Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vortex: Bra! Da er det håp for sølvplatene ennå. Tror ikke du kommer til å angre på å beholde den der. Enkelte greier bare å prioritere riktig første gang, og blir derigjennnom berettiga ikoniske..63 er en sånn maskin! Kos deg.
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vortex: Bra! Da er det håp for sølvplatene ennå. Tror ikke du kommer til å angre på å beholde den der. Enkelte greier bare å prioritere riktig første gang, og blir derigjennnom berettiga ikoniske..63 er en sånn maskin! Kos deg.
    Auditor: Takk for det, skal se om jeg ikke får rensa den i løpet av helga :)
    Har også en ikke helt ukjent Arcam DV79 i sølv som jeg vurderer å benytte i vintage oppsettet..... ikke helt borte lydmessig den heller :p
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vortex: Neida, men det er en DVD-spiller..En liten ide: Sett opp begge to..med en Regadac som digitalist- da beholder du vintagelyden, og får utnytta begge til det de er best på! :cool:
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vortex: Neida, men det er en DVD-spiller..En liten ide: Sett opp begge to..med en som digitalist- da beholder du vintagelyden, og får utnytta begge til det de er best på! :cool:
    Auditor: Ja det er en DVD spiller, men den er mest kjent for lyden....:p I tillegg så passer den jo "inn" med de andre komponentene :)
    Regadac ser spennende ut, men nå ruinerer du jo meg med alle gode forslagene dine :p... får ta litt etter litt :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er her..bruk gjerne PM om du vil vite mer, Vortex. Nordpå hjelper vi hverandre:cool:
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Ett av mine tidligere funn, Pioneer SX-590.... Denne skurret en del og det mangla lys i den...

    Kjapp feilsøking og en snartur på Ebay resulterte i bestilling av disse.... Disse kom på døra i dag tidlig....

    20130715_134057.jpg


    Etter 20 min jobb, var det atter lyd og lys.....

    20130715_125915.jpg


    Fin liten sak dette synes jeg, havner nok på kontoret denne :)

    20130715_134128.jpg


    20130715_134215.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer til både Kjell og Vortex. Kilden er visst uuttømmelig. Men hvor regner du med å finne originale basser til HPMene, Vortex?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe hjelper på det meste, Vortex..et uunnværlig verktøy! Post opp når du finner dem!:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vortex: Bra! Finner du et par gode bassporter også, kan det vel hende du kan gjøre noe med evt portpusting de måtte ha- uten å sprekke en høvding i pris..Du er sikker på at disse to modellene brukte samme basselement?
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vortex: Bra! Finner du et par gode bassporter også, kan det vel hende du kan gjøre noe med evt portpusting de måtte ha- uten å sprekke en høvding i pris..Du er sikker på at disse to modellene brukte samme basselement?
    @Auditor, skal se hva jeg finner....

    HPM-60 er samme høytaler bare eldre... det finnes en rekke forskjellige elementer til disse, blant annet finnes det elementer med "Military grading" , dvs de ble solgt som "high output woofers" til soldater i tjeneste :)

    Det sies at HPM-60 elementene er bedre, da det viste seg at de mere moderne "plast"-elementene til HPM-700 dårligere tåler tidens tann.. dvs de sprekker og ikke lar seg reparere....

    Fant en tråd på Audiokarma angående dette... der er det flere som har gjort det samme og det funker som f... sies det
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Enda ett av mine tidligere funn, Superscope R-1270 Reciever....

    Tung sak som fungerer , men mye skurring i potmetrene...i tillegg mangler den lys... Har fått skrudd litt og spraya med elektro-rens... lar den stå over natta og godgjøre seg....

    20130715_212246.jpg


    20130715_212318.jpg


    Virker som den er skikkelig bygd med skikkelige komponenter, ryddig og fin innvendig...

    20130715_213738.jpg


    20130715_213757.jpg



    Litt historie om Superscope er kanskje smart, da det er mange som tror at det var Marantz som kjøpte opp Superscope.... Dette er nemlig ikke tilfelle...


    Sakset fra nettet:


    In 1964, Superscope Inc. acquired a small but prestigious hi-fi company from Saul Marantz. From this acquisition Superscope developed and marketed Marantz high-fidelity audio products, such as stereo amplifiers, receivers, and record players worldwide.

    [h=3]Growth of Superscope Audio Products(1970s)[/h] In 1975, Superscope's product line included eight portable tape recorders, six portable cassette radio products, seven Hi-Fi receivers, two tuners, three amplifiers, five stereo tape decks, six speaker models, five compact music systems and eight microphones.



    [h=3]Peak Years of Superscope, Inc.[/h] Superscope Inc. reached its apex in the mid 1970s. In 1976, the company operated worldwide facilities totaling 1.25 million square feet in four countries. It grew internationally by establishing international distribution subsidiaries in France, Germany, the UK and merging its Japanese distribution subsidiaries into Marantz Sales Company. Superscope Inc. completed the construction of a massive headquarters building in Chatsworth, Calif., spanning 13 1/2 acres. It consolidated its corporate offices, warehousing, and North American manufacturing in this one facility.


    The manufacturing plant, employing hundreds of workers, produced Marantz amplifiers, Superscope stereo music systems, and Superscope speakers. The company initiated rigorous quality control procedures, invested in then state-of-the-art computer data and phone systems, focused on logistics efficiencies, and vertically integrated its marketing and publicity.
    During this era, Superscope pursued a strategy of marketing Marantz as a premiere brand of quality consumer audio products, and Superscope consumer audio products as its budget line "made by Marantz." Naturally enough, the two brands became intertwined in consumers' minds. Superscope also manufactured Imperial speakers.










    [h=3]A Changing World (1980s)[/h] By the 1980s, with competition fierce in the consumer audio marketplace, this industry giant sold off many of its assets, including its giant Chatsworth facility, which it then leased back for a time. The company then changed its name from Superscope Inc. to the Marantz Company. In 1987, Joseph Tushinsky retired as chairman when the Marantz Company was purchased by Dynascan Corporation (today's Cobra Electronics Corp).
    By 1990, Cobra had sold the Marantz brand to Philips Electronics. In the process, Philips negotiated an agreement so that Cobra continued to market Marantz Professional products in the Americas.


    [h=3]Superscope Technologies Inc. (1993)[/h] In 1993, Superscope Technologies, Inc. was formed by acquiring rights to the Superscope brand and distribution rights for Marantz Professional audio products. Superscope Technologies is located in Geneva, Illinois.


     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bra! Flere som skjønner det var omvendt..den historia burde vært basislære-jeg var ti første gang jeg leste det...hehe..iallefall i tidsriktig versjon.
    Som sagt, jeg fatter ikke hva folk kaster..forbaska bra lyd på de der Marantzene, du..perfekte vintagepartneren til 63en..:cool: La oss bare håpe skurretrollet har blitt tatt knekken på over natta--RCA eller DIN? Jeg husker ikke helt..
     
    Sist redigert:

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Bra! Flere som skjønner det var omvendt..den historia burde vært basislære-jeg var ti første gang jeg leste det...hehe..iallefall i tidsriktig versjon.
    Som sagt, jeg fatter ikke hva folk kaster..forbaska bra lyd på de der Marantzene, du..perfekte vintagepartneren til 63en..:cool: La oss bare håpe skurretrollet har blitt tatt knekken på over natta--RCA eller DIN? Jeg husker ikke helt..

    Ja det er en kjensgjerning blant folk flest at det liksom var Marantz som eide Superscope og ikke omvendt.....

    Fantastisk lyd i disse ja ikke så rart kanskje med tanke på at den er basert på Marantz sin modell 1070 integrert forsterker og Marantz sin 104 tuner....
    Når den i tillegg (i mine øyne) ser bedre ut enn Marantz sine egne produkter, er det jo riktig morro å finne slikt :)

    Denne er utstyrt med RCA tilkoplinger....

    Mulig denne blir hooka opp med Marantzen ja, kanskje allerede i dag
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Fant denne når jeg var på ferie, en Sony TC-K4A, og for kr 20,- så fikk den bli med meg hjem ;)
    Alt ser ut til å fungere men den går ikke jevn så nye belter og slikt blir nok ett prosjekt til den mørke delen av året.
    Pris som står under den er kr 2490,- så da håper jeg dette ikke er en entry level spiller?
    Om noen som kjenner til modellen kan si noen ord om den blir jeg glad :D
    IMG_5104.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Dagens funn:
    En ovanlig svensk receiver; Telefrang LAB F, från 1975.
    Jag betalade 350 SEK.
    Nypris 1975; ca 2000 SEK.

    S6302304.jpg


    S6302305.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Pent, Vortex! Beste er at det blir enda bedre ..med vdH, Onkyo, Marantz og Pioneer på..hehe..
     
    Sist redigert:

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Kanskje ikke ett loppemarked-funn, men ett funn er det iallefall!!!

    Var innom posten i dag... dvs post i butikk, da den pensjonerte eieren av butikken kom bort til meg og sa " Hører at du liker Tandberg?"
    "Ja" sa jeg, da ba han meg bli med på bakrommet, dvs der de hadde radioforretning og verksted da jeg vokste opp...
    "Her, er dette noe du vil ha?" sa han og ga meg noe fra ei hylle der inne i mørket... "JAAAAAA!" sa jeg......


    20130717_132751.jpg



    20130717_132741.jpg


    Synes den passa fint der jeg :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dt egentlig med deg og det å dra opp juveler av hatten, Vortex?? FULLSTENDIG STRØKEN, jo..:cool:
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Et lite loftfunn - var på privat visning i går (før bolig blir lagt ut for salg), hvor eier hadde disse to stående på loftet.
    Jeg var frekk nok til å spørre om hun ville selge de, hvorpå hun svarte at de kunne jeg få gratis :)
    Ikke akkurat High-End, men moro lell.

    Pioneer CS-363

    Pioneer CS-363 a.JPG


    Pioneer CS-363 b.JPG


    Pioneer CS-363 c.JPG
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Dagens funn:
    En ovanlig svensk receiver; Telefrang LAB F, från 1975.
    Jag betalade 350 SEK.
    Nypris 1975; ca 2000 SEK.

    Stilig design. Veit du om dei hadde fleire produkt som såg litt spesielle ut?
    Ja, det fanns det tydligen.
    Jag har varit i kontakt med mannen bakom Telefrang, Thomas Frang, och han berättade följande via mail:

    Lab F var den största modellen i en serie förstärkare som primärt chalmerister kunde bygga själva. Först var det ett projekt inom hobbyföreningen på Chalmers men det blev sedan grunden till Telefang AB. Företaget sysslar numera med industrielektronik och jag själv har pensionerat mig. Jag kör själv fortfarande med just en Lab F och vet att fler är igång av de kanske 2000 som byggdes. Den kunde också levereras färdigbyggd och S-märkt.


    För sin tid var konstruktionen topp-modern med equalizer i förstegsdelen och helkomplementär slutstegsdel med symmetrisk spänningsmatning.

    LAB F 2.jpg


    LAB F 1.jpg
     
    Sist redigert:

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Noen som har eller vet?

    Mye er gjort med "studio monitorene"

    Kjøpte 2 nye diskanter og byttet kondensatorer , spoler og motstander.
    Men, som bildet viser, så mangler jeg senterdome i bassene.

    Vil sjekke litt mere før jeg eventuelt bytter ut kassene til noe som er litt " penere".

    Hvor får jeg tak i slikt?

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn