Fy faen! *host* Her var det støvete!
Lenge siden, folkens! Fortsatt god jul!
Dessverre er det ikke så mye hifi eller vinylsnurring for tiden, på grunn av …vel, livet.
Men, i går var det på tide med den årlige platekvelden med barndomskompiser og øl.Like stas hver gang.
….vel, nesten.
I går var det nemlig bare lyd i én kanal da jeg fyrte opp anlegget!
Prøvde først å slå effektforsterkeren på den døde kanalen av og på, og da funket den i noen sekunder igjen.
Så prøvde jeg å bytte om signalkablene på høyre og venstre kanal mellom for- og effektforsterkerne, og det var fremdeles ikke lyd i høyre kanal, så da konkluderte jeg med at det måtte være effektforsterkeren på høyre kanal som var problemet.
….MEN, da jeg trykket inn mono-knappen på forforsterkeren, var det plutselig lyd i begge høyttalere igjen. Litt ullen og med lavt volum, men likevel. Likt i begge høyttalere. …så da tror jeg effektforsterkeren er frikjent likevel.
Etter hvert ble volumet lavere og forforsterkeren lager pipelyder bak musikken.
Så, nå er jeg rimelig sikker på at problemet er forforsterkeren. Mer spesifikt ett eller flere ødelagte rør.
Kan ikke helt forklare at ikke feilen byttet side da jeg flyttet signalkablene, men begge effektforsterkerne virket, så…
Uansett, så får jeg prøve å bytte rørene i forforsterkeren, som låter helt fantastisk.
Likevel har jeg lurt på å bytte den ut med en mer moderne pre, med DAC, kanskje til og med Bluetooth, og ikke minst fjernkontroll. Ikke like fullblods eller "audiofilt" som BAT, men lettere å ha med å gjøre. Har sett kjapt på Rotel RC-1590 mk2, men er veldig tidlig i tankeprosessen.
Så… dit jeg vil med dette lange comeback-innlegget er følgende:
Høres teorien min om forforsterkeren fornuftig ut?
Og: kom gjerne med forslag til ny (evt brukt) forforsterker. Budsjett rundt 20K. Gjerne mindre.
Og har du en passende å selge, si gjerne fra?
Takk, og nå skal jeg lete i roteskuffen etter brukbare 6922-rør å teste med. Må vel ha seks matchede rør et sted i et møblert hjem?