Tror du skriver for døve ører her…
|
Tror LeeS over på Hoffman forum er litt oppgitt over et par stykker med manglende referansepunkter IRLTror du skriver for døve ører her…
Leste litt på Hoffman tråden og skjønner hva du mener Balle. Jeg blir fremdeles oppgitt over at vi som klarer å lese et FFT plot og en dB skala nedgraderes til å ikke være opptatt av god lyd. Oppfatningen er gjerne at vi ikke har hørt på noe bedre enn en Topping til et par tusen og at det er referansen. Ja, ja.Tror du skriver for døve ører her…
Det hadde sikkert vært gøy, hvordan ser du det for deg og hvem har fasit på hvordan en lytter? Denne hobbyen er vel så individuell som det går an å få en hobby med alle subjektive meninger om hva en liker og ikke.Kanskje det hadde vært gøy å arrangere kurs i lyttetrening? Jeg er sikker på det er ganske mange som kunne tenkt seg på delta på noe slikt.
Hva vil du oppnå da mener du?^ Første øvelse er å lytte forbi sin egen smak og behag.
Mvh
KJ
Jeg har lest den tråden også,Tror LeeS over på Hoffman forum er litt oppgitt over et par stykker med manglende referansepunkter IRL![]()
Det hadde sikkert vært gøy, hvordan ser du det for deg og hvem har fasit på hvordan en lytter? Denne hobbyen er vel så individuell som det går an å få en hobby med alle subjektive meninger om hva en liker og ikke.
Etter mange år med denne debatten - perfekt vs forvrengt lyd - opplever jeg at det beste er å bare akseptere at vi har forskjellig innstilling til hva som gir best resultat. Det er litt som politikk, egentlig, der vi har våre mer og mindre fasttømrede syn på hva som gagner verden og samfunnet mest.Leste litt på Hoffman tråden og skjønner hva du mener Balle. Jeg blir fremdeles oppgitt over at vi som klarer å lese et FFT plot og en dB skala nedgraderes til å ikke være opptatt av god lyd. Oppfatningen er gjerne at vi ikke har hørt på noe bedre enn en Topping til et par tusen og at det er referansen. Ja, ja.
For ordens skyld, dette er er bare delvis korrekt når man snakker om Forventingsbias. Så i beste mening...Usikker på om vi snakker forbi hverandre her.
Forventningsbias kan gjøre at vi forventer null forskjell, men opplever kjempestor forskjell som ikke er der.
Forventningsbias kan gjøre at vi opplever noe som veldig mye dårligere når vi forventer at det skal være bedre, selv om ingen ting er endret.
Forventningsbias kan gjøre at vi sliter med å høre forskjell når det er stor forskjell.
Jeg føler dette er tre eksempler på at bias går i mot det vi tror vi skal oppleve eller det vi tror forventningsbias skal være. Men forventningsbias gir nok oftere bekreftelse enn det motsatte.
De ovenstående føler jeg av mange brukes som et slags bevis på at forventningsbias ikke gjelder for dem, eller for situasjonen. Og noen ganger også som et argument mot blindtester.
Det er rimelig SpotOnFor øvrig virker det på meg som ingen liker uklar og tynn lyd. God lyd er en ganske felles forståelse , ulikheten ligger ofte i hvor mye bass folk liker, noen vil ha kinolyd og bassnivå som for andre grøter til lyden …. Andre liker ikke så mye bass . Mye tilvenning her tror jeg
Det er ingen fasit på hvordan en lytter.Det hadde sikkert vært gøy, hvordan ser du det for deg og hvem har fasit på hvordan en lytter? Denne hobbyen er vel så individuell som det går an å få en hobby med alle subjektive meninger om hva en liker og ikke.
Meningene har en tendens til å tilsløre vurderinger av lydkvalitet.Hva vil du oppnå da mener du?
Det er mange ulike typer skjevheter som kan være releavnte avhengig av kontekst mm:For ordens skyld, dette er er bare delvis korrekt når man snakker om Forventingsbias. Så i beste mening...
Pr def er Forventningsbias en kognitiv eller metodisk skjevhet der forhåndsantagelser påvirker hvordan man innhenter, tolker eller vurderer data, ofte ubevisst, og særlig i retning av det man forventer å finne. Kilde APA Dictionary of Psychology (American Psychological Association)
Når man diskuterer Forventingsbias, er det viktig at alle har en omforent forståelse av hva det er.
Påstand 1:
Forventningsbias kan gjøre at vi forventer null forskjell, men opplever kjempestor forskjell som ikke er der.
Dette er ikke Forventningsbias. Forventningsbias gjør at persepsjonen justeres i retning av det man forventer. Mao. hvis du ikke forventer noen som helst forskjell, vil du være mindre sensitiv for forskjeller, selv når de finnes. Å "oppleve stor forskjell som ikke er der" krever en forventning om forskjell, ikke en forventing om null forskjell.
Påstand 2:
"Forventningsbias kan gjøre at vi opplever noe som veldig mye dårligere når vi forventer at det skal være bedre, selv om ingen ting er endret."
Dette er heller ikke Forventingsbias. Forventningsbias ville i dette tilfellet gjøre at vi opplever noe som bedre enn det egentlig er, fordi vi forventer at det skal være bedre. Å oppleve noe som dårligere enn forventet faller ikke inn under definisjonen og kan heller tolkes som en reaksjon på forventningsbrudd.
Påstand 3:
"Forventningsbias kan gjøre at vi sliter med å høre forskjell når det er stor forskjell."
Dette kan være riktig. F.eks. i tilfeller hvor man forventer at det ikke er forskjell, kan forventningsbias gjøre at man overser eller nedtoner reell forskjeller.
Resten av argumentasjonen over er jeg enig i. Legg merke til at jeg ikke prøver å eie sannheten. Hensikten min er å belyse hva Forventingsbias er så vi snakker om det samme![]()
Jeg føler du beskriver behovet litt her når du blander inn smak. Ser for deg en lydtekniker som har til oppgave å få en innspilling til å låte mest mulig naturlig på tvers av mest mulig utstyr.Det hadde sikkert vært gøy, hvordan ser du det for deg og hvem har fasit på hvordan en lytter? Denne hobbyen er vel så individuell som det går an å få en hobby med alle subjektive meninger om hva en liker og ikke.
Siden vi ikke er psykologer og ikke diskuterer psykologifaget tror jeg det har sine fordeler å ikke komplisere dette språklig. Allikevel er jeg nysgjerrig på hva som ville være riktig terminologi. Jeg antar du har en ide om det også?For ordens skyld, dette er er bare delvis korrekt når man snakker om Forventingsbias. Så i beste mening...
Pr def er Forventningsbias en kognitiv eller metodisk skjevhet der forhåndsantagelser påvirker hvordan man innhenter, tolker eller vurderer data, ofte ubevisst, og særlig i retning av det man forventer å finne. Kilde APA Dictionary of Psychology (American Psychological Association)
Når man diskuterer Forventingsbias, er det viktig at alle har en omforent forståelse av hva det er.
Påstand 1:
Dette er ikke Forventningsbias. Forventningsbias gjør at persepsjonen justeres i retning av det man forventer. Mao. hvis du ikke forventer noen som helst forskjell, vil du være mindre sensitiv for forskjeller, selv når de finnes. Å "oppleve stor forskjell som ikke er der" krever en forventning om forskjell, ikke en forventing om null forskjell.
Påstand 2:
"Forventningsbias kan gjøre at vi opplever noe som veldig mye dårligere når vi forventer at det skal være bedre, selv om ingen ting er endret."
Dette er heller ikke Forventingsbias. Forventningsbias ville i dette tilfellet gjøre at vi opplever noe som bedre enn det egentlig er, fordi vi forventer at det skal være bedre. Å oppleve noe som dårligere enn forventet faller ikke inn under definisjonen og kan heller tolkes som en reaksjon på forventningsbrudd.
Påstand 3:
"Forventningsbias kan gjøre at vi sliter med å høre forskjell når det er stor forskjell."
Dette kan være riktig. F.eks. i tilfeller hvor man forventer at det ikke er forskjell, kan forventningsbias gjøre at man overser eller nedtoner reell forskjeller.
Resten av argumentasjonen over er jeg enig i. Legg merke til at jeg ikke prøver å eie sannheten. Hensikten min er å belyse hva Forventingsbias er så vi snakker om det samme![]()
Jeg brukte begrepet forventningsbias av følgende grunn (og dette skriver jeg bevisst uten å konsultere wikipedia eller andre ordbøker):Mener dere med forventningsbias det som heter confimation bias på engelsk? Som i så fall heter bekreftelsestendens på norsk.
Jeg var med på en ganske sjokkerende opplevelse en gang, og jeg hadde denne i tankene da jeg skrev nevnte påstand. Testen gikk ut på følgende:Påstand 1:
Fint at du utreder begrepene, og at dette med Forventningsbias slår ut i begge retninger.Dette er ikke Forventningsbias. Forventningsbias gjør at persepsjonen justeres i retning av det man forventer. Mao. hvis du ikke forventer noen som helst forskjell, vil du være mindre sensitiv for forskjeller, selv når de finnes. Å "oppleve stor forskjell som ikke er der" krever en forventning om forskjell, ikke en forventing om null forskjell.
Nå mente du kanskje ikke som en direkte oppfølging til Armand sitt innlegg, men egentlig så peker du litt på det som jeg tror han mener er en liten utfordring: selv om man forstår det tekniske i forholdsvis stor grad, og derfor søker å måle for å se hvordan dette ser ut i forhold til hva man hører, så betyr det ikke at man ikke aktivt bruker hørselen i tillegg til målingene.Etter mange år med denne debatten - perfekt vs forvrengt lyd - opplever jeg at det beste er å bare akseptere at vi har forskjellig innstilling til hva som gir best resultat. Det er litt som politikk, egentlig, der vi har våre mer og mindre fasttømrede syn på hva som gagner verden og samfunnet mest.
Hver og en av oss søker etter en eller annen form for "nirvana", og det er åpenbart for meg at grovt sett skiller vi oss i to grupper, der den ene vil skape målbart best mulig gjengivelse i rommet og elektronikken, og den andre leter etter en eller annen nål i høystakken der "opplevelse" og "magi" er det nokså diffuse målet med hele greia.
Dette kommer vi nok aldri til å enes om, ganske enkelt.![]()
Greit å ha begreper utredet ja:Fint at du utreder begrepene, og at dette med Forventningsbias slår ut i begge retninger.
La oss kalle de for Den Troende og Fornekteren:
Den Troende forventer en forbedring og søker i lyttetesten å få dette bekreftet, med fare for overvurdering.
Fornekteren tror ikke på noen forbedring, og vil i lyttetesten være motvillig til å akseptere eventuelle forbedringer.
Og gjelder vel på akkurat samme måte hos de som fronter perfekte målingerJeg har IKKE forventningsbias heldigvis. Samme gjelder alle hifi testere og youtubere også, og aller mest spesielt de testerene som har "forkjærlighet for enkeltmerker" og får tilsendt et nytt produkt dyrere "og bedre" enn tidligere. Da finnes det ihvertfall ikke noe snev av forventningsbias.... Det er godt å vite.
For ikke å snakke om de som følger disse og deler synet på ting...
Fristende å tro det gjelder alle veier.Og gjelder vel på akkurat samme måte hos de som fronter perfekte målinger
Leste et innlegg fra en hi-fi journalist der en produsent av kabler fortalte om en test der de fremmøtte trodde de skulle lytte til en strømkabel. Produsenten hadde delt gjestene opp i tre grupper, de som mente kabler utgjorde en forskjell, de som mente det kunne utgjøre en forskjell og de som mente at kabler ikke utgjorde noe forskjell.Fint at du utreder begrepene, og at dette med Forventningsbias slår ut i begge retninger.
La oss kalle de for Den Troende og Fornekteren:
Den Troende forventer en forbedring og søker i lyttetesten å få dette bekreftet, med fare for overvurdering.
Fornekteren tror ikke på noen forbedring, og vil i lyttetesten være motvillig til å akseptere eventuelle forbedringer.
Jada, for de er alle troverdige....en produsent av kabler fortalte om en test
Det hadde jeg vært helt enig med deg i hvis det var sånn fakta var med tanke på disse evigvarende diskusjonene. Men det er jo ikke sånn det utarter seg i disse trådene. Det er oftest motsatt, nemlig at den såkalte måle mafiamafiaenhele tiden kommer inn i tråder der det er omtalt dyre komponenter. Her skal det bankes inn att alle som kjøper dette dyre fjaset er idioter og at alle som ikke kjøper topping og disse andre produktene med fantastiske målinger har forstått verden.Fristende å tro det gjelder alle veier.
Men det jo så enkelt at selv om Amir hos ASR forventer at en ny Topping-dings måler knallbra, fordi mange andre dingser derfra har målt bra, så vil det jo raskt vises i målingene. -Med målingene og resultatet kommer dermed fasiten på om man hadde rett eller galt i utgangspunktet.
Alle de som "ikke er så opptatt av målinger", men gjerne har sterke meninger på hvordan ting er, de er jo også de som oftest sitter igjen med sårede følelser av å ikke bli trodd.
Da er det jo lett å forsøke å snakke ned disse målingene som ikke stemmer med hva man selv synes.
Ja, men ikke til 3 mill, og neiFinnes det noen her inne som mener at å kjøpe en DAC til enten 3 millioner, 500k eller 200k er en fornuftig investering i et anlegg?
Og mener man dette bør komme foran høyttalere som er løpetidskorrigert med aktiv deling og et dedikert rom som er svært godt behandlet akustisk?
I så fall tenker jeg på det gamle brettspillet der man trakk kortet: "Rykk tilbake til start".
..som jeg har opplevd mer enn en gang på messer - anlegg i motfase. Det er riktignok noen år siden sist. Å høre det er latterlig enkelt hvis du sitter greit, men mange sliter med å oppfatte så store feil hvis de sitter uoptimalt.Flott røverhistorie som beviser at ingeniører som ikke tror på strømkabelbytte har så dårlig hørsel og så lite greie på musikk at de ikke klarer å høre at en høyttaler spiller i motfase en gang. Disse ingeniørene får holde seg bak kalkulatorene sine der de hører hjemme og overlate musikklytting til kunstnere som virkelig klarer å høre forskjell.
Hvorfor tror du det var ingeniører jeg snakker om for det sier da historien vitterlig ingenting om.Flott røverhistorie som beviser at ingeniører som ikke tror på strømkabelbytte har så dårlig hørsel og så lite greie på musikk at de ikke klarer å høre at en høyttaler spiller i motfase en gang. Disse ingeniørene får holde seg bak kalkulatorene sine der de hører hjemme og overlate musikklytting til kunstnere som virkelig klarer å høre forskjell.
Det er vel et godt eksempel ja. Såret selvfølelse gir gjerne utslag i definering av en motpart: eks "målemafiaen".Det hadde jeg vært helt enig med deg i hvis det var sånn fakta var med tanke på disse evigvarende diskusjonene. Men det er jo ikke sånn det utarter seg i disse trådene. Det er oftest motsatt, nemlig at den såkalte måle mafiamafiaenhele tiden kommer inn i tråder der det er omtalt dyre komponenter. Her skal det bankes inn att alle som kjøper dette dyre fjaset er idioter og at alle som ikke kjøper topping og disse andre produktene med fantastiske målinger har forstått verden.
Enig.Etter mange år med denne debatten - perfekt vs forvrengt lyd - opplever jeg at det beste er å bare akseptere at vi har forskjellig innstilling til hva som gir best resultat.
Enig. Dette blir vi IKKE enige om, og jeg tror det handler om mennesketyper. Vi er tross alt ganske forskjellig skrudd sammen, og det er nok en god ting.Hver og en av oss søker etter en eller annen form for "nirvana", og det er åpenbart for meg at grovt sett skiller vi oss i to grupper, der den ene vil skape målbart best mulig gjengivelse i rommet og elektronikken, og den andre leter etter en eller annen nål i høystakken der "opplevelse" og "magi" er det nokså diffuse målet med hele greia.
Dette kommer vi nok aldri til å enes om, ganske enkelt.![]()
Jeg kom inn i en av byens High-end butikker for en lytt på et nylig satt opp demo av et anlegg til en mllion eller mer, og hørte med en gang at fasen var snudd på en kanal-, Sa i fra til betjeningen som sa et dette var riktig satt opp så det kunne ikke stemme. Vel en time senere hadde de sjekket og måtte skyldbetinget innrømme at jo, de hadde byttet om + og - på en høyttaler..... Så alle kan ta feil,men det er jo lett hørbart da -om fasen er feil mener jeg,,Leste et innlegg fra en hi-fi journalist der en produsent av kabler fortalte om en test der de fremmøtte trodde de skulle lytte til en strømkabel. Produsenten hadde delt gjestene opp i tre grupper, de som mente kabler utgjorde en forskjell, de som mente det kunne utgjøre en forskjell og de som mente at kabler ikke utgjorde noe forskjell.
Det de ikke visste var at bak duken som skjulte racket ble det ikke byttet strømkabel men fase på den ene høyttaleren. Det viste seg da at de to første gruppene hørte at her skjedde det noe, mens de siste ikke kunne høre noe forskjell. De trodde jo at de skulle høre på forskjellige strømkabler og deres bias sa da klart og tydelig at det ikke skulle være noe hørbar forskjell.
Så som du skriver så kan dette slå begge veier.
Jeg mente ikke at det faktisk var ingeniører – jeg brukte ironi for å peke på hvor konstruert historien virker. Hvis en tredjedel ikke hørte en fasefeil, sier det mer om fortellingens troverdighet enn om folks hørsel.Hvorfor tror du det var ingeniører jeg snakker om for det sier da historien vitterlig ingenting om.
Den historien var jo skikkelig troverdig. Men det er jo det som går igjen i kabelverdenen, løgnene sitter så løst at man utelukkende sier det som kan gi salg, uavhengig av om det er sant eller ei. Man kan jo bare forestille seg hvilken total mangel på seriøsitet og integritet som fikk Nordost til å lage en CD med samme sporet gjentatte ganger og 0,5dB økning for hver gang, slik at man kunne stille på messe og si "hei, se, vi endrer ikke volumet, og allikevel endrer lyden seg!".Leste et innlegg fra en hi-fi journalist der en produsent av kabler fortalte om en test der de fremmøtte trodde de skulle lytte til en strømkabel. Produsenten hadde delt gjestene opp i tre grupper, de som mente kabler utgjorde en forskjell, de som mente det kunne utgjøre en forskjell og de som mente at kabler ikke utgjorde noe forskjell.
Det de ikke visste var at bak duken som skjulte racket ble det ikke byttet strømkabel men fase på den ene høyttaleren. Det viste seg da at de to første gruppene hørte at her skjedde det noe, mens de siste ikke kunne høre noe forskjell. De trodde jo at de skulle høre på forskjellige strømkabler og deres bias sa da klart og tydelig at det ikke skulle være noe hørbar forskjell.
Så som du skriver så kan dette slå begge veier.