Dac eller cd-spiller?

jørgensen

Medlem
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei

Trenger lidt hjelp....
Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe ny cd-spiller eller en dac, og så beholde min rotel rdv 1080 og bruke denne som drivverk?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det kommer jo an på hvilken DAC/DC-spiller det er snakk om.

Mitt forslag er å selge begge, å gå for en HD basert løsning (PC/Mac/SB) og DAC.

CD spiller? Det er da tross alt snart 2008..... ;) ;D
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
84
Jeg ville kjøpt en DAC. Den kan du koble PC eller andre avspillere på også. Og få samme gode lyden.
Selv har jeg denne: http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm. Den gir knall lyd. Det som er fordel med denne er at det er "proffutstyr"; så da slipper man HIFI-tilegget i prisen. Om du skjønner hva jeg mener :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Her har du musikkavspiller!
Kanonspiller!

Svar på spørsmål: CD-spiller.

Spørsmålet er enten DAC eller CD-spiller. Det er en del flere cd-spillere å velge mellom enn dac'er. Kjøper man en påkostet cd-spiller får man kvalitet hele veien, ikke bare i selve da-converteren. Dessuten så slipper man unna med en boks i hylla.

CD-spilleren jeg linket til er en kvalitetskomponent. Den kan nok gjøre lykke i de fleste stereoanlegg.

Begynner man med harddiskbasert avspilling er man til dels inne på et litt annet område med tilhørende utfordringer. Ikke noe galt med det, men det var ikke det trådstarter spurte om.

Men dette er nå min mening og det kommer sikkert mange andre meninger også.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
84
Holmiun.
Hva med å begrunne svaret?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
RME adi-2, selvsagt. Er akkurat det man trenger. den er verken fin eller har fansy navn, men gjør jobben akkurat like bra som hifi-dac'r til 100k. IMO.

PK
 
J

Jurassic

Gjest
For 6 måneder siden hadde Audionet Art 2 vært bedre enn alt annet til 100k IMO.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Jurassic skrev:
For 6 måneder siden hadde Audionet Art 2 vært bedre enn alt annet til 100k IMO.
Audionet ART V2 er like god som RME adi-2 imo. Men den ene kan val kalles billigere? ART V2 er en nydelig spiller, ingen tvil.
PK
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Nex skrev:
Holmiun.
Hva med å begrunne svaret?
Utført,du har helt rett i at en begrunnelse var på sin plass.
 
O

OldBoy

Gjest
Kjøp en DAC!

RME er nevnt. Benchmark kan jeg også anbefale. Hvis vi holder oss til noe med en nypris på under 10k. Med noe slikt får du lyd som lett matcher signalkvaliteten fra CD-spillere som koster 20-30k i butikken. Du står fritt med hensyn til drivverk, og kan for eksempel også bruke en DVD-spiller i den forbindelse, pluss at du kan få bra lyd fra PC'en, mp3-spilleren, DAB-radioen.

Begge nevnte DAC'er er noen små tasser, som lett kan gjemmes bort. De kan stå gjemt bak bøker i en bokhylle, stå litt diskret bak rack'et, eller til og med i et lukket skap. I sistnevnte tilfelle bør du jo lufte litt akkurat mens du bruker den.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
84
Holmium skrev:
Nex skrev:
Holmiun.
Hva med å begrunne svaret?
Utført,du har helt rett i at en begrunnelse var på sin plass.
Vakke meninga å være eplekjekk :)

Kan være ening med "en boks i hylla" argumentet. Men de fleste drivverk nå er så gode at man ikke får noe jitter fra dem. Så når man overfører signalet digitalt skulle ikke kvaliteten på drivverket ha så mye å si.

mvh
Nex
 

jørgensen

Medlem
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
Takker for svarene! hadde tænkt på dac-5 fra xindak den kan jo kjøpes til en overkommelig pris 4500kr? eller skal jeg satse på en dyre dac?
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Hei jørgensen

Har sjølv nett investert i Dac 5 og den er verd kvar ei krone. Ca 4k. Har hatt den i ca 3-4 veker og er storfornøyd.
Den har både rør og transistor utganger så her kan ein tune i veg. ;)

Spilte tidlegere på Hegel CDP4A og eg må sei at den står ikkje tilbake for den i det heile. Flott stort og åpent lydbilde samt med ein stram og presis bass. Dette med original rør. :eek: Venter på eit Siemens Cca NOS.

Ringer du Audiofoni så får du låne ein vederlagsfritt på prøve.

TAF
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har akkurat fått med meg at Benchmark DAC 1 nå kommer med USB-inngang i tillegg til AES/EBU og SPDIF. Det gjør den jo ikke mindre anvendelig.

En ting til: Jeg har ennå tilgode å lese rapporter om at den lar deg høre et greit fungerende drivverk, så om du velger en DVD-spiller, CD-spiller eller PC til å fore den med musikkdata får du akkurat like god lyd.

Drømmeboksen min har funksjonaliteten og lydkvaliteten til Benchmark DAC1 USB, og så kan den spille det som finnes av sølvskiver i tillegg. Praktisk.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
En CD-spiller er et drivverk med innebygd DAC. Dersom kvaliteten på disse er tilstrekkelig, og produsenten har tryllet litt med innebygd EQ, så vil du føle at "den spiller fletta av alt annet."

Jeg har valgt å legge musikken min på harddisk, og lagre CD-ene på et tørt sted som back-up skulle noe skje med harddisken. Legger over musikken enten som originalfil eller i lossless.

Og så har jeg DAC-er der jeg ønsker å hente musikken fra harddisken, enten via kabel eller trådløst. Fungerer utmerket.

Jeg har prøvd LAVRY DA10, Benchmark DAC-1 USB og Grace m902. I tillegg har jeg en Konnekt 24D, som strengt tatt ikke selges som en DAC til audiofile, men som har like god jitter-korreksjon som noen av de først nevnte. (Samt proff DAC-er, D/A og A/D, masse inn- og utganger, processing - og den koster 4.900).

Jeg har beholdt Grace m902 og Konnekt 24D. Det blir opp til smak/behag/lommebok/ører hva du velger, syns jeg -- men jeg vil absolutt anbefale at du tenker gjennom behovet for et dyrt drivverk av klassisk CD-spiller type.

Uansett vil jeg foreslå at velger du først å kjøpe en DAC, så bør du kjøpe en riktig god en. Flere som er nevnt tidligere i tråden innfrir det kravet (samtidig som det naturligvis også er mulig å kjøpe stratosfærisk dyre DAC-er). Alle tre jeg nevner innfrir audiofile krav

(Konnekt 24D er et eget påfunn, hentet fra opptaksmiljøet og enda ikke legitimert av Hi-Fi. Men det skjedde med Benchmark, og kommer også til å skje med Konnekt. LAVRY DA10 ble satt sammen av Lavry i ren irritasjon over markedsandelene som Benchmark fikk, og etter en anmeldelse i Stereophile der Benchmark ble sammenlignet med en DAC fra Lavry som kostet førti ganger så mye, med dommen: "hard to tell the difference." Mange mener at LAVRY DA10 har mer 3D enn Benchmark.)

Jeg valgte Grace m902 fordi det var dit ørene mine tok meg. Den har også analog RCA PHONO INN, og det kan jo være praktisk.
 
O

OldBoy

Gjest
Mange bra råd her.

Bare et lite tillegg:

Hvis du går for DAC, bør du passe på at den har mange nok innganger til ditt behov, og at inngangene passer til resten at utstyret ditt. Hvis du har veldig mange digitale kilder du ønsker å koble på, eller ikke står fritt til å velge mellom koaksial- og optisk signaloverføring, er det ikke alle DAC'er som er godt nok skodd. For eksempel har Benchmark DAC-1 bare tre innganger, én optisk, én BNC-koaksial og én XLR-koaksial. USB-versjonen har i tillegg én USB inngang.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
[/quote]
Kjøp USB DAC så kan du kople til cd drivverk eller cd spiller. samt PC.
Kjøp en brukt cd spiller med digital utgang AES/EBU eller helst et separat drivverk og kople til DAC.

Personlig har jeg forkjærlighet for Stello, men skal du ha DAC under 10.000 så er flere gode alt. nevnt bla PS audio.
 

jørgensen

Medlem
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
Kunne tænke meg at bruke rundt 6-7k på en dac, nytt eller brugt er det muligt?
 
B

bendis

Gjest
verdens beste dac kan iallefall aldri forandre feilkorreksjonløpet til desse elendig billige dvdtypene.
har en del plater, både strøkne brente og originale med riper som lett kaster et dårlig drivverk ut døra.. man vet aldri hvor mye desse systemene jobber.. kjøper man det beste fra philips og sony kan jeg banne på at feilkorreksjon går konstant! ::)
 
O

OldBoy

Gjest
jørgensen skrev:
Kunne tænke meg at bruke rundt 6-7k på en dac, nytt eller brugt er det muligt?
Det er fullt mulig. Du får i hvert fall en helt ny RME ADI-2 for det beløpet. En ny Benchmark DAC-1 ligger vel på tett oppunder 10k, et par tusen mer hvis du skal ha USB. Burde være mulig å få brukt i nærheten av budsjettet ditt. Den Xindak DAC'en som også er nevnt i tråden, er jo enda billigere enn RME'en, så........jo, en 6-7k bringer deg et godt stykke på vei.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Soundproof!
Dette du skriver her:
En CD-spiller er et drivverk med innebygd DAC. Dersom kvaliteten på disse er tilstrekkelig, og produsenten har tryllet litt med innebygd EQ, så vil du føle at "den spiller fletta av alt annet."

Er dette noe du kan konkretisere i form av spillere du kjenner til som har innebygd EQ (da antatt en ferdigstillt).Du må gjerne starte en egen ny tråd (hvor du måtte ønske for min del, (for eventuelt ikke å gå for mye OT her).

Grunnen til at jeg spør er nysgjerrighet og at jeg synes dette vil være en måte å"lure" folk på, særlig de som eventuelt likevel har en EQ til rådighet og dermed kan "sminke" sin egen lyd(ideal).

Jeg mener å huske en tråd om en stor konferanse (i utlandet) hvor mange skulle ha foredrag og deriblant I.Løkken.
Det var kanskje knutinh som startet den, men den ble ikke særlig lang uten at jeg aner hvorfor, men mener å huske at det kunne være noe i overnevnte baner som bl.a. (skulle være) var noe av grunnlaget i bl.a. I.L. sitt innlegg.
Mulig jeg roter her men jeg mener jeg er inne på noe ::)
Hva mener/tror du?

Mvh.KW
edit: korrigerer litt da noe ble litt upresist (korr i blått)
 
K

kbwh

Gjest
bendis skrev:
verdens beste dac kan iallefall aldri forandre feilkorreksjonløpet til desse elendig billige dvdtypene.
har en del plater, både strøkne brente og originale med riper som lett kaster et dårlig drivverk ut døra.. man vet aldri hvor mye desse systemene jobber.. kjøper man det beste fra philips og sony kan jeg banne på at feilkorreksjon går konstant! ::)
Nåja.
Men det kan være greit å spandere på seg et bedre drivverk enn en Lumatron fra Obs! Jeg prøvde en slik som DVD-spiller. Store problemer med å lese platene riktig hadde den.
 
Topp Bunn