DAC mysterium.....

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ei heller har McIntoshen analoge multi-kanal innganger heller, vel?
Den har analoge innganger, jeg kjører kun stereo.

Ei heller har McIntoshen analoge multi-kanal innganger heller, vel?
Nei, du må kjøpe mer stasj:D
Ja, det er nok uungåelig....ser for meg følgende alternativer:
-Kjøpe ny sacd spiller med DSD DAC innebygget.
-Kjøpe ekstern DSD DAC med HDMI.
-Kjøpe sw til å lage digitale filer av SACD platene og bruke Mcintosh sin USB DSD DAC (usikker på hvor mye styr dette er?)

Eventuelt scrappe SACD, selge alle platene på finn.no og glemme at det eksisterer.......kun spille vinyl og kassett :)
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Mener dette var en begrensning i lisensieringen av sacd spiller siden dag 1. At man kun fikk ut "høy oppløsning" på analogutgangene. Var vel for å forhindre ripping av sacd laget.

Apl har vel laget en workaround ved at spiller og dac hører sammen med egen kommunikasjonsprotokoll.

Vet ikke om noen som har høyoppløselig generisk digital utgang. Tror ikke det er lov.

Mulig jeg tar feil. Om noe sånt finnes i betalbar prisklasse bør man kanskje vurdere å dra fram sacd platene i samlinga igjen.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Mener dette var en begrensning i lisensieringen av sacd spiller siden dag 1. At man kun fikk ut "høy oppløsning" på analogutgangene. Var vel for å forhindre ripping av sacd laget.

Apl har vel laget en workaround ved at spiller og dac hører sammen med egen kommunikasjonsprotokoll.

Vet ikke om noen som har høyoppløselig generisk digital utgang. Tror ikke det er lov.

Mulig jeg tar feil. Om noe sånt finnes i betalbar prisklasse bør man kanskje vurdere å dra fram sacd platene i samlinga igjen.
Ja, det stemmer. SONY måtte garantere musikkindustrien at musikken ikke kunne kopieres. Derfor ble det krypterte plater med dertil SONY chip og dac for å dekryptere. Siden denne metoden bare gir middels god lyd har noen high end produsenter blitt kreative og laget egne protokoller for overføring av ukryptert data mellom SACD og DAC. Hvis man ikke har dette vil det aldri bli ordentlig high end DA konvertering, hvis man ikke kjøper en high end SACD spiller da og sitter med to dyre DAC's Jeg var nok litt for rask i avtrekkeren denne gangen. Så får vi se hvor dyrt det blir å komme i mål, eller det blir dyrt....det blir alltid det til slutt 🤑
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
He he, ja alle ble lurt. Ingen selgere vet noe om dette. Ingen hos Sony forstår dette heller ������. Det er som en ondsinnet kode i spilleren, du tror du har Hi res audio så er det bare SD. Hadde vært bedre om det ikke hadde funket i det hele tatt.
Du får den høyoppløste lyden fra SACD-spillerens analogutganger, da.
Problemet at trådstarters Sony spiller ikke har analoge utganger:p
Oops. Sorry. :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Da var SACD mysteriet løst, da gjestår bare Blu-ray audio mysteriet! Regner med det er i samme gate, men disken sier 24bit/192khz lyd, spilleren klarer ikke mer enn 48khz....og er usikker på om det er 16 eller 24 bit.....ingen av mine DAC'er seier noe om bit lengde på inndata.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort: Som på Regadac´en min er det vel materialet som bestemmer samplingfrekvens. Spiller du redbook CD, vil den da automatisk følge skiva og havne på 44,1..det er standard for CD.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort: Som på Regadac´en min er det vel materialet som bestemmer samplingfrekvens. Spiller du redbook CD, vil den da automatisk følge skiva og havne på 44,1..det er standard for CD.
Både ja og nei, man kan låse utgangen på spiller til en fast s.frekv. som DAC støtter. Da vil den konvertere opp og ned alt etter hva du putter inn. I mitt tilfelle skjer det en høyst tvangsmessig nedsampling av Hires audio til SD. For SACD sitt vedkommende er det copyright.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Den har analoge innganger, jeg kjører kun stereo.
Hvis din McIntosh har mulitikanal-innganger (7.1 eller mer) så holder det å kjøpe en BD spiller med mulighet for SACD/DVD-A og multikanal-ut og en kjekt 7.1 analog-kabelsett.
Tør jeg foreslå en brukt Oppo ? :)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte noen SACD'er når jeg kjøpte Oppo 105'en. Jeg har disse som vanlig cd også. Når den første wow-opplevelsen av luft og detaljer i toppen har normalisert seg, så er det en befrielse å spille de som vanlig cd på Roksan Blak i stedet. Oppløsning er ikke alt....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort: Passer du på CDene ordentlig ved å IKKE kjøre dem i multimaskin, vil de leve mye lenger som format hos deg. Ett alternativ er å gi dem et defikert drivverk, som så kobles til ønsket DAC. Da kan du vurdere Audiolab 6000 CDT, feks..Den er såpass bra at jeg vurderer å hente inn en selv.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort: Passer du på CDene ordentlig ved å IKKE kjøre dem i multimaskin, vil de leve mye lenger som format hos deg. Ett alternativ er å gi dem et defikert drivverk, som så kobles til ønsket DAC. Da kan du vurdere Audiolab 6000 CDT, feks..Den er såpass bra at jeg vurderer å hente inn en selv.
Spiller den SACD? Ser ikke sånn ut. Jeg har en god CD spiller fra før, som er pensjonert, formatet CD er forsåvidt pensjonert hos meg også. Nå skal jeg spille SACD og DSD. Hvis jeg går for ekstern DAC løsningen kan jeg bruke den Sony X800`n jeg har. Jeg orker ikke ta hensyn til levetiden til diskene, de lever så lenge de gjør med mitt bruk. Når de ikke lever lenger, vipps i søpla med dem! Da ligger det en sikkerhetskopi på kassett som jeg kan kose meg med videre :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Den har analoge innganger, jeg kjører kun stereo.
Hvis din McIntosh har mulitikanal-innganger (7.1 eller mer) så holder det å kjøpe en BD spiller med mulighet for SACD/DVD-A og multikanal-ut og en kjekt 7.1 analog-kabelsett.
Tør jeg foreslå en brukt Oppo ? :)
Nå er Oppo absolutt en kandidat hvis jeg går for spiller med innebygget DAC. C2500 har STEREO RCA og XLR innganger. Kan hende jeg i fremtiden sikter mot multikanal, men da blir det 9.0, 11.0 eller 13.0 :)

Jeg kjøpte noen SACD'er når jeg kjøpte Oppo 105'en. Jeg har disse som vanlig cd også. Når den første wow-opplevelsen av luft og detaljer i toppen har normalisert seg, så er det en befrielse å spille de som vanlig cd på Roksan Blak i stedet. Oppløsning er ikke alt....
Blir spennende å se om jeg kommer til samme konklusjon som deg. Litt som min konklusjon på CD vs vinyl/kassett.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Komfort: Nix! Den gjør ikke det. Men, på tal om ekstern DAC: En Mdac + fra samme produsenten tar begge de.:rolleyes: Er heller ikke dyr.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort: Nix! Den gjør ikke det. Men, på tal om ekstern DAC: En Mdac + fra samme produsenten tar begge de.:rolleyes: Er heller ikke dyr.
Den ser kul ut, men klarer ikke DSD fra en SACD spiller. Kun på USB. DSD må overføres på HDMI eller et annet merke spsifikt grensesnitt.
Det er så fucka, alle SACD spillere har optisk og coaxiale digitale utganger......men får man Hires DSD audio ut der da? neida du får 44,1 khz SD lyd.....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort: Nix! Den gjør ikke det. Men, på tal om ekstern DAC: En Mdac + fra samme produsenten tar begge de.:rolleyes: Er heller ikke dyr.
Den ser kul ut, men klarer ikke DSD fra en SACD spiller. Kun på USB. DSD må overføres på HDMI eller et annet merke spsifikt grensesnitt.
Det er så fucka, alle SACD spillere har optisk og coaxiale digitale utganger......men får man Hires DSD audio ut der da? neida du får 44,1 khz SD lyd.....
Lurer på hvor mange som leser denne tråden som sitter å hører på SACD som plutselig innser at de har hørt på SD 44,1 hele tiden via optisk eller coaxial...? Kanskje siden 1999?? :eek:
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Dette er sorgens dag for HiRes digital audio, ting var enda tristere enn jeg hadde kunne forutse.......svar fra Sony:

"Hei igjen Stian,

Teknisk avdeling har sett på din sak og sier at dersom man spiller plate med f.eks. 96kHz samplingsfrekvens, hvor innstilling for PCM-utgangsfrekvens er 96kHz, vil signalet holdes på 48kHz. Som nevnt skal SP / Diff-utdataene ifølge BD-lisensforening ikke gi eller overføre informasjon som er samplet med mer enn 48 kHz / 16 bit."

For en svindel, ingenting er nevnt om dette i brukermanual. Selvom dette er påkrevd av BD-lisensforening, så er dette "HiRes audio" en svindel. Du møter en flaskehals uansett hvilken retning du vender deg.
De kunne spart seg for den koaksiale digitale utgangen........hvor mange sitter i stua si og tror de hører på Hi Res audio over coaxial nå???

OGSÅ LURER DE PÅ HVORFOR SACD, BD-AUDIO...osv...osv....FLOPPET!!!!?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Her blir man altså straffet med downsampling til SD audio når man er flink og kjøper de fysiske platene og lisens til å høre på dem.
Hvis HDMI har vært eneste "godkjente" måten siden 1999, hvorfor har ikke ALLE eksterne DAC`s i dag HDMI inngang??
Noen har gått riktig galt her...................
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Dette er sorgens dag for HiRes digital audio, ting var enda tristere enn jeg hadde kunne forutse.......svar fra Sony:

"Hei igjen Stian,

Teknisk avdeling har sett på din sak og sier at dersom man spiller plate med f.eks. 96kHz samplingsfrekvens, hvor innstilling for PCM-utgangsfrekvens er 96kHz, vil signalet holdes på 48kHz. Som nevnt skal SP / Diff-utdataene ifølge BD-lisensforening ikke gi eller overføre informasjon som er samplet med mer enn 48 kHz / 16 bit."

For en svindel, ingenting er nevnt om dette i brukermanual. Selvom dette er påkrevd av BD-lisensforening, så er dette "HiRes audio" en svindel. Du møter en flaskehals uansett hvilken retning du vender deg.
De kunne spart seg for den koaksiale digitale utgangen........hvor mange sitter i stua si og tror de hører på Hi Res audio over coaxial nå???

OGSÅ LURER DE PÅ HVORFOR SACD, BD-AUDIO...osv...osv....FLOPPET!!!!?
Slapp av mann, det er kvaliteten på innspillingen som teller mest, ikke formatet i seg selv. Om du girer deg opp over dette, kan du bare legge deg inn på asyl om du begynner å undersøke hvor ræva mange av platene du hører på er produsert/mastret. Dessuten; Du får alltid den oppløsningen og bitrate som er på plata om du tar det ut analogt. BD-Audio har ikke floppet om man inkluderer alle konsertutgivelser med både lyd og bilde med DTS HD-Master, Dolby True-HD etc. som gis ut. Masse masse å velge i, spesielt innen klassisk. De fleste av dem med høyoppløst stereo eller multikanal lyd. Vil du ikke se musikerne i aksjon eller dirigentens innlevelse, kan du bare skru av bildet eller lukke øynene :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Komfort: Nix! Den gjør ikke det. Men, på tal om ekstern DAC: En Mdac + fra samme produsenten tar begge de.:rolleyes: Er heller ikke dyr.
Den ser kul ut, men klarer ikke DSD fra en SACD spiller. Kun på USB. DSD må overføres på HDMI eller et annet merke spsifikt grensesnitt.
Det er så fucka, alle SACD spillere har optisk og coaxiale digitale utganger......men får man Hires DSD audio ut der da? neida du får 44,1 khz SD lyd.....
Det er vel strengt tatt gammelt nytt?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette er sorgens dag for HiRes digital audio, ting var enda tristere enn jeg hadde kunne forutse.......svar fra Sony:

"Hei igjen Stian,

Teknisk avdeling har sett på din sak og sier at dersom man spiller plate med f.eks. 96kHz samplingsfrekvens, hvor innstilling for PCM-utgangsfrekvens er 96kHz, vil signalet holdes på 48kHz. Som nevnt skal SP / Diff-utdataene ifølge BD-lisensforening ikke gi eller overføre informasjon som er samplet med mer enn 48 kHz / 16 bit."

For en svindel, ingenting er nevnt om dette i brukermanual. Selvom dette er påkrevd av BD-lisensforening, så er dette "HiRes audio" en svindel. Du møter en flaskehals uansett hvilken retning du vender deg.
De kunne spart seg for den koaksiale digitale utgangen........hvor mange sitter i stua si og tror de hører på Hi Res audio over coaxial nå???

OGSÅ LURER DE PÅ HVORFOR SACD, BD-AUDIO...osv...osv....FLOPPET!!!!?
Når man spiller SACD på en SACD-spiller med analoge utganger, får man det man skal få. Det samme med en BD-Audio-spiller med analogutganger. Hvis den eneste utgangen men har er hdmi, må man skaffe seg en DAC med hdmi inn, eller innse at spilleren nok prioriterer film. ...Eller akseptere at 16/44 er godt nok.

JEG tror HD.-yd på sølvplate "floppet" av tre grunner:

-Streaming
-Lyden på dem er det samme, ihjelkomprimerte +/- 15dB DR, sporet man får på en CD, så fordelene i formatet er uansett ikke utnyttet
-Man hører ikke nevneverdig forskjell på 16/44 og 24/192 i utgangspunktet
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Komfort: Nix! Den gjør ikke det. Men, på tal om ekstern DAC: En Mdac + fra samme produsenten tar begge de.:rolleyes: Er heller ikke dyr.
Den ser kul ut, men klarer ikke DSD fra en SACD spiller. Kun på USB. DSD må overføres på HDMI eller et annet merke spsifikt grensesnitt.
Det er så fucka, alle SACD spillere har optisk og coaxiale digitale utganger......men får man Hires DSD audio ut der da? neida du får 44,1 khz SD lyd.....
Det er vel strengt tatt gammelt nytt?
Beklager, men for meg er det nytt. Hvis du leser manualen til X800 spilleren er dette godt skjult. Har stort sett spilt vinyl de siste årene, men tenkte å sjekke ut noen hires digitale formater for gøy. Det endte med gigantisk skuffelse.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Dette er sorgens dag for HiRes digital audio, ting var enda tristere enn jeg hadde kunne forutse.......svar fra Sony:

"Hei igjen Stian,

Teknisk avdeling har sett på din sak og sier at dersom man spiller plate med f.eks. 96kHz samplingsfrekvens, hvor innstilling for PCM-utgangsfrekvens er 96kHz, vil signalet holdes på 48kHz. Som nevnt skal SP / Diff-utdataene ifølge BD-lisensforening ikke gi eller overføre informasjon som er samplet med mer enn 48 kHz / 16 bit."

For en svindel, ingenting er nevnt om dette i brukermanual. Selvom dette er påkrevd av BD-lisensforening, så er dette "HiRes audio" en svindel. Du møter en flaskehals uansett hvilken retning du vender deg.
De kunne spart seg for den koaksiale digitale utgangen........hvor mange sitter i stua si og tror de hører på Hi Res audio over coaxial nå???

OGSÅ LURER DE PÅ HVORFOR SACD, BD-AUDIO...osv...osv....FLOPPET!!!!?
Når man spiller SACD på en SACD-spiller med analoge utganger, får man det man skal få. Det samme med en BD-Audio-spiller med analogutganger. Hvis den eneste utgangen men har er hdmi, må man skaffe seg en DAC med hdmi inn, eller innse at spilleren nok prioriterer film. ...Eller akseptere at 16/44 er godt nok.

JEG tror HD.-yd på sølvplate "floppet" av tre grunner:

-Streaming
-Lyden på dem er det samme, ihjelkomprimerte +/- 15dB DR, sporet man får på en CD, så fordelene i formatet er uansett ikke utnyttet
-Man hører ikke nevneverdig forskjell på 16/44 og 24/192 i utgangspunktet
Ja, eller bare droppe Hires på fysisk format og kjøpe filene på nett og kjøre USB DAC.
 
Topp Bunn