DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tjabo

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    stockholm
    Ja tråden tål hur många sånna här bilder som helst 😛

    Nyfiken på hur du upplever ljudet av Mcintosh ihop med Epicon, har du använt ngn mer förstärkare på dom?

    Jag har själv ett par Epicon 6 och är nyfiken på att para ihop dom med Mcintosh, använder idag en Lyngdorf tdai2170 men är inte riktigt nöjd än, kan bli bättre
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen her som har testet Dali Rubicon 6:

    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-rubicon-6-gulvstaende-hoyttaler/

    Jeg fikk hørt dem forleden dag på "klubben" og syntes det fremstod som en veldig gøyal høyttaler - i tillegg til bra "hifi-egenskaper". Men er det noen her som hørt disse høyttalene og som kan gi noen tips om dem.

    Jeg har hatt Rubicon 6 en stund nå ja, og er like stormforelsket i de som i innlegget på side 13.
    De er litt kresne på kvalitet på musikken du forer de med, men er kvaliteten bra oser de av spilleglede. Spesielt på akustisk musikk. Jeg hører mye på type Chris Jones, Nils Lofgren, Kari Bremnes, Leonard Cohen og Agnes Obel og den slags. Men også Staal med albumet Rambokniv, da viser de at de også kan spille litt mer "heftig" musikk.
    Takk for greit svar. Det er viktig for meg at de spiller bra på 1970- og 1980-tallets pop, rock og heavy metal, men det høres jo ut som de behersker det også.
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Noen her som har testet Dali Rubicon 6:

    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/dali-rubicon-6-gulvstaende-hoyttaler/

    Jeg fikk hørt dem forleden dag på "klubben" og syntes det fremstod som en veldig gøyal høyttaler - i tillegg til bra "hifi-egenskaper". Men er det noen her som hørt disse høyttalene og som kan gi noen tips om dem.

    Jeg har hatt Rubicon 6 en stund nå ja, og er like stormforelsket i de som i innlegget på side 13.
    De er litt kresne på kvalitet på musikken du forer de med, men er kvaliteten bra oser de av spilleglede. Spesielt på akustisk musikk. Jeg hører mye på type Chris Jones, Nils Lofgren, Kari Bremnes, Leonard Cohen og Agnes Obel og den slags. Men også Staal med albumet Rambokniv, da viser de at de også kan spille litt mer "heftig" musikk.
    Takk for greit svar. Det er viktig for meg at de spiller bra på 1970- og 1980-tallets pop, rock og heavy metal, men det høres jo ut som de behersker det også.

    Jeg ville tatt en skikkelig demo på hifi klubben hvis du har mulighet. Og tatt med deg noen egne test album, av det du hører mest på. Min erfaring er at de vil spille bra også på denne type musikk, men er som sagt veldig kresen på kvaliteten av innspillingen. Jeg hørte også mest på metall og da mest Metallica og Iron Maiden. Har blitt mindre av det nå, da akustisk og litt roligere musikk er som en drøm på disse høytalerne.

    En medvirkende grunn til dette kan jo også være at jeg har blitt eldre, siden jeg nå straks er nærmere 40 enn 20 :confused: Og at det også er med på å "farge" musikk smaken min.

    Men test de skikkelig med egen musikk så du er sikker.
     
    Sist redigert:

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Fliser fra Right Price Tiles, butikken kuttet etter ønsket mål. Kostet den nette sum av 120 kr trur jeg det var. Og HiFi-Klubbens dempeføtter under disse. Anleggets billigste "oppgradering" :)
    Takker og bukker, absolutt ingen dum ide det der.
     

    Flip

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Driver å vurderer Dali Høytalere sjøl om dagen var innom Hi-Fi Klubben å Hørte på Opticon 8 å likte jo absolutt lyden i dem å prisn var jo absolutt innafor d æ hadde tenkt sjøl..men plutselig så blei d så æ fikk lyst å høre på Rubicon 6 og no ser æ dem har Rubicon 8 på tilbustorget sitt..Sliter litt med å velge mellom dem 3 men vill jo tro Rubicon gir mere igjen for penga enn Opticon så lurte på om noen her kanskje har noe lurt å komme med? sidn jeg sliter litt med valget mitt.

    Planen er å starte med stereo men har litt lyst å kanskje bygge ut til surround kanskje med tidn..

    Alt av tips å hjelp blir godt motatt sidn jeg enda ikke har vært privilegert nokk til å ha eid Dali sjøl før :)
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Ja tråden tål hur många sånna här bilder som helst ������

    Nyfiken på hur du upplever ljudet av Mcintosh ihop med Epicon, har du använt ngn mer förstärkare på dom?

    Jag har själv ett par Epicon 6 och är nyfiken på att para ihop dom med Mcintosh, använder idag en Lyngdorf tdai2170 men är inte riktigt nöjd än, kan bli bättre
    Jeg syntes jo det er noe eget ved lyden av mcintosh og de passer utrolig bra til dali. De spiller med enorm dynamikk samtidig som det er utrolig oppløst og behagelig og høre på. Det er power nok til og spille veldig høyt uten at mcintoshen er i nærheten av å få pusteproblemer.
    Kan spille i timesvis på høyt volum uten å bli sliten i øra. Det kan jo ha noe med at jeg har rør i forforsterker men det er absolutt den beste matchen av forsterkere jeg har prøvd på dali (har prøvd forsterkere fra Denon, Nad, Bat og passlabs kl. a.).
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Driver å vurderer Dali Høytalere sjøl om dagen var innom Hi-Fi Klubben å Hørte på Opticon 8 å likte jo absolutt lyden i dem å prisn var jo absolutt innafor d æ hadde tenkt sjøl..men plutselig så blei d så æ fikk lyst å høre på Rubicon 6 og no ser æ dem har Rubicon 8 på tilbustorget sitt..Sliter litt med å velge mellom dem 3 men vill jo tro Rubicon gir mere igjen for penga enn Opticon så lurte på om noen her kanskje har noe lurt å komme med? sidn jeg sliter litt med valget mitt.

    Planen er å starte med stereo men har litt lyst å kanskje bygge ut til surround kanskje med tidn..

    Alt av tips å hjelp blir godt motatt sidn jeg enda ikke har vært privilegert nokk til å ha eid Dali sjøl før :)
    Jeg har bare masse godt å si om Rubicon, som du sikkert har sett. På demoen hos hifi-klubben syntes jeg at R8 faktisk ble litt voldsom, men det kan være en smakssak. Mulig du synes noe annet. Der spiller jo også størrelsen på rommet inn, hva som passer best til rommet. Og er jo en knallpris på de som ligger på tilbudstorget til klubben. Er jo mye av det samme i Opticon serien. O8 har jeg ikke fått hørt så den kan jeg ikke uttale meg om. Men R6 mot O6, så merker du jo at de er fra samme produsent, men hakket mer oppløst og luftig lyd fra R6 syntes nå jeg. Klart det kan jo også skyldes at jeg har jo tilbrakt mye mer tid med R6, mot O6 som var på en demo i et litt for lite demo rom på hifi-klubben Kongsberg. Og så har du jo finishen til Rubicon da, Opticon ser "billig" ut i forhold.


    Det du må gjøre, er å ta jobben med å lytte selv. Og sammenligne, det er også morro. Uansett blir du nok fornøyd uansett hvilken av de du går for.
     

    Tjabo

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    stockholm
    m-ingenjören, det det låter ju helt rätt, intressanta alternativ för mig att prova förutom Mcintosh är ngn variant från Passlabs integrerat eller separat för och effekt förstärkare alternativt hegels p30 och h30.

    Vad för ngt testade du från pass och vad tyckte du om det i förhållande till nuvarande Mac?
     
    Sist redigert:

    Flip

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Hadde bare mulighetn til og høre på Rubicon 6 når æ var der tror ikke dem hadde rubicon 8..men skal Ta entur innom uka her å sjekke for å være sikker..
    Men Hvordan syntes du R8 blei voldsom? Dem skal stå i ca ei 30-35 kvadrat kjeller stue hos meg da
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Hadde bare mulighetn til og høre på Rubicon 6 når æ var der tror ikke dem hadde rubicon 8..men skal Ta entur innom uka her å sjekke for å være sikker..
    Men Hvordan syntes du R8 blei voldsom? Dem skal stå i ca ei 30-35 kvadrat kjeller stue hos meg da

    Alltid vanskelig å beskrive hvordan man føler lyden, men der og da var det som at jeg fikk følelsen av at det var nesten for mye av det gode. Jeg følte på en måte at 6'ern harmonerte bedre, den låt i mine ører mer "perfekt". Og dette var ute i butikk lokalet til Hifi-klubben Drammen, og ikke på et lite demo rom. Jeg har også mine i ei kjellerstue på ca 30m2. Står plassert godt unna bakvegg (ca 90 cm) og sidevegg (ca 70 cm). De har godt av å få litt luft rundt seg. Blir jo å ofre litt av bassen, men fortsatt mer enn nok av det for meg sånn de står nå. Synd du ikke bor nærmere, så kunne du jo fått lyttet på hvordan det låter her.
     

    Flip

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Hadde bare mulighetn til og høre på Rubicon 6 når æ var der tror ikke dem hadde rubicon 8..men skal Ta entur innom uka her å sjekke for å være sikker..
    Men Hvordan syntes du R8 blei voldsom? Dem skal stå i ca ei 30-35 kvadrat kjeller stue hos meg da

    Alltid vanskelig å beskrive hvordan man føler lyden, men der og da var det som at jeg fikk følelsen av at det var nesten for mye av det gode. Jeg følte på en måte at 6'ern harmonerte bedre, den låt i mine ører mer "perfekt". Og dette var ute i butikk lokalet til Hifi-klubben Drammen, og ikke på et lite demo rom. Jeg har også mine i ei kjellerstue på ca 30m2. Står plassert godt unna bakvegg (ca 90 cm) og sidevegg (ca 70 cm). De har godt av å få litt luft rundt seg. Blir jo å ofre litt av bassen, men fortsatt mer enn nok av det for meg sånn de står nå. Synd du ikke bor nærmere, så kunne du jo fått lyttet på hvordan det låter her.
    D hadde sikkert vært en bedre demo d enn d man som regel får på Hifi Klubben. :) Får ta entur på klubben imorgen å kanskje prøve lytte litt mere på R6
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Hadde bare mulighetn til og høre på Rubicon 6 når æ var der tror ikke dem hadde rubicon 8..men skal Ta entur innom uka her å sjekke for å være sikker..
    Men Hvordan syntes du R8 blei voldsom? Dem skal stå i ca ei 30-35 kvadrat kjeller stue hos meg da

    Alltid vanskelig å beskrive hvordan man føler lyden, men der og da var det som at jeg fikk følelsen av at det var nesten for mye av det gode. Jeg følte på en måte at 6'ern harmonerte bedre, den låt i mine ører mer "perfekt". Og dette var ute i butikk lokalet til Hifi-klubben Drammen, og ikke på et lite demo rom. Jeg har også mine i ei kjellerstue på ca 30m2. Står plassert godt unna bakvegg (ca 90 cm) og sidevegg (ca 70 cm). De har godt av å få litt luft rundt seg. Blir jo å ofre litt av bassen, men fortsatt mer enn nok av det for meg sånn de står nå. Synd du ikke bor nærmere, så kunne du jo fått lyttet på hvordan det låter her.
    D hadde sikkert vært en bedre demo d enn d man som regel får på Hifi Klubben. :) Får ta entur på klubben imorgen å kanskje prøve lytte litt mere på R6

    Du får ha en god tur på klubben og kose deg. Alltid morro med turer til klubben.
    Håper det ikke blir for lenge til min neste tur dit. Da for å handle Nad M22 :)
     

    Flip

    Medlem
    Ble medlem
    13.11.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Hadde bare mulighetn til og høre på Rubicon 6 når æ var der tror ikke dem hadde rubicon 8..men skal Ta entur innom uka her å sjekke for å være sikker..
    Men Hvordan syntes du R8 blei voldsom? Dem skal stå i ca ei 30-35 kvadrat kjeller stue hos meg da

    Alltid vanskelig å beskrive hvordan man føler lyden, men der og da var det som at jeg fikk følelsen av at det var nesten for mye av det gode. Jeg følte på en måte at 6'ern harmonerte bedre, den låt i mine ører mer "perfekt". Og dette var ute i butikk lokalet til Hifi-klubben Drammen, og ikke på et lite demo rom. Jeg har også mine i ei kjellerstue på ca 30m2. Står plassert godt unna bakvegg (ca 90 cm) og sidevegg (ca 70 cm). De har godt av å få litt luft rundt seg. Blir jo å ofre litt av bassen, men fortsatt mer enn nok av det for meg sånn de står nå. Synd du ikke bor nærmere, så kunne du jo fått lyttet på hvordan det låter her.
    D hadde sikkert vært en bedre demo d enn d man som regel får på Hifi Klubben. :) Får ta entur på klubben imorgen å kanskje prøve lytte litt mere på R6

    Du får ha en god tur på klubben og kose deg. Alltid morro med turer til klubben.
    Håper det ikke blir for lenge til min neste tur dit. Da for å handle Nad M22 :)
    D var litt kraft i den så jeg :) Blir nokk Ny forsterker på meg ettr æ har bestemt meg for høyttalere å..Sitter med en Primare I22 no ifra når æ hadde Mantra 50 så skal bruke den til å bynne med..Har vurdert Ec kanskje når æ får Dali i hus..men skal se etter litt flere alternativer
     

    Clt74

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2015
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Epicon 8 er nydelig håndtverk. Jeg håper dog for guds skyld at det er mulig å slå av den juletrebelysningen du driver dem med...
     

    kreps79

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.07.2015
    Innlegg
    83
    Antall liker
    6
    Dere som kjenner Dali godt...

    Er Dali Menuet et bra og sikkert valg? Vurderer disse brukt til 4000, alternativet mitt er Dynaudio DM 2/6 til 2900.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Epicon 8 er nydelig håndtverk. Jeg håper dog for guds skyld at det er mulig å slå av den juletrebelysningen du driver dem med...
    Om det er lysene i vu meterene du mener så, ja det går ann og slå av lysene i dem, men jeg liker de på:cool: Hvorfor du for guds skyld håper det er mulig å slå dem av er jo litt merkelig, du sitter jo ikke og ser på dem, gjør du? Latterlig tåpelig innlegg :rolleyes:
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Dere som kjenner Dali godt...

    Er Dali Menuet et bra og sikkert valg? Vurderer disse brukt til 4000, alternativet mitt er Dynaudio DM 2/6 til 2900.
    Ja det er ett veldig bra valg, har hatt dem selv samt uttallige andre Dali HT. Har også hatt de HT du har nå. Og jeg lover at dette blir en merkbar oppgradering :) Ett lite forbehold i forhold til romstørrelsen, om de skal spille i ett veldig stort rom så finnes det bedre alternativer fra Dali og andre,
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg Menuet er kul, men det er ikke en mainstream høyttaler. Jeg vil påstå at den er "for spesielt interesserte" siden den på ingen måte kan konkurrere i "fullverdighet" (finnes det et slikt ord i hifisammenheng?) mot større høyttalere. Det kan lett oppfattes at de spiller spinkelt. Men har du et beist av en forsterker og drar på litt skikkelig er det jo dritkult, men mest fordi de spiller så fett _til tross for_ størrelsen.

    Om jeg skal være litt nøktern og seriøs, så tror jeg nok du vil få langt mer glede av et par Ikon 2 om du "bare" er ute etter et par skikkelig gode allroundere. Ikon1 selges jo faktisk nye fra butikk akkurat nå til 4000 kroner paret. Ikon 2 får du til samme pris eller lavere om du kjøper brukt.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Ja om du mener at god veloppløst lyd er for spesielt interesserte så er jeg enig. Har anbefalt spm. stiller å høre dem i butikk evt sammenligne med zensor 3 før ett evt. kjøp. Ikon serien er heller ikke noe dumt tips :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Rubicon LCR fortsetter å imponere.. Digga dem sammen med sub i jula (PV1D), men savnet etterpå er overlevbart ved hjelp av en enkel 2db eq bumb i bunn i recivern. At en så kompakt løsning kan grave så dypt i frekvens... Dritskøy!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja om du mener at god veloppløst lyd er for spesielt interesserte så er jeg enig.
    Hovedsaklig tenker jeg på den litt brutale prioriteringen jeg føler Menuetten forutsetter. Man bytter ut noe med noe annet.
    De litt større modellene er ofte litt enklere å få til å fungere til alt. Og enklere å leve med som permanent løsning, uavhengig av personlige preferanser.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Tja mulig du har ett poeng de ble ikke veldig lenge her heller, men imponerte gjorde de både som stereo ht og som del av surround oppsett. Ba dem aldri levere noe under 80hz så mulig det hjalp dem litt. De spilte langt over prisnivå og som mange andre små ht var de mestre i å "forsvinne" for å etterlate seg ett flott lydbilde.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Man må akseptere at dette er små små høyttalere. Med dette premisset på plass er det ingenting å utsette på de. Fantastiske små krabater.
    Skal man kjøre de uten sub blir det langt mer å anse som "for spesielt interesserte" som jeg først snakket om. Mulig det ikke kom godt nok frem hva jeg egentlig mente med det.
     

    Alfix

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestlandet
    Dali Opticon 8

    Hei Dali venner.. Har bestilt meg et par Dali Opticon 8... Lurer veldig på om det er noen andre her inne som har dem..? Det jeg lurer mest på er om min Denon 4200 surround receiver og Nad effekt 275 2 kanaler klarer å drive dette her optimalt.. Det er jo stor forskjell på å drive dem godt å det å drive dem akkurat. Anyone?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du skal bekymre deg for det. Men du har selvsagt oppgraderingspotensiale på sikt.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei Dali venner.. Har bestilt meg et par Dali Opticon 8... Lurer veldig på om det er noen andre her inne som har dem..? Det jeg lurer mest på er om min Denon 4200 surround receiver og Nad effekt 275 2 kanaler klarer å drive dette her optimalt.. Det er jo stor forskjell på å drive dem godt å det å drive dem akkurat. Anyone?
    gratulerer med et sett med flotte dali høyttalere:)
    sier vel meg enig med bjornh over her sier ingen grunn til panikk og men du kan få mye morro med god/annen effekt på opticon 8.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Siden de to forrige postene høres litt skeptiske ut:
    275 har plenty med power og bør kunne klare å holde skikkelig kontroll på høyttalerne. Det finnes forsterkere med mer finesse, men du skal betal en god del om du skal få noe med like bra morofaktor som du allerede har, og i tillegg få økt finesse. Gi gass med det du har og hør hvordan det blir. Jeg ser ingen grunn til at det skal bli noe annet enn god stemning og masse moro. Tror du har funnet en ganske optimal kombinasjon av pris og ytelse av det du kan få fra Klubben for tida innenfor segmentet du har funnet deg. Jeg tror dette skal bli knall. Videre oppgraderinger vil bli snakk om subwoofere og akustikktiltak. Og selvsagt, sørg for å ha et skikkelig bilde som står i stil til lyden din.
    Dette vil gi deg mye mer igjen enn om du skulle bytta til en mer eksotisk effektforsterker, det er ihvertfall min mening.
     

    Alfix

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestlandet
    takk for svar.

    har bestilt meg en dali sub, den der 14 tommeren.. hadde jeg hat penger til to så hadde jeg gjordt det.. kabelen jeg kjøpte med er på 10 meter for å finne ut hvor den høres best ut.. håper jeg er inne på rett spor...Plukket opp et triks på youtube om plassering av sub... det var å plassere den i sweetspot.. for så å krabbe rundt på gulvet for å finne den beste plasseringen. Noen andre her som har gjordt det?? å burde jeg ta bort stolen eller plassere subben på stolen? å siden subben jeg har har bassporten nedovervendt... burde jeg, om den skal stå på stolen snu den opp ned?
    kommer tilbake senere når jeg har fått allt i hus å skal til å kalibrere... kan muligens trenge litt ekspert hjelp fra dere her inne til å finne en optimal plassering av høyttalere... Leste inne på Dali sine sider at dem anbefalte å ikke vinkle frontene inn mot sweetspot.. noen som har noe å si på det??
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Generelt ang sub: Om du kan plassere sub hvor du vil i rommet så plasser den der du kommer til å sitte ved lytting, og spaser rundt i rommet for å høre hvor i rommet bassen er best. Der sies det at sub er godt egnet for plassering. Lavfrekvente lyder er vi ikke så flinke til å stedbestemme, men mange mener sub også passer godt mellom frontene for best mulig samspill. Er trolig flere veier til audionirvana som kan prøves ut. Jo lysere sub spiller jo lettere kan den uansett stedbestemmes ved lytting.
     

    Alfix

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestlandet
    Generelt ang sub: Om du kan plassere sub hvor du vil i rommet så plasser den der du kommer til å sitte ved lytting, og spaser rundt i rommet for å høre hvor i rommet bassen er best. Der sies det at sub er godt egnet for plassering. Lavfrekvente lyder er vi ikke så flinke til å stedbestemme, men mange mener sub også passer godt mellom frontene for best mulig samspill. Er trolig flere veier til audionirvana som kan prøves ut. Jo lysere sub spiller jo lettere kan den uansett stedbestemmes ved lytting.
    Du ville spasert rundt i rommet å ikke krabbet rundt på gulvet?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Generelt ang sub: Om du kan plassere sub hvor du vil i rommet så plasser den der du kommer til å sitte ved lytting, og spaser rundt i rommet for å høre hvor i rommet bassen er best. Der sies det at sub er godt egnet for plassering. Lavfrekvente lyder er vi ikke så flinke til å stedbestemme, men mange mener sub også passer godt mellom frontene for best mulig samspill. Er trolig flere veier til audionirvana som kan prøves ut. Jo lysere sub spiller jo lettere kan den uansett stedbestemmes ved lytting.
    Du ville spasert rundt i rommet å ikke krabbet rundt på gulvet?
    Ja.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    takk for svar.

    har bestilt meg en dali sub, den der 14 tommeren.. hadde jeg hat penger til to så hadde jeg gjordt det.. kabelen jeg kjøpte med er på 10 meter for å finne ut hvor den høres best ut.. håper jeg er inne på rett spor...Plukket opp et triks på youtube om plassering av sub... det var å plassere den i sweetspot.. for så å krabbe rundt på gulvet for å finne den beste plasseringen. Noen andre her som har gjordt det?? å burde jeg ta bort stolen eller plassere subben på stolen? å siden subben jeg har har bassporten nedovervendt... burde jeg, om den skal stå på stolen snu den opp ned?
    kommer tilbake senere når jeg har fått allt i hus å skal til å kalibrere... kan muligens trenge litt ekspert hjelp fra dere her inne til å finne en optimal plassering av høyttalere... Leste inne på Dali sine sider at dem anbefalte å ikke vinkle frontene inn mot sweetspot.. noen som har noe å si på det??
    Har hørt om metoden før, men ikke testet, har forøvrig tro på å krabbe om man ikke har planer om stativ til sub :) eller stacking.
    Ang. toe inn er det nok avhenging av rom og smak.
     

    Alfix

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vestlandet
    Hei igjen... Har mer jeg lurer på! For å få full kontroll på Dali sin Opticon 8 så er jo det evige spørsmålet.. effekt.. Oppsettet mitt er type hjemmekino/ stereo.. Lurer på om jeg skal kjøpe flere effektforsterkere for å få kontroll, eller om Hegel sin 160 er absolutt kånge eller dårligt valg... Tenker da å bruke hjemmekino knappen for å svitsje mellom hjemmekino der H160 jobber som kunn effekt.. og over til stereo der Hegel 160 gjør hele jobben.. hva mener dere er best value for pengene?

    H160 til 22 000kr VS 2stk Nad 275 til ca 14000
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen... Har mer jeg lurer på! For å få full kontroll på Dali sin Opticon 8 så er jo det evige spørsmålet.. effekt.. Oppsettet mitt er type hjemmekino/ stereo.. Lurer på om jeg skal kjøpe flere effektforsterkere for å få kontroll, eller om Hegel sin 160 er absolutt kånge eller dårligt valg... Tenker da å bruke hjemmekino knappen for å svitsje mellom hjemmekino der H160 jobber som kunn effekt.. og over til stereo der Hegel 160 gjør hele jobben.. hva mener dere er best value for pengene?

    H160 til 22 000kr VS 2stk Nad 275 til ca 14000
    Nå er jo dette en vennetråd for Dali HT kanskje du skal stille spm. ditt i en egen tråd. Personlig ville jeg vel sett etter andre alternativ enn dem du nevner, om jeg kun hadde de to så ville jeg nok valgt Nad hver gang :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn