DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker van den hul. Har ikke prøvd noe annet heller, men har slått meg til ro med det.
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @
    Godt resultat med Audioquest Rocket 88 i siste versjon, også ser dem bra ut på gulvet ;)
    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker van den hul. Har ikke prøvd noe annet heller, men har slått meg til ro med det.
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @
    Godt resultat med Audioquest Rocket 88 i siste versjon, også ser dem bra ut på gulvet ;)
    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
    Fazon F5
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg bruker van den hul. Har ikke prøvd noe annet heller, men har slått meg til ro med det.
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @
    Godt resultat med Audioquest Rocket 88 i siste versjon, også ser dem bra ut på gulvet ;)
    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
    Ja magnum på ht og the mountain signalkabler mener jeg å huske.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker van den hul the air høytalerkabler på mine helicon,utrolig fornøyd.
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Epicon 6
    Brukte før Xindak Fs-2 og fungert bra, har nettopp bytte til Nordost Frey og ble kjempe fornøyd👍
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Audioquest Rocket 44 (første versjon) på Rubicon 6. Er lysten på Dali kabler, men de selges jo ikke her til lands. Tenker på å gå opp til Audioquest Rocket 88, hvis jeg ikke skulle klare å få tak i Dali kablene. (Ja, er Dali fanatiker og bryr meg om utseende på kablene:cool:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker van den hul. Har ikke prøvd noe annet heller, men har slått meg til ro med det.
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @
    Godt resultat med Audioquest Rocket 88 i siste versjon, også ser dem bra ut på gulvet ;)
    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
    Kabler er nok det sikreste man kan kjøpe brukt så det er nok en god ide.
    Bare å smøre seg med tolmodighet om man skal ha biamp på center, biamp på frontene og kabler til surround ht i samme serie
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @

    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
    Kabler er nok det sikreste man kan kjøpe brukt så det er nok en god ide.
    Bare å smøre seg med tolmodighet om man skal ha biamp på center, biamp på frontene og kabler til surround ht i samme serie
    Biwire vel? Bak har jeg en Qed som er lagt fast som nok blir liggende :)

    Holder greit med Vdh Magnum enn så lenge tror jeg på frontrekka. Har tidligere hatt Vdh Inspiration da jeg hadde Helicon 800mk2 og C200mk2. Kunne hatt de nå ja for var gode. Prioriteten next vil være stereo pre som vil gi bedre utbytte lydmessig enn en dyrere kabel.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Magnum? Har bare gode erfaringer med Vdh jeg og. Men sett litt på audioquest på brukten.

    @

    På hvilke høyttalere?

    Bruker Silspeak over hele fjøla. Hadde van den hul på frontene i starten, men synes Silspeak gjør samme jobben til en lavere pris så da ble de sånn.
    Interresant....holder meg som regel til bruktmarkedet :)
    Kabler er nok det sikreste man kan kjøpe brukt så det er nok en god ide.
    Bare å smøre seg med tolmodighet om man skal ha biamp på center, biamp på frontene og kabler til surround ht i samme serie
    Biwire vel? Bak har jeg en Qed som er lagt fast som nok blir liggende :)

    Holder greit med Vdh Magnum enn så lenge tror jeg på frontrekka. Har tidligere hatt Vdh Inspiration da jeg hadde Helicon 800mk2 og C200mk2. Kunne hatt de nå ja for var gode. Prioriteten next vil være stereo pre som vil gi bedre utbytte lydmessig enn en dyrere kabel.
    Biamp på center, akkurat nå biwire på frontene og enkel kabling til surround. Men målet er en dp6.3 til slik at jeg får frontene også biampet. Uansett krever det samme mengde kabler.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Noen som har hørt Helicon 300 mk2?
    Ute etter en høyttaler med litt varme og musikalitet, og ifølge What Hifi har den det - DALI Helicon 300 Mk2 review | What Hi-Fi?
    Det samme skriver Lyd og Bilde om 400 mk2 - Test av Dali Helicon 400mk2 | Lyd & Bilde

    Skriver at mk2 utgavene er litt mer laidback og varme i lydbildet enn mk1.
    Hadde denne hjemme en stund, og med elektronikk som låter varmt og musikalsk formidles dette også ut via høyttalerne. Kjørte Abrahamsen V6 DAC og ECI-5 mk2, og det låt varmt og organisk med god snert. Ingen tvil om at det var en fabelaktig match.

    Du trenger en del krefter for at dette skal låte bra. Testet også med en Yamaha RX-1030. Det låt greit, men uten den samme mengden bass og fylde som med EC'en. H300 mk1 har jeg ikke hørt, men noe sier meg at det er mindre forskjell på denne vs H300mk2, enn det er mellom H400/H800 mk1/mk2.

    Den største forskjellen på Helicon mk1 og mk2 er at mk2 låter mer luftig og oppløst. Og diskanten er etter min mening mer aggressiv på mk2, i hvert fall på H400 og H800.
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Noen som har hørt Epicon 6 og Euphonia MS4 oppimot hverandre?
    Ja. Epicon låter renere, klarere, mer oppløst og har et dypere (mer "3D") og større lydbilde. MS4 er litt "snillere" i diskanten, og låter generelt litt mørkere. Begge responderer i mine ører godt på varm elektronikk, a la EC. Er man detaljfreak og setter de små tingene og oppløsning foran et rundt og varmt musikalsk lydbilde så vil NAD masters serien (M12 og M22) ta dem begge til nye høyder, særlig Epicon.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har hørt Helicon 300 mk2?
    Ute etter en høyttaler med litt varme og musikalitet, og ifølge What Hifi har den det - DALI Helicon 300 Mk2 review | What Hi-Fi?
    Det samme skriver Lyd og Bilde om 400 mk2 - Test av Dali Helicon 400mk2 | Lyd & Bilde

    Skriver at mk2 utgavene er litt mer laidback og varme i lydbildet enn mk1.
    Hadde denne hjemme en stund, og med elektronikk som låter varmt og musikalsk formidles dette også ut via høyttalerne. Kjørte Abrahamsen V6 DAC og ECI-5 mk2, og det låt varmt og organisk med god snert. Ingen tvil om at det var en fabelaktig match.

    Du trenger en del krefter for at dette skal låte bra. Testet også med en Yamaha RX-1030. Det låt greit, men uten den samme mengden bass og fylde som med EC'en. H300 mk1 har jeg ikke hørt, men noe sier meg at det er mindre forskjell på denne vs H300mk2, enn det er mellom H400/H800 mk1/mk2.

    Den største forskjellen på Helicon mk1 og mk2 er at mk2 låter mer luftig og oppløst. Og diskanten er etter min mening mer aggressiv på mk2, i hvert fall på H400 og H800.
    Takk for svar. Mener å ha lest i tester at forskjellen på mk1 og mk2 i hovedsak er at mk2 er noe mer laidback og ikke så aggressiv i diskanten som mk1, på samme måte som Ikon mk2 var i forhold til mk1. Men du synes det er motsatt?
     

    Romstasjon

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Har ikke hørt H300 opp mot H300 mk2, men H300 mk2 er i hvert fall mindre aggressiv i diskanten enn både 400 mk2 og 800 mk2. H400 og H400mk2 samt H800 og H800 mk2 har jeg hørt opp mot hverandre, og i mine ører låt diskanten mer aggressivt på mk2. Størst forskjell på dette feltet var det på H800 og H800 mk2. Mk2 har en laidback lydkarakter på den måten at lydbildet blir veldig stort og dypt, lyden forsvinner på en måte bak høyttalerne, men diskanten er samtidig spiss/ubehagelig fremtredende hvis man spiller høyt og ikke treffer blink med elektronikkmatching.
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Hei. Jeg har ett par Dali 850. Diskanten på den ene er dessverre ferdig. Er det noen som vet hvor man kan få tak i en ny/brukt?
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Se det ja. Har sendt han en mail, men annonsen er ett år gammel. Krysser fingrene
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Det var dessverre ett bomskudd. Diskanten var solgt,men takk for tipset.
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Fant denne på nettet Seas 27TFFC H0881-06. Bestilt 2stk for skifte på begge høyttalerne. De skal visstnok være en oppgradering fra original elementene.
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Har snakket med hifi klubben. De har ikke reserve deler til 850.
    Dali henviser også til hifi klubben.
    Får prøve Seas sine
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    Husk at det er samme diskant som står i 350 og 850. Dette er en fantastisk høyttaler. Håper du får satt de i stand.

    Du kan sjekke ut disse:
    Finn.no linker fjernet. Ikke tillatt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Jeg bestilte to nye diskanter fra England (Seas 27TFFC H0881-06 Tweeter - Prestige Series). Fungerer ypperlig
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    De kan heller ikke skaffe elementer til Dali 109 eller 909.

    Jeg har ett par 109 som trenger nye basselementer noen som har tips?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får vel melde meg inn som venn...ettersom jeg har gått til anskaffelse av et par Dali Ikon 2 mkI. De som sier at disse høyttalerne er "basssjy" har ikke hørt dem i rett rom med ordentlig utstyr. De virket litt "redd" for å spille bass med en NAD pre (som vel er den forforsterkeren jeg har som prismessig er det "normale valget til disse), men i det øyeblikket jeg koblet til bedre utstyr så endret lydbildet seg i positiv retning.

    I like!

    Nå spiller de med pondus og autoritet (faktisk!), og da med effektforsterkeren Muse 160,som får signalet fra en Denon PRA 6000 som igjen blir foret enten av en Kuzma Stabi 2/Jelco SA-750/Audioquest platespiller/arm/pickup kombo eller en SB-touch/Abrahamsen A-DAC kombinasjon.
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    Jeg får vel melde meg inn som venn...ettersom jeg har gått til anskaffelse av et par Dali Ikon 2 mkI. De som sier at disse høyttalerne er "basssjy" har ikke hørt dem i rett rom med ordentlig utstyr. De virket litt "redd" for å spille bass med en NAD pre (som vel er den forforsterkeren jeg har som prismessig er det "normale valget til disse), men i det øyeblikket jeg koblet til bedre utstyr så endret lydbildet seg i positiv retning.

    I like!

    Nå spiller de med pondus og autoritet (faktisk!), og da med effektforsterkeren Muse 160,som får signalet fra en Denon PRA 6000 som igjen blir foret enten av en Kuzma Stabi 2/Jelco SA-750/Audioquest platespiller/arm/pickup kombo eller en SB-touch/Abrahamsen A-DAC kombinasjon.
    Velkommen. Jeg har veldig positiv erfaring med Ikon og NAD. :)
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    Jeg var å lyttet på noen som lå ute for salg her for leden. Det låt like bra som det gjorde på HiFI klubben for 20 år siden. Dette er etter min mening noe av det beste Dali har laget opp gjennom tidene.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Dem spiller jo like bra som før, men har skjedd litt siden de kom. Hybriddiskanten er en revolusjon etter min mening og Grand havner i bakevja når en sammenligner med det meste av nyere Dali.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dali Grand Coupe og diva var to høytaler som var Krem de la Krem og er vel det beste a har hørt fra den side.

    DALI vi venter stadig på avløserne av disse 2 modeller.

    Den opringelige Dali 7 var også noget helt special i forhold til prisen, denne var vel den egentlige årsdag til at Dali fik etablerte sig til stor seriøs produsent med export ut i alle verdens hjørner.

    OG SÅ venter vi stadig!!!!
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Er da kommet mye som er bedre ;)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Alt er relativt sies det ;) Har hørt og sammenlignet Grand mot Helicon 800mk2. Sistnevnte er milevis foran, på alt i mine ører. Det er den forsåvidt i forhold til Opticon og Rubicon har jeg ikke hørt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen har hørt sub'ene E-9F eller E-12F?

     
    Sist redigert:

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt sistnevnte, tamme greier. Aldri likt Dalisuber. Trege og kjipe.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har hatt sistnevnte, tamme greier. Aldri likt Dalisuber. Trege og kjipe.
    Takk for svar.
    Ja ser at E-9F har fått en del bedre kritikker enn storebroren.
    Det er jo samme forsterker som sitter i begge, så mulig den har bedre kontroll på 9"-elementet..

    På utgikk etter en forholdsvis liten sub i hvit farge i prisklassen 4-5000. I hovedsak til musikk og trenger ingen som går kjellerdypt.
    Derfor at E-9F stått på vurderingslista sammen med noen flere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte E-12F i et lite tv-stue/hjemmekinooppsett for noen år siden, og syntes den funka helt flott. Ble selvsagt ikke pusha spesielt hardt, men gjorde absolutt jobben som jeg ønsket av den med god margin.
    Har ikke brukt den til musikk, så jeg skal ikke være alt for påståelig.
    I prisklassen har jeg også hatt gode erfaringer med XTZ, men det var også til filmbruk i relativt nøkterne oppsett. Men da sett i perspektiv fra en som syntes Dalisuben funka helt fint, så det må muligens ta med en klype salt eller tolv.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg brukte E-12F i et lite tv-stue/hjemmekinooppsett for noen år siden, og syntes den funka helt flott. Ble selvsagt ikke pusha spesielt hardt, men gjorde absolutt jobben som jeg ønsket av den med god margin.
    Har ikke brukt den til musikk, så jeg skal ikke være alt for påståelig.
    I prisklassen har jeg også hatt gode erfaringer med XTZ, men det var også til filmbruk i relativt nøkterne oppsett. Men da sett i perspektiv fra en som syntes Dalisuben funka helt fint, så det må muligens ta med en klype salt eller tolv.
    Takk for input :)

    Kikket litt på XTZ 10.17 også, den er jo en del sprekere enn E-9F men koster en 1000-lapp mer, samt litt større fysisk.
    Er ikke noe stress med å skaffe sub, så går an å se om man kommer over et pent brukt eksemplar også.

    Sendte en mail til HFK i stad for å se hvilken av subene deres under 5.000 de anbefaler til oppsettet mitt, så får ta det med i vurderingen også.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg brukte E-12F i et lite tv-stue/hjemmekinooppsett for noen år siden, og syntes den funka helt flott. Ble selvsagt ikke pusha spesielt hardt, men gjorde absolutt jobben som jeg ønsket av den med god margin.
    Har ikke brukt den til musikk, så jeg skal ikke være alt for påståelig.
    I prisklassen har jeg også hatt gode erfaringer med XTZ, men det var også til filmbruk i relativt nøkterne oppsett. Men da sett i perspektiv fra en som syntes Dalisuben funka helt fint, så det må muligens ta med en klype salt eller tolv.
    Takk for input :)

    Kikket litt på XTZ 10.17 også, den er jo en del sprekere enn E-9F men koster en 1000-lapp mer, samt litt større fysisk.
    Er ikke noe stress med å skaffe sub, så går an å se om man kommer over et pent brukt eksemplar også.

    Sendte en mail til HFK i stad for å se hvilken av subene deres under 5.000 de anbefaler til oppsettet mitt, så får ta det med i vurderingen også.
    I prisklassen inntil 5.000 anbefalte kundeservicen til HFK B&W ASW608 når bruken er mest musikk, uavhengig av at jeg har stativhøyttalerne fra serien. De svarte at Dali E-9F var noe mer buldrende og mykere, mens ASW608 hadde mer punch/snert.

    Så er det jo alltid en vurdering om man skal gå for noe dyrere enten hos HFK eller andre butikker/merker..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn