Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    I og med at jeg ikke har noen 104 her å teste på så har jeg kjørt hhv 8 ohms motstander på utgangene til filteret og også et par Tang Band fulltoner.

    1.jpg


    IMG_7861.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Beklager dumt spørsmål, men er det gråe bare en tom base på grunn av høyde eller noe mer?
    Ja :)

    Akkurat som Living Voice. Litt dumt mtp bortkastet volum men samtidig kjekt da man kan variere høyde. Sitter man sånn passe sløkkis i en lav sofa trenger man ikke soklene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Ja :)

    Akkurat som Living Voice. Litt dumt mtp bortkastet volum men samtidig kjekt da man kan variere høyde. Sitter man sånn passe sløkkis i en lav sofa trenger man ikke soklene.
    Så de kunne vært sandfylte? Eller man kunne puttet delefilteret der?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det er mulig men er det nødvendig? :)
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Da var mine "ferdige". Vanvittig bra på vokal og rolig musikk, men synes de mister grepet når det blir litt mer rocka - derfor "ferdig". Har bare prøvd dem på en pioneer vsx-1017 og en Abrahamsen v4.0up. Har sammenlignet dem med mantra 60, seas kit 403 (!) og et diy par fra hundsbedt.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Da er jeg ferdig med aller aller aller siste runde som hjelpemann 🤭

    Dette filteret har tre motstander som kan kombineres på alle måter. Alle på, to på, en på eller bypass.

    Legger kabler opp til en sukkerbit bak terminalplata. Så kobler jeg to valgte option ift den utvendige bryteren.

    Ønsker man å finpusse skrus terminalplata ut også bytter man om på noen ledninger på sukkerbiten. Altså, man kan modde uten å måtte skru ut elementer og filter.

    Vi kjører standard seriemotstandsverdi og bypass først. Bypass øker følsomheten på bassene litt og senker q litt.

    Også kan man variere med å dra ut raggsokken.

    Og variere med plassering og vinkling forøvrig :)


    Så da får jeg vente på en hyggelig kar som kommer til lørdag.

    IMG_8146.jpeg
    IMG_8147.jpeg
    IMG_8148.jpeg
    IMG_8149.jpeg
    IMG_8150.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hvor mange DXT versjoner av Folkehøyttalern har det blitt her inne? Jeg har laget / laget filter til 5-6 par tror jeg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Har noen gamle 104 delefilter og diskanter så mottas de med takk i posten

    Diskantene har jeg en morsom idee med, men jeg trenger mange. Har vel 10 stk hittil 🤭
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Motstander som er stripset fast ?? ... Får håpe det aldri blir varmt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Har målt med IR termometer mens jeg spiller kjempehøyt 👍
     

    ArneLo

    Fersking
    Ble medlem
    27.12.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    4
    Sted
    Nesodden
    Jeg fikk et par fine Dali 104 på døra for en mnd ti siden og likte godt det jeg hørte. Og denne tråden har inspirert meg til å gå videre med DXT. De sitter nå i mens jeg venter på komponentene til filteret.

    Men grunnen til at de dukket opp på døra mi var at venstre høytaler hadde utviklet en kjipp resonering med bassene. Elementene kan jeg ikke høre noe feil på og den er nå åpnet og dempa med bitumen og litt ekstra filt. Da ble resonansen enda mer fremtredene. Jeg hadde allerede en mistanke om at vibrasjonen satt i det høyre sidepanelet da den forsvinner når legger en hånd på det. :) Se spiller også helt fint nå jeg setter på en tvinge på sidepanelene. Er det vinylen som resonerer på utsiden? Det er det eneste logiske jeg kan komme opp med foreløpig. Jeg for prøve å varme litt opp og se om limet kan feste seg igjen.

    Men ellers så hører jeg at dette kan bli super lyd sammen med min 1976 H/K 430.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke hvordan disse så ut innvendig, men det kan være at en avstiver eller hylle har glippet i limskjøt mot sidepanelet (?)
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Har et prosjekt med 2 høytalere-deler til delefilter-2 stk Dxt diskanter-2 stk sorte Dali 104…
    Noen som vil overta?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Husker ikke hvordan disse så ut innvendig, men det kan være at en avstiver eller hylle har glippet i limskjøt mot sidepanelet (?)
    Hei 🙂,
    Er ingen avstivninger innvendig eller annen form for støtter i Dali104 kabinettene, ja berre ei stor kasse 🤔
    Så dette problemet virker noe snodig, men kan det være ett hjørne som er løsnet i liminga?
     

    ArneLo

    Fersking
    Ble medlem
    27.12.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    4
    Sted
    Nesodden
    Er ingen avstivninger innvendig eller annen form for støtter i Dali104 kabinettene, ja berre ei stor kasse
    Det stemmer det. Fant ingenting løst inne i kassen bortsett fra et litt løst refleksrør. Det limte jeg på plass. Delefilteret er fast og kabinetet ser også helt og fint ut uten synlige bruksmerker, heller ikke på vinylen. Men resonansen forsvinner nå jeg trykker lett på sidene så det eneste jeg kan tenke meg er at vinylen har begynt å slipp midt på panelet. Ikke det at jeg har vært ute for det før.

    Men en tvinge på tvers bakenfor diskanten så blir alt stramt og fint. Trenger ikke mye press heller.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kommentar på siden. Living Voice R25A benytter Scanspeak C17WG-76-08 basselement og Scanspeak D2608/913000 diskant.
    Fant bilde av de på nettet. 94 db og 6 ohm for høyttaleren.

    Hadde vært artig å visst hva forskjellen mellom C17WG-66 og C17WG-76 er.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kommentar på siden. Living Voice R25A benytter Scanspeak C17WG-76-08 basselement og Scanspeak D2608/913000 diskant.
    Fant bilde av de på nettet. 94 db og 6 ohm.

    Hadde vært artig å visst hva forskjellen mellom C17WG-66 og C17WG-76 er.
    begge har vel den «slappe» magneten men kan det være at 76 har litt mer skum i opphenget!
    Jeg har sett at QLN variantene har rein gummi mens LV gammeldags skum ala Snell. DALI 104 har noe midt i mellom.

    IMG_8626.gif
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Living Voice er laget av sponplate kan det se ut som (?)
    Ja av sponplater er dei laga og det er også dei gamle Dali 104'ane eg har.
    Også er det sponplate-materiale i QLN Qubic 313 som eg har I hus.

    2023-12-21_IMG_9400.jpeg
    Dali 104 kabinett, front baffel.

    2023-12-21_IMG_9401.jpeg
    QLN Qubic 313 kabinett, front baffel.

    Men f.eks er front baffelen på Qubic 313 tjukkare ifht Dali 104.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Var litt nyskjerrig på forskjell på Dali 104 og QLN Qubic 313, så med at eg har nokre 104 i heimen + ett sett Qubic 313 så var det å måle ut kor stort brutto volume dei har og dimensjon på materiale. Begge er bygget i sponplatemateriale, men trur kan seiast at da er forskjell på kvaliteten (tettheten) men kor mykje da har å sei for lyden skal vera usakt fra meg.
    Litt forskjell er dar i valg av original drivere i begge høgtalarane. Volume messing ser det ut til er kun 2 liter forskjell, men Qubic 313 har tilsynelatande bedre byggekvalitet med både avstiver (2 stykk) og tjukkare frontbaffel.
    Jobbar med å gjer ei samanlikning, original Dali 104, modifisert Dali 104 DXT og Qubic 313 (er modifisert med Seas diskant 27TFF på da settet eg har).

    2024-01-14_IMG_9443.jpeg

    Og som Hornlyd nevner lenger oppe er nok QLN Qubic'en med gummi-oppheng ifht Dali'en:
    2024-01-14_IMG_9444.jpeg 2024-01-14_IMG_9445.jpeg
    Den første er Dali 104DXT, den andre er QUBIC 313 med Seas diskant. Oppheng både ser og kjennes mer gummiaktig på QUBIC'en.

    Så fire oppheng ringer eg har kjøpt fra Holland til Vifa C17 driverene, men om dei er som originalen på C17WG eller om det er
    mer ala gamle typen av skum sliter eg med å sjå... Og husker ikke ka som blei bestilt 🤔 Trur det er som originalt til C17WG!!!
    2024-01-14_IMG_9446.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    En artig løsning med 3,3 og 3,9 uF kondensatorene er å erstatte dem med 6,6+6,6 uF og 7,8+7,8 uF (sånn ca innenfor 5-10% ish) som er koblet i serie. Disse setter man permanent spenning på med et 9V batteri og en motstand. Da vil rimelige kondesatorer låte knallbra. Slik jeg forstår det så vil kondensatoren aldri lade ut. Man kan (kanskje) sammeligne det med en klasse A forsterker som alltid er på og ikke har den lille start/stop forvreningingen som AB forsterkere har.




    Originally Posted by Greg Timbers (JBL):
    "The capacitor biasing is something that has existed for many years. Tube equipment does it automatically since there is usually a large DC offset between stages. Some early transistor amps/preamps had two polarized caps in series with the center point going to ground through a large resistor.

    I personally became aware of this technique for speaker systems through communications with Ed Meitner, currently of EMM Labs. He is a wealth of information regarding these "tricks" to help linearize or improve the sound of passive components.

    It turns out that the bias trick actually increases measured IM distortion and the higher the bias voltage, the greater the increase. It is not by a great amount, but it is measureable. The sound imporvement (or change) is very rarely perceived as worse and is never linked with a increase in IM distortion. The sonic effect is one of smoothness, increased spaciallity, detail and stuff like that. IM has a muddling or confusing effect so I doubt that this particular steady state measurement is explaining the sound difference either way.

    Simply put, we are striving to create a class A situation but as was just pointed out, depending on the bias voltage with respect to the voltage across the capacitor, we may only have an "A" condition up to a particular drive level. So if it makes you happier, consider the change to be class AB, but heavily biased to A. You must also keep in mind that the voltage across the input terminals of the crossover network does not tell you what voltage or current is applied to any individual component. Some parts block signal and others shunt signal so the loading on a particular part is not obvious. For the most part, the caps are well taken care of with 9 volts, even at healthy drive levels. The obvious choice for 9 volts is the small cheap battery and holders that are available. No current is involved so a smoke detector battery and holder is a natural choice.

    We did do one system with 18 v (M9500). Certain of the Japanese reviewers thought it was an improvement. I can't personally tell any difference. I am also told on a regualr basis (again by our Asian customers) that the battery must be changed at least every 90 days and that the sound degrades after that. Once again, I have not been able to "hear" any difference after 90 days and the battery is certainly still good for many years from a voltage standpoint.

    What playing around I have done with initial application of a battery to a biased circuit (that has not been previously powered up) is that it takes about 3-5 seconds for the soundstage to change. I have tried to measure the voltage level in that time period and it seems that several volts is all that is necessary to accomplish 90% or more of the improvement. Once a circuit has been energized, it is nearly impossible to return it to zero. You have to individually short out each cap and leave them shorted for a while or else they will creep back up somewhat. If you replace the battery with a short and play the system for a while, the caps will start to bias themselves, although not to anywhere near the same degree.

    You can take this opinion for what it has cost you. I have been very pleased with biasing for many years. I use it in all applications that involve a capacitor and I have rarely been disappointed. Results may vary so if it doesn't do it for you that is okay too. It cost a bloody fortune to implement as it requires 4 times the capacitance and double the capacitor parts count. The network size gets huge as well. Inspite of this, I have never heard a capacitor type that didn't improve (or change) including the nearly perfect teflon variety."




    IMG_9536.jpeg



    også Everest DD66000


    IMG_9540.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Koster ikke mye med dobbelt opp med doble verdier med sort Jantzen. Pluss noen Duracell 9V batterier.

    IMG_9538.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Står et par sorte 104 i Ole Deviks vei i Oslo til kr 800,- (De til venstre)

    IMG_6926.jpeg
     
    Sist redigert:

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Noen som vet spoleverdiene på det originale 104 delefilteret?
    Tenkte å bruke dem i et annet prosjekt.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke farta men tror det er 0.27 mvh til C17 elementene og 0,3 til Vifa diskanten. Hornlyd, Cbarth eller Willy kan korrigere meg her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn