Dac til PC

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg lurer på å skaffe meg DAC til PC'n. Jeg har et Asus hovedkort med optisk/coax ut og et sett Fostex PM 0.4 høyttalere.
Har sett på Abrahamsen a-Dac, rDac fra Arcam og Cambridge DacMagic. Hvor mye vinner jeg på en Dac mellom hovedkort og høyttalene her? Andre anbefalte dac'er kan nevnes :)
Budsjett er lavt, så den burde ikke komme på særlig mye over 1500 kr.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.581
Antall liker
2.781
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjenner ikke til de du nevner, men ville helt klart gjort en svipptur innom ebay og sjekket dacer i prisklassen opp til 150-200 dollar... Du finner mye å velge blant der da!

mvh
Proffen
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Hvis du kan bygge selv, kan du få en super DAC til den prisen, f.eks. fra Gigawork.

Ellers er det ikke så stort utvalg med pris inntil 1500. Her er noen gode alternativer til prisen:
Musiland MD10
Zhaolu D2.5C
Yulong Crystal DA DAC
Pacific Valve Lite DAC AH
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
frans skrev:
Hvis du kan bygge selv, kan du få en super DAC til den prisen, f.eks. fra Gigawork.

Ellers er det ikke så stort utvalg med pris inntil 1500. Her er noen gode alternativer til prisen:
Musiland MD10
Zhaolu D2.5C
Yulong Crystal DA DAC
Pacific Valve Lite DAC AH
Jeg kan lodde :)
Er det printkort og komponenter med, så er det sikkert ikke noe problem å mekke selv?
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Hvor god er denne? Skulle gjerne gi en vesentlig oppgradering i forhold til onboard converteren.
[/quote]

Aner ikke, du kan eventuelt se om du finner noen tester på nett. Men hvis du kun skal kjøre lyd fra PC så kan du kanskje vurdere et bedre (internt el. eksternt) lydkort i stedet (som i og for seg er en DAC det også)? F.eks. EMU, Onkyo Wavio e.l.

Har sjøl en Zero DAC som jeg synes låter bra, men da er ikke pristeget så stort opp til en Cambridge Dacmagic.

http://cgi.ebay.com/Zero-09-24BIT-1...411?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa4f681cb
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg mener det er lurt ikke å basere seg på USB alene. Toslink og spdif er uavhengige grensesnitt. Dessuten er det ingen ulmpe å få med en hodetelefonforsterker på kjøpet.


Matrix mini -i har fått masse fin omtale på Head-fi.org, her til 320 USD.

http://cgi.ebay.com/Matrix-mini-i-2...907?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item518bad1053



Little Dot Dac I (249 USD) eller DAC II (med hodetelefonforsterker) tror jeg gir mye or pengene. Solid bygget hvertfall. Selv har jeg CD-drivverket til Little_Dot

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=814&sid=a24c5f76f78e5a71c5cb6fe945f2205d



ellers er det jo Fubar

http://cgi.ebay.com/Fubar-IV-Plus-U...ultDomain_2&hash=item3cabd5503f#ht_2448wt_909
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Finnes det noen gode DAC med preamp dere kan anbefale ?

Er jo sugen på den TC Electronic BCM-2 boksen, men mangler ( foreløpig ) PC med optisk eller koaksial utganger.
( Spotify Premium som lydkilde )
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ville kjøpt et internt lydkort, tror det gir mer for pengene enn en rimelig dac med tanke på at en slipper kostnader til kabinett og strømforsyning.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Jeg ville kjøpt et internt lydkort, tror det gir mer for pengene enn en rimelig dac med tanke på at en slipper kostnader til kabinett og strømforsyning.
Det tror jeg også. Ville selv ha kjøpt EMU 1212M i den prisklassen. Finnes i både PCI og PCIe versjon. Har balanserte utganger (Jack) og EMU lager solide drivere.
http://www.emu.com/products/category.asp?category=505
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
kablang skrev:
Har sjøl en Zero DAC som jeg synes låter bra, men da er ikke pristeget så stort opp til en Cambridge Dacmagic.
Ehm, denne ser da en god del hvassere ut et DacMagic? o_O
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Hei.
Har meget gode erfaringer med denne dac'en:


http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-DA-CONVERTER-CS8416-CS8421-CS4398-USB_W0QQitemZ120475980126QQcategoryZ3272QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D10%26pmod%3D160453317517%26ps%3D63%26clkid%3D5413739881418783197#ht_10013wt_911

Den er godt innenfor budsjettet ditt også.
I tillegg har den USB rett inn.
Ferdigbygget inkludert trafo.
Det eneste du evt. må ordne selv er et eller annet kabinett om du ønsker... ;)

Ha en fin helg videre!
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
... :-\ ...men jeg har kun planer om å eie bærbare pc'er, og dermed trenger jeg vel eksterne lydkort ? ( DAC med preamp )
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
sydspissen skrev:
... :-\ ...men jeg har kun planer om å eie bærbare pc'er, og dermed trenger jeg vel eksterne lydkort ? ( DAC med preamp )
Det skrev du ikke noe om innledningsvis... ???

Men det har jo forsåvidt ingen betydning, i og med at den før nevnte dac'en har USB inngang direkte.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
hifiasylet skrev:
Hei.
Har meget gode erfaringer med denne dac'en:


http://cgi.ebay.com/Hi-End-24-192-DAC-DA-CONVERTER-CS8416-CS8421-CS4398-USB_W0QQitemZ120475980126QQcategoryZ3272QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D10%26pmod%3D160453317517%26ps%3D63%26clkid%3D5413739881418783197#ht_10013wt_911

Den er godt innenfor budsjettet ditt også.
I tillegg har den USB rett inn.
Ferdigbygget inkludert trafo.
Det eneste du evt. må ordne selv er et eller annet kabinett om du ønsker... ;)

Ha en fin helg videre!
Er dette en ny versjon av den forrige?

Klarte av en eller annen grunn å knekke kortet :mad: Null lyd.
Vet ikke helt hvordan, jeg var muligens dårlig ESD sikret når jeg loddet på "bryter" på jumperne.
Eneste dritt med denne er at den ikke velger inngang automatisk.
Man må modde på en bryter eller bytte jumpere for å bytte mellom usb, coax og optisk.
Fikk aldri den til å trigge ordentlig heller når jeg byttet mellom inngangene,
mulig dette har kommet av dårlig ESD sikring som sagt.
Måtte som regel force den ved å dra brytern til inngangene frem og tilbake. En dag døde den helt :'(
Det er heller ikke noen form for sikring på den. Jævlig dumt spør du meg, typisk kinesisk.
Inngangs opplegget er på trynet, skulle ha kommet med en ferdig bryter eller automatisk inng føler.
Men den låter veldig bra til prisen. Og er vært pengene som usb dac alene.
Vurderer å kjøpe et nytt kort og bare bruke den som usb dac,
Med jumperen låst i usb posisjon.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
sydspissen skrev:
Finnes det noen gode DAC med preamp dere kan anbefale ?

Er jo sugen på den TC Electronic BCM-2 boksen, men mangler ( foreløpig ) PC med optisk eller koaksial utganger.
( Spotify Premium som lydkilde )
Grace m902 eller Benchmark DAC1 pre
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
Har testa ut HRT produktene, og da er HRT Music Streamer 2+ trolig den du bør gå for (3495,- hos Soundgarden).

Music Streamer II, II+ og PRO er kort forklart en liten boks hvor man kobler fra en datamaskin en USB-kabel inn i den ene siden og vanlige analoge signalkabler ut på den andre. Så snart boksen tilkobles installerer den seg automatisk på PCen og tar over jobben som lydkort. Hvis en setter den opp med ASIO (beskrivelse i Fidelity), skal du bruke my penger for å få bedre lyd enn du får fra denne lille boksen. Les min test av PRO versjonen i Fidelity.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Kjøp en M2tech USB til S/pdif konverter. Da kan du kjøpe deg en DAC uten å tenke på om den har usb eller ei. Det er skrevet en del om denne under "data" på forumet her.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Det dukker da stadig Cambridge DacMagic opp på bruktbørsen innenfor den prisklassen du setter?
Da har du både USB, optisk og coax, og denne har da fått masse skryt i forhold til pris veit jeg...
Vurderer faktisk å kjøpe en selv, men da fordi den har digital utgang også, kommer med andre ord til å bruke den som en ren hub for digitale kilder og route de videre til HD10 da jeg har litt for mange digitale kilder i forhold til innganger på HD10.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Cambridge kunne spart seg for den USB-inngangen. Den er ikke brukenes til noe annet enn nødbruk, etter de rapportene jeg har fått. Det er med andre ord en DAC med to coax og en optisk, pluss et litt større hull uten noe egentlig bruksområde. Ok, litt strengt der der, men den skal faktisk være ubrukelig til kritisk lytting.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Fullt ut mulig, har ikke prøvd den selv, så det skal jeg ikke mene mye om :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HHH skrev:
Fullt ut mulig, har ikke prøvd den selv, så det skal jeg ikke mene mye om :)
Du kan lese endel om temaet her på sentralen. Beresford skal fungerer veldig greit via USB, og Abrahamsen like så. Bare for å nevne et par. I tillegg fungerer selvsagt HRT helt ypperlig vi USB, kremt. Alt annet ville vært absurd. ;)

Edit: Typo.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Nå er det vel egne forumer der ute som KUN handler om å skjelle ut Beresford (både mannen og produktene) så det er vel strengt tatt delte meninger om hvor bra de er....
Men, så er den ikke akkurat dyr da...
Men jeg er noe skeptisk til å handle av en fyr som skriker om søksmål fordi noen legger ut bilder av innmaten i produktene hans.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
HHH skrev:
Nå er det vel egne forumer der ute som KUN handler om å skjelle ut Beresford (både mannen og produktene) så det er vel strengt tatt delte meninger om hvor bra de er....
Hvilke fora er dette som kun handler om å skjelle ut Beresford?

Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har sagt at Beresfords DAC-er ikke er mye godlyd for pengene, uansett hva man måtte mene om mannen.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg vet ikke hvorfor komplisere når DacMagic fungerer veldig bra for små penger.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Har DacMagic volumkontroll på utgangene ? ::)

Jeg vil ha kortest mulig vei fra lydkilden til høyttalere. ( DAC og preamp i samme boks )
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Class skrev:
HHH skrev:
Nå er det vel egne forumer der ute som KUN handler om å skjelle ut Beresford (både mannen og produktene) så det er vel strengt tatt delte meninger om hvor bra de er....
Hvilke fora er dette som kun handler om å skjelle ut Beresford?

Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har sagt at Beresfords DAC-er ikke er mye godlyd for pengene, uansett hva man måtte mene om mannen.
Det finnes forumdeltakere som ånder og lever for å skjelle ut Beresford, ikke anti-Beresford fora. Og hvorfor nevner jeg nevnte DAC? Fordi den har asynkron USB-inngang, som har stor betydning hvis det er den foretrukne tilkoblingen.

Jeg vet ikke hvorfor komplisere når DacMagic fungerer veldig bra for små penger.
Fordi det ble etterspurt DAC med USB. DacMagic har kun USB som en nødløsning, som ikke fungerer til seriøst bruk. Den er nok bare der for å kunne koble til en laptop som noen har med seg på besøk, antar jeg. Jeg kan i alle fall ikke se noen fornuftig årsak til at de har gjort det valget de har gjort, men det er i alle fall lydmessig feil. Jeg har avskrevet DacMagic hvis jeg ikke får den billig, for den har i praksis færre innganger enn de fleste andre. De har i praksis fire jevngode innganger, mens Cambridge har tre i hifi-kvalitet.

Dessuten er det altfor enkelt å velge DacMagic fordi den koster få penger. Det gjør mange andre også, og få takler alle kombinasjoner. Også DAC må matches med resten av utstyret. Det blir litt hifi-klubbisk å velge hifi på den måten. Riktig pris og bra kvalitet betyr ikke god lyd i enhver situasjon. Hvis jeg skal ta turen innom klubben for å kjøpe DAC, så blir det en helt annen modell. Som pinadø ikke er særlig dyrere, men veldig mye bedre på USB. Og alle andre disipliner, vil jeg anta. Da den første DacMagic ble lansert hadde den nesten ikke konkurranse på det norske markedet, men ikke nå lenger.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
jeg vet ikke helt men jeg mener at DacMagic er god og fungerer utmerket med alt selv om med USB. Men OK,....jeg var ikke i stand å høre forskjell mellom EC-DAC, Shanling DAC, DacMagic og en 15 år gammel Marantz CD67SE. Så,....kanskje du har rett, sorry.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
sydspissen skrev:
Har DacMagic volumkontroll på utgangene ? ::)

Jeg vil ha kortest mulig vei fra lydkilden til høyttalere. ( DAC og preamp i samme boks )
DacMagic har IKKE volumkontroll på utgangene.

Den har for øvrig bare to innganger - ENTEN koaks ELLER optisk på hver av de to inngangene, men ikke begge deler samtidig på det som rent overfladisk ser ut som fire innganger.

PS: i tillegg kommer naturligvis den ene USB-inngangen.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
:D ESI Dr. DAC prime har ALT det DacMagic mangler. Men hvordan låter den ? :p
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Nå satte jeg egentlig et kriterie som var budsjett ikke langt fra 1500 kr. Plutselig anbefales DAC'er opp mot 4000 kr ???
Og jeg har iøvrig aldrig etterspurt DAC med USB..
Når det er sagt, så takker jeg selvfølgelig for de mange (gode) foreslag som også har kommet inn.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
;D
Du må ikke se deg blind på veil.pris, da det er mye fortjeneste ute å går i denne bransjen. ;D
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er galt med Abrahamsen A-DAC? USB, javel, men den oppsampler til 24/192 og burde være super for å gjøre FLAC og Spotify på PC-en meget lyttbart. ...Og ikke minst: Den koster 1295 spenn hos Lefdal!
 
Topp Bunn