg meg) dybde/bredde/plassering av instrumenter enda større og mer presis og stemmer enda smoothere..

    Jeg har aldri påstått at jeg har gullører og hadde store problemer med 10xA/D/A-eksperimentet som ble gjennomført litt tidligere (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvor-hørbart-er-ad-da-konverteringer.104317/). Men da spilte jeg riktig nok av via Sony hodetelefoner og ikke via dCS...

    Jeg forventer å høre tilbakemeldinger på at det er forventingsbias og bør sikkert prøve en blindtest men mangler gode verktøy for det på Mac ;-)

    Noen andre som har oppgradert til Bartok 2.0 og har noen lytteinntrykk? @TAS?

    PS: Bruker min med ekstern word clock (Mutec).
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @Master Audio nå er vel Bartok 2.0 det samme som en Rossini 2.0 med tanke på FW selv om det er visse HW-forskjeller blant annet i strømforsyning.
    Men kan du bekrefte at også Bartok vil kunne oppgraderes til APEX etter hvert? Ser den ligger ute på "More Music" til 19 900 EUR, opp fra 14 900 EUR.

    (Beklager men dCS har vært ganske rotete på nyhetsfronten i det siste men denne katta er vel allerede godt ute av sekken ;-)
     
    Sist redigert:

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.440
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer, med Bartok 2.0 er nå denne som firmware lik Rossini 2.0 og Vivaldi 2.0. Dog, det er KUN Rossini og Vivaldi som nå kan bli oppgradert som Apex, der Bartok fikk 2.0. Apex er en vesentlig kostbar oppgradering, derfor ingen planer for dCS innstegsmodell Bartok.

    Bartok 2.0. Må bare nevnes at de første tilbakemeldingene fra våre kunder, kollegaer, samt våre egne ferske erfaringer, er veldig positive - veldig :) Eksisterende Bartok-eiere kan nå uten kostnad oppgradere til 2.0.

    Prisen på Bartok 2.0 DAC/streamer
    • kr 175.000.-
    Headphone versjon, + ca kr 25.000.-

    - F
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det stemmer, med Bartok 2.0 er nå denne som firmware lik Rossini 2.0 og Vivaldi 2.0. Dog, det er KUN Rossini og Vivaldi som nå kan bli oppgradert som Apex, der Bartok fikk 2.0. Apex er en vesentlig kostbar oppgradering, derfor ingen planer for dCS innstegsmodell Bartok.

    Bartok 2.0. Må bare nevnes at de første tilbakemeldingene fra våre kunder, kollegaer, samt våre egne ferske erfaringer, er veldig positive - veldig :) Eksisterende Bartok-eiere kan nå uten kostnad oppgradere til 2.0.

    Prisen på Bartok 2.0 DAC/streamer
    • kr 175.000.-
    Headphone versjon, + ca kr 25.000.-

    - F
    Ja nå er vel ganske sentrale deler av dac-implementasjonen i FW/fpga så det er kanskje ikke så rart at forskjellene potensielt kan bli store. Jeg hører en klar forbedring, nesten for godt til å være sant 😍 Nydelig produkt!
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også lastet ned oppgraderingen til Bartok til versjon 2.0.
    Hadde ikke forventet å høre noe særlig forskjell, men jeg gjør det likevel. Synes spesielt stemmer ble mer naturlig. Klarer ikke å identifisere noe særlig på soundstage, men jeg liker lyden bedre nå.
    Før lurte jeg litt på om jeg skulle bytte ut Bartok og prøve noe annet, men nå tenker jeg ...ikke faen. :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Noen andre som har oppgradert til Bartok 2.0 og har noen lytteinntrykk? @TAS?
    Ja vist, 2.0 er fabelaktig oppgradering, syns det låter mer nå som standard Rossini faktisk. Benytter dsdx2/MAP 1(har også lytta litt på MAP 3)....opplever forbedring på 3d og kropp i lydbilde. Rytmisk driv mer snappy, utklinging mer holografisk, rikere fargepaletter. Syns bassen også fikk ett løft, mer stram og autoritær. Heller ikke utenkelig at Bartok kan få APEX oppgradering ved neste generasjon modellserie lanseres så Bartok er definitivt en keeper. :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Bartok APEX lansert! Dyrt men deilig? For dyrt? Er kanskje Bartok 2.0 bra nok allerede?
    Hvor mye bedre KAN en DAC egentlig bli??? Mange spørsmål som surrer.
    Finnes jo mye spennende utstyr jeg gjerne skulle hatt så der er det også noen tradeoffs men som lykkelig Bartok 2.0 eier er denne på radaren i hvert fall ..
     

    RayKay

    Fersking
    Ble medlem
    27.01.2024
    Innlegg
    2
    Antall liker
    3
    Sted
    Tromsø
    Hmm. Ser ut som hi-fi centeret har blitt forhandler av DCS. Etter flere ti-år med nedsettende karakteristikker om lydsignaturen virker det som en underlig avgjørelse…
    IMG_4785.jpeg

    IMG_4784.jpeg
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kontakt med Acousting Tuning i Trondheim. Seinest i dag. Og DCS i England henviser til dem. Men Oslo HiFi som forhandler er jo topp !
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hmm. Ser ut som hi-fi centeret har blitt forhandler av DCS. Etter flere ti-år med nedsettende karakteristikker om lydsignaturen virker det som en underlig avgjørelse…
    Det er jo ikke helt ukjent at hr Tømmervik snakker nedsettende om ting de ikke har... :(

    For noen år siden snakket han om Transparent kabler med kommentar om at han aldri hadde likt kabler "med boksa på". Få måneder senere var de på plass i butikken og var selvfølgelig helt uslåelige...
     
    Sist redigert:

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo ikke helt ukjent at hr Tømmervik snakker nedsettende om ting de ikke har... :(

    For noen år siden snakket han om Transparent kabler med kommentar om at han aldri hadde likt kabler "med boksa på". Få måneder senere var de på plass i butikken og var selvfølgelig helt uslåelige...
    De av oss som har vært med en stund har lært hvordan Geir oppfører seg, han har ikke gjort noe annet de siste 20 årene enn å slenge dritt. Vi som har DCS får glede oss over at det antagelig vil være positivt for andre hånds verdien på tingene våre.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke vanskelig å finne suverene anmeldelser av dCS. Så helt klar hvem som har rett. Men det er jo ikke tung myk lyd som lett imponerer (EC ?) og som er en kontrast til klassisk slitsom transistor/cd lyd. Flere forhandere er bra og AC er fremdeles med.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har hatt en god del dCS-komponenter opp gjennom årene; sist Rossini dac og klokke og Paganini transport. Det eneste problemet er at de lyder så bra at det er sterkt vanedannende. Vær herved advart mot lyttetest! 😁
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Prisen har dessverre tatt helt av, hvem kjøper nå en CD-transport til en halv million. Paganini DAC er i mine øyne fortsatt det stiligste produktet de har laget og den spiller særs godt. Får vel tregangeren på den ved eventuelt videresalg:)
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Prisen har dessverre tatt helt av, hvem kjøper nå en CD-transport til en halv million. Paganini DAC er i mine øyne fortsatt det stiligste produktet de har laget og den spiller særs godt. Får vel tregangeren på den ved eventuelt videresalg:)
    Helt enig i at det har blitt dyrt nok :eek: Samtidig så var DCS forholdsmessig sett like dyrt som i dag sammenlignet med konkurrentene tilbake i tid da de lanserte Elgar og Elgar pluss, særlig om du ville ha upsampler og klokke i tillegg:)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Enig i at det er kostbart men hvilken annen dac kan oppgraderes til dagens standard som Vivaldi kan? I prinsippet så kan en Vivaldi dac fra 2014 oppgraderes til Apex.

    Fikk min Apecx oppgradering i fjor og det var vel verdt investering. Det kaller jeg bærekraft og fremtidssikring! Utrolig fornøyd med min Vivaldi dac og klokke. End game produkter for meg 😃
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, med Vivaldi er det neppe mulig å komme lenger imho! 🤢 (Nærmeste emoji jeg fant for å uttrykke grønn av misunnelse...)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn