Digitale avspillere DAC-spørsmål

Sonny1

Medlem
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
1
Jeg har bestemt meg for å legge all musikken min inn på en NAS, og spille den via Sonos og en Primare DVD10. Jeg vil anta at jeg også bør skaffe meg en DAC. Her er jeg imidlertid inne på noe jeg ikke har peiling på: hvor god DAC bør jeg investere i? Er en Hegel HD2 god nok, eller bør jeg heller gå for en Dacmagic dersom den er bedre? Er mest opptatt av lyden, ikke nødvendigvis et hav av tilkoblingsmuligheter. Trenger seriøs voksenhjelp her....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.284
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Budsjettramme?
Audio gd?
Lite?
Du finner bøttevis av VFM-dacer på ebay, sammenliknet med de billigste du får tak i her hjemme, imho.....

mvh
Proffen

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg har nylig gjort det samme som deg Sonny, og ja, du trenger virkelig en DAC. Sonos er smidig og grei i bruk, men lyden er ikke stort å applaudere for. Selv sjekket jeg mange DAC'er med et budsjett på rundt 10000 som jo er noe høyere enn det du antyder, men jeg endte litt overraskende opp med en PS Audio m/cullen mod 4 kjøpt på brukten her til under halvparten av mitt opprinnelige budsjett. Denne var egentlig tiltenkt et anlegg på hytta, men den spiller helt glimrende i mitt oppsett hjemme og besitter nå den stillingen inntil videre. Noen ganger har man bare flaks.

Hva gjelder hvor mye penger du bør legge i dette, så henger dette selvsagt sammen med de øvrige komponenter. Desto høyere kvalitet det er på disse, desto ... osv.
Personlig er nok ikke DAC den komponenten jeg ville lagt mest penger i sammenlignet med andre deler av kjeden, men det er nå meg.
Hvor 'bra' et produkt er (med mindre man snakker om byggekvalitet/levetid, eller sammenlignbare talldata), er i beste fall en noe upresis vitenskap, dine referanser er ikke nødvendigvis som mine, dine ører hører ikke nødvendigvis det samme som mine ører etc, men ikke desto mindre moro å diskutere. Lån og lytt i eget rom på eget utstyr og stol på det du selv hører er vel den greieste regelen. Det er uansett du som skal leve med produktet.
Både hd2 og dacmagic ligger forøvrig på brukten her nå, men det vet du vel allerede.

C

Cyber

Gjest
Det kommer vel litt an på hvor du skal med lyden. Generelt sett låter jo mye av dette nokså likt, eller mer likt enn ulikt. Skal du ha litt PRAT og klang så er Rega DAC brukt til rundt 3 lapper et bankers kjøp. Mycket velljudande.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
HD2 har bare USB inn. Tror ikke du får koblet til Sonos over USB.

Sonny1

Medlem
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
1
Takk for gode innspill. Fersk som jeg er i dette faget, er jeg usikker på hvilke koblingsmuligheter som er tilgjengelige på Primaren. Tror jeg har skjønt såpass at Hegel HD2 er uaktuell. Ser forøvrig at det selges flere aktuelle DAC'er på torget, både Benchmark, Hegel og Abrahamsen. Tror nok alle disse er gode nok for mitt anlegg. Takk igjen.

Topp Bunn