- Ble medlem
- 07.11.2005
- Antall liker
- 129
Hvilket bare beviser at jeg er en halvstudert røver:Parelius skrev:Jeg trodde dannelse var å kunne prate intetsigende på en elevert måte.
Sosialisering er kunsten å kunne halde maska når det røyner på.Haavard skrev:Jeg liker bedre å snakke om sosialisering jeg.
Håvard
Å lære seg halvglemte språk kan nok være et tegn på lærdom, og ingen kunskap er bortkastet.Audiophile-Arve skrev:Sosialisering er kunsten å kunne halde maska når det røyner på.Haavard skrev:Jeg liker bedre å snakke om sosialisering jeg.
Håvard
Danning er å vere i stand til å lese (og evt.skrive) begge målformer.
a) Etter måten danna sagt, sjølv om adjektivvalet kunne vore endå meir sympatisk...Gjestemedlem skrev:a) Å lære seg halvglemte språk kan nok være et tegn på lærdom, og ingen kunskap er bortkastet.Audiophile-Arve skrev:Sosialisering er kunsten å kunne halde maska når det røyner på.Haavard skrev:Jeg liker bedre å snakke om sosialisering jeg.
Håvard
b) Kjennetegnene på en dannet mann er flere.
c) 1 kunnskap. Høyt nivå av allmennkunnskap om både nyttige og kuriøse saker. Man skal kunne tilføre enhver sosial samtale i det minste noen små interessante detaljer. God bakgrunn i skikk, bruk, høflighet og kotyme er vesentlig.
d) 2 konversasjon. Mannen skal kunne ? naturlig i samtaler om et hvert tema, og holde en naturlig flyt selv om men ikke har fakta å tilføre konversasjonen.
e) 2. fremtreden. Mannen skal være velkledd i et antrekk som passer til anledningen. Hverken over eller underdresset. Dette betyr ikke stiv, pyntet og formell. Men iført et antrekk som påkaller respekt og anseelse. Dette kan være alt i fra en smoking til en hiphop genser med tilhørende hodedeksel.
f) Det beste eksempelet jeg kan finne på en dannet mann er Stephen Fry. Velkledd, høflig, glimrende i konversasjoner, ekstremt kunnskapsrik, skarp og vittig.
![]()
Men akk så langt fra dagens normale bajaseri i det offentlige rom her hjemme.
Veldig godt poeng! Jeg beundrer folk som kan skrive godt og riktig, uansett målform. En nærmest perfekt indikator på dannelse, IMO.Audiophile-Arve skrev:g) Så har vi sjølve adelsteiknet på høgt danningsnivå; rettskrivinga.
Det blir dessvrre neon tyrkkleifer når man sitter og skrvier kajpt på nttet. Fingrene løper som regle fortere enn de gamle grå greier å holde orden på. Særlig med et lite glass vin innabords.tkr skrev:Veldig godt poeng! Jeg beundrer folk som kan skrive godt og riktig, uansett målform. En nærmest perfekt indikator på dannelse, IMO.Audiophile-Arve skrev:g) Så har vi sjølve adelsteiknet på høgt danningsnivå; rettskrivinga.
MVH
Enig med det siste ;DAudiophile-Arve skrev:Sosialisering er kunsten å kunne halde maska når det røyner på.Haavard skrev:Jeg liker bedre å snakke om sosialisering jeg.
Håvard
Overbærende, om enn ikke entusiastisk.a) Etter måten danna sagt, sjølv om adjektivvalet kunne vore endå meir sympatisk...
Barn skal synest, men ikke høres. Trengs ikke så mye opplæring for dette. Kvinner har mer å lære ja. Når det gjelder konversasjon holder det forøvrig med noen innlærte småkommentarer som med riktig tidshøvenhet kan vorde sympatiske smånikk.b) Menn, men kva med kvinner og born?
Alle praktiske gjøremål kan hensettes til arbeidere.c) Inngåande praktisk kunnskap er ikkje danna. Grekarane hadde slavar til å drive dei meir trivielle matematiske oppgåver i samband med kjøp og sal, medan den danna overklasse konsentrerte seg om geometrien. Noko som også gjorde dei udøydelege.....men elles har du rett.
Ja det er viktig. Man fremstår lett som litt enkel om man slurver med ortografien. Men de riktig dannede har vel folk til å skrive for seg. Slik som Barbara Cartland henslengt på sin divan som dikterer litteratur til sin sekretær.g) Så har vi sjølve adelsteiknet på høgt danningsnivå; rettskrivinga.
Stephen Fry spillet vel Jeeves om ikke jeg husker helt feil? Og en mann i besittelse av større dannelse har vel ikke forekomet på film formidlet av NRK? At Jeeves er en figur skapt av P.G.Wodehouse er noe enhver person med et minimum av dannelse bør vite.Gjestemedlem skrev:
Du husker riktig.Spiralis skrev:Stephen Fry spillet vel Jeeves om ikke jeg husker helt feil? Og en mann i besittelse av større dannelse har vel ikke forekomet på film formidlet av NRK? At Jeeves er en figur skapt av P.G.Wodehouse er noe enhver person med et minimum av dannelse bør vite.Gjestemedlem skrev:
Feit og fin kommentar!OldBoy skrev:Det blir dessvrre neon tyrkkleifer når man sitter og skrvier kajpt på nttet. Fingrene løper som regle fortere enn de gamle grå greier å holde orden på. Særlig med et lite glass vin innabords.tkr skrev:Veldig godt poeng! Jeg beundrer folk som kan skrive godt og riktig, uansett målform. En nærmest perfekt indikator på dannelse, IMO.Audiophile-Arve skrev:g) Så har vi sjølve adelsteiknet på høgt danningsnivå; rettskrivinga.
MVH
Høflig overbærenhet er forøvrig også en god indikator på dannelse.
![]()
![]()
![]()
Det er da ingen motsetning i det at folk sosialiseres henimot hjernedøden. Om det er noe som bør etterstrebes er jo en annen sak. Sosialisering er mer et deskriptivt enn normativt begrep. Sosialiseres kan vi til hva som helst , det er til syvende og sist bare snakk om tilpasning.Haavard skrev:Iallefall er det sosialisering eg driv med dagleg i klasserommet.
For sent for min del er jeg redd! ;DParelius skrev:Sosialiseres kan vi til hva som helst.
Slik er det med oss, som bare har vår egen fortid å se frem til.Spiralis skrev:For sent for min del er jeg redd! ;DParelius skrev:Sosialiseres kan vi til hva som helst.
Stephen Fry er manisk depressiv, BBC har laget et svært interessant program om ham og andre med denne lidelsen. Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.Gjestemedlem skrev:Det beste eksempelet jeg kan finne på en dannet mann er Stephen Fry. Velkledd, høflig, glimrende i konversasjoner, ekstremt kunnskapsrik, skarp og vittig.
Godt det er flere av oss ;DCBA skrev:Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.
Ja jeg har sett programmet. Det er riktig bra. En av tingene jeg liker godt med Fry er hans brutale ærlighet, selv om ting som er vanskelige. Og dette gjøres uten selvmedlidenhet.CBA skrev:Stephen Fry er manisk depressiv, BBC har laget et svært interessant program om ham og andre med denne lidelsen. Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.