DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    oldetek skrev:
    this woofer is unfortenately not avaliable anymore.Sorry
    Høres ut som kundeservicen fra Dali, ja.

    vanligvis videresender de bare mail til Hi-Fi Klubbens kundeservice, så du fikk over snittet bra respons likevel. ;)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Da ble Opera'ene bytta ut med Dali Helicon 400 mk2 gitt. Er så fornøyd!
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Slenger med med i klubben med mine 15 år gamle Dali 104. De holder fortsatt koken, selv om jeg drømmer om oppgradering.

    Det som slår meg når jeg tester nye ht er at jeg må litt opp i prisklasse før jeg får lyst til å bytte ut 104'ene, de står seg ganske godt ennå.

    Tror ikke jeg kvitter meg med disse på brukten når jeg oppgraderer, de skal heller få stå i boden til nostalgien innhenter meg, og jeg viser onkelungene hvordan et stereoanlegg så ut! :)

    Synd hfk har så elendig service og kundebehandling, Dali hadde vært bedre tjent med en bedre forhandler (husker ikke om hfk eier Dali eller omvendt, men læll).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rocke-Rolf skrev:
    Synd hfk har så elendig service og kundebehandling, Dali hadde vært bedre tjent med en bedre forhandler (husker ikke om hfk eier Dali eller omvendt, men læll).
    Ingen av delene. Peter Lyngdorf, som startet Hi-Fi Klubben, startet også Dali. Vet ikke hvor mye av dem han fremdeles eier, men det ene firmaet har aldri eid det andre.

    Ang klubbens kundeservice tror jeg det kommer veldig an på hvilken filial du har vært i. I Grensen (oslo), og i Sarpsborg og Fredrikstad har de i alle fall alltid vært hjelpsomme og imøtekommende mot meg.

    Dalis egen kundeservice derimot, er nærmest ikke-eksisterende.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Aha,
    slik det var.

    Ja, det er nok forskjell fra butikk til butikk, sånn er det vel i alle kjeder. Godt å høre du har noen gode erfaringer!
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.329
    Antall liker
    958
    Men i alle dager, har jo ikke fått med meg vennetråden for Dali Høyttalere, jeg som har Mentor 6 + Mentor senter og Dali IKON W2 vegg/bakhøyttalere. I tillegg egen stue/soverom med Dali Consept 6 + Consept senter.

    Har tidligere hatt Consept 8. Syns spesielt at Consept serien har en litt hard, og stram lyd. (Stram bass om man vil). En litt hard snert på en måte. Consept 10 har jeg hørt, og med riktig elektronikk så har den punsj i bassen som få andre, men med såpass detaljer at man ikke føler det skorter på noe.

    Mentor er en helt annen høyttaler. Mye av stramheten er beholdt, men med en oppløsning oppover i frekvens registrere av en annen verden. Bass og mellomtone virker også mye mer framtredende der det trengs. Av og til på noe musikk kan det virke som at subb er unødvendig. Men dette er jo min mening. Jeg bruker Thule som effekt på mine Dali Mentor 6.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Rocke-Rolf skrev:
    Slenger med med i klubben med mine 15 år gamle Dali 104. De holder fortsatt koken, selv om jeg drømmer om oppgradering.

    Det som slår meg når jeg tester nye ht er at jeg må litt opp i prisklasse før jeg får lyst til å bytte ut 104'ene, de står seg ganske godt ennå.

    Tror ikke jeg kvitter meg med disse på brukten når jeg oppgraderer, de skal heller få stå i boden til nostalgien innhenter meg, og jeg viser onkelungene hvordan et stereoanlegg så ut! :)
    Jeg har hatt de der. ;D Synd jeg aldri tok meg råd til Dali 104 Jubilee. De kunne vært gøy å kunne tatt fram.

    Lurer på om de nye Zensorene representerer litt av det samme.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Jubilee? Har jeg ikke fått med meg jeg.

    Hva var forskjellen?
    Har googlet, men fant lite.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi Klubben ga i 1998 ut en jubileums utgave av Dali 104, der de hadde gjort noen småforbedringer og pyntet på kabinettet med en ny vinyl (mener jeg) -jeg mener at Dali 104 er en av om ikke den mest solgte høyttaleren til Hi-Fi Klubben, og jeg lurer på om ikke det er den mest solgte i Norge også?

    Jubileums-utgaven kostet vel ikke så veldig mye mer heller, mener det var 500,- mer pr. stk.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    351
    Antall liker
    319
    Sted
    South of heaven
    Jeg hadde et par sånne. Og de ble levert i kirsebærfarge også. Mulig jeg tar feil men mener de ellers ble produsert i sort.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Dali 104 Jubilee fikk du i kirsebærfarget vinyl ja. Standard 104 mener jeg ble levert i valgfri farge så lenge den var sort.
     
    J

    J.J

    Gjest
    bjornh skrev:
    Hi-Fi Klubben ga i 1998 ut en jubileums utgave av Dali 104, der de hadde gjort noen småforbedringer og pyntet på kabinettet med en ny vinyl (mener jeg) -jeg mener at Dali 104 er en av om ikke den mest solgte høyttaleren til Hi-Fi Klubben, og jeg lurer på om ikke det er den mest solgte i Norge også?

    Jubileums-utgaven kostet vel ikke så veldig mye mer heller, mener det var 500,- mer pr. stk.
    Kirsebærfiner var det ..... Nytt delefilter og Biwiring terminaler .. bedre innvendig kabling....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Kirsebærfiner var det ..... Nytt delefilter og Biwiring terminaler .. bedre innvendig kabling....
    Jeg tror kanskje jeg hadde betalt ekstra for å slippe terminaler for biwiring. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Bi-amping! ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    En liten stund så hadde jeg 2 stykk Acurus A250 på dem ... ja jeg hadde Jubilee modellen ... ;)

    Og det var vel mest for å ha gjort det ... det var nok pulver der for å si det sånn......... :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Bi-amping! ;D
    Ja, selvsagt. Hvis man har lyst til det, så er det jo kjekt å ha. ;)

    Hvis ikke, blir det en unødvendig overgang eller et ekstra strekk kabler.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    En liten stund så hadde jeg 2 stykk Acurus A250 på dem ... ja jeg hadde Jubilee modellen ... ;)

    Og det var vel mest for å ha gjort det ... det var nok pulver der for å si det sånn......... :p
    Det var litt liv i dem når du fyrte opp med +/- 100 watt. Jeg begynte med NAD 304 på 35 w og når jeg fikk NAD 216 (på 2x125 W/8 Ohm) så kviknet Dali 104 betydelig til. Mye mer bass og trykk og dynamikk.
     
    J

    J.J

    Gjest
    bjornh skrev:
    jan#jan skrev:
    En liten stund så hadde jeg 2 stykk Acurus A250 på dem ... ja jeg hadde Jubilee modellen ... ;)

    Og det var vel mest for å ha gjort det ... det var nok pulver der for å si det sånn......... :p
    Det var litt liv i dem når du fyrte opp med +/- 100 watt. Jeg begynte med NAD 304 på 35 w og når jeg fikk NAD 216 (på 2x125 W/8 Ohm) så kviknet Dali 104 betydelig til. Mye mer bass og trykk og dynamikk.
    4 x 250 w gjorde og noe med dem ;D 8)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    ;D -det tror jeg.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    104'ene her i huset har vært brukt på alt fra 3 rør watt til 160 transistor watt.
    Funka greit nok.

    /jan
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Til å være en så mye solgt ht synes jeg det finnes få på brukten, er folk som meg og sitter på de til evig tid eller?

    Har akkurat gått fra 2x40 watt i den gamle denon ampen til onkyo 808, ble merkbar forbedring ja. Men 2x250w skulle gjerne hørt :)

    Men hvor mye forskjell i lyden gjorde jubileumsforbedringene i forhold til standard?
     
    J

    J.J

    Gjest
    104 er mye moro for pengene - helt klart :D
    Og setter du et sett til på hode - oppå ... så blir det et kjempestort lydbilde - det blir faktisk mer enn dobbelt så bra !!
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Haha, ja du. Har du bilder? :)

    Hva var opphavet til det forsøket, noen par 104 liggende og slenge? :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Har holdt meg til Dali lenge og det er som det sies høyttalere man må sørge for nok strøm. Jeg regner med at det befinner seg mange par med Dali-høyttalere rundt omkring i landet som aldri får spilt opp mot sitt potensiale da de rett og slett ikke får støm nok.

    Selv ikke en NAD T785HD klarte å drive Ikon 8 slik de kan låte. Etter innkjøp av effektforsterker så har de virkelig tatt av. Kjenner at jeg har lyst på Helicon 800 MkII, men jeg får nok klare meg med Ikonene.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Rocke-Rolf skrev:
    Haha, ja du. Har du bilder? :)

    Hva var opphavet til det forsøket, noen par 104 liggende og slenge? :)
    Bare lånte ett par sett på Hifi klubben ... jeg hadde litt ekstra goodwill der ... Drammen... Spilte kanon tøfft med 4 stk... Bilder har jeg ikke ..
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Har 2 par her, kanskje jeg prøver en dag når lysta er der 8)

    /jan
     
    J

    J.J

    Gjest
    JanR skrev:
    Har 2 par her, kanskje jeg prøver en dag når lysta er der 8)

    /jan
    I hælkete ... har du det ?? kjør på ............................. Og koble riktig da .... ellers så blir det varmt et sted ... ;D
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Jan, de som kommer på brukten er jo billige, dette skal jeg prøve!

    Tror jeg. Litt redd for at de skal ta med tven fra veggen på vei ned i en fart.. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Rocke-Rolf skrev:
    Jan, de som kommer på brukten er jo billige, dette skal jeg prøve!

    Tror jeg. Litt redd for at de skal ta med tven fra veggen på vei ned i en fart.. :)
    Tack it i første omgang ... er du fornøyd så blir det Tec7 ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har fra en tidligere ansatt i klubben at det risikable med å kjøpe 104 nå er at skumopphenget på membranene i basselementet ofte smuldrer opp, og de er ikke å få tak i lenger.

    Men når de er hele, er det veldig mye lyd for pengene.

    JanR:

    Klubben gjorde et stort nummer en gang av at 104 låt veldig bra når man brukte to på hver side. Et sett opp ned oppå et annet. Bare pass på at de ikke går i bakken. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan snekrer man seg et par 4xDali 104 da?
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Da tror jeg mine Helicon 800mk2 går ut døra til uka... vemodig... men jeg finner ikke tid til dem.. så da nedgraderer jeg litt. Har også Helicon Centeren, men den tror jeg beholder pga dens kvaliteter.

    Nye høyttalere tror jeg kan blir Mentor 6, men jeg er også litt på kikkern etter Tannoy Defenition 10. Sistnevnte er dog ingen nedgradering, men denne må jeg da finne brukt til en passende pris :).
     

    Bentgun

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    11
    Hei dalifans! Jeg er på jakt etter en forsterker til mentor 6 eller helicon 400mk1 om jeg finner noen av de brukt i august da! :p
    Jeg har vært på Hifiklubben og hørt på både mentor 6 og helicon 400.. da mk2.. Da hørte jeg på Denon pma 2010 og den var jo knall bra!

    Har dere tips til forsterkere som er i samme gata som Denon 2010? Hvordan er for eksempel Sugden a21se? Vet at det er et par prisklasser over, men planen er uansett å kjøpe brukt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg syns Mentor 6 spiller bedre enn Helicon 400, med mindre du hører mest på kvinnestemmer og jazz. Men bruk ørene selv ;).

    Denon 2010 er en kanon forsterker på Mentor 6, men du burde også sjekke ut Primare og Electrocompaniet på disse :).
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg syns Mentor 6 spiller bedre enn Helicon 400, med mindre du hører mest på kvinnestemmer og jazz. Men bruk ørene selv ;).

    Denon 2010 er en kanon forsterker på Mentor 6, men du burde også sjekke ut Primare og Electrocompaniet på disse :).
    Det som er saken er at Helicon 400 er en fantastisk høyttaler. Den har bare en feil: den er for billig!
    Hvorfor? Fordi de fleste som kjøper disse høyttalerne ikke har råd til skikkelig forsterkere slik at de får hørt hvor gode de er! :p
    Derfor: har man et budsjett på forsterker på max 20 tusen er det bedre å kjøpe Mentor.

    Det man derimot burde unne seg det er et par brukte Helicon 400 til ca 20 tusen og så fleske til med en McIntosh 275 rørforsterker som man kan finne stadig vekk på bruktbørsen til ca 20 tusen (nypris kr 35 tusen). Dette er den billigste man kommer unna dersom man går for disse høyttalerne. Å kjøpe noe billigere er å kaste perler for svin, altså direkte bortkastet. Eller rettere sagt ikke bortkastet, det virker mot sin hensikt: man må bla ha skikkelige saker for å kunne holde kontroll over basselementene på Helicon 400: HUsker jeg fikk demonstrert Helicon 400 hos HifiKlubben oppkoblet på en integrert forsterker til kr 9.990,-. Husker ikke navnet, men bassen var pløsete og utflyende med skikkelig boooom.... :(

    For min del fikk jeg Helicon 400 til å spille fantastisk på Audio Research Reference 3 forforsterker + Audio Research 220 watt rør monoblokker til 200 tusen før de ble solgt og jeg oppgraderte til Euphonia MS4.
     

    Bentgun

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    47
    Antall liker
    11
    Takk for svar!

    Det blir nok Mentor ja.. Budsjettet er ikke høyt nok til å kunne ha helicon:p hvertfall ikke MK2!
    Får bare håpe noen har et par Mentor 6 å selge snart..

    Har dere kanskje tips til signal og høytalerkabler også? Tenker på Van den hul...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mine favoritter til denne serien (Mentor og Helicon) var AudioQuest, King cobra på signalkabel siden...

    EDIT: Har hatt H800mk2 i 2 år, før jeg hadde Mentor 8 i ca 8mnd. Begge kjempehøyttalere. Sistnevnte gikk ut pga andre prioriteringer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn