Forsterkere Daglig bruk av rørforsterker

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Er det noen her som bruker sin rørforsterker som de ville ha brukt en klasse a/b/d osv?
Dvs til radiolytting, tv., film osv.
Bare skifter rør når det er påkrevet?
Grunnen til spørsmålet er at jeg hører mye radio men er litt redd for å bruke opp min el34 rørforsterker.
Høres kanskje dumt ut men det er meg da.
Skulle jeg bare gi beng i denne tanken og gasse på?
Jeg hører mye på musikk i løpet av ei uke 7-8 timer pr dag er ikke unormalt.
Mye styr med å koble om til en a/B forsterker jeg har.
Mulig dette er et ikke problem.
Men jeg spør åkke som.
Lasse.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Kjører på uten en tanke på det. Tenker jeg må kjøpe et sett ekstra rør å ha i skuffen til når de ryker. For de vil jo ryke en dag 🤷‍♂️🎶
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Rør er for Hifi tenker jeg, rør for alt vil slite på rør og varmekomponenter. Ved 5 timer tv,radio på dag holder effektrørene under 2 år.ikke at de eksploderer, med ikke på topp lengre. Du får budsjettere med det om det er upraktisk å bruke noe annet.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 666

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Blir litt som å ikke knulle kjerringa si for å spare hu til nestemann å ikke bruke den som du ønsker tenker jeg da🤷‍♂️🎶
Haha, den like jeg 😁
Litt spesielt for meg som ikke har sett dama mi på 2 år pga covid.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Blir litt som å ikke knulle kjerringa si for å spare hu til nestemann å ikke bruke den som du ønsker tenker jeg da🤷‍♂️🎶
avholdenhet var ikke del av problemstillingen, men hvem som skal levere moroa. Altså spør han om han bør ta hushjelpen …
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
avholdenhet var ikke del av problemstillingen, men hvem som skal levere moroa. Altså spør han om han bør ta hushjelpen …
Nå var ikke mitt svar myntet til første innlegg, men godt poeng uansett 🤷‍♂️🎶🍻
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Dårlig med hushjelp her...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rør er en ting, de kan enkelt skiftes. Verre er det med varme som aldri har vært noen venn av elektronikk. Så får folk ligge med hvilken kjerring de vil, men rørforsterkere utslitte pga varmgang gir ikke meg tenning..
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.304
Sted
Bartistan
20 rør i sving her noen timer hver dag uten at jeg bekymrer meg, men alle er av det ueksotiske slaget og enkle å erstatte.
Har reserver i skuffa til (bortimot) rubel og beat.
Om jeg ikke skal bruke rørampene til det jeg har kjøpt dem for, hva er vitsen da? :p
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.769
Sted
Oslo
I 12 år har jeg hatt samme settet kt77 (drop in for EL34) kjørende. 6stk X 500 ca 3000. Foreløpig kost ca 1 krone dagen.
I disse strøm tider, er det andre kostnader jeg er mere bekymra over.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Rør er for Hifi tenker jeg, rør for alt vil slite på rør og varmekomponenter. Ved 5 timer tv,radio på dag holder effektrørene under 2 år.ikke at de eksploderer, med ikke på topp lengre. Du får budsjettere med det om det er upraktisk å bruke noe annet.
Får meg bare til å tenke på gammeldagse radioer med rør i. Vil vel tro disse ble brukt flere timer hver dag, og virker som de rørene som satt i bare varte og varte. Men jeg kan ta feil.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
45-50 rør i hovedanlegget. Men det jo en del rør i frokostanlegget også, og litt i TV-stua. Ikke i bilen.

Ingen vits i å spare på dressen, du har uansett blitt feit før den er utslitt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fattern

Fatterns gamle Tandberg kjørte i over 50 år, tror aldri han bytta rør.
Ja, er litt sånn jeg har inntrykk av at det var med rørutstyr i gamle dager. Mye av det som dukker opp brukt er vel gjerne med originale rør fra fabrikken hvis jeg ikke tar feil. Noen sier jo at nyproduserte rør ikke er like holdbare som før i tiden.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.769
Sted
Oslo
Ja, er litt sånn jeg har inntrykk av at det var med rørutstyr i gamle dager. Mye av det som dukker opp brukt er vel gjerne med originale rør fra fabrikken hvis jeg ikke tar feil. Noen sier jo at nyproduserte rør ikke er like holdbare som før i tiden.
Eller at gamle apparater ikke kjørte røra så hardt.
Kjører du en motor på rødstreken kontinuerlig er det ikke sikkert den varer så lenge.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har en Cayin CS-150A som brukes sikkert 10-14 timer om dagen.
Det sprøe er at det er 90% "Drømmehagen / In the Night Garden" fra YouTube :( Det kommer heldigvis til å gå over til mye mer musikk etterhvert.

Ja, rør slites, men det var jeg klar over da jeg kjøpte rørforsterker for å ha i stua :/
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Jeg har en Cayin CS-150A som brukes sikkert 10-14 timer om dagen.
Det sprøe er at det er 90% "Drømmehagen / In the Night Garden" fra YouTube :( Det kommer heldigvis til å gå over til mye mer musikk etterhvert.

Ja, rør slites, men det var jeg klar over da jeg kjøpte rørforsterker for å ha i stua :/
Kan jo bli en brutal avvenning fra drømmehagen når det smeller et rør eller to 😆 ei full bleie å brått ferdig med barnetv 🤷‍♂️😆
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Eller at gamle apparater ikke kjørte røra så hardt.
Kjører du en motor på rødstreken kontinuerlig er det ikke sikkert den varer så lenge.
Ja, rørene ble som regel kjørt ganske konservativt i gammel lydelektronikk og holdt dermet lenge. Rørbaserte TVer, derimot... og gitarforsterkerkere, de har en tendens til å spise rør til frokost, lunsj og middag. Og kvaliteten på nyproduserte rør kan nok være litt så som så, ihvertfall de som selges til folkelig pris.
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Eller at gamle apparater ikke kjørte røra så hardt.
Kjører du en motor på rødstreken kontinuerlig er det ikke sikkert den varer så lenge.
Jeg tror de gamle radioene var snille med røra, ser ikke så veldig mye over 200v anodespenning på skjemaene jeg har kikket på.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.769
Sted
Oslo
Da jeg var ung hadde familien et stereoanlegg som gikk med samme rør og samme stift på platespiller fra 1962 til 1981. Tenker litt på hva vi gikk glipp av nå …
Da jeg begynte å kjøpe egne plater, fikk jeg trumfet gjennom et stift bytte i ny og ned. Rør tror jeg ingen av oss tenkte på.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
539
Min farmor hadde et eldre Tandberg system, rør naturlig nok, det ble bruktdaglig frem til hun døde. Så kan på mange måter si at jeg har vokst opp med Tandberg, hjemme hadde vi jo også en transistorbasert Tandberg.
Var først i voksen alder og etter at jeg ble hifi-interessert at jeg tok meg selv i å sette pris på hvor behagelig det låt, rett og slett nydelig. Gamle rør hadde ingen betydning, (om de noensinne var byttet aner jeg ikke, i alle fall ikke de 10-15 siste årene av hennes liv) det låt fortreffelig og med en klang jeg ikke hadde i mitt eget oppsett bestående av et par Dali høyttalere og jeg husker ikke helt hva...
Så mitt råd er, bruke forsterkeren og ta ikke sorgene på forskudd. Finnes dem som mener at rør (og pu'er for den saks skyld) bør byttes ut før andre riktig føler at de har fått startet å bruke utstyret, er ikke slik at når du når et visst antall timer så er det slutt (helt tyst), snarere kan man spille mye lenger enn hva noen skal ha enn til å tro.
Jeg tenker at myten det er, at rør må byttes ofte, er spredt av de som har interesse av at vi gjør akkurat det. Sett anslag så ligger så langt ned i timetall at jeg mest blir oppgitt, det ville vært galskap å skifte rør såpass ofte som noen mener at vi burde gjøre det.
Så spille og være happy er mitt råd...
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.881
Antall liker
13.841
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
16 rør som brukes her, @666
Logger rørtimer mest for moro skyld, det går timer men sånn er det jo.
Men slår ikke på før - om jeg husker det da - ca halvtimen før lytting. Tror de varer lengre enn vi tror, disse rørene 😁
Byttet utgangsrør i fjor, og 6SN7røret målte dårlig. De andre smårørene målte fortsatt godt.
 
Topp Bunn