Jeg har nylig gjort det samme som deg Sonny, og ja, du trenger virkelig en DAC. Sonos er smidig og grei i bruk, men lyden er ikke stort å applaudere for. Selv sjekket jeg mange DAC'er med et budsjett på rundt 10000 som jo er noe høyere enn det du antyder, men jeg endte litt overraskende opp med en PS Audio m/cullen mod 4 kjøpt på brukten her til under halvparten av mitt opprinnelige budsjett. Denne var egentlig tiltenkt et anlegg på hytta, men den spiller helt glimrende i mitt oppsett hjemme og besitter nå den stillingen inntil videre. Noen ganger har man bare flaks.
Hva gjelder hvor mye penger du bør legge i dette, så henger dette selvsagt sammen med de øvrige komponenter. Desto høyere kvalitet det er på disse, desto ... osv.
Personlig er nok ikke DAC den komponenten jeg ville lagt mest penger i sammenlignet med andre deler av kjeden, men det er nå meg.
Hvor 'bra' et produkt er (med mindre man snakker om byggekvalitet/levetid, eller sammenlignbare talldata), er i beste fall en noe upresis vitenskap, dine referanser er ikke nødvendigvis som mine, dine ører hører ikke nødvendigvis det samme som mine ører etc, men ikke desto mindre moro å diskutere. Lån og lytt i eget rom på eget utstyr og stol på det du selv hører er vel den greieste regelen. Det er uansett du som skal leve med produktet.
Både hd2 og dacmagic ligger forøvrig på brukten her nå, men det vet du vel allerede.