David Bowie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hey
    Noen som har noen tips på noe vinyl av David Bowie som det er ok innspilling på.
    Mvh: Espen L
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Synes også ”Let’s Dance” (MFSL 1-083) holder mål, ellers er ”Aladdin Sane” og ”Ziggy Stardust” gode 70-talls utgivelser.
    Visconti-produksjonene er selvsagt kunstneriske høydepunkt, men har en litt konstipert kvalitet dersom en legger audiofile kriterier til grunn.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    China girl har ett herligt driv og kan høres mange ganger:)

    Husk at det er en cover versjon: Iggys original har trøkk og tæl til tusen men er mørkere i løden.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    De originale RCA utgivelsene på vinyl låter bra i mine ører. Det blir ikke det samme med Bowie på CD.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det er ikke tilfeldig at ”Ziggy Stardust” lyder så sterkt som den gjør. Ken Scott fulgte en søppel inn – søppel ut filosofi som innebar at opptaket måtte være 100 % før man begynte å manipulere lydbilledet. I tillegg til jubileumsutgaven finnes den som EMI 100 (8 55666 1) og MFSL (1-064) og det er den siste du vil ha. Spilt inn i Trident og som der står på omslaget: To be played at maximum volume!
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    China girl har ett herligt driv og kan høres mange ganger:)

    Husk at det er en cover versjon: Iggys original har trøkk og tæl til tusen men er mørkere i løden.
    China Girl er laget av Bowie og Iggy sammen, utgitt først på Iggy's "The Idiot", med Bowie som produsent.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett av de første album jeg kjøpte for egne penger var Diamond Dogs, har alltid en plass i mitt Bowie hjerte:)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Må si jeg blir mer å mer imponert over den nye skiva til Bowie, låtene kommer en etter en bare smygende inn jo mer jeg lytter. De første gjennomlytningene så var jeg sån "passe" fornøyd med plata men etter mer jeg lytter jo mer imponert blir jeg :) Synes det er en knall bra plate. Har de fleste studio skivene til Bowie på CD men nå skal det handles inn på vinyl også :)
    Har aldri hørt Bowie live så skulle han ut på veien igjen så....
    Mvh: Espen L
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    De beste studioskivene til Bowie på cd var de fra RCA som ble trukket tiulbeke på midten av 80 tallet. Mange av de presset i Japan :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Ett av de første album jeg kjøpte for egne penger var Diamond Dogs, har alltid en plass i mitt Bowie hjerte:)
    Personlig har jeg spilt Heaten mest av skivene til Bowie, her er også en av mine favoritt låter til Bowie (Slip Away)
    Mvh: Espen L
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så lenge det er Bowie, så vet jeg neppe foskjell fra frem og bak - men ja: Digger Diamond Dogs og Let's Dance.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    Må si jeg blir mer å mer imponert over den nye skiva til Bowie, låtene kommer en etter en bare smygende inn jo mer jeg lytter. De første gjennomlytningene så var jeg sån "passe" fornøyd med plata men etter mer jeg lytter jo mer imponert blir jeg :) Synes det er en knall bra plate. Har de fleste studio skivene til Bowie på CD men nå skal det handles inn på vinyl også :)
    Har aldri hørt Bowie live så skulle han ut på veien igjen så....
    Mvh: Espen L
    Skiva har en DR som kan få en gammel Bowie-fan til å rødme av skam. 24-48 versjonen er vel hårfint bedre. Det sirkulerer også en såkalt 'delimited' versjon av denne som det lukter litt fugl av...om enn ganske lavtflygende fugl, for noen audiofil klassiker blir den nok aldri. Det er heller ikke det Bowie dreier seg om. All den shitty elektronikken Eno sendte lyden gjennom i Hansa-studioet bidro til en lydsignatur andre ville drept for, men særlig audiofilt er det ikke. Jeg gir uansett faen, for det låter fett:cool:.

    I grunn blir jeg mer og mer imponert over den nye skiva. Bowie blir aldri virkelig nyskapende igjen, og det vet han selv også, men han har noe å si, han har noe på hjertet som dreier seg om mer enn å ha en skive å promotere på veien. Skulle bare ønske han valgte en gitarist med mer karakter enn Earl Slick som i mine øyne er kanske den svakeste gitaristen Bowie har benyttet gjennom årene. Og 2-3 av låtene i midtpartiet kunne han med hell trimmet vekk. Da hadde vi virkelig snakket om best siden......



    magnet:?xt=urn:btih:342445FA2EFA54FEF5C797A1000091BBB1C9C45E&dn=David%20Bowie%20-%20The%20Next%20Day%20%282013%20HDtracks%20Deluxe%20Edition%3b%2024-96%20Delimited%29
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Cat people på 12" har meget god lyd - mener å huske den snurrer på 45rpm også.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen HFS'ere som har funnet veien til London, nærmere bestemt Voctoria & Albert Museum og utstillingen "David Bowie Is" ?

    Har lest så mye skryt om den at jeg klør etter en tur til London.

    david-bowie-is-exhibition-victoria-and-albert-museum.jpg




    Paul Morley har hatt en par dager der som "live biograf"...eller noe;

    “The solid book we wrote cannot be found just yet”
    One of the more intriguing exhibits during the Bowie Weekender at the V&A over the last couple of days, was the installation of Paul Morley at a desk with a laptop, a pile of reference books, Brian Eno and Peter Schmidt’s Oblique Strategies and a screen behind him with a live display of the mammoth task he has undertaken.


    Paul Morlet at David Bowie Is.png


    09.55 a.m.
    Notes for a book about David Bowie to be written by me in a weekend in the Grand Entrance of the Victoria and Albert Museum as a kind of temporary writer in residence at the David Bowie Is exhibition – perhaps, more exactly, notes for a ‘book’ to be written about ‘David Bowie’ in a weekend at the V and A. Perhaps the weekend should itself be ‘the weekend.’ I do feel as though I am also inside inverted commas, although not sure how to write that down. Maybe later, a photograph of me working at this desk, with some inverted commas elegantly draped around me.
    First of all, I must explain more fully where I am and what I can see around me, to fully capture the moment, the reality of how for whatever reason I have ended up in the position of being expected as one version of an expert on the ways of Bowie to complete a book in a weekend. This situation is perhaps the equivalent of me going to work, from 10 to 6, and this is my wonderfully ridiculous office, filled with glossy marble, monumental columns and the larger than life light of the Gods. I am sat to the side of the Grand Entrance, and opposite me, hanging down many metres from the vaulted cathedral-like ceiling is Dale Chihuly’s alien-dramatic Rotunda Chandelier. Made in Seattle in 2001 from tangled, convoluted blown glass and steel, it could easily be a representation of something David Bowie would have worn at some point in 1972 to represent his subversive show off mind. On the other side of the ticket and information desk is the ghostly Medieval and Renaissance Galleries, 1350 to 1600, known to V and A staff as the Med and Ren. I had been warned not to enter these galleries before I began work, as I would be arrested. I took this warning seriously.
    To my left, hanging below a majestic golden gothic altar, three large, tinted photographs of David Bowie overlook the ticket and information area. He seems to be licking his fingers with something that is not quite relish, not quite pure, deviant flirtation, looking both out of place and very much at home in the spectacular entrance, mocking the very idea he should be hanging in such a place, making it very clear this is exactly where he belongs.

    11.14 a.m.
    Adrian Deakes, a Performance Education Manager from the learning department of the Victoria and Albert Museum, passes my desk and tells me that he has been doing a study project with pupils from the secondary school in Bromley where David Bowie went as a youngster in the early 1960s. It was Bromley Technical High School when Bowie attended as David Robert Jones; it is now Ravens Wood School, although Adrian says Bowie would still recognise it as the school he went to, the same halls and corridors, and, no doubt, similar smells and sounds. “The same view over the playing fields to the large white houses beyond, the house opposite the school entrance, proudly stating ‘built in 1875.’ The 2012/13 teenagers were very taken when they visited the exhibition and heard the young Bowie, someone previously not that familiar to them, a distant rumour at best, how when he talked he sounded just like they did. He has travelled so far away from that time and place, through so many other times and places, sometimes to the other side of space, experiencing the illuminating, and deforming, white heat of fame, but he was still there, with them, for them, close by, as relevant as anything in their lives, ultimately, more so. They have made a film about their experience getting to know about someone they were delighted to discover actually went to their school. They have called the film ‘David Bowie is one of us.’
    “David Bowie is a person who did exactly what HE wanted to do,” said one of the students, Jack Gordon, “Now look where he is . . . “
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Cat people på 12" har meget god lyd - mener å huske den snurrer på 45rpm også.
    Høres bra ut, fikk tak i den brukt i Oslo i helgen men for ikke testet den hjemme på en stund
    Espen
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Er det noen HFS'ere som har funnet veien til London, nærmere bestemt Voctoria & Albert Museum og utstillingen "David Bowie Is" ?
    Yup, var der for to uker siden. En virkelig flott utstilling som er verdt turen. Det siste rommet er helt konge :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I grunn blir jeg mer og mer imponert over den nye skiva. Bowie blir aldri virkelig nyskapende igjen, og det vet han selv også, men han har noe å si, han har noe på hjertet som dreier seg om mer enn å ha en skive å promotere på veien.
    da har jeg blitt overtalt. Jeg bestilte denne i en deluxe(?) utgave som skal inkludere både vinyl + CD. Jeg ser at DR Database indikerer en del bedre dynamikk på vinylutgaven enn på CD utgivelsen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Giorgio Moroder gjer ein fantastisk produksjon av Cat People på filminnspelinga. Mi referanse når det gjeld Bowie, men han har vel ingen lydmessig svake innspelingar? Bowie har alltid hatt god lyd, heilt frå då eg vart begeistra, det var vel attende då han laga "The man who sold the world".
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg samla Bowie i mange år på vinyl og litt CD og har hatt den glede å være på mange konserter med ham. Personlig har jeg aldri hatt en audiofil tilnærming til bowie. Jeg har digga musikken og mannen. Igrunnen synes jeg alle (tror jeg) platene til Bowie lyder sånn som de skal, og med det mener jeg at de reflekterer tiden og intensjonene bak platene. Jeg synes tidlige pressinger er å foretrekke, de lyder best og gir den beste feeling. En pen tidlig pressing av Hunky Dory og Ziggy Stardust vil jeg virkelig anbefale at du leter opp, det er legendariske skiver. Av remastringer synes jeg CD utgaven av Heroes er bra. "sense of doubt", "moss garden" og "Neukøln" og selvsagt "Heroes" er mesterverker som setter deg tilbake til Berlin 1977:)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    David Bowie - Heroes (live)

    Digger denne versjonen av Heroes, grooovy bass og det uber kule gitar partiene spilt med E-bow for uendelig sustein.

     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig JohhnyH. Det er også min favorittversjon av Heroes. Den rolige oppbygningen er helt konge, får frem hvor fantastisk den sangen er.
    Det var rundt år 2000 en gang. Han hviler virlkelig i seg selv på den tiden.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    For de med interesse for Bowie i best mulig lyddrakt er det verdt å oppsøke de såkalte Reel To Reel -versjonene som har dukket opp i det siste. Eller rettere sagt, ikke R2R rullene i seg selv, men ubesudlede "flat transfers to flac" i 24-96. Det er litt uklart hvilke R2R det egentlig er snakk om. Selvsagt er det ikke de orginale masterne, men høyst sannsynligvis andregenerasjon. Dvs. mastere mixet fra orginalene for lansering på tape. Noen mener enkelte av titlene mangler noe bass. Det kan hende, men den bassen man får er så godt gjengitt, så detaljert og musikalsk uten 'fett' at det fullstendig balanserer ut. Det samme bærer resten av lydbildet preg av også, - en klarhet og detaljrikdom jeg aldri tidligere har hørt Bowie gjengitt i før, det være seg første generasjons CD, reissue CD, Ryco sine såkalte AU20 gull-CD'er, gode vinylrip i highres fra både førstepressinger og reissued vinyl. Alle er ikke perfekte, noen kunne hatt en smule 'fetere EQ', men de fleste gir et nytt klarsyn inn i den klassiske Bowie-katalogen. Alle de 14 første albumene, fra Space Oddity til Let's Dance finnes. Selv er jeg overlykkelig for at mitt favorittalbum er, etter min mening, kanskje det som er aller best lydmessig.

    http://www.filefactory.com/file/24gpw2cmr4ov/DB_LOW_R2R
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Skiva har en DR som kan få en gammel Bowie-fan til å rødme av skam. 24-48 versjonen er vel hårfint bedre. Det sirkulerer også en såkalt 'delimited' versjon av denne som det lukter litt fugl av...om enn ganske lavtflygende fugl, for noen audiofil klassiker blir den nok aldri. Det er heller ikke det Bowie dreier seg om. All den shitty elektronikken Eno sendte lyden gjennom i Hansa-studioet bidro til en lydsignatur andre ville drept for, men særlig audiofilt er det ikke. Jeg gir uansett faen, for det låter fett:cool:.
    I går var jeg faktisk på Hansa Studios. Det var utrolig morsomt å se de legendariske lokalene, hvor Bowie, Nick Cave, Einstürzende Neubauten, Depeche Mode etc. har spilt inn mange av sine klassiske album. Meistersaal er et virkelig stort rom som kan brukes både til konserter og innspilling. Vi fikk presentert en rekke røverhistorier, både av den lydmessige og mer pikante sorten. (Før lå studioet ganske øde til, med svært få bygg rundt. Når de bygget ut, måtte de støyisolere rundt. De brukte selvsagt Einstürzende Neubauten til dette.) Hvis man er i Berlin, og har en halv dag til overs anbefaler jeg et besøk og påfølgende busstur rundt i Berlin hvor både Bowie, tekno og annet presenteres.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    Er genuint spent på ★. Han har selv sagt at det beste han har gjort alltid har vært nå han ikke har tenkt på andre eller andres forventninger, men kun tenkt på seg selv og hva som har vært riktig der og da i studio. Det har han nok rett i. Heroes, Low og Lodger ville i hvert fall aldri blitt til dersom plateselskapet hadde plasseet barnevakt i Berlin den gangen. Mye tyder på at han er tilbake på det sporet. Så får man håpe det samme gjelder rent musikalsk også. Tittelsporet er definitivt annerledes enn det meste annet. Liker også hvordan han bruker referanser til sine tidligere arbeider, uten å bli sentimental.
     

    Vedlegg

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Liker det nye albumet meget godt. Leste anmeldelsen i Aftenposten i dag, og er såpass mye enig - at jeg ikke gjentar det.
    Herlig av en 69 år gammel kar, som fremdeles har nyheter å komme med.
    Mvh
    JMK
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den nye plata er veldig bra synes jeg! Tommelen opp for at den også har bare 7 låter, og er 2 LP-sider lang (eller ca 40 min).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det hadde vært interessant å vite ja... for CD'en er ganske så dynamikkfattig i lyden.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.722
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt eller lest noe om i digital highres, men alle andre digitale varianter jeg har kommet over til nå ha hatt en DR som sier fuck you til tinitusen min. CD, både nedlasting og sølvskive har DR på 5, samme med mp3, mens iTunes en smule høyere på DR6. Tror ikke det er grunn til mye håp for digital highres (finnes både i 24.44.1 og 24-96). The Next Day var like ille i alle formater etter hva jeg husker. Derimot har jeg sett en vinylrip som lå på DR10, men den var av en eller annen grunn rippet i mono. usikker på om det kan påvirke DR-målinger ?

    Nå skal man ikke lese seg blind på dynamic range, men det er vel ikke tvil om at så lave nivåer som 5-6 suger big time.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som nevnt i andre tråder så er DR-tall på vinyl-rips villedende og urealistisk høye.

    CD'en er da lyttbar, men litt mer luft under vingene hadde nok gjort seg.

    The Next Day ble sluppet som en pre-release på iTunes med mer dynamikk og langt bedre lyd enn offisiell utgave. Denne finnes ikke lengre på iTunes, men noen har sikkert lagret den og spredt den på diverse fildelingsnettverk....
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Liker det nye albumet meget godt. Leste anmeldelsen i Aftenposten i dag, og er såpass mye enig - at jeg ikke gjentar det.
    Herlig av en 69 år gammel kar, som fremdeles har nyheter å komme med.
    Mvh
    JMK
    Enig med det du her skriver jamakr. Skiva virker dønn solid :)
    Blir mye Bowie her i stuen denne helgen for dette likte jeg svært godt.

    Mvh: Espen L
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Blackstar har allerede blitt delt i 24/96 fra HDTracks får dem som vil laste ned ulovelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn