Dagens formulering…………

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Har man en dårlig dag er det bare og lese noen PK aviser, bortforklaringene slår alle grenser

Regner selvsagt med at PK og andre også poster villig vekk

Når tenåringene er i ungdomsskolealderen skjer det store endringer med dem både fysisk og psykisk. Disse endringene trenger mange unge tid til å venne seg til. Enkelte av dem kan oppleve en periode hvor armer og bein vokser så raskt at det blir vanskelig for hjernen å holde styr på beina når de skal brukes til å løpe med. Etter en periode med lett komisk keitethet gjenvinner de normalt kroppsbeherskelsen. De trenger bare litt tid. Det skjer også mange andre kroppslige endringer som de unge trenger tid til å venne seg til, endringer som skulle være kjent for de fleste. Derfor bruker jeg ikke spalteplass på å beskrive dem her.
Det er nok nettopp dette som er grunnen til kjønnsdelt svømmeundervisning ::)

http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1013/thread152436/

N

Nifelheim

Gjest
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?
Eller å tviholde på at alle skal være sammen til enhver tid? Barn lærer å svømme i en tid det skjer endringer i kroppen dems. Skal vi tvinge barna til å vise frem sine "skavanker" for alle og enhver å se? Er det noen som er verdensmestere i mobbing så er det barn.

Nakenhet er tabu tross alt i den vestlige verden også (ja, jeg anser innlegget ditt som et spark mot mennesker med annen kultur enn oss såkalte vestlige). Kroneksempelet er følgende produkter: http://www.babikini.com/

Så jeg spør igjen. Hva er viktigst?

S

Smorte24

Gjest
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?
Eller å tviholde på at alle skal være sammen til enhver tid? Barn lærer å svømme i en tid det skjer endringer i kroppen dems. Skal vi tvinge barna til å vise frem sine "skavanker" for alle og enhver å se? Er det noen som er verdensmestere i mobbing så er det barn.

Nakenhet er tabu tross alt i den vestlige verden også (ja, jeg anser innlegget ditt som et spark mot mennesker med annen kultur enn oss såkalte vestlige). Kroneksempelet er følgende produkter: http://www.babikini.com/

Var ingen problemer at vi badet sammen da jeg gikk i skolen, vi lærde å svømme da også, så hva er plutselig problemet?

N

Nifelheim

Gjest
Smorte24 skrev:
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?

Var ingen problemer at vi badet sammen da jeg gikk i skolen, vi lærde å svømme da også, så hva er plutselig problemet?
At enkelte ikke finner det problematisk vil ikke si at andre ikke finner det problematisk.

Jeg er enig med deg at det burde ikke være problematisk. Dog kan jeg se at det vil være mange situasjoner der det kan være problematisk. Tilfeller som artikkelforfatteren nevner og andre tilfeller.

Og et løsningsforslag som adskilt svømming skal ikke bare avfeies som at sånt gjør vi ikke. Når jeg gikk på svømming så ble klassen min delt i to fordi svømmesalen ikke var større (og sikkert sikkerhetsårsaker også). Så om man deler etter kjønn eller alfabet på etternavn er egentlig ingen big deal, er det?

Jeg er sikker på at svært mange jenter hadde hatt godt av kjønnsdelt gymtimer der de i større grad hadde fått tatt del i leken uten å måtte vike plassen til hormonfylte brautende gutter som er kraftigere bygd. På den andre siden så er det også ulemper med kjønnsdeling.

Det er positive og negative sider ved absolutt alt. Det gjelder å finne ut hva som er målet med aktiviteten. Målet ved svømmetimer er å lære alle barna å svømme og ikke gi dem vannskrekk.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
La oss gjøre undervisningen kjønnsdelt i kroppsøving, vil nok føre til bedre innsats for mange. Mindre stress å gjøre feil da.

Hvorfor må begge kjønn til en hver tid være sammen? Dette gjelder når barna ungdommen er på sitt mest usikre selvsagt.

S

Smorte24

Gjest
rumath skrev:
La oss gjøre undervisningen kjønnsdelt i kroppsøving, vil nok føre til bedre innsats for mange. Mindre stress å gjøre feil da.

Hvorfor må begge kjønn til en hver tid være sammen? Dette gjelder når barna ungdommen er på sitt mest usikre selvsagt.
For å lære og respektere det andre kjønn, noe som er viktigere enn noen gang i dagens samfunn.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Smorte24 skrev:
For å lære og respektere det andre kjønn, noe som er viktigere enn noen gang i dagens samfunn.
Er det umulig å lære denne respekten om man omgår dem 1 time mindre i uka i en tidsperiode på et par år?

Virker som det som går igjen i skoler der dette er prøvd er at det blir: bedre utbytte av undervisningen, bedre fokus, bedre oppmøte, og bedre innsats.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Obligatorisk danseskole med engelsk vals og foxtrot er ingen dårlig idé, selv om den virker gammeldags. Heller "1920-tallsgammeldags" enn "middelaldergammeldags". Dessuten blir det gode historier utav det, jfr Di Derre's "Rumba med Gunn". Jeg ler meg skakk hver gang.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Det er positive og negative sider ved absolutt alt.
Nei.
Nevn en ting som ikke har noen som helst positv side ved seg?
Nevn en ting som ikke har noen som helst negativ side ved seg?
Vredens eksempler er utmerkede. Jeg vil legge til:
1:Fantomsmerter
2:Kaldt vann når man er tørst

Det er mye mer og.

N

Nifelheim

Gjest
totte skrev:
Nifelheim skrev:
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Nei.
Vredens eksempler er utmerkede. Jeg vil legge til:
1:Fantomsmerter
2:Kaldt vann når man er tørst

Det er mye mer og.
1. Spør en lege om fantomsmerter og jeg skal vedde på at han kan gi deg mange gode ting som ville vært en realitet hvis fantomsmerter ikke "eksisterte". Fantomsmerter kommer når du har mistet et kropsslegeme som du tidligere hadde. Hvis du sitter der under en kampestein og må velge om å dø eller ei så er fantomsmerter en liten straff å ta. Der alene har du 1 god grunn. En lege som kan sakene kan sikkert gi deg mange nevrologiske sammenhenger som man også ville mista om man fjernet fantomsmerter fra bildet.
2. Hmmm... Man skal ikke gi en som er i sjokk noe å drikke. Så der er kaldt vann ved tørst livsfarlig.
2. du kan få vondt i hodet av å drikke kaldt vann på lik linje som når man spiser is.
2. vannforgiftning
2. du kan vært kald og fortsatt være tørst. Da er kaldt vann mye verre enn varmt vann.

neste! ;)

N

Nifelheim

Gjest
vredensgnag skrev:
Nifelheim skrev:
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Nei.
1. Kabelgnål (Jeg forutsetter at man kjenner elektronets ladning)

2. Barnelatter
1. hmmm... nå vet jeg ikke helt hva du mener med kabelgnål. Antar at du snakker om noe støy av noe slag. Og jeg skal vedde på at det finnes x antall duppeditter som har blitt laget grunnet de fysiske lover som ligger bak kabelgnålet.
2. barnelatter er forferdelig hvis man prøver å sove etter en lang dag mens man er utslitt eller andre tilfeller der det skal være stillhet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Når det gjelder svaret ditt på mitt eksempel 1 så er det litt på siden. Amputasjoner er tidvis nyttige, og fantomsmertene er et resultat av at vi har det nervesystemet vi har, men det gjør ikke fantomsmerten per se positiv. Det som derimot er en gyldig innvending mot eksempelet mitt er at mange (?) amputerte med (trolig moderate) fantomsmerter faktisk setter pris på dem, uvisst for meg hvorfor, men kanskje fordi det gir en fornemmelse eller erindring av det manglende lemmet.

Når det gjelder innvendingene mot eksempel 2: Dersom man rett og slett er varm og tørst, ikke får vondt i hodet av kaldt vann, ikke er i sjokk, og vannet er rent, så er effekten og opllevelsen av å få (ikke for) kaldt vann udelt positiv. Er du i stand til å problematisere det sier det mer om deg enn om kaldt vann.

Poenget mitt er at ideene om at "en sak alltid har to sider", "dialog er eneste vei", "sannheten ligger et sted i midten", "man må kompromisse" osv. er kleine saker. Mye nyttigere enn å lete etter marginale argumenter i alle retninger er å skille snørr fra barter. Jeg er overbevist om at skolens ideal for besvarelser av ressonerende stiloppgaver* har ødelagt mye.

Nifelheim skrev:
1. Spør en lege om fantomsmerter og jeg skal vedde på at han kan gi deg mange gode ting som ville vært en realitet hvis fantomsmerter ikke "eksisterte". Fantomsmerter kommer når du har mistet et kropsslegeme som du tidligere hadde. Hvis du sitter der under en kampestein og må velge om å dø eller ei så er fantomsmerter en liten straff å ta. Der alene har du 1 god grunn. En lege som kan sakene kan sikkert gi deg mange nevrologiske sammenhenger som man også ville mista om man fjernet fantomsmerter fra bildet.
2. Hmmm... Man skal ikke gi en som er i sjokk noe å drikke. Så der er kaldt vann ved tørst livsfarlig.
2. du kan få vondt i hodet av å drikke kaldt vann på lik linje som når man spiser is.
2. vannforgiftning
2. du kan vært kald og fortsatt være tørst. Da er kaldt vann mye verre enn varmt vann.

neste! ;)
*Først 1 side innledning, så 1,5 sider med argumenter for, så 1,5 sider med argumenter i mot, så 1 side med konklusjon som sier at her er det argumenter både for og i mot, så det er et vanskelig spørsmål.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?

Først og fremst morer jeg meg over hvor mye idiotisk man kan få seg til å si for å unngå å snakke om utfordringene som følger dette multikulturelle eksperimentet.

Og ja det er også et spark til alle som ikke er interessert i å legge fra seg kulturell ballast som ikke er kompatibel med vår. I dag er det kjønnsdelt svømming, i morgen gym, så vanlig undervisning osv la det rusle og gå lenge nok så har vi et samfunn jeg ikke ønsker! Jeg takker nei allerede nå noe som er min fulle rett.

V

vredensgnag

Gjest
Nifelheim skrev:
vredensgnag skrev:
Nifelheim skrev:
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Nei.

2. Barnelatter
1. hmmm... nå vet jeg ikke helt hva du mener med kabelgnål. Antar at du snakker om noe støy av noe slag. Og jeg skal vedde på at det finnes x antall duppeditter som har blitt laget grunnet de fysiske lover som ligger bak kabelgnålet.
2. barnelatter er forferdelig hvis man prøver å sove etter en lang dag mens man er utslitt eller andre tilfeller der det skal være stillhet.
Denne nifelheim er så livstrett at han vil komme trekkende med kuppelhue, sa jeg til min venninne. Done.

P

Parelius

Gjest
totte skrev:
*Først 1 side innledning, så 1,5 sider med argumenter for, så 1,5 sider med argumenter i mot, så 1 side med konklusjon som sier at her er det argumenter både for og i mot, så det er et vanskelig spørsmål.
Hvorfor må du nevne dette helvete, byråkratiseringen av enhver sunn tanke.

N

Nifelheim

Gjest
vredensgnag skrev:
Nifelheim skrev:
vredensgnag skrev:
Nifelheim skrev:
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Nei.

2. Barnelatter
Denne nifelheim er så livstrett at han vil komme trekkende med kuppelhue, sa jeg til min venninne. Done.
Livstrett kan man bli av så mangt.

En annen ulempe med barnelatter er at når denne latteren er ferdig så er det du som har ansvar for denne krabaten i 20 år.

Poenget mitt er at det er alltid positive og negative sider. Du vil alltid finne negative sider, til og med ved noe som skjønt som barnelatter.

N

Nifelheim

Gjest
Roald skrev:
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?

Først og fremst morer jeg meg over hvor mye idiotisk man kan få seg til å si for å unngå å snakke om utfordringene som følger dette multikulturelle eksperimentet.

Og ja det er også et spark til alle som ikke er interessert i å legge fra seg kulturell ballast som ikke er kompatibel med vår. I dag er det kjønnsdelt svømming, i morgen gym, så vanlig undervisning osv la det rusle og gå lenge nok så har vi et samfunn jeg ikke ønsker! Jeg takker nei allerede nå noe som er min fulle rett.
Så du har ikke fått det for deg at det er ting ved dems kultur som faktiskt kan være bra? At enkelte løsninger som de har faktiskt er bedre enn våres? Kjønnsdelt svømming er faktiskt en god løsning, og det samme gjelder også kjønnsdelt gym. Kanskje ikke av samme årsak som enkelte ønsker det, men det får så være.

Og å i det hele tatt tro at dette "gir vi dem fingeren så tar dem hele hånden"-hysteriet så har du svært liten tro om vår eget samfunn og kultur. Mener du virkelig at hvis vi tar til oss de gode ideene som de kommer med så vil vi også ta til oss de dårlige? Er virkelig den "norske kultur" så lite motstandsdyktig?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Er virkelig den "norske kultur" så lite motstandsdyktig?
Det der har jeg tenkt litt på og. Jødene har vært en spredt minoritet uten land i ganske lang tid, uten at jødisk kultur forvitret. Det er noe selvtillitsløst over frykten for at det norske skal forgå.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.680
totte skrev:
Nifelheim skrev:
Er virkelig den "norske kultur" så lite motstandsdyktig?
Det der har jeg tenkt litt på og. Jødene har vært en spredt minoritet uten land i ganske lang tid, uten at jødisk kultur forvitret. Det er noe selvtillitsløst over frykten for at det norske skal forgå.
Et lands kultur er ikke statisk, den er dynamisk. Hadde ikke norsk kultur blitt påvirket av annen kultur hadde vi fremdeles hatt Åsatro. Selv noe så rotnorsk som rosemaling har klare påvirkninger fra fransk kultur, som igjen sikkert er påvirket av annen kultur.
Det som er litt rart er at sålenge påvirkningen kommer fra USA er alt greit (Den moderne julenissen, rock`n roll, hamburger)
Kommer derimot påvirkningen fra land utenfor Vesten er det fy-fy.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Roald skrev:
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?

Så du har ikke fått det for deg at det er ting ved dems kultur som faktiskt kan være bra? At enkelte løsninger som de har faktiskt er bedre enn våres? Kjønnsdelt svømming er faktiskt en god løsning, og det samme gjelder også kjønnsdelt gym. Kanskje ikke av samme årsak som enkelte ønsker det, men det får så være.

Og å i det hele tatt tro at dette "gir vi dem fingeren så tar dem hele hånden"-hysteriet så har du svært liten tro om vår eget samfunn og kultur. Mener du virkelig at hvis vi tar til oss de gode ideene som de kommer med så vil vi også ta til oss de dårlige? Er virkelig den "norske kultur" så lite motstandsdyktig?

Må melde pass på at de har noen bedre løsninger enn våre og det uten at jeg mener disse er perfekt.

At du mener kjønnsdelt svømming/gym er en bedre løsning gjør ikke det til en allmen sannhet.

Har reist ganske mye de siste 20 årene og det er ikke vanskelig å peke på steder der originalkulturen er i ferd med å forsvinne, stykkevis og delt men om trenden forsetter er det bare et spørsmål om tid.

Du får hører om noen av Nederlenderne vil dele litt erfaring fra hjemlandet.

Norsk kultur er vel ikke mer motstandsdyktig enn bærerne av den er.

Finner ikke noen norske å sitere i farten men med slike holdninger som denne svensken fremviser er vel resultatet gitt eller?

"Jeg tror, at det der gør, at så mange svenskere er så misundelige på indvandrergrupper er, at I har en kultur, en identitet, en historie - noget som binder jer sammen. Og hvad har vi? Vi har en midsommeraften og andre lignende fjollede ting..."(Mona Sahlin i Södermalm-Moskéen.)

"Indvandringen skaber overhovedet ingen problemer i Sverige". (Mona Sahlin i Financial Times.)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nifelheim skrev:

Den norske og skandinaviske kulturen er rimelig motstandsdyktig. Både romere som Tacitus og arabiske handelsreisende kommenterte hvor forskjellige kjønnsrollene var hos de germanske barbarene enn i deres egne samfunn. Det er en av de tingene som har kjennetegnet vår del av verden i flere tusen år. Folk må gjerne flytte hit, de må gjerne fortsette å tro på forskjellige religiøse forestillinger, og jeg bøyer meg nærmest baklengs for å kunne servere mine gjester mat som ikke påfører dem religiøse skrupler (hvor tullete jeg enn synes disse reglene er), men for meg går det en strek i sanden ved alle forsøk på å tilpasse sentrale deler ved vår samfunnsorden til nyankomne vrangforestillinger. Det kan hende at vi kan finne bedre løsninger på enkelte ting enn hva vi har i dag, men det er i så fall ikke for å tekkes folk fra bakstreverske stammesamfunn. Flytter man hit, er det enkelte ting som er en del av pakka.

Pink_Panther skrev:
Et lands kultur er ikke statisk, den er dynamisk. Hadde ikke norsk kultur blitt påvirket av annen kultur hadde vi fremdeles hatt Åsatro. Selv noe så rotnorsk som rosemaling har klare påvirkninger fra fransk kultur, som igjen sikkert er påvirket av annen kultur.
Selvfølgelig er kultur dynamisk, men vi bør være reflekterte nok til å skille mellom overflatiske ting som ikke egentlig endrer noe som helst og ting som forutsetter at vi endrer på grunnleggende forhold som gjør oss og vårt samfunn til de vi er. Coca-cola-julenisse og rock'n'roll? Gjerne for meg. På bygda har elgitar og swing forlengst erstattet fele og mazurka som populært kulturuttrykk. Jeg ser ingen krise der. Om neste bølge blir dhol og bhangra så er det også helt OK for meg. Det er bare ferniss. Derimot, om jenter plutselig ikke skal kunne delta på bon'fæst fordi det foregår syndig pardans der blir det bråk, enten mørkemennene med kronisk reguleringsbehov kommer fra den ene eller andre middelalderklubben.

Åsatrua var forøvrig også en import østfra, sannsynligvis i flere bølger. En stor fordel med flerguderi er at det alltid er plass for en gud til, så man behøver ikke å omvende folk med sverd og brann som disse monoteistiske religionene stadig holder på med. Ut fra helleristninger etc kan det se ut til at en første fruktbarhetsreligion fulgte med de første som kom hit, at denne etterhvert ble til noe som dyrket et mannlig og kvinnelig prinsipp (Njord - Nerthus, Frøy - Frøya), deretter æser i flokk og følge med Ty som høvding, før han ble skjøvet til side av ekstatiske Odin-dyrkere. Det maktskiftet gikk langsomt nok til at både Ty og Odin fikk dager oppkalt etter seg, men det berømte hovet med Høg, Jamhøg og Høgste bare hadde plass til Thor, Frøy og Odin.

Roald skrev:
"Jeg tror, at det der gør, at så mange svenskere er så misundelige på indvandrergrupper er, at I har en kultur, en identitet, en historie - noget som binder jer sammen. Og hvad har vi? Vi har en midsommeraften og andre lignende fjollede ting..."(Mona Sahlin i Södermalm-Moskéen.)
At en feminist som Mona Sahlin får seg til å si noe så dumt ville senket min respekt for henne ytterligere noen hakk, hvis det bare hadde vært igjen noen respekt å senke. Det er det ikke. Kombinasjonen feminist og kulturrelativist forstår jeg ikke. (Det er litt mistenkelig at sitatet er gjengitt på dansk, forresten.)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Du vil alltid finne negative sider, til og med ved noe som skjønt som barnelatter.
Og DA forsto Spiralis hvorfor du har Marvin som avatar og hvorfor du har den signaturen du bruker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjønssegregert undervisning er en uting, og det er veldig enkelt å unngå. Man gjør undervisningen obligatorisk og Uten å tillate noen for for religiøst kjønnsaparteid.

De som ikke deltar får stryk i faget, så må de gå om igjen til de består.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Kjønssegregert undervisning er en uting, og det er veldig enkelt å unngå. Man gjør undervisningen obligatorisk og Uten å tillate noen for for religiøst kjønnsaparteid.

det er du som drar inn religion her. Du og disse FrPistene som skriker islamisering... amerikanisering av bygdene derimot digger de. Cruise rundt i gamle amerikanske biler mens jentene digger 50-tallsmote og elvis er konge. Hardingfele og bygdedans har jo for lengst dødd ut. Nå er ikke dette hva tråden diskuterer, men fortsatt noe å tenke på.

Tilbake til temaet.
Kjønnsdelt svømmeundervisning har ikke noe med religion å gjøre selv om enkelte vil hevde det. At et forslag tilfeldigvis sammenfaller med noe religiøse ønsker vil jo ikke si at vi automatisk skal avvise forslaget med begrunnelse av at vi ikke skal gjøre knefall overfor religiøse.

A

AK27

Gjest
Smorte24 skrev:
Nifelheim skrev:
Hva er det viktigste?

Å lære barna å svømme?

Da jeg gikk på skolen, hadde 78% av jentene mensen hver gang vi hadde svømming. De aller fleste av dem kunne likevel svømme, så hva var problemet (det kunne ikke være muslimer, for di hadde vi ingen av)?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
AK27 skrev:
Da jeg gikk på skolen, hadde 78% av jentene mensen hver gang vi hadde svømming. De aller fleste av dem kunne likevel svømme, så hva var problemet (det kunne ikke være muslimer, for di hadde vi ingen av)?
Skapmuslimer, som Barack, tror jeg nok.

N

Nifelheim

Gjest
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
Du vil alltid finne negative sider, til og med ved noe som skjønt som barnelatter.
Og DA forsto Spiralis hvorfor du har Marvin som avatar og hvorfor du har den signaturen du bruker.
Og det aller verste er at jeg har knota til sitatet også :p

Rettet nå. Han sa riktig nok det jeg hadde tidligere også.

Ellers skal det nevnes at jeg ikke har unger sjøl ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
Tilbake til temaet.
Kjønnsdelt svømmeundervisning har ikke noe med religion å gjøre selv om enkelte vil hevde det. At et forslag tilfeldigvis sammenfaller med noe religiøse ønsker vil jo ikke si at vi automatisk skal avvise forslaget med begrunnelse av at vi ikke skal gjøre knefall overfor religiøse.
Presset kommer fra de konservative relgiøse gruppene, og så har vi en del folk som prøver så godt de kan få forlke det som noe annet.

For endel tilår tilbake hadde vi delte skoleklasser i norge, både i gymnastikk og andre fag, og en liberalisering her møtte knallhard motstand fra våre religiøse konservative. Det var fordervelig, umoralsk og forstyrrende for undervisningen å blande gutter og jenter i samme klasse. I da skal du kanske dypt inn i misjonskretser for å finne gjennklang for slike synspunkter.

Det er akkurat det samme som skjer om igjen, og vi må vokte oss for å ta steget tilbake til denne tidsalderen.

Det går sikkert an å kontruere noen argumenter for å dele gymtimer som om dette skulle være til fordel for mosjoneringen på noen måte, men i svømmingen er det absolutt ingen faglig grunn til kjønnssegregering.

Det er utrivelig å se hvor ivrig endel folk er på å kamuflere shariatankegangen som noe positivt i norsk skole. Det hører ikke hjemme her, eller noen andre steder for den saks skyld. Slik segregering bør forbys ved lov, om ikke annet enn for å gi en svært tydelig melding om at vi ikke vil tilbake til de konservative 40-50-årene når det gjelder skolen.

Som sagt hvis elever ikke møter til og deltar i undervisningne så bør de får stryk i faget. Det vil nok løse "problemet" for de fleste, alltid en og annen stokk koservativ som kommer med sykmeldig eller noe men i det store og hele er dette alt som skal til.

Dette har ikke engang med kultur å gjøre, det handler om likeverd og om vi skal tillate en skole der er er akseptabelt og ønskelig at jenter gjemmes bort, pakkes inn, hindres fri omgang med gutter og kun slippes løs i egne lukkede grupper når de skal få bevege seg litt. Slik at man er helt sikkert på at ikke en gutt kan få anledning titte på et bart pikekne og vannære en annen manns eiendom på denne måten.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Nifelheim skrev:
Tilbake til temaet.
Presset kommer fra de konservative relgiøse gruppene, og så har vi en del folk som prøver så godt de kan få forlke det som noe annet.

For endel tilår tilbake hadde vi delte skoleklasser i norge, både i gymnastikk og andre fag, og en liberalisering her møtte knallhard motstand fra våre religiøse konservative. Det var fordervelig, umoralsk og forstyrrende for undervisningen å blande gutter og jenter i samme klasse. I da skal du kanske dypt inn i misjonskretser for å finne gjennklang for slike synspunkter.

Det er akkurat det samme som skjer om igjen, og vi må vokte oss for å ta steget tilbake til denne tidsalderen.

Det går sikkert an å kontruere noen argumenter for å dele gymtimer som om dette skulle være til fordel for mosjoneringen på noen måte, men i svømmingen er det absolutt ingen faglig grunn til kjønnssegregering.

Det er utrivelig å se hvor ivrig endel folk er på å kamuflere shariatankegangen som noe positivt i norsk skole. Det hører ikke hjemme her, eller noen andre steder for den saks skyld. Slik segregering bør forbys ved lov, om ikke annet enn for å gi en svært tydelig melding om at vi ikke vil tilbake til de konservative 40-50-årene når det gjelder skolen.

Som sagt hvis elever ikke møter til og deltar i undervisningne så bør de får stryk i faget. Det vil nok løse "problemet" for de fleste, alltid en og annen stokk koservativ som kommer med sykmeldig eller noe men i det store og hele er dette alt som skal til.

Dette har ikke engang med kultur å gjøre, det handler om likeverd og om vi skal tillate en skole der er er akseptabelt og ønskelig at jenter gjemmes bort, pakkes inn, hindres fri omgang med gutter og kun slippes løs i egne lukkede grupper når de skal få bevege seg litt. Slik at man er helt sikkert på at ikke en gutt kan få anledning titte på et bart pikekne og vannære en annen manns eiendom på denne måten.
Det er du som bringer inn religion og religøs tradisjon inn i bildet.

Formålet med undervisningen er ikke å få bestått. Formålet er å lære å svømme. Faktiskt så er det nettopp av den grunn ingen karakter i svømming.

Du vet at det nå er gjengs for gutter og jenter å dusje ifm gymtimer med klærne på? Har det kommet av disse religiøse beistene også? Nei, det er fordi de frykter for å bli mobbet. Samfunnet i dag er svært kroppsfiksert og ungdom i skolealderen er svært sårbare ifh til sin egen kropp. Hvorfor utsette dem for mer press når det ikke er nødvendig?

Du er mer opptatt av hvem som sier noe enn innholdet av det som blir sagt!

Her har vi et forslag som tilfeldigvis sammenfaller med noe enkelte religiøse mener. Med grunnlag i at de religiøse mener det også så skal vi avvise hele tanken. Som de sa i den opprinnelige tråden. Montey Python argument sketch. "No it isn't" er et bedre argument enn det du kommer med.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nifelheim skrev:
Det er du som bringer inn religion og religøs tradisjon inn i bildet.

Formålet med undervisningen er ikke å få bestått. Formålet er å lære å svømme. Faktiskt så er det nettopp av den grunn ingen karakter i svømming.
Det er ingen verdens ting i svømmingen som skulle tilsi at det er nødvendig å dele inn elever i gutte og jenteklasser. Svømming er en del av gymnastikk, og grunnleggende svømmeferdigheter burde være et krav for å få bestått karakter.

Du vet at det nå er gjengs for gutter og jenter å dusje ifm gymtimer med klærne på? Har det kommet av disse religiøse beistene også? Nei, det er fordi de frykter for å bli mobbet. Samfunnet i dag er svært kroppsfiksert og ungdom i skolealderen er svært sårbare ifh til sin egen kropp. Hvorfor utsette dem for mer press når det ikke er nødvendig?
Det er ingen bedre måte å få løst opp den konsevative forknytte holdninger til egen og andres kropper på ved å omgår naturlig i svømming og gymnastikktimer. Det er jo nettopp slike holdeningr om at man må segregeres og gjemmes bort som legger grunnlaget for slike nevroser. Skolen bør da ikke oppmuntre til slike påtvungen konservativ bluferdighet. Hvis noen blir mobbet så får man ta tak i dette på en alvorlig måte, og ikke gi etter for mobberne og la dem få sette premissene for naturlig utfoldelse, idrett og lek blandt unge.

Å dele elevene inn i jenteklasser og gutteklasser vil nok heller ikke hjelpe noe som helst på mobbing. Hvis de fleste her tenker tilbake på skoledagene så var det nok gutter som mobbet gutter og jenter jenter, både om kropp og annet som barn mobber om.

Du er mer opptatt av hvem som sier noe enn innholdet av det som blir sagt!
Nei, det er det som blir sagt som er til de grader bakstreversk og forknytt.

Her har vi et forslag som tilfeldigvis sammenfaller med noe enkelte religiøse mener. Med grunnlag i at de religiøse mener det også så skal vi avvise hele tanken. Som de sa i den opprinnelige tråden. Montey Python argument sketch. "No it isn't" er et bedre argument enn det du kommer med.
Det er i hovedsak konservative religiøse krefter som står bak dette presset, og så tripper det rundt en gjeng som prøver å pakke det inn i bomull for dem slik at vi ikke skal de hva som skjer.

Når slaget om gymtimer, svømmetimer, relgiøse mat, innpakking av jenter er vunnet så kommer det neste til å stå om de vanlige skoletimene. For hvorfor skal man ikke segregrere i samfunnsfag også når man gjør det i svømming. Det har jo ingentig med faglig innhold å gjøre uansett. Eller egne delte skoler når man først er i siget.

Dette handler om hvilken skole vi vil lage for barn som vokser opp, og om de mest konservative skal på sette premissene for undervisningen.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
840
Nifelheim skrev:
Gjestemedlem skrev:

det er du som drar inn religion her. Du og disse FrPistene som skriker islamisering... amerikanisering av bygdene derimot digger de. Cruise rundt i gamle amerikanske biler mens jentene digger 50-tallsmote og elvis er konge. Hardingfele og bygdedans har jo for lengst dødd ut. Nå er ikke dette hva tråden diskuterer, men fortsatt noe å tenke på.

Tilbake til temaet.
Er det så mye værre med cruising med amerikanere på landsbygda med Elvismusikk, enn cruising med nye BMW'er med urdudisco i byene?

N

Nifelheim

Gjest
Gubra skrev:
Er det så mye værre med cruising med amerikanere på landsbygda med Elvismusikk, enn cruising med nye BMW'er med urdudisco i byene?
Vi har et stort norsk parti som fisker etter stemmer med å påstå at norsk kultur vil utslettes hvis vi ikke utsletter disse BMW-er med urdudisco i byene, fordi disse urdudisco-fyrene truer norsk kultur. Samtidid har Elvis og 50-tallet overtatt alle rester for norsk kultur uten at vi har hørt et pip.

Dobbeltstandard fra et parti som er oppfostret på dobbeltmoral.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
Vi har et stort norsk parti som fisker etter stemmer med å påstå at norsk kultur vil utslettes hvis vi ikke utsletter disse BMW-er med urdudisco i byene, fordi disse urdudisco-fyrene truer norsk kultur. Samtidid har Elvis og 50-tallet overtatt alle rester for norsk kultur uten at vi har hørt et pip.

AmCar og Elvis var et blaff som nå er i ferd med å dø ut! Dagens unge deler ikke denne facinasjonen for 50-60 talles USA som deler av min generasjon hadde. Du kan derfor puste lettet ut! ;)

N

Nifelheim

Gjest
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:

AmCar og Elvis var et blaff som nå er i ferd med å dø ut! Dagens unge deler ikke denne facinasjonen for 50-60 talles USA som deler av min generasjon hadde. Du kan derfor puste lettet ut! ;)
jeg har absolutt ikke noe imot AmCar og Elvis ;) Og det er mer enn et blaff, skal jeg si deg ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
jeg har absolutt ikke noe imot AmCar og Elvis ;) Og det er mer enn et blaff, skal jeg si deg ;)
Elvis er grei nok, en av mange gode musikere og i noen sammenhenger både først og størst. Min greie her er bilene, og jeg skal love deg at dagen unge har et helt annet forhold til dem en vi hadde. I dag er det trimmede japsebiler - riskokere - som fenger. Trist veldig trist. Det virker som om snittalderen på de ekte AmCar entusiastene øker med ett år for hvert år som går. :'(

Topp Bunn