DALI Concept 6

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

En kamerat av meg skal kjøpe seg nye høytalere. Han sitter i dag med en Thule IA100 og en H/K-cd spiller. Prismessig vil han ligge på ca. 3000,-
Har kikket på Dali Concept 6. Er det noen som har erfaringer med disse? Musikksmaken er allround, og det blir nok ingen kritisk lytting. Han ønsker seg likevel rein og pen lyd, med litt trøkk i bånn...

Dali Concept 6:http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...ttalere/DALI_Concept_6_Hoeyttalere_Cherry.htm

Takker for svar! :)

MVH Jarle

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.624
Torget vurderinger
1
Fin høytaler det. Fin diskant til prisen. Personlig dreier jeg lydmessig litt opp i de dyrere prisklasser men jeg tror han vil komme langt, spesielt om han drar til med en brukbar subwoofer. Det er i bassområdet at de rimelige høytalerne svikter stort, normalt pga. av kabinettet. Ellers ligger det i de begrensninger som produksjonsprisen indikerer.

Ellers ville jeg sett på Dali Ikon 5, men de ligger nærmere 7500-, og JM-Lab/Focal Chorus 714S/716S, og kanskje monitor Audio Bronze B4/B6 (Hifihuset.no). Alle disse ligger mellom 5 og 8 tusen, desverre. Alternativt kan stativhøytalere fint brukes, og subwoofer supplere dem i bassen, noe som svært ofte vil gi gode muligheter for tilpasning av lyden. Ta også en titt på hva Neby tar inn av høytalere, slik som Audio Pro Black Diamond V.2 til ca. 6000-. QLN 603 Mk. 2 til samme pris er et godt kjøp, hvis høytaleren skal trykke litt på, uten at Cerwin Vega stempelet skal påføres. Qln fås hos Hifi-Centeret.

Helt klart ligger de prismessig over det kameraten din vil bruke, men gir også definitivt mye bedre lyd igjen for pengene.

Mvh. Bjørn.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har god erfaring med Thule på Dali Ikon 6, mye på grunn av diskanten som er basert på samme prinsipp som de mye dyrere Helicon. Men det er klart: Ikon-serien er dyrere enn Concept-serien. Etter min mening hever likevel det luftige perspektivet i bånd/dome-hybriden totalopplevelsen svært mye. Og Thules varme gjengivelse er en flott match her.

Uten å ha hørt Audio Pro Black Diamond på Thule, vil jeg tro at det vil kunne bli alt for varm lyd, med et litt lukket lydperspektiv. Etter min mening trenger Black Diamond en forsterker med nøytral til lys klangbalanse for å yte sitt beste. Til Thule tror jeg faktisk Concept 6 vil fungere bedre enn Black Diamond.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har faktsik consept 6 stående i nobo rommet her, det er absolutt en god høyttaler til prisen, men min erfaring med dem er at vil du ha trykk i bånn så bør du nokk supplere med en sub for at det skal gå.. altså de er relativt slank i basssen ja...

C

cosmos

Gjest
jeg hadde uansett lagt litt mer enn 3000 i nye høyttalere når man først skal bytte. det er jo en "engangsinvestering". kjøper man billig og angrer blir det dyrere enn å kjøpe litt høyere kvalitet som varer. han har jo allerede en forsterker til over 6000, en høyttaler til 3 yter ikke den rettferdighet.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

Takker for svar!
Faktum er at kameraten i dag var på Hifiklubben for å høre på Dali Concept 6. Han ble, av en eller annen grunn, først presentert for B&W DM603 S3, og da var han ikke i tvil om hva han likte best. :) Concept 6 kunne visst ikke sammelignes. Nå koster B&W til gjengjeld 8000,-, men det gjorde plutselig ikke noe... Han har ikke bestemt seg enda, men tror han ble forelsket i disse...

MVH Jarle

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Få ham til å sammenligne med Ikon 6 også før han bestemmer seg...

Topp Bunn