Dannelse

O

OldBoy

Gjest
Dannelse er å kunne diskutere et hvilket som helst tema med den største selvfølgelighet.

Til og med dannelse.

Fortrinnsvis uten å måtte ha en masse kjedelige bøker, anbefalt av Gudmund Hernes, liggende på nattbordet.

Fortrinnsvis uten å "kjenne sin Shakespeare", selv om det er greit å kunne mumle lyder som gir inntrykk av at man i det minste har hørt om Shakespeare. Når temaet en og annen gang dukker opp. Det gjør det heldigvis ikke så ofte i mine kretser.

Men på den annen side: hva gjør vel det? Livet er for kort til å gå rundt og bekymre seg om hva andre mener om hva du suge til deg av kunnskap og kunne gulpe opp på kommando. For liksom å kunne bli identifisert som en del av establishment.

Jeg er sikkert fryktelig udannet i manges øyne. Jeg har ikke lest Shakespeare. Eller Don Quijote. Jeg velger Stones fremfor operamusikk. Jeg synes at det er bortkastet tid å høre kjente forfattere lese høyt for meg.

Men så må jeg bare innrømme i valget mellom å slappe av litt med musikk en sen kveldstime, og å fullføre Aftenpostens lange tekst, valgte jeg, udannet nok, å gjøre det første. Så nå er jeg ved veis ende med hensyn til det jeg har tenkt å si om dannelse. Udannet som jeg er.

:) :) :)

P

Parelius

Gjest
Jeg trodde dannelse var å kunne prate intetsigende på en elevert måte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tilrår kongsspegelen og Torstein Høverstads "Norrøn livskunst" for nattbordslesing av danningstileigning. (Sjølv held eg på med to bøker på ein gong: Gullivers reiser og Donald Duck 1962-årgang. Desse er sjølvsagt viktige ut frå ein dannings-synsstad)

Dannings-terningkast på ymse utsegn frå ovanfor nemnde avis:
Når Dag Solstad buster håret i forvirret genistil, dreier det seg om tilgivelig forfengelighet hos et originalt menneske.
Terningkast 2 (inkludert ironimoment)

Når Jon Fosses monotone hverdagsminimalisme omfavnes av tidsånden, blir han en "ting" for den dannede middelklassen og merkevare for teatrene. Fosse selv fremstår som en alminnelig og ærlig fyr fra Vestlandet - en klok og tilbakeholden sådan.
Terningkast 3 (inkludert ironimoment)

Når Morten Krogvold fotograferer kjendiser fra kulturlivet, dreier det seg vel delvis om sterk entusiasme, og delvis om høyt oppdrevet næringsvett.
Terningkast 4 (inkludert ironimoment)

Når musiker og reklamemann Jon Andreas Håtun fremstår i mediene som Jono El Grande, i stedet for å øve seg på å bli en bedre musiker, dreier det seg om en ganske skamløs merkevarebygging.

Terningkast 5 (inkludert ironimoment)

Når landsfader Einar Gerhardsen foretrekker å bo i sin blokkleilighet på Tøyen, og kong Olav tar trikken under oljekrisen i 1973, dreier det seg om virkelig dannelse.

Terningkast 6 (inkludert ironimoment)

O

OldBoy

Gjest
Parelius skrev:
Jeg trodde dannelse var å kunne prate intetsigende på en elevert måte.
Hvilket bare beviser at jeg er en halvstudert røver:

Jeg er god på den intetsigende halvparten, men sliter med den eleverte delen.

S

Slubbert

Gjest
Jeg anser meg selv som tilstrekkelig dannet i ethvert selskap hvor jeg ikke kastes ut med makt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg liker bedre å snakke om sosialisering jeg.

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Sosialisering er kunsten å kunne halde maska når det røyner på.
Danning er å vere i stand til å lese (og evt.skrive) begge målformer.
Å lære seg halvglemte språk kan nok være et tegn på lærdom, og ingen kunskap er bortkastet.

Kjennetegnene på en dannet mann er flere.

1 kunnskap. Høyt nivå av allmennkunnskap om både nyttige og kuriøse saker. Man skal kunne tilføre enhver sosial samtale i det minste noen små interessante detaljer. God bakgrunn i skikk, bruk, høflighet og kotyme er vesentlig.

2 konversasjon. Mannen skal kunne naturlig i samtaler om et hvert tema, og holde en naturlig flyt selv om men ikke har fakta å tilføre konversasjonen.

2. fremtreden. Mannen skal være velkledd i et antrekk som passer til anledningen. Hverken over eller underdresset. Dette betyr ikke stiv, pyntet og formell. Men iført et antrekk som påkaller respekt og anseelse. Dette kan være alt i fra en smoking til en hiphop genser med tilhørende hodedeksel.

Det beste eksempelet jeg kan finne på en dannet mann er Stephen Fry. Velkledd, høflig, glimrende i konversasjoner, ekstremt kunnskapsrik, skarp og vittig.

Men akk så langt fra dagens normale bajaseri i det offentlige rom her hjemme.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Dannelse = å være synlig ?

Eller forsøke å fremstå som "bedre" enn man egentlig er?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Haavard skrev:

Håvard
a) Å lære seg halvglemte språk kan nok være et tegn på lærdom, og ingen kunskap er bortkastet.

b) Kjennetegnene på en dannet mann er flere.

c) 1 kunnskap. Høyt nivå av allmennkunnskap om både nyttige og kuriøse saker. Man skal kunne tilføre enhver sosial samtale i det minste noen små interessante detaljer. God bakgrunn i skikk, bruk, høflighet og kotyme er vesentlig.

d) 2 konversasjon. Mannen skal kunne ? naturlig i samtaler om et hvert tema, og holde en naturlig flyt selv om men ikke har fakta å tilføre konversasjonen.

e) 2. fremtreden. Mannen skal være velkledd i et antrekk som passer til anledningen. Hverken over eller underdresset. Dette betyr ikke stiv, pyntet og formell. Men iført et antrekk som påkaller respekt og anseelse. Dette kan være alt i fra en smoking til en hiphop genser med tilhørende hodedeksel.

f) Det beste eksempelet jeg kan finne på en dannet mann er Stephen Fry. Velkledd, høflig, glimrende i konversasjoner, ekstremt kunnskapsrik, skarp og vittig.

Men akk så langt fra dagens normale bajaseri i det offentlige rom her hjemme.
a) Etter måten danna sagt, sjølv om adjektivvalet kunne vore endå meir sympatisk...

b) Menn, men kva med kvinner og born?

c) Inngåande praktisk kunnskap er ikkje danna. Grekarane hadde slavar til å drive dei meir trivielle matematiske oppgåver i samband med kjøp og sal, medan den danna overklasse konsentrerte seg om geometrien. Noko som også gjorde dei udøydelege.....men elles har du rett.

d) Smalltalk, som vi seier på nynorsk....på bokmål heiter det vel pludring?

e) Akkurat! De har vel knickers hengande i skapet, sånn i tilfelle....?

f) Kjenner ikkje skodespelaren, men du har nok rett.

g) Så har vi sjølve adelsteiknet på høgt danningsnivå; rettskrivinga.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Veldig godt poeng! Jeg beundrer folk som kan skrive godt og riktig, uansett målform. En nærmest perfekt indikator på dannelse, IMO.
MVH

O

OldBoy

Gjest
tkr skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Veldig godt poeng! Jeg beundrer folk som kan skrive godt og riktig, uansett målform. En nærmest perfekt indikator på dannelse, IMO.
MVH
Det blir dessvrre neon tyrkkleifer når man sitter og skrvier kajpt på nttet. Fingrene løper som regle fortere enn de gamle grå greier å holde orden på. Særlig med et lite glass vin innabords.

Høflig overbærenhet er forøvrig også en god indikator på dannelse.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Enig med det siste ;D
Men som lærarar begge to, vil eg tru at me har eit litt anna syn på sosialisering. Iallefall er det sosialisering eg driv med dagleg i klasserommet.

Håvard

G

Gjestemedlem

Gjest
a) Etter måten danna sagt, sjølv om adjektivvalet kunne vore endå meir sympatisk...
Overbærende, om enn ikke entusiastisk.

b) Menn, men kva med kvinner og born?
Barn skal synest, men ikke høres. Trengs ikke så mye opplæring for dette. Kvinner har mer å lære ja. Når det gjelder konversasjon holder det forøvrig med noen innlærte småkommentarer som med riktig tidshøvenhet kan vorde sympatiske smånikk.

c) Inngåande praktisk kunnskap er ikkje danna. Grekarane hadde slavar til å drive dei meir trivielle matematiske oppgåver i samband med kjøp og sal, medan den danna overklasse konsentrerte seg om geometrien. Noko som også gjorde dei udøydelege.....men elles har du rett.
Alle praktiske gjøremål kan hensettes til arbeidere.

Ja det er viktig. Man fremstår lett som litt enkel om man slurver med ortografien. Men de riktig dannede har vel folk til å skrive for seg. Slik som Barbara Cartland henslengt på sin divan som dikterer litteratur til sin sekretær.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Stephen Fry spillet vel Jeeves om ikke jeg husker helt feil? Og en mann i besittelse av større dannelse har vel ikke forekomet på film formidlet av NRK? At Jeeves er en figur skapt av P.G.Wodehouse er noe enhver person med et minimum av dannelse bør vite.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Stephen Fry spillet vel Jeeves om ikke jeg husker helt feil? Og en mann i besittelse av større dannelse har vel ikke forekomet på film formidlet av NRK? At Jeeves er en figur skapt av P.G.Wodehouse er noe enhver person med et minimum av dannelse bør vite.
Du husker riktig.

Jeg vil også sterkt anbefale BBC serien QI (Quite Interesting). Det er et riktig mosomt og informativt underholdningsprogram. En slags spørrelek der deltakerene ikke får poeng for å svare riktig, men for å svare interessant. Jeg gleder meg som et barn til hver ny episode.

De er nå inne i 5. sesong.

http://www.bbc.co.uk/comedy/qi/

Stephen Fry er programlederen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
tkr skrev:
Audiophile-Arve skrev:
MVH
Det blir dessvrre neon tyrkkleifer når man sitter og skrvier kajpt på nttet. Fingrene løper som regle fortere enn de gamle grå greier å holde orden på. Særlig med et lite glass vin innabords.

Høflig overbærenhet er forøvrig også en god indikator på dannelse.

Feit og fin kommentar!
;D

P

Parelius

Gjest
Haavard skrev:
Iallefall er det sosialisering eg driv med dagleg i klasserommet.
Det er da ingen motsetning i det at folk sosialiseres henimot hjernedøden. Om det er noe som bør etterstrebes er jo en annen sak. Sosialisering er mer et deskriptivt enn normativt begrep. Sosialiseres kan vi til hva som helst –, det er til syvende og sist bare snakk om tilpasning.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Det beste eksempelet jeg kan finne på en dannet mann er Stephen Fry. Velkledd, høflig, glimrende i konversasjoner, ekstremt kunnskapsrik, skarp og vittig.
Stephen Fry er manisk depressiv, BBC har laget et svært interessant program om ham og andre med denne lidelsen. Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.081
Torget vurderinger
4
CBA skrev:
Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.
Godt det er flere av oss ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
CBA skrev:
Stephen Fry er manisk depressiv, BBC har laget et svært interessant program om ham og andre med denne lidelsen. Han er utvilsomt en intelligent og morsom fyr, men mange av egenskapene hans er faktisk resultat av en psykisk lidelse.
Ja jeg har sett programmet. Det er riktig bra. En av tingene jeg liker godt med Fry er hans brutale ærlighet, selv om ting som er vanskelige. Og dette gjøres uten selvmedlidenhet.

Programmet heter "The Secret Life of the Manic Depressive" og er i to deler. http://www.bbc.co.uk/health/tv_and_radio/secretlife_documentary.shtml

Topp Bunn