Dac og "billig" blu-ray spiller eller

robintoe

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
0
Jeg er på jakt etter en signalkilde.

Jeg har en Hegel H1 og et par DIY høytalere som sammen gir meg masser av god musikk, men jeg trenger sårt en bedre musikk kilde.

Bruker anlegget også til film så det hadde jo vært greit sånn waf messig bare med en bedre blu-ray spiller, men en DAC er vel kanskje et bedre valg eller hva sier dere?

Har også digital utgang på dekoderen for tv...

Setter pris på gode råd og tips, også om hvilket utstyr jeg bør velge...

Vedlegg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Skal gjøre det samme her.
Cambridge har en rimelig en ( kommer en slik en til meg for utprøving )
Abrahamsen like dan. ( denne er aktuell for meg om ikke Cambridgen er god nok )
Benchmark noe dyrere men god. ( kjøper sannsynligvis denne om de to andre ikke nør helt opp )

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Har selv en kombo med en "rimelig" blue ray spiller og DAC (10 000 kr). Fra før hadde jeg en svært dyr og påkostet cd-spiller (17000 kr). Ved A - B lytting klarte jeg ikke å høre forskjell mellom DAC og CD-spiller. Solgte derfor cd-spilleren og er fornøyd med at TV, CD, DVD og Blue ray låter veldig bra. Tidligere var det kun CD-er jeg hadde i denne kvaliteten. Nå har jeg alt. Veksler mellom lydkildene på DAC og forsterkeren står urørt.

Ulempen er at Blue ray spilleren er treg på å laste cd, dvd og særlig blue ray plater. Så å lytte til mange cd'er en kveld tar laaaaaang tid.
Blir å kjøpe en harddisk basert spiller, og kikker litt på denne:

http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=100698

Med intern harddisk og cat5 kabel til PC har jeg tilgang på musikk og filmer.

robintoe

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
0
Jeg tror nok det blir en DAC det virker som det mest fornuftige valget.

Så da er det bare å finne ut vilken, det er jo litt å velge i.
DacMagic, Abrahamsen V6 og Benchmark er jo gode alternativer.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
robintoe skrev:
Jeg er på jakt etter en signalkilde.

Jeg har en Hegel H1 og et par DIY høytalere som sammen gir meg masser av god musikk, men jeg trenger sårt en bedre musikk kilde.

Bruker anlegget også til film så det hadde jo vært greit sånn waf messig bare med en bedre blu-ray spiller, men en DAC er vel kanskje et bedre valg eller hva sier dere?

Har også digital utgang på dekoderen for tv...

Setter pris på gode råd og tips, også om hvilket utstyr jeg bør velge...
Liknet på the Merrimac disse her.

Mvh.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Skal du bruke bruke DAC, er det jo jitter som bestemmer kvaliteten. Home Chinema Choice måler dette når de tester DVD spillere.
Når det gjelder Bluray spillere, så er det en som er meget bra på avspilling av CD og det er Sony BDP-S1e med 119 micro s jitter. Beste jeg har sett av alle jitter målingene til Home Chinema Choice. At denne er så god er nok en godt bevart hemmelighet blant Hi-Fi folket. Har samme driverk som Pioneer Lx70, men den har ikke så god jittermåling selv om de har nesten identisk hovedkort. BDP-1Se har desverre ikke støtte for dekoding av DTS-HD master.

BDP-S350 har 194,5 micro s på jitter.

Kilde :Home Chinema Choice.

robintoe

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
0
eldo472 skrev:
Skal du bruke bruke DAC, er det jo jitter som bestemmer kvaliteten. Home Chinema Choice måler dette når de tester DVD spillere.
Når det gjelder Bluray spillere, så er det en som er meget bra på avspilling av CD og det er Sony BDP-S1e med 119 micro s jitter. Beste jeg har sett av alle jitter målingene til Home Chinema Choice. At denne er så god er nok en godt bevart hemmelighet blant Hi-Fi folket. Har samme driverk som Pioneer Lx70, men den har ikke så god jittermåling selv om de har nesten identisk hovedkort. BDP-1Se har desverre ikke støtte for dekoding av DTS-HD master.

BDP-S350 har 194,5 micro s på jitter.

Kilde :Home Chinema Choice.

Jeg var ikke klar over dette. Søkte litt på nettet for å finne ut noe, det jeg fant ut var at det må være lavest mulig jitter.

På Hegel sin side sier de at på deres spillere er jitter på mindre en 10 pico seconds.
Sony BDP-S350 194.5 ps.

Vil dette si at Blu-ray spillere er veldig mye dåligere, om man da tenker seg at man bruker samme dac'n?

Dette kan jeg ingenting om..... så jeg må bare spørre?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Selv har jeg prøvd både nettverksspiller (Sonos), dvd-spiller (DVD-opptaker fra Sony) og cd-spiller (Marantz cd7300) via min Benchmark DAC1, og jeg syns det er veldig vanskelig å høre noe som helst forskjell når de ulike kildene går gjennom DACen. Jeg vet at en del mener det er forskjell også mellom driv-verk, men min erfaring er altså at denne forskjellen ikke kan være veldig stor.

DACen har jo også den fordelen at du kan koble til flere kilder enn bare blue-ray. Kan jo hende at også du i tiden fremover blir å bytte ut de små cd-platene med hard-disc-baserte løsninger....

robintoe

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
0
Hva må man ut med for en brukt Benchmark DAC1 sån ca?

Topp Bunn