Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Eller for avvikere som meg er det sånn at:
    En DAC er en kilde, og det som ikke kommer derfra, dukker ikke opp på magisk vis noe sted underveis. Derfor skal den levere et signal som skal gi lytteren de musikalske opplevelsene han/hun ønsker, verken mer eller mindre.
    Dermed kan man si at du har rett; kjøper jeg blomster, er jeg mest interessert i hvordan de ser ut på bordet, og ørene mine er føkka, uansett.
    Det er jo flere steder i kjeden for å få lyd at både lyder og ulyder kan oppstå, selv om det ikke akkurat er noe magi bak. :)

Men en endring er ikke alltid en forbedring det heller, selv om det kan være forfriskende en gang i blant.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.169
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg spurte på Hi-End München om å høre på dCS Varése Dac.

De svarte nei, kontakt din forhandler.

Siden jeg nettopp har kjøpt ny DAC og ikke ser noen grunn til å bytte den jeg har, så vil jeg ikke kaste bort tiden til forhandler!

Det hadde vært gøy å opplevd dCS Varése Dac en gang.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    Jeg spurte på Hi-End München om å høre på dCS Varése Dac.

De svarte nei, kontakt din forhandler.

Siden jeg nettopp har kjøpt ny DAC og ikke ser noen grunn til å bytte den jeg har, så vil jeg ikke kaste bort tiden til forhandler!

Det hadde vært gøy å opplevd dCS Varése Dac en gang.

Hei
    Varese er fortsatt tilgjengelig for lytt hos Mala. De skulle ha det stående i 2 uker forstod jeg.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    115
    Dere lager stor fallhøyde for dyre kjøpehøyttalere nå. Er dere sikker på at bassen i en kjøpehøyttaler har en sjanse mot et dedikert bassystem tilpasset rommet med tilhørende akustikk og romkorreksjon?
    Bassystem, er lite interesangt synes jeg, viss mellomtonen ikke er på plass…og blir ikke omponert over kvantitet i stede for kvalitet i bassen heller…og vet ikke om jeg føler det er i bassen det er størst forskjell på dacer.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.007
    Torget vurderinger
    1
    Bassystem, er lite interesangt synes jeg, viss mellomtonen ikke er på plass…og blir ikke omponert over kvantitet i stede for kvalitet i bassen heller…og vet ikke om jeg føler det er i bassen det er størst forskjell på dacer.
    Et bass system, gjør jo at mellomtonen kan konsentrere seg om mellomtonen istedet for å spille bass.. Det er netopp derfor det er interessant med akkurat et bass system, og gjør at man får lavere forvrengning både i bassen og i mellomtonen. På de aller fleste kjøpehøyttalere, så ser det ikke ut til at man skjønner dette og waf er blitt viktigere enn lyd.
    Slaget står ikke ved valg av DAC eller kabler eller dilldall, for 99% så står det ved høyttalere. Shy er med i 1% av unntaket her, han har utrolig mye mer kunnskap enn det han gir uttrykk for også (beskjeden og trivelig fyr).
    Har man et system som har lav forvrengning og masse kapasitet og ikke minst fleksibilitet, så er det ikke verre enn å skru resten av lyden selv dit man ønsker det. Kvalitet og kvantitet ja, kvantitet av flere store gjennomtenkte basser øker gjerne også kvalitet. Ikke i mengde lyd, men av presis lyd altså lav forvrengning som allerede er nevnt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Nå var jo kommentaren min en direkte respons på en påstand om utrolige bassegenskaper i en DAC.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Antall liker
    115
    Et bass system, gjør jo at mellomtonen kan konsentrere seg om mellomtonen istedet for å spille bass.. Det er netopp derfor det er interessant med akkurat et bass system, og gjør at man får lavere forvrengning både i bassen og i mellomtonen. På de aller fleste kjøpehøyttalere, så ser det ikke ut til at man skjønner dette og waf er blitt viktigere enn lyd.
    Slaget står ikke ved valg av DAC eller kabler eller dilldall, for 99% så står det ved høyttalere. Shy er med i 1% av unntaket her, han har utrolig mye mer kunnskap enn det han gir uttrykk for også (beskjeden og trivelig fyr).
    Har man et system som har lav forvrengning og masse kapasitet og ikke minst fleksibilitet, så er det ikke verre enn å skru resten av lyden selv dit man ønsker det. Kvalitet og kvantitet ja, kvantitet av flere store gjennomtenkte basser øker gjerne også kvalitet. Ikke i mengde lyd, men av presis lyd altså lav forvrengning som allerede er nevnt.
    jeg sa vel ikke at mellomtonen skulle spille bass, når jeg sa at mellomtonen må være på plass…ingen ellement liker å spille det di ikke er laget for, enten det er bass, mellomtone eller diskant…og nei jeg blir ikke imponert av kun et stort bassystem…
    hvertfall ikke for å høre forskjellen på dacer

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.658
    Sted
    Langesund
    jeg sa vel ikke at mellomtonen skulle spille bass, når jeg sa at mellomtonen må være på plass…ingen ellement liker å spille det di ikke er laget for, enten det er bass, mellomtone eller diskant…og nei jeg blir ikke imponert av kun et stort bassystem…
    hvertfall ikke for å høre forskjellen på dacer
    Tror han tenker på at det er veldig mange høyttalere med 6" i bassen som også har en oppgave ganske langt opp. Ikke heldig
    Har opplev veldig mange over million høyttalere som har små elementer som bestykning, og sett store bevegelser i det som visstnok spiller mellomtone. Et merkelig kompromiss i mine øyne. Lav membranhastighet har noen fordeler det også

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.413
    Torget vurderinger
    2
    Tror han tenker på at det er veldig mange høyttalere med 6" i bassen som også har en oppgave ganske langt opp. Ikke heldig
    Har opplev veldig mange over million høyttalere som har små elementer som bestykning, og sett store bevegelser i det som visstnok spiller mellomtone. Et merkelig kompromiss i mine øyne. Lav membranhastighet har noen fordeler det også
    Ingenting slår volum og membranareale, sånn er det bare. Men ikke alle kan ha en slik løsning, ergo kompromisser man, og mange ganger med ganske gode resultater. Med trykk på ganske. :)
    Og joda, det er forskjell også på impulsevne og slagkraft fra en kilde, selv om høyttaleren er enda viktigere i så måte.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    785
    For 100 % av hifi-folket står slaget i rommet/akustikk. Kjøper man svært dyre og eksotiske komponenter er det til liten nytte hvis ikke de akustiske forholdene er lagt til rette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn