Uffff...hver gang je ser dette DAT navnet, blir jeg minnet på min største HIFI-tabbe ever!
Dette var på slutten av 80-tallet og jeg hadde fått det for meg at jeg måtte ha en NaKamichi Dragon kassettspiller.
Skulle handle den i på den amerikanske taxfree-basen i Frankfurt.
I hylla hadde de i tillegg til den vanlige Dragon en sak som var ganske lik den sorte Dragon, men i børstet stål, og med mindre luke for kassetten. På frontplaten sto det DAT-Dragon! Den (som vanlig) oversmiskende amerikanske selgeren tok den ut av hylla og viste meg inngraveringen på baksiden. Commercial prototype #7 of 10.
I dag kan jeg ikke forstå mitt ressonement, for jeg kjente jo til DAT-mediet. Men jeg konkluderte der og da med at DAT var sikkert bare en flopp, og at det var kassett man måtte ha ???
Jeg har lest at de fleste av disse prototypene i dag lever videre i proffesjonelle studioer. Vi vet jo alle hvordan det gikk med kassetten......
Når jeg tenker på mulighetene (om ikke så sannsynlige) til å lure til seg (begg-steal or borrow :-X) råmateriale fra studioer, og lytte til hvordan det egentlighørtes ut før besudlende studiomedarbeidere har tuklet med dem, så blir jeg ganske gretten på meg selv.
Til ref. så var selv en std. Dragon så god at når jeg justerte alle parametre og kopierte vinyl til Memorex Metal tape uten bruk av Dolby, var det ved en A/B test vi gjorde, kun 1 av 5 som klarte å høre om det var kopien eller iriginalen som spillte.