Darko har besøkt Cardas Audio

P

parafinoksen

Gjest
Morsom reportasje. Skjønner jo at ting koster med en såpass omfattende og manuell produksjon, i USA. Hvor mye den gyldne snitt-teorien til Cardas har for seg vitenskapelig/teknisk sett, er kanskje en annen sak, men det er flotte produkter, da.

(Men amerikanere og drittmat, altså ...)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Morsom reportasje. Skjønner jo at ting koster med en såpass omfattende og manuell produksjon, i USA. Hvor mye den gyldne snitt-teorien til Cardas har for seg vitenskapelig/teknisk sett, er kanskje en annen sak, men det er flotte produkter, da.

(Men amerikanere og drittmat, altså ...)
Ja sikkert er mange bedrifter som er startet som familiebedrifter, men artig at det fortsatt drives slik etter (mener det ble sagt) 35 år. At alt lages i USA vil jeg jo si er positivt, kunne sikkert fått produsert det i Asia for å tjent enda bedre. Er jo skjult reklame i slike reportasjer, men så i alle fall ut til å være jordnære folk som brydde seg om arbeiderne og produktene sine (y)
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Som de fleste langtidsinteresserte i best mulig gjengivelse av musikk, har jeg brukt tid på kabler og de uunngåelige kabeldiskusjonene som florerer. På et tidspunkt går en lei av all støyen rundt temaet, inkludert ville priser, steile fronter og det intense munnhuggeriet. Skeptisismen kryper inn og ubehaget gjør seg gjeldende.

Ved et innfall (noen av de beste opplevelsene skjer jo nettopp tilfeldig og derfor spontant) kom jeg til å bytte om på et par strømkabler i fjor høst. På det tidspunktet var i alle fall strømkabler et ikke-tema i min bevissthet, men forskjellen i positiv retning var så tydelig at interessen våknet til liv.

Siden jeg skulle oppgradere en platespiller fra Pear Audio (glimrende saker, forresten) hos Audio Art, ble et utvalg strømkabler fra Cardas med hjem. Avhengig av øvrig utstyr, arbeid med akustikk, pris og ambisjonsnivå, hadde disse kablene en overraskende god effekt. Ikke nyanser, ikke epler eller pærer osv., men et reelt, definerbart løft i lydkvalitet.

Hele denne prosessen har ikke vært et resultat av forventninger, ytre påvirkning eller overtalelseskunst, men derimot pur overraskelse. Mitt interessefelt er musikk, og diskusjoner om gylne snitt, mulige og umulige teorier, markedsføring, bransje og fraksjoner lar jeg ligge. Derfor blir konklusjonen av mine erfaringer helt enkelt at strømkabler fra Cardas hever musikkopplevelsen så markant at de forsvarer prisen.

PS: Det var en hyggelig video, men jeg er usikker på hva den gir oss. Prøv heller en Cardas-kabel eller to, gjør dine egne erfaringer og se om de er noe for deg. Og ja, all den tid mistenksomhet er en del av HFSs DNA, gjør jeg oppmerksom på at jeg ikke har noen tilknytning til bransjen eller Audio Art ut over et ordinært kundeforhold.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Merkelig måte å gjøre det på, avisolere 2 av 4 ledere nederst ved gummien for å så surre de irundt lederne og føre de sammen? Bare for å tre en krympestrømpe og noe lim nede ved gummien for å skille lederne igjen.. Bare en merkelig tungvint måte å gjøre det på, krever også at limet holder godt så det ikke kortslutter begge lederne.

Og en skarp kniv er bedre å bruke enn en sløv kniv som de bruker. En sløv kniv må påføres mye kraft for å kutte i seig gummi og gjør at man ikke har god kontroll, gjør faktisk at man herper lederne fortere enn man aner. Er kniven skarp nok så blir gummien som smør og man slipper å ta borti lederne.
Kirurger bruker også nye skarpe skalpeller, og ikke en sløv kjøkkenkniv som man bruker for å smøre majones på brødskiva.
 
Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Apropos na_Xs innlegg: Er det noen som har erfart at Cardas-kabler selvkortslutter?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Apropos na_Xs innlegg: Er det noen som har erfart at Cardas-kabler selvkortslutter?
Jeg går ut i fra at de tester kablene før de leveres ut til videresalg. Og det fungerer nok fint, bare kabelen ikke blir for varm så limet smelter. Min egen personlige mening så synes jeg ikke noe om hvordan de gjør dette med avisoleringen, man ser også de lager en knekk på kobberet for å tilføre limet imellom for å skille lederne.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Cardas bruker lakkisolerte ledere som med vikletråd !
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Cardas bruker lakkisolerte ledere som med vikletråd !
Som de igjen bruker slipemaskin på den siste biten..
Så Cardas får da veldig høy kapasitans mao?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
PS: Det var en hyggelig video, men jeg er usikker på hva den gir oss. Prøv heller en Cardas-kabel eller to, gjør dine egne erfaringer og se om de er noe for deg. Og ja, all den tid mistenksomhet er en del av HFSs DNA, gjør jeg oppmerksom på at jeg ikke har noen tilknytning til bransjen eller Audio Art ut over et ordinært kundeforhold.
Om man ser på data på de kablene, så ville jeg ikke engang turt å anbefalt de dyreste. Kapasitansen stiger med prisen, de rimeligste har en ok verdi som kan fungere til det meste. Men de dyreste har helt spinnville verdier, har man Naim, Abrahamsen eller masse annet på markedet som ikke er så glad i slikt så er det stor fare for å ødelegge både forsterker og høyttalere, et stikkord: Selvsving.
 
P

parafinoksen

Gjest
Om man ser på data på de kablene, så ville jeg ikke engang turt å anbefalt de dyreste. Kapasitansen stiger med prisen, de rimeligste har en ok verdi som kan fungere til det meste. Men de dyreste har helt spinnville verdier, har man Naim, Abrahamsen eller masse annet på markedet som ikke er så glad i slikt så er det stor fare for å ødelegge både forsterker og høyttalere, et stikkord: Selvsving.
Gjør de for å få så lav induktans som mulig?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Gjør de for å få så lav induktans som mulig?
Mest sannsynlig, høy kapasitans = lav induktans og lav kapasitans = høy induktans. Det er ønskelig med begge lav, men kobber er kobber så man får ikke i pose og sekk da motstand er utrolig lik uansett hvilken kabel det er så lenge den er i kobber.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Skrekk og gru, listen over store og overhengende farer ved bruk av Cardas-kabler bare vokser og vokser. Natt og dag. Kortslutning, selvsving, smeltet lim, slipemaskin, ja til og med kirurger og majones (forsøk på blomsterspråk?) er nevnt.

Så mange redsler på en gang må simpelthen resultere i flerfoldige, troverdige og bekreftede rapporter om havarier. Det vil si, hvis teorien stemmer med empirien. Hvis erfaringen ikke bekrefter teorien, svekkes eller bortfaller teorien. Siden det er lite å finne av eksempler på havarier, må problembeskrivelsen i beste fall karakteriseres som sterkt overdrevet. Heller ikke Armands nattlige ironi styrker na_Xs varselrop.

Derfor lar jeg i beste mening anbefalingen stå.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Det var slett ikke ironisk ment!
Jeg synes godt håndverk har en verdi. Jeg tror ikke at å bytte til en slik kabel har noen reell betydning for lyden, men det er noe eget med å eie/bruke noe som er laget skikkelig.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Skrekk og gru, listen over store og overhengende farer ved bruk av Cardas-kabler bare vokser og vokser. Natt og dag. Kortslutning, selvsving, smeltet lim, slipemaskin, ja til og med kirurger og majones (forsøk på blomsterspråk?) er nevnt.

Så mange redsler på en gang må simpelthen resultere i flerfoldige, troverdige og bekreftede rapporter om havarier. Det vil si, hvis teorien stemmer med empirien. Hvis erfaringen ikke bekrefter teorien, svekkes eller bortfaller teorien. Siden det er lite å finne av eksempler på havarier, må problembeskrivelsen i beste fall karakteriseres som sterkt overdrevet. Heller ikke Armands nattlige ironi styrker na_Xs varselrop.

Derfor lar jeg i beste mening anbefalingen stå.
Data fra Cardas selv:
55 pf/fot på den rimeligste.
446 pf/fot på den dyreste.

1 fot er 0.3 meter.

Ville som sagt tenkt meg om 2-3 ganger før den dyreste kobles til en forsterker som ikke tåler høy kapasitans veldig godt. Den rimeligste har ganske normale verdier så den er jo trygg.

Men da ble det vel bekreftet at man ihvertfall ikke bør stole på tips på kabler fra de som kun bruker ørene (og øynene) for kabler ihvertfall. :poop:
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Beklager, Armand! Det er udelt hyggelig å innrømme at jeg tok feil.:) Der må jeg rett og slett lære og justere, og dessuten takke for grei tilbakemelding.

Rolig nå, na_X. Jeg er ikke ute etter konflikt eller polarisering, men vil gjerne forsvare retten til å dele egen erfaring - og argumentere mot en fremstilling jeg ikke får til å stemme. Den samme retten har selvfølgelig du, og i beste fall kan vi lære/oppdage noe av hverandre selv om utgangspunktene ligger langt fra hverandre.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.041
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Det var slett ikke ironisk ment!
Jeg synes godt håndverk har en verdi. Jeg tror ikke at å bytte til en slik kabel har noen reell betydning for lyden, men det er noe eget med å eie/bruke noe som er laget skikkelig.
Håndverk koster.

For min del kunne jeg tenkt dem pga ren og skjær brutal tykkelse.. 🤣
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Den samme retten har selvfølgelig du, og i beste fall kan vi lære/oppdage noe av hverandre selv om utgangspunktene ligger langt fra hverandre.
Enkelte merker forsterkere er mer robuste enn andre, så der har ikke høy kapasitans noe å si. Men på andre så ender dette med selvsving som medfører at effektrinn brenner opp og kan ta med seg høyttalere i samme slengen og i verste fall kan forsterker ta fyr.

Goertz kabler har irundt 1000+pf/fot, og det er velkjent med selvsving der.

Nevnte jo Naim og høy kapasitans:

Flere forsterkere har det samme problemet med ustabil konstruksjon, Naim er ikke alene. Dyrest mulig kabel kan dermed bli veldig mye dyrere (enn bare kabelen), og ikke direkte å anbefale. Naim har også noen anbefalinger på kabler og verdier. Det er heller ikke unikt for Cardas som kabel produsent at kapasitansen øker med prisen, dermed senkes også induktansen i samme slengen da dette henger sammen.
 
  • Liker
Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Husker godt debatten rundt Goertz-kabelen, na_X. Kanskje var det også slik at Dynabel anbefalte Goertz i noen av selvbygg-modellene, og ellers solgte Goertz i løpemeter. I alle fall ble det rapportert om selvsving i kombinasjon med enkelte forsterkere.
 

Stigb1993

Medlem
Ble medlem
01.02.2015
Innlegg
29
Antall liker
16
Sted
Frei
Husker godt debatten rundt Goertz-kabelen, na_X. Kanskje var det også slik at Dynabel anbefalte Goertz i noen av selvbygg-modellene, og ellers solgte Goertz i løpemeter. I alle fall ble det rapportert om selvsving i kombinasjon med enkelte forsterkere.

Har selv noe Goertz kabel liggende, men har ikke fått prøvd di... Er det trygt å koble opp på en Hegel H30? :unsure:
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Videre utprøving av Cardas drar entydig i samme, positive retning som tidligere. Disse kablene fungerer prikkfritt, og gir lydopplevelser som jeg ikke engang kunne drømme om i forhold til lytterom og utstyr ellers. Istedenfor å tenke begrensninger, er fokus nå rettet mot muligheter, entusiasme og oppdagelsesferder i musikksamlingen.

Hjelpe meg, hvordan skal en få sagt dette uten å høres ut som en kommersiell aktør? Jeg skjønner godt behovet for kritiske røster og sunn skepsis, men hva om en ser det fra den andre siden - og tenker seg muligheten for at det kan være noe i det? Det er nettopp denne andre siden som får meg til skrive litt, for dette er fabelaktig moro.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
For signal ,,,Etter å ha reterminert ett cardas golden reference kablesett for en venn ble jeg imponert over den professionelle oppbyggningen
Etter å ha lyttet på disse og lang research om Cardas får man tillit om både erfaringen hans og produksjonen . Han har så gar ett studio så vel.
Jeg havnet på clear til sist som den reneste kabel jeg ever har hørt .Lenge brukt impedanse terminerte som PBN bruker ,,,, men da for forsvant dem ut .Heldig vis har jeg ikke fått prøvet beyond , da kansje RC8r en min ryker
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Clear-teknologien er et skritt fremover. Der har jeg for eksempel prøvd Cygnus, Clear Reflection, Clear, Clear Beyond og Beyond XL av strømkabler, og hvert hakk opp gir en klar gevinst, helst i kombinasjon med Cardas' egen strømskinne. Jeg gir meg ikke inn på lydbeskrivelser her, men det lar seg gjøre.

Poenget mitt er at det går an å hente ut akkurat så mye potensial som du vil og kan fra et gitt, eksisterende utstyr. Og det er ikke så rent lite, i alle fall i mitt tilfelle. Min skepsis er blåst bort, og for meg ligger det betydelig livsglede i et slikt paradigmeskifte.

Dette er sant for meg. Hvor relevant et slikt utsagn er for andre, har jeg ingen planer om å avgjøre. Likevel synes jeg det er relevant å poste slikt på HFS, for det kunne vel hende at også andre fikk lignende, fine opplevelser.
 
Topp Bunn