Digitale avspillere DAC - jo nyere jo bedre…?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Kan man si at ny er bedre enn gammel, og at dyr er bedre enn billig?

Har gått over til ren, analog forforsterker og har i den forbindelse behov/lyst til å endre litt på digitalsiden; spørsmålet er om det er best å gå for en separat dac og separat streamer, eller om disse like godt kan være den samme enheten, en streaming-dac?
I dag har jeg tilgang på 2 dac`er, men begge er integrert i pre-amps e.l, det gjelder en Bryston SP3 og en SimAudio 390D. Synes det er noe tungvint/overkill og ønsker å erstatte disse. Bruker for det meste 390D i dag. Den låter fint, appen er helt ok, men tenker at mye av verdien i den ligger i preamp/riia som jeg ikke bruker og at den sånn sett er litt bortkastet og at det hadde vært bedre med en ren dac/streamer? Dac`en i SP3 er meget god, men selve enheten er for omfattende til kun å brukes som dac slik jeg ser det.

Blir veldig i tvil om hvor mye det er verdt å legge i dac/streamer, men kan nevne at de viktigste tingene her blir;

-Lydkvalitet, ønsker mest mulig analog lyd fra dac.
-Brukergrensesnitt, streaming-appen MÅ være god. Har vært borti flere halvdårlige, ustabile løsninger og det er ikke akseptabelt.

Helt konkret så er kanskje Lumin høyest på listen som streamer, vil også vurdere Naim og Auralic selv om jeg ikke likte Lightning-appen til sistnevnte sist gang jeg prøvde, det er dog en del år siden. Om jeg går for separat dac, er Prima Luna EVO 100 fristende. Ikke hørt den, men rør i kjeden frister litt og omtalene er gode, prisen er innafor.

Hva tenker dere? Noen erfaringsbaserte forslag?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.745
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg ville splittet streamer og dac. Det er ikke lydmessige forskjeller på streamere (med mindre dacens inngang er helt borti natta), så jeg hadde gått for funksjonalitet og stabilitet der ja. Da er du fri til å velge hva dac du vil, målemonster eller smakstilsetter, begge fra hvilken hylle du vil.

Av streamere har jeg brukt Squeezebox/LMS siden 2008 (?). Jeg har akkurat satt inn en Yamaha Musiccast WXC-50 som streamerpreamp. Den er veldig kjekk til å strømme saker fra nettet, men har ikke sjans til å holde orden på den lokale musikken min, så Squeezebox/LMS har nå blitt en av kildene dens.
DACen min er en RME Fireface UC, irrelevant til de fleste andres bruk.
 
Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Min vurdering når jeg vurderte DAC var at jeg hadde valgt lydsignatur med forforsterker/effekt og HT slik at jeg ville at DAC skulle være mest mulig nøytral samt at den skulle være både adc og dac. Streamming valgte jeg å legge på yttersiden av DAC da man sjeldent finner det beste i en og samme boks. Hvis dacen i tillegg var så godt som jitterimun så er man i mål.

Har man et avslappet forhold til signalet levert fra streamer så kan man fokusere på UI slik at man slipper å irritere seg over bruken. For meg er en playlist et album slik at kravet til UI/streamer går mere på at det er raskt og at alle update går automatisk. Det skader heller ikke at reskanning av NAS går på noen minutter.

Det skal sies at update av firmware på Lynx Hilo ikke er det aller enkleste å forholde seg til, men til nå har jeg fått de gjennom.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
@trådstarter: Ser du nevner Lumin, uten å spesifisere mer ifht hvilken modell som kan være aktuell.
Jeg har en D2, som jeg er intet mindre enn strålende fornøyd med. Har derfor ingen betenkeligheter med å anbefale Lumin.
Den er også utstyrt med en høyst kapabel dac, men jeg benytter pr i dag likevel den integrerte dacen i Devialet D200.
Må nesten koble opp igjen og dobbeltsjekke hvordan dacen i D2 står seg mot D200, men minstenker at de er rimelig jevnbyrdige - all den tid jeg kjører D200-dacen i skrivende stund.
Spiller i hovedsak fra Qobus, men håper jo at Spotify snart får ut fingen og kommer med sin hifiversjon.

Min erfaring er at der er forskjell mellom streamere. Har og har hatt både Sonos Connect og Bluesound node 2, som var riiimelig jevnbyrdige, men Lumin gruser dem begge på alle parametere. Har dog ikke testet Lumin opp mot andre dyrere/mer "seriøse" streamere som Auralic og andre i +20k-ligaen.....

mvh
Proffen
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.172
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg ville splittet streamer og dac. Det er ikke lydmessige forskjeller på streamere (med mindre dacens inngang er helt borti natta), så jeg hadde gått for funksjonalitet og stabilitet der ja. Da er du fri til å velge hva dac du vil, målemonster eller smakstilsetter, begge fra hvilken hylle du vil.
Gå til/fra SPDIF har en kost. Erfaringsmessig er det faktisk best med en god DAC med innebygd streamer. Fordelen er mindre dingser; trenger ikke forholde deg til x antall klokker osv, kabler+++ SPDIF er en utprøvd standard, men perfekt er den ikke.

Naturligvis, det går fint å rote til en integrert streamer også selvsagt 🧨
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.745
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spdif er ikke perfekt men i dag er det uproblemantisk å implementere den transparent.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Kan man si at ny er bedre enn gammel, og at dyr er bedre enn billig?

Har gått over til ren, analog forforsterker og har i den forbindelse behov/lyst til å endre litt på digitalsiden; spørsmålet er om det er best å gå for en separat dac og separat streamer, eller om disse like godt kan være den samme enheten, en streaming-dac?
I dag har jeg tilgang på 2 dac`er, men begge er integrert i pre-amps e.l, det gjelder en Bryston SP3 og en SimAudio 390D. Synes det er noe tungvint/overkill og ønsker å erstatte disse. Bruker for det meste 390D i dag. Den låter fint, appen er helt ok, men tenker at mye av verdien i den ligger i preamp/riia som jeg ikke bruker og at den sånn sett er litt bortkastet og at det hadde vært bedre med en ren dac/streamer? Dac`en i SP3 er meget god, men selve enheten er for omfattende til kun å brukes som dac slik jeg ser det.

Blir veldig i tvil om hvor mye det er verdt å legge i dac/streamer, men kan nevne at de viktigste tingene her blir;

-Lydkvalitet, ønsker mest mulig analog lyd fra dac.
-Brukergrensesnitt, streaming-appen MÅ være god. Har vært borti flere halvdårlige, ustabile løsninger og det er ikke akseptabelt.

Helt konkret så er kanskje Lumin høyest på listen som streamer, vil også vurdere Naim og Auralic selv om jeg ikke likte Lightning-appen til sistnevnte sist gang jeg prøvde, det er dog en del år siden. Om jeg går for separat dac, er Prima Luna EVO 100 fristende. Ikke hørt den, men rør i kjeden frister litt og omtalene er gode, prisen er innafor.

Hva tenker dere? Noen erfaringsbaserte forslag?
Jeg har hatt noen forskjellige streamere og synes lydforskjellene var minimale, mens forskjellen i bruker vennligheten var stor.
Vil anbefale deg å teste en Bluesound Node 2 som jeg har brukt en del i forskjellige oppsett og som jeg synes fungerer fint.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Min erfaring er at der er forskjell mellom streamere. Har og har hatt både Sonos Connect og Bluesound node 2, som var riiimelig jevnbyrdige, men Lumin gruser dem begge på alle parametere. Har dog ikke testet Lumin opp mot andre dyrere/mer "seriøse" streamere som Auralic og andre i +20k-ligaen.....
Skulle trodd det var forskjell på connect og node på bakgrunn av bitrate. Brukte du disse med digital ut og ekstern dac? Evt er det vel som mange har vært inne på tidligere slik at forskjellene i hovedsak ligger i analogdelen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.577
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Ja, digital ut, ekstern dac. Først en Topping D70, deretter den integrerte i D200... Forskjell via begge dacer ifht Lumin, men liten/ingen forskjell mellom Sonos og node 2.

mvh
Proffen
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
@trådstarter: Ser du nevner Lumin, uten å spesifisere mer ifht hvilken modell som kan være aktuell.
Jeg har en D2, som jeg er intet mindre enn strålende fornøyd med. Har derfor ingen betenkeligheter med å anbefale Lumin.
Den er også utstyrt med en høyst kapabel dac, men jeg benytter pr i dag likevel den integrerte dacen i Devialet D200.
Må nesten koble opp igjen og dobbeltsjekke hvordan dacen i D2 står seg mot D200, men minstenker at de er rimelig jevnbyrdige - all den tid jeg kjører D200-dacen i skrivende stund.
Spiller i hovedsak fra Qobus, men håper jo at Spotify snart får ut fingen og kommer med sin hifiversjon.

Min erfaring er at der er forskjell mellom streamere. Har og har hatt både Sonos Connect og Bluesound node 2, som var riiimelig jevnbyrdige, men Lumin gruser dem begge på alle parametere. Har dog ikke testet Lumin opp mot andre dyrere/mer "seriøse" streamere som Auralic og andre i +20k-ligaen.....

mvh
Proffen
Om jeg går for alt i ett har jeg sett meg ut T2, men om det kun blir streamer er jo den nye U2 mini spennende å ta med i vurderingen når den kommer i 2022.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt noen forskjellige streamere og synes lydforskjellene var minimale, mens forskjellen i bruker vennligheten var stor.
Vil anbefale deg å teste en Bluesound Node 2 som jeg har brukt en del i forskjellige oppsett og som jeg synes fungerer fint.
Trolig kommer jeg uansett til å kjøpe en Node 2 da jeg kan tenke meg en sånn på hytta. Da får jeg jo testet den hjemme først.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
@trådstarter: Ser du nevner Lumin, uten å spesifisere mer ifht hvilken modell som kan være aktuell.
Jeg har en D2, som jeg er intet mindre enn strålende fornøyd med. Har derfor ingen betenkeligheter med å anbefale Lumin.
Den er også utstyrt med en høyst kapabel dac, men jeg benytter pr i dag likevel den integrerte dacen i Devialet D200.
Må nesten koble opp igjen og dobbeltsjekke hvordan dacen i D2 står seg mot D200, men minstenker at de er rimelig jevnbyrdige - all den tid jeg kjører D200-dacen i skrivende stund.
Spiller i hovedsak fra Qobus, men håper jo at Spotify snart får ut fingen og kommer med sin hifiversjon.

Min erfaring er at der er forskjell mellom streamere. Har og har hatt både Sonos Connect og Bluesound node 2, som var riiimelig jevnbyrdige, men Lumin gruser dem begge på alle parametere. Har dog ikke testet Lumin opp mot andre dyrere/mer "seriøse" streamere som Auralic og andre i +20k-ligaen.....

mvh
Proffen
Noe jeg finner snodig i Lumin-hierarkiet er prisforskjellen mellom U1 og U1 mini. Ingen av dem har dac, men prisforskjellen er likevel 50 laken.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Noe jeg finner snodig i Lumin-hierarkiet er prisforskjellen mellom U1 og U1 mini. Ingen av dem har dac, men prisforskjellen er likevel 50 laken.
Det kommer nok av at i bruksanvisningen har de brukt en masse snodige fremmed-ord av ymse slag, og at spesial-luft til kabinetter som er større enn den på mini-utgaver er mangelvare, på samme måte som halvledere.
Stilige ord og Ultraluft gir vesentlig bedre lyd, og vel verd hver eneste av de 50 laken. :cool:
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
633
Antall liker
343
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Hei, min erfaring er å låne hjem for testing finne ut hva som passer en best.
Benytter i dag separat streamer og dac, dette etter å ha har testet flere typer streamere og dacer de siste årene.
Alternativ kan være en alt i en boks som feks Teac NT505 eller Esoteric sine feks N-01XD, etter smak og pris.
M1
 
Topp Bunn