DAC og forsterker til AKG K551

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
I hifisammenheng er det vanlig å snakke om kilder som kortord for kildekomponenter. Kilder kan f.eks. være:
  • CD-spiller
  • Digitalkilde (f.eks. CD-drivverk eller datamaskin) + DAK
  • DAB-, FM- og endog kortbølgeradio
  • Platespiller (evt. + RIAA-trinn)
  • Kassettspiller
  • Spolebåndspiller
En vanlig lydavspillingskjede består av følgende komponenter/funksjoner som kan være separate eller helt eller delvis integrert:
Fonogram -> Kilde -> Forsterker -> Transduser
Ok, da er vi på samme side selv om jeg synes kilde er en fryktelig dårlig oversettelse av dedicated source components.

Hvis man skal følge din logikk, er (den egentlige) kilden vel heller instrumenter, stemmebånd, o.l.
Det synes jeg var dårlig logikk. Kilden er det dedicated source components skal oversette, og er kilden dårlig hjelper det ikke med gode dedicated source components. Kilden er end-station. Du kan ikke forbedre på et allerede ødelagt opptak uansett hvor mange tusen forsterkeren din koster.

På konsert kan jeg være tilbøyelig til å være enig i at kilden kan være intrumenter, stemmebånd etc.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Ardilla gav allerede det korrekte svaret etter noen få poster på side 1 av denne tråden så om myklebust datt ut av diskusjonen så har han vel uansett fått med seg det viktige.
"Lettdrevnde hodetelefoner trenger mindre watt, men responderer likevel postitivt på bedre kvalitet."


En høyttaler vet ikke om den får watt fra en forsterker til ti-tusen eller en forsterker til to-hundre kroner. Watt er watt. Det finnes ingen kvalitets-skala som rangerer watt etter god eller dårlig kvalitet. Så jeg vet ikke hvor korrekt det svaret var.

Og det med superrøreforsterkeren og T-amp til kr500 er jo hele essensen i objektiv vs subjektiv og
et tema jeg har gjort meg ferdig med. Hesten er allerede død og jeg gidder ikke slå på den noe mer.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ardilla gav allerede det korrekte svaret etter noen få poster på side 1 av denne tråden så om myklebust datt ut av diskusjonen så har han vel uansett fått med seg det viktige.
"Lettdrevnde hodetelefoner trenger mindre watt, men responderer likevel postitivt på bedre kvalitet."


En høyttaler vet ikke om den får watt fra en forsterker til ti-tusen eller en forsterker til to-hundre kroner. Watt er watt. Det finnes ingen kvalitets-skala som rangerer watt etter god eller dårlig kvalitet. Så jeg vet ikke hvor korrekt det svaret var.

Og det med superrøreforsterkeren og T-amp til kr500 er jo hele essensen i objektiv vs subjektiv og
et tema jeg har gjort meg ferdig med. Hesten er allerede død og jeg gidder ikke slå på den noe mer.
Hva i alle dager mener du med dette? Vi diskuterer en forsterkers evne til å fosterke kildesignalet. Dette er ingen enkel jobb, og ingen forsterker gjør det perfekt. Det er stor rom for kvalitetsforskjeller..... Jeg har nok noen med meg på det, tror jeg. Særlig i fora som dete :)
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
8mW er det hodetelefonen bruker. Thats it. Den er svært sensitiv og krever ikke masse kraft. En liten svak ynkelig integrert forsterker vil uten problemer drive den til volumnivåer som sprenger både mine og dine trommehinner.

Noen forsterkere bruker kanskje 16 ampere og 0,5 volt for å oppnå 8mW og andre kan være mer voltbasert og bruker 10 ampere og 0,8 volt for å oppnå de samme 8mW. Hvilken mW som er av best "kvalitet" er ingen universal sannhet og den som påstår at en kombinasjon er bedre enn en annen, ønsker jeg skal dokumentere hvorfor for det er tull.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Og om noe bør man strebe for å oppnå en så ampere dreven forsterker som mulig fordi dette gir bedre elektrisk demping, som igjen gir bedre kontroll på diaphragm som igjen gir en mer presis hodetelefon og en mer nøyaktig gjengivelse av det faktiske lydsignalet.

At en voltdreven forsterker skal skape bedre lydkvalitet når det gir mindre kontroll på diaphragm taler imot all logikk. Hvis det er tilfellet så må man definere hva man legger i ordet lydkvalitet.

Lydkvalitet er spør du meg en objektiv beskrivelse av kvaliteten på lyden. God lydkvalitet er per definisjon masse detaljer og god kontroll på diaphragm og det forutsetter gode dempeegenskaper og en ampere dreven forsterker.

Dess mer jeg lærer om dette temaet, dess mer skjønner jeg hvor rett NwAvGuy egentlig er. Og alt han har skrevet i bloggen har stemt på en prikk så langt. Det samme kan man ikke si om resten av folket som anmelder hifiutstyr.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
En forsterker er også en forvenger. Det ser du ut til å glemme. Lav forvregning er et resultat av gode komponenter og god design. Dessuten er ikke watt watt. Forsterkerens evne til å levere rett strøm og spenning til rett nanosekund er essensiell. Videre har du impedanseutfordringer, impedansen svinger som kjent med frekvensen. For å nevne noe. Vi snakker altså ikke om milliwatt rms, men om kvalitet.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hadde Jude Mansilla og Mikes nesetipp vokst for hver løgn så hadde den vært i berøring med deres eget bakhode, mens NwAvGuy hadde hatt en helt vanlig nese. :D
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
8mW er det hodetelefonen bruker. Thats it. Den er svært sensitiv og krever ikke masse kraft. En liten svak ynkelig integrert forsterker vil uten problemer drive den til volumnivåer som sprenger både mine og dine trommehinner.

Noen forsterkere bruker kanskje 16 ampere og 0,5 volt for å oppnå 8mW og andre kan være mer voltbasert og bruker 10 ampere og 0,8 volt for å oppnå de samme 8mW. Hvilken mW som er av best "kvalitet" er ingen universal sannhet og den som påstår at en kombinasjon er bedre enn en annen, ønsker jeg skal dokumentere hvorfor for det er tull.
Det en tilstrekkelig godt konstruert forsterker gir deg når ønsket lytte nivå er oppnådd er dynamisk overskudd (dynamic headroom) med lav forvrengning.

Tilstrekkelig med watt er som penger i banken for en driver, klipper forsterkeren toppen av sinusen pga for lite effekt blir det det som å sammenligne det med over komprimerte opptak ifb loudness war.

Klippes toppen av sinusen pga manglende effekt får bølge toppen et flatt punkt som kan oppfattes som DC for driveren, og spole motstanden kan da bli så liten at driveren tilslutt brenner av spole tråden.

Ellers er jo komponent kvalitet viktig både når det gjeller kondensatorer, spoler, transistorer osv.
Men som CDW har uttalt tidligere så når man en økonomisk grense for alle komponener, og det er den balansen mellom komponenter de fleste jakter på, og som kan gi synergi effekt.

Mitt eksempel er med Yamaha HP 1 som skalerte lite ved å gå fra Naim ampen til V200
mens audeze LCD2 fikk et stort løft.

Så i mitt tilfelle ville det vært dårlig økonomi å kjøpe V200 kun for Yamaha klokkene.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Og om noe bør man strebe for å oppnå en så ampere dreven forsterker som mulig fordi dette gir bedre elektrisk demping, som igjen gir bedre kontroll på diaphragm som igjen gir en mer presis hodetelefon og en mer nøyaktig gjengivelse av det faktiske lydsignalet.

At en voltdreven forsterker skal skape bedre lydkvalitet når det gir mindre kontroll på diaphragm taler imot all logikk. Hvis det er tilfellet så må man definere hva man legger i ordet lydkvalitet.

Lydkvalitet er spør du meg en objektiv beskrivelse av kvaliteten på lyden. God lydkvalitet er per definisjon masse detaljer og god kontroll på diaphragm og det forutsetter gode dempeegenskaper og en ampere dreven forsterker.

Dess mer jeg lærer om dette temaet, dess mer skjønner jeg hvor rett NwAvGuy egentlig er. Og alt han har skrevet i bloggen har stemt på en prikk så langt. Det samme kan man ikke si om resten av folket som anmelder hifiutstyr.
Nå finnes det jo noen ganske få strømstyrete forstrekere og de koster skjorta. Bakooon HPA1 koster vell rundt 27000 og er helt konge med Audeze noe som jeg har postet tester av i Bakoon tråden.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
"Lettdrevnde hodetelefoner trenger mindre watt, men responderer likevel postitivt på bedre kvalitet."

En høyttaler vet ikke om den får watt fra en forsterker til ti-tusen eller en forsterker til to-hundre kroner. Watt er watt. Det finnes ingen kvalitets-skala som rangerer watt etter god eller dårlig kvalitet. Så jeg vet ikke hvor korrekt det svaret var.

Og det med superrøreforsterkeren og T-amp til kr500 er jo hele essensen i objektiv vs subjektiv og
et tema jeg har gjort meg ferdig med. Hesten er allerede død og jeg gidder ikke slå på den noe mer.
Nå var trådstarter ute etter utstyr for å kunne nyte musikk best mulig, så Ardilla sitt svar var helt korrekt. Når det kommer noen å spør "Det er helt likegyldig hvordan det låter, jeg vil bare ha noe som matcher hverandre best ut i fra spesifikasjonene" så kan du hive deg over det.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kilde

I hifisammenheng er det vanlig å snakke om kilder som kortord for kildekomponenter. Kilder kan f.eks. være:
[...]
En vanlig lydavspillingskjede består av følgende komponenter/funksjoner som kan være separate eller helt eller delvis integrert:
Fonogram -> Kilde -> Forsterker -> Transduser

Tillegg:
  • Head-Fi.orgs forumdel har adskilte kategorier for headphones, amps, dedicated source components, m.m.
  • Hoved-fi.dk har adskilte kategorier for hovedtelefoner, lydkilder, DAC/hovedtelefonforstærker og hovedtelefon forstærkere, m.m.
Ok, da er vi på samme side selv om jeg synes kilde er en fryktelig dårlig oversettelse av dedicated source components.
source <-> kilde er helt i tråd med ordbøkene (Ordnett: Stor engelsk-norsk):
source1 subst. /sɔːs/

1 kilde, utspring

2 (overført) kilde, opphav, opprinnelse, utspring
Forøvrig er det også på engelsk vanlig å benytte begrepene "source" (kilde) og "source component" (kildekomponent), mens jeg tror "dedicated source component" er langt sjeldnere benyttet.

Kilden [fonogrammet] er end-station.
Kilden eller fonogrammet er utgangsstasjonen.

[Fonogrammet] er det dedicated source components skal oversette, og er [fonogrammet] dårlig hjelper det ikke med gode dedicated source components. [fonogrammet] er end-station. Du kan ikke forbedre på et allerede ødelagt opptak uansett hvor mange tusen forsterkeren din koster.
Jeg er enig i at en avspillingskjede ikke kan gjøre gull av gråstein, vin av vann osv. Det blir selvsagt bedre med gode fonogrammer enn dårlige, det være seg musikalsk eller teknisk.

Noen avspillingskjeder har imidlertid større evne til å gjøre det beste ut av det enn andre. Et fonogram kan være musikalsk godt, eller endog (kun) historisk interessant, men teknisk heller skralt. Da vil de fleste foretrekke en avspillingskjede som gjør det beste ut av det fremfor en som flombelyser alle tekniske skavanker og plukker det i fillebiter. Hvis man hører på eldre fonogrammer, er dette meget relevant, og noe man bør være seg bevisst når man er innkjøpsmodus.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
[...]
Det en tilstrekkelig godt konstruert forsterker gir deg når ønsket lytte nivå er oppnådd er dynamisk overskudd (dynamic headroom) med lav forvrengning.

Tilstrekkelig med watt er som penger i banken for en driver, klipper forsterkeren toppen av sinusen pga for lite effekt blir det det som å sammenligne det med over komprimerte opptak ifb loudness war.

Klippes toppen av sinusen pga manglende effekt får bølge toppen et flatt punkt som kan oppfattes som DC for driveren, og spole motstanden kan da bli så liten at driveren tilslutt brenner av spole tråden.
[...]
Dette kan vel også skje mer gradvis. Etterhvert som utstyret nærmer seg grensen, vil utstyrets signalrespons, f.eks. forsterkningsgrad, gradvis avta. En slik oppførsel vil gi en mer "behagelig" og mindre plutselig "overanstrengelse". Jeg tror dette kalles (egen)kompresjon i høyttalere og samvirket mellom høyttaler og rom.

NAD har en funksjon de kaller "Soft Clipping" som virker omtrent slik.

NAD Soft Clipping
Any amplifier that is overdriven (asked to generate levels beyond its undistorted capabilities) will produce distortion (clipping). The result is not only very harsh sound but can often damage speakers—especially tweeters. The selectable "Soft Clipping" feature on NAD amplifiers gently transforms the music waveform as the point of clipping approaches, resulting in much clearer reproduction and simultaneous protection of speakers. One very valuable time to consider using the soft clipping option is during a party. As more and more people crowd into a room, and create more and more background noise, it is all too easy to keep setting the volume higher without realizing just how high you have turned it up. Switching in Soft Clipping will greatly reduce the chance of damage. Nothing, however, can absolutely guarantee protection against cranking volume up and leaving it there for a prolonged period. So it is best to use Soft Clipping as temporary protection until you can get to the volume control to set loudness at a more reasonable point.
Se gjerne også "Hodetelefonforsterker: God hodetelefondrift vs. kun tilstrekkelig høy lydstyrke". Det er relevant for trådens diskusjon.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
[...] Dessuten er ikke watt watt. Forsterkerens evne til å levere rett strøm og spenning til rett nanosekund er essensiell. Videre har du impedanseutfordringer, impedansen svinger som kjent med frekvensen. For å nevne noe. Vi snakker altså ikke om milliwatt rms, men om kvalitet.
Et musikksignal er mer komplekst og mindre forutsigbart enn et sinussignal bl.a. i tid, frekvens og amplitude.

Jeg har en sterk mistanke om at evne til plutselighet er viktig. Dette kalles vel gjerne transisentrespons, stigetid, stopptid, o.l. Et kantslag på en skarptromme eller slag på en kubjelle er (ofte) meget høylydte plutseligheter.

Lastrobusthet kan være viktig både i høyttaler- og hodetelefonoppsett.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
source <-> kilde er helt i tråd med ordbøkene (Ordnett: Stor engelsk-norsk):


Forøvrig er det også på engelsk vanlig å benytte begrepene "source" (kilde) og "source component" (kildekomponent), mens jeg tror "dedicated source component" er langt sjeldnere benyttet.

Kilden [fonogrammet] er end-station.
Kilden eller fonogrammet er utgangsstasjonen.
Souce er jeg enig i er kilde, men det var ikke det du sa. Source Components eller dedicated Source Components er kildekomponenter. Kildekomponenter er forsterker, DAK, kabler, krystaller og alt annet som skal oversette kilden til lyd.

Utgangsstasjonen er etter en logisk betydning der man plugger hodetelefonen inn, fullfører kretsen og får lyd.

Kilden er end station. Kilden er signalet som skal oversettes og dess mindre avvik det er fra kilden til faktisk lyd dess bedre er Source Components, sies det.

Men noen synes Source Components som endrer på kilden gir god lydkvalitet, og her blir det forvirringer.


Jeg er enig i at en avspillingskjede ikke kan gjøre gull av gråstein, vin av vann osv. Det blir selvsagt bedre med gode fonogrammer enn dårlige, det være seg musikalsk eller teknisk.

Noen avspillingskjeder har imidlertid større evne til å gjøre det beste ut av det enn andre. Et fonogram kan være musikalsk godt, eller endog (kun) historisk interessant, men teknisk heller skralt. Da vil de fleste foretrekke en avspillingskjede som gjør det beste ut av det fremfor en som flombelyser alle tekniske skavanker og plukker det i fillebiter. Hvis man hører på eldre fonogrammer, er dette meget relevant, og noe man bør være seg bevisst når man er innkjøpsmodus.
Lurer på om RETT kvalitet kanskje blir mer riktig å bruke. Lydkvalitet begynner å bli et ganske verdiløst ord i den sammenhengen det brukes fordi det brukes til å forklare musikaliteten til en spesifikk sjangertype innen musikken, og dersom et produkt er god på noen få sub-genre så sies det at produktet gir god lydkvalitet, uten å utdype noe mer. Og ja produktets avvik fra rett kvalitet kan gi god lydkvalitet innen den nisjen det brukes. Men til nisjer hvor avviket ikke er en positiv egenskap vil lydkvaliteten bli dårligere. Og sistnevnte nisjer er i markant flertall. Jeg mener det er feil å beskrive et slikt nisjeprodukt med ordet lydkvalitet fordi lydkvalitet har en universal betydning slik at det automatisk innfortolkes god kvalitet for all lyd, og når den kun er god innen noen få nisjer blir det fort veldig galt.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Det en tilstrekkelig godt konstruert forsterker gir deg når ønsket lytte nivå er oppnådd er dynamisk overskudd (dynamic headroom) med lav forvrengning.

Tilstrekkelig med watt er som penger i banken for en driver, klipper forsterkeren toppen av sinusen pga for lite effekt blir det det som å sammenligne det med over komprimerte opptak ifb loudness war.

Klippes toppen av sinusen pga manglende effekt får bølge toppen et flatt punkt som kan oppfattes som DC for driveren, og spole motstanden kan da bli så liten at driveren tilslutt brenner av spole tråden.

Ellers er jo komponent kvalitet viktig både når det gjeller kondensatorer, spoler, transistorer osv.
Men som CDW har uttalt tidligere så når man en økonomisk grense for alle komponener, og det er den balansen mellom komponenter de fleste jakter på, og som kan gi synergi effekt.

Mitt eksempel er med Yamaha HP 1 som skalerte lite ved å gå fra Naim ampen til V200
mens audeze LCD2 fikk et stort løft.

Så i mitt tilfelle ville det vært dårlig økonomi å kjøpe V200 kun for Yamaha klokkene.
Enig i det som ikke er bold.

Det er helt sikkert en logisk forklaring på hvorfor LCD-2 vokste med V200 mens Yamaha HP1 ikke gjorde det.

HP-1 har lavere sensitivitet 91dB/mW mens LCD-2 har 96dB/mW.

Det jeg har fått med meg av V200 er at det mest sannsynlig er en forsterker som er ganske volt-dreven. Og med det jeg vet om HP1 så vil V200 være en dårlig match til fordi HP-1 avhenger av elektronisk demping for kontroll. Det ville normalt vært en dårlig match til LCD-2 også, men den er ikke så avhengig av elektronisk demping fordi den har mye mekanisk demping i tillegg, og en svekkelse av den elektroniske dempingen kan til noen sjangere føre til mer musikalitet. Merk til enkelte sjangere, og musikalitet. Ikke lydkvalitet.

Bakooon HPA1 på ampereporten er trolig fantastisk til de fleste ortho. Synd den koster en liten motorsykkel å kjøpe. Men for den interesserte så finner man garantert en forsterker som har samme effektfokus med lavere pris.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
[...]
I hifisammenheng er det vanlig å snakke om kilder som kortord for kildekomponenter. Kilder kan f.eks. være:
  • CD-spiller
  • Digitalkilde (f.eks. CD-drivverk eller datamaskin) + DAK
  • DAB-, FM- og endog kortbølgeradio
  • Platespiller (evt. + RIAA-trinn)
  • Kassettspiller
  • Spolebåndspiller
En vanlig lydavspillingskjede består av følgende komponenter/funksjoner som kan være separate eller helt eller delvis integrert:
Fonogram -> Kilde -> Forsterker -> Transduser
[...]
[...]
Souce er jeg enig i er kilde, men det var ikke det du sa. Source Components eller dedicated Source Components er kildekomponenter. Kildekomponenter er forsterker, DAK, kabler, krystaller og alt annet som skal oversette kilden til lyd.
I hifisammenheng:
Kilde = kildekomponent = source = source component = dedicated source component​

En forsterker er ikke en kilde. Tvert imot blir en forsterker matet av en kilde. Ditto for kabler, osv.

Utgangsstasjonen er etter en logisk betydning der man plugger hodetelefonen inn, fullfører kretsen og får lyd.

Kilden er end station. Kilden er signalet som skal oversettes og dess mindre avvik det er fra kilden til faktisk lyd dess bedre er Source Components, sies det.
[...]
Du snur det på hodet. Utgangsstasjon er det samme som startpunkt (toget starter her), og endestasjon er sluttpunkt (toget går ikke lenger enn hit). Tenk f.eks. på en elvs kilde/utspring vs. utløp. Musikkavspilling begynner i kilden og ender i transduser og/eller lytter avhengig av perspektiv og fokus.

dess mindre avvik det er fra kilden til faktisk lyd dess bedre er Source Components, sies det.
Her er vi enige, men jeg mener det gjelder hele kjeden ikke kun kilde(komponent).
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Du snur det på hodet. Utgangsstasjon er det samme som startpunkt (toget starter her), og endestasjon er sluttpunkt (toget går ikke lenger enn hit). Tenk f.eks. på en elvs kilde/utspring vs. utløp. Musikkavspilling begynner i kilden og ender i transduser og/eller lytter avhengig av perspektiv og fokus.
Du mener end station skal være i slutten av kildekomponent rekkefølgen?

(Kilde) output - input (DAK) output - input (forsterker) output - input (hodetelefon) output: så kommer musikk (end station)
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Jeg mener det er motsatt, og at end station er kilden fordi den er perfekt som den er. Er du misfornøyd må du skaffe deg en annen kilde.

Dedicated Source Components kan bare forringe kilden, ikke forbedre den (rent teknisk i allefall). Men da er vi over på avvik og musikalitet igjen.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Å ta utgangspunkt i en kilde, og tilpasse DSC (Dedicated Source Components) til å få kilden til å høres bra ut er etter min mening å sette ting heeelt på hodet.

En skitten kilde blir ikke god med å tilsette sukkervann. Du bare tilslører skitten med en annen smak som du faktisk liker.

En ren kilde er perfekt som den er, og kan bare forringes av DSC.

Å bytte ut en skitten kilde med en ren, er mye mer økonomisk og lettere enn å bytte ut DSC som av varierende grunner høres bra ut til forskjellige skitne kilder. I hvertfall når året er 2013 og geniet Steve Jobs har gjort datamaskinen brukervennlig.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Se for deg at du står nederst i bekken som renner fra en ren kilde. Der nede kan du tilsette de ingrediensene du selv ønsker slik at det smaker nøyaktig som du liker det. Jeg er glad i rent vann og foretrekker ofte bekken slik den er.

Bytt ut den rene kilden med en kilde som har ti prosent sitronkonsentrat. Bekken blir veldig sur, og du må ha komponenter langs bekken som tilsetter sukker for å få lekker sitronsaft. Sitronsaft er godt det, men sitronen i kilden fører til begrensninger som stopper deg fra å lage en god jordbærsaft. Og du ender opp med å drikke veldig mye sitronsaft og det kan bli litt kjedelig i lengden. ;)
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
En vanlig lydavspillingskjede består av følgende komponenter/funksjoner som kan være separate eller helt eller delvis integrert:
Fonogram -> Kilde -> Forsterker -> Transduser (-> Lytter)​
Musikksignalet strømmer fra venstre til høyre.

Dette kan sammenlignes med f.eks. en elv som starter ved kilde/utspring og renner kort eller langt før den når sitt utløp i havet, en fjord eller en innsjø. (Havet er ikke elvens kilde.)

Strømretningen går alltid fra kilde til utløp. Dette er normal, veletablert logikk når man ser på noe som beveger seg/flyter fra et startpunkt til et endepunkt.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
"Kilde" er på engelsk ofte omtalt som "spring", gjerne med "hot" eller "cold" foran

Her har vi en varm kilde / hot spring:

l-Hot-Spring.jpg


Det har ikke lykkes meg å finne et bilde av en NØYTRAL kilde, men hvis disse apekattene ikke er så nøye på hygienen, er nok dette et eksempel på en SKITTEN kilde

japan-hot-spring.jpg
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hvor ble det av han stakkaren som skulle ha en dac/amp til sine K551??
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Adferd og slettede innlegg

Jeg har slettet noen få innlegg og informert noen av de involverte.


HFS ønsker generelt at flest mulig skal finne seg til rette og ikke føle seg utilpass på HFS. Det er stor forskjell på menneskers toleranseterskel og dermed hva de reagerer på. Det er ikke sikkert at de som er direkte involvert reagerer, men vi kan risikere at andre ikke liker tone og klima og derfor holder seg unna. Dét rammer HFS og dets brukere. HFS har derfor bestemt at vi skal være rimelig restriktive overfor språkbruk m.m. som kan påvirke tone og klima negativt.

Dette må ikke misforstås dithen at HFS forbyr eller motarbeider diskusjon, debatt, kritikk, m.m. Det er kun et spørmål om normal høflighet, språkbruk og nettikette.

Se gjerne HFS' regelverk.

Hodetelefonkategorien har hittil i all vesentlighet vært forskånet for slikt. Jeg håper det kan fortsette slik.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Det en tilstrekkelig godt konstruert forsterker gir deg når ønsket lytte nivå er oppnådd er dynamisk overskudd (dynamic headroom) med lav forvrengning.

Tilstrekkelig med watt er som penger i banken for en driver, klipper forsterkeren toppen av sinusen pga for lite effekt blir det det som å sammenligne det med over komprimerte opptak ifb loudness war.

Klippes toppen av sinusen pga manglende effekt får bølge toppen et flatt punkt som kan oppfattes som DC for driveren, og spole motstanden kan da bli så liten at driveren tilslutt brenner av spole tråden.

Ellers er jo komponent kvalitet viktig både når det gjeller kondensatorer, spoler, transistorer osv.
Men som CDW har uttalt tidligere så når man en økonomisk grense for alle komponener, og det er den balansen mellom komponenter de fleste jakter på, og som kan gi synergi effekt.

Mitt eksempel er med Yamaha HP 1 som skalerte lite ved å gå fra Naim ampen til V200
mens audeze LCD2 fikk et stort løft.

Så i mitt tilfelle ville det vært dårlig økonomi å kjøpe V200 kun for Yamaha klokkene.
Enig i det som ikke er bold.

Det er helt sikkert en logisk forklaring på hvorfor LCD-2 vokste med V200 mens Yamaha HP1 ikke gjorde det.

HP-1 har lavere sensitivitet 91dB/mW mens LCD-2 har 96dB/mW.

Det jeg har fått med meg av V200 er at det mest sannsynlig er en forsterker som er ganske volt-dreven. Og med det jeg vet om HP1 så vil V200 være en dårlig match til fordi HP-1 avhenger av elektronisk demping for kontroll. Det ville normalt vært en dårlig match til LCD-2 også, men den er ikke så avhengig av elektronisk demping fordi den har mye mekanisk demping i tillegg, og en svekkelse av den elektroniske dempingen kan til noen sjangere føre til mer musikalitet. Merk til enkelte sjangere, og musikalitet. Ikke lydkvalitet.

Bakooon HPA1 på ampereporten er trolig fantastisk til de fleste ortho. Synd den koster en liten motorsykkel å kjøpe. Men for den interesserte så finner man garantert en forsterker som har samme effektfokus med lavere pris.
Som et svar på det som er uthevet av deg, anbefaler jeg deg til å ta en tur innom DIY trådene og se hva de gjør.

Produsentene putter ikke bedre komponenter i sine produkter en de trenger for å oppnå ønsket kvalitet på produktet.

Et unntak blir slike allout high end utstyr, og de blir priset der efter.
 
Topp Bunn