DAT

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.149
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
fikk tak i en Fostex D-10 dat ,tenkte jeg kunne kopiere litt skjelden vinyl som jeg har på lån.
noen der ute som kjenner spilleren??
hvor kan jeg få kjøpt kasetter i dag??

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
motoren skrev:
fikk tak i en Fostex D-10 dat ,tenkte jeg kunne kopiere litt skjelden vinyl som jeg har på lån.
noen der ute som kjenner spilleren??
hvor kan jeg få kjøpt kasetter i dag??

mvh
Databutikker som komplett har gjerne DAT kassetter. De brukes vel primært til backupformål for data men jeg regner med det er de samme som brukes til audioformål (?)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.149
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
ser ut som du har rett i det Gjestemedlem,komplett.no hadde kassetter.
billige var di også,fra 39kr og oppover
takker.

mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Uffff...hver gang je ser dette DAT navnet, blir jeg minnet på min største HIFI-tabbe ever!

Dette var på slutten av 80-tallet og jeg hadde fått det for meg at jeg måtte ha en NaKamichi Dragon kassettspiller.

Skulle handle den i på den amerikanske taxfree-basen i Frankfurt.
I hylla hadde de i tillegg til den vanlige Dragon en sak som var ganske lik den sorte Dragon, men i børstet stål, og med mindre luke for kassetten. På frontplaten sto det DAT-Dragon! Den (som vanlig) oversmiskende amerikanske selgeren tok den ut av hylla og viste meg inngraveringen på baksiden. Commercial prototype #7 of 10.

I dag kan jeg ikke forstå mitt ressonement, for jeg kjente jo til DAT-mediet. Men jeg konkluderte der og da med at DAT var sikkert bare en flopp, og at det var kassett man måtte ha ???

Jeg har lest at de fleste av disse prototypene i dag lever videre i proffesjonelle studioer. Vi vet jo alle hvordan det gikk med kassetten......

Når jeg tenker på mulighetene (om ikke så sannsynlige) til å lure til seg (begg-steal or borrow :-X) råmateriale fra studioer, og lytte til hvordan det egentlighørtes ut før besudlende studiomedarbeidere har tuklet med dem, så blir jeg ganske gretten på meg selv.

Til ref. så var selv en std. Dragon så god at når jeg justerte alle parametre og kopierte vinyl til Memorex Metal tape uten bruk av Dolby, var det ved en A/B test vi gjorde, kun 1 av 5 som klarte å høre om det var kopien eller iriginalen som spillte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.006
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Erland skrev:
1. Uffff...hver gang je ser dette DAT navnet, blir jeg minnet på min største HIFI-tabbe ever!

2. Skulle handle den i på den amerikanske taxfree-basen i Frankfurt.
I hylla hadde de i tillegg til den vanlige Dragon en sak som var ganske lik den sorte Dragon, men i børstet stål, og med mindre luke for kassetten. På frontplaten sto det DAT-Dragon! Den (som vanlig) oversmiskende amerikanske selgeren tok den ut av hylla og viste meg inngraveringen på baksiden. Commercial prototype #7 of 10.

3. Til ref. så var selv en std. Dragon så god at når jeg justerte alle parametre og kopierte vinyl til Memorex Metal tape uten bruk av Dolby, var det ved en A/B test vi gjorde, kun 1 av 5 som klarte å høre om det var kopien eller iriginalen som spillte.
1. Stakkars mann! Slike erfaringar er vonde. Hadde noko liknande kjensler ovanfor eit sett Quad rørforsterkarar m/tuner eg kom over i York då eg var på bryllupsreise i 84. Eg skulle få alt for £100, og så var reisekassa litt slunka...

2. FY SØREN!

3. Dragon var svinaktig god. Men om du hadde hatt klassisk musikk med pianissimoparti, ville du nok hatt lettare for å få med deg bandsuset...

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.149
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
jaja erland,sånn kan det gå.
det blir iallefall moro å prøve den,en proff spiller burde jo kunne gjøre jobben her som innspillings medie fra vinyl.

mvh

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.417
Torget vurderinger
10
Er det denne du har kjøpt?

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.149
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
stemmer det BIA,verd å prøve iallefall.
altid moro med noe nytt i heimen ;D

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Tenkte å plukke opp denne tråden litt igjen.
Er det flere som har erfaringer med dette mediet?
Jeg har akkurat skaffet en Tascam DAT-spiller,og jeg må si at dette,i all beskjedenhet,høres ut til å være det mest"analogt" lydende digitalmediet jeg til dags dato har vært borti.
Dette lyder da vitterlig adskillig bedre enn CD...eller?

Mvh Rune :) :)

K

knutinh

Gjest
Hva er fordelen med å overføre vinyl til DAT kontra PC?

Jeg har ganske mye erfaring med en Sony tc-59 ES (eller noe deromkring) DAT-spiller.

-k

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
He! Det er vel ikke andre fordeler enn at A.Du har for dårlig lydkort i dataen din til at du får et resultat du kan leve med.B.Du får en fysisk kassett som det er adskillig raskere å få fyr på enn på dataen.For min egen del er det også litt komplisert pga plassering å kunne kople PC opp til anlegget.DATen glir rett inn.Egne opptak går også MYE raskere når du slipper en ekstratur innom PCen.Dette i tilfelle at du ikke likevel har planer om å lagre opptakene på PC eller pinne,da vil det nok ikke være raskere..

For andre kan det kanskje være mindre aktuellt dette,men det er sannelig et format det godt går an å lytte til dette.
Mvh Rune :)

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
Eneste grunnen til at jeg beholder DATen, er at jeg har en del musikk liggende som jeg fremdeles ikke
har kjøpt på vinyl/CD.

Om det var en tabbe? Tjaa. Det å forminske et VHS drivverk 10ganger og tro at dette skal gå bra
i lengden er vel nærmere idioti enn tabbe :-\

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har du mange eksempler på at DAT-drivverk har gått heden? Brukte DAT ganske mye til 2-mikrofonsopptak av kor ol. samt opptak av kontentum. Tror det var en rimelig bærbar fostex vi brukte. Var ikke veldig brukervennelig med tanke på spoletid og litt sårbare bånd, men hadde aldri problemer med drivverket. Dette til tross for at maskinen levde et liv i felten. Uansett. Det lånt fint så sant øvrig utstyr holdt god kvalitet.

Mvh
Sniff

K

knutinh

Gjest
Rune.U skrev:
He! Det er vel ikke andre fordeler enn at A.Du har for dårlig lydkort i dataen din til at du får et resultat du kan leve med.B.Du får en fysisk kassett som det er adskillig raskere å få fyr på enn på dataen.For min egen del er det også litt komplisert pga plassering å kunne kople PC opp til anlegget.DATen glir rett inn.Egne opptak går også MYE raskere når du slipper en ekstratur innom PCen.Dette i tilfelle at du ikke likevel har planer om å lagre opptakene på PC eller pinne,da vil det nok ikke være raskere..

For andre kan det kanskje være mindre aktuellt dette,men det er sannelig et format det godt går an å lytte til dette.
Jeg bestrider ikke at DAT er lydmessig bra, men det er samtidig PC også. Et lydkort trenger ikke å koste mange kronene før det sitter helt grei elektronikk på det.

Dersom du ikke vil ha en PC tilkoblet anlegget, så er jo en mulighet å spille alle båndene dine over til PC (gjerne i 24 bit 192kHz dersom du er paranoid), ha filene liggende på disken, og så brenne ut CD-er for enkel avspilling i stereoen her og nå.

Nå kan det godt hende at jeg har blitt "PC-sentrisk" av å ha en stue-PC som ikke bråker, som skrur seg på på sekunder og som har all musikken min sirlig organisert og søkbar :)

-k

K

kbwh

Gjest
Jeg har noe erfaring med opptaksutstyr med roterende lydhoder fra min tid i seismikkbransjen.

De proffe opptakerne vi hadde der var noen vedlikeholdssugne hangardronninger, og det ble ikke bedre av at alle opptakene måtte overføres til IBM-taper som var standard i oljeindustrien. Vi var ikke lei oss da IBM kom med nye bånd og lydhoder som hadde kapasitet nok.

Men: Bortsett fra at konverterteknologien har gått framover siden DATens store dager er det et glimrende format til husbruk om man ikke er på server/nettverksspillerkjøret.

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
Sniff skrev:
Har du mange eksempler på at DAT-drivverk har gått heden? Brukte DAT ganske mye til 2-mikrofonsopptak av kor ol. samt opptak av kontentum. Tror det var en rimelig bærbar fostex vi brukte. Var ikke veldig brukervennelig med tanke på spoletid og litt sårbare bånd, men hadde aldri problemer med drivverket. Dette til tross for at maskinen levde et liv i felten. Uansett. Det lånt fint så sant øvrig utstyr holdt god kvalitet.

Mvh
Sniff
He he, JA!

Ofte uvettug bruk, dårlige bånd (avleiringer) enorm omgang med tørr-rens (slip) men mange
av det mye brukte matsushita driverket holdt simpelthen ikke, Det burde tålt røffere bruk.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Valentino skrev:
Jeg har noe erfaring med opptaksutstyr med roterende lydhoder fra min tid i seismikkbransjen.

De proffe opptakerne vi hadde der var noen vedlikeholdssugne hangardronninger, og det ble ikke bedre av at alle opptakene måtte overføres til IBM-taper som var standard i oljeindustrien. Vi var ikke lei oss da IBM kom med nye bånd og lydhoder som hadde kapasitet nok.

Men: Bortsett fra at konverterteknologien har gått framover siden DATens store dager er det et glimrende format til husbruk om man ikke er på server/nettverksspillerkjøret.
:) ja det var vel egentlig det jeg mente også.jeg ser da gjerne fordeler med å lagre musikk på harddisc,og plater/CDer i kjelleren,men dit er jeg redd for at jeg absolutt aldri kommer.Av diverse grunner..

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei,
Jeg har også tilgang på en DAT-spiller.(Tascam DA-60)
Vet noen om det ble gitt ut musikk på disse tapene?
Kanskje det finnes steder der det selges musikk tatt opp på DAT?
(har lett på nett,men kan ikke finne)

Bernt

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
320
Sted
Tranby
DAT med 4 lydhoder har en fordel, man kan høre på opptaket mens man tar opp. Opptak på CD kan ikke det. I tillegg er det større sjanse for at CD' feiler under ferdigstillelse(Finalize) da er alt tapt. PC har nok flere muligheter, men en DAT spiller er sikrere.

Kjenner ikke så mange merker, men skal man ha DAT er det den jeg har fra Sony DTC-77ES i tillegg til DTC-2000ES(den beste) , DTC-XA5ES og DTC60 ES som er kurrante, dvs driverket er bra.
Skal man ta opp for å overføre til CD lønner det seg å ha en som tar opp med 44kHz samplings frekvens.

Topp Bunn