Ønsker anbefaling DAC, dere?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Noen formeninger om Audio Analogue Vivace dac her? Jeg har en sånn på tur i postkassa. Lite info om den rundt om kring.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Nei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.

Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgang
 

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Duet er helt håpløse på å svare på email...
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Nei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.

Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgang
:)

Kan du hjelpe meg å forstå I2S? Jeg er litt forvirret ang HDMI vs I2S vs DSD over DoP vs PCM - de nevnes ofte i samme åndedrag...

Oppo 103/105 som tidligere omtalt her kan gi DSD ut over HDMI. Det sendes da ut som DSD native (1-bitsstrøm) over DoP (og konverteres ikke til PCM først). En kan også velge en innstilling der DSD konverteres til PCM (dette burde være DXD, men pga rettighetsproblematikk tror jeg det nedsamples til 96kHz/16bit eller redbook)
Når jeg leser om I2S står det omtalt som en spesifik standard som bruker PCM, og altså er dette ikke DSD native / DSD over DoP. Dette betyr at DSD konverteres til PCM og overføres via I2S (over HDMI?). Husker jeg ca riktig blir da DSD64 til 352.4kHz/24bit (DXD).

Altså kan en dersom en bruker Oppo som SACD leser overføre DSD til en DAC via HDMI på to måter:
(1) DSD native (1-bitsstrøm) over DoP
(2) I2S som er DSD konvertert til DXD (som er PCM)
Er ikke det riktig?

Og - er det ikke i så fall litt rart a si at BD leser DSD over I2S - er det ikke riktigere å si at den leser DXD (352.4kHz/24bit PCM)?

(for en som har en Oppo utgjør dette en stor forskjell, da kun alternativ 1 er uforandret - alternativ 2 blir som sagt nedsamplet)
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
LVDS I2s har ingenting med HDMI standarden å gjøre eller audio over HDMI for den slags skyld.
Poenget er at en del fabrikanter fant det fordelaktig å gjøre bruk av HDMI kontakter (som selvsagt nødvendiggjør en HDMI kabel mellom) for overførsel av dette signalet. Dette forvirrer mange, dessverre.
På folkemunne kalles denne metoden for 'PS Audio I2s standard'.
Mao. hvis man finner en HDMI kontakt på sitt apparat og denne ikke er spesifikt merket med I2s, så vil det ikke virke. Å sende HDMI signaler (feks. DSD over HDMI) til I2s vil heller ikke virke, selvsagt.

Andre fabrikanter bruker RJ45/Cat.5 for overførsel, men disse er normalt ikke kompatible med førstnevnte selv om disse også er LVDS basert.
 
Sist redigert:

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Nei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.

Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgang
:)

Kan du hjelpe meg å forstå I2S? Jeg er litt forvirret ang HDMI vs I2S vs DSD over DoP vs PCM - de nevnes ofte i samme åndedrag...

Oppo 103/105 som tidligere omtalt her kan gi DSD ut over HDMI. Det sendes da ut som DSD native (1-bitsstrøm) over DoP (og konverteres ikke til PCM først). En kan også velge en innstilling der DSD konverteres til PCM (dette burde være DXD, men pga rettighetsproblematikk tror jeg det nedsamples til 96kHz/16bit eller redbook)
Når jeg leser om I2S står det omtalt som en spesifik standard som bruker PCM, og altså er dette ikke DSD native / DSD over DoP. Dette betyr at DSD konverteres til PCM og overføres via I2S (over HDMI?). Husker jeg ca riktig blir da DSD64 til 352.4kHz/24bit (DXD).

Altså kan en dersom en bruker Oppo som SACD leser overføre DSD til en DAC via HDMI på to måter:
(1) DSD native (1-bitsstrøm) over DoP
(2) I2S som er DSD konvertert til DXD (som er PCM)
Er ikke det riktig?

Og - er det ikke i så fall litt rart a si at BD leser DSD over I2S - er det ikke riktigere å si at den leser DXD (352.4kHz/24bit PCM)?

(for en som har en Oppo utgjør dette en stor forskjell, da kun alternativ 1 er uforandret - alternativ 2 blir som sagt nedsamplet)
Vel ; I2S overføringen innholder den originale datastrømmen/ "lyden" , fordelene over USB/ Firewire er at man unngår flere trinn med prosessering. Sjekk Pink Fauns skjema


I2S_stereo_uitleg.jpg



DoP er DSD over PCM, men det betyr bare at DSD blir pakket inn i PCM rammer
DoP open Standard | DSD-Guide.com

ligner mye på AC3 prosessen
What is AC3? What Opens a AC3? File Format List from WhatIs.com

Jeg kjenner ikke dessverre til OPPen, og kan ikke kommentere.

å spille av nativt betyr direkte avspilling av lydfilen dvs ingen upsamplig ,dop,eller multibit-DSD-prosessering ( ESS,PS Audio). Man får en mindre teknisk korrekt avspilling av filen, men til min lykke så blir det originale innholdet i musikken reprodusert som den var opprinninelig ment å høres.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg tror fortsatt det bare er MSB Technology's
UMT Drivverk som kan levere native både DSD
og PCM. Forøvrig tilsvarer DSD 64 HRX(24/176,4)
og ikke DXD.
MSB UMT drivverk leverer dette på toslink,coax,
bnc,AES/EBU og ProI2S(CAT-6)
Mulig jeg tar feil, men Pro I2S tar alt i hvertfall.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Jeg tror fortsatt det bare er MSB Technology's
UMT Drivverk som kan levere native både DSD
og PCM. Forøvrig tilsvarer DSD 64 HRX(24/176,4)
og ikke DXD.
MSB UMT drivverk leverer dette på toslink,coax,
bnc,AES/EBU og ProI2S(CAT-6)
Mulig jeg tar feil, men Pro I2S tar alt i hvertfall.
nice..men billigste måten er bare å installere vortexbox 2.3...nativt ut via USB.. Deretter MAC eller PC.



Avhenger av DAC seff!
listen ligger her:
https://docs.google.com/spreadsheet/lv?key=0AgVhKcl_3lHfdFVyenBBNjNpQ2lieG81WGpqQTNfVUE
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgang
:)

Kan du hjelpe meg å forstå I2S? Jeg er litt forvirret ang HDMI vs I2S vs DSD over DoP vs PCM - de nevnes ofte i samme åndedrag...

Oppo 103/105 som tidligere omtalt her kan gi DSD ut over HDMI. Det sendes da ut som DSD native (1-bitsstrøm) over DoP (og konverteres ikke til PCM først). En kan også velge en innstilling der DSD konverteres til PCM (dette burde være DXD, men pga rettighetsproblematikk tror jeg det nedsamples til 96kHz/16bit eller redbook)
Når jeg leser om I2S står det omtalt som en spesifik standard som bruker PCM, og altså er dette ikke DSD native / DSD over DoP. Dette betyr at DSD konverteres til PCM og overføres via I2S (over HDMI?). Husker jeg ca riktig blir da DSD64 til 352.4kHz/24bit (DXD).

Altså kan en dersom en bruker Oppo som SACD leser overføre DSD til en DAC via HDMI på to måter:
(1) DSD native (1-bitsstrøm) over DoP
(2) I2S som er DSD konvertert til DXD (som er PCM)
Er ikke det riktig?

Og - er det ikke i så fall litt rart a si at BD leser DSD over I2S - er det ikke riktigere å si at den leser DXD (352.4kHz/24bit PCM)?

(for en som har en Oppo utgjør dette en stor forskjell, da kun alternativ 1 er uforandret - alternativ 2 blir som sagt nedsamplet)
Vel ; I2S overføringen innholder den originale datastrømmen/ "lyden" , fordelene over USB/ Firewire er at man unngår flere trinn med prosessering. Sjekk Pink Fauns skjema


Vis vedlegget 334716


DoP er DSD over PCM, men det betyr bare at DSD blir pakket inn i PCM rammer
DoP open Standard | DSD-Guide.com

ligner mye på AC3 prosessen
What is AC3? What Opens a AC3? File Format List from WhatIs.com

Jeg kjenner ikke dessverre til OPPen, og kan ikke kommentere.

å spille av nativt betyr direkte avspilling av lydfilen dvs ingen upsamplig ,dop,eller multibit-DSD-prosessering ( ESS,PS Audio). Man får en mindre teknisk korrekt avspilling av filen, men til min lykke så blir det originale innholdet i musikken reprodusert som den var opprinninelig ment å høres.
Takk!

Ja, jeg vet at DoP er DSD pakket i PCM-rammer. Men det er ikke konvertert til PCM, kun overført i rammen.

Oppo kan kun levere DSD 64/128 over HDMI. Men ble plutselig usikker på om det omtales som DoP - det gjør det nok ikke. Tror det enkelt og greit refereres til som native DSD over HDMI.

Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI - riktignok med en litt annen håndtering av klokke enn DoP. Riktignok leser jeg at I2S opprinnelig er laget for PCM.

Korrekt?

Når det kommer til Oppo, så støtter den etter det jeg vet ikke I2S, kun DSD over HDMI. Den nedsampler alle andre utganger / protokoller pga rettighetsproblematikk.

/Nasse
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI
Hvis du hadde sagt 'Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI kabel', så hadde det blitt rett. HDMI standard/protokoll er ikke i bruk her. LVDS I2s er ikke samme elektriske størrelse heller.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
LVDS i2s (balansert i2s) brukes for å muligjøre lengre kabelstrekk enn ved vanlig i2s som er veldig kilent på dette. Dermed skapes også en enklere "kompabilitet".
i2s konverteres gjerne til lvds fra avsender enden og konverteres tilbake til i2s i mottaker enden. Altså ingen fordel lydmessig men tror ikke den er gjør noe negativt heller.
Og det er riktig som det sagt at hdmi og cat6 er kabler/grensesnitt som kan brukes til dette.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI
Hvis du hadde sagt 'Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI kabel', så hadde det blitt rett. HDMI standard/protokoll er ikke i bruk her. LVDS I2s er ikke samme elektriske størrelse heller.
Ah, jepp.

Og HDMI kabel med HDMI protokoll kan overføre inntil 8 1-bits DSD strømmer med inntil DSD256.

Altså kan DSD over I2S ikke kalles native DSD, men det kan DSD over HDMI? <protokoll> (ser sånn ut på dsd guide linken lenger opp)
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
LVDS i2s (balansert i2s) brukes for å muligjøre lengre kabelstrekk enn ved vanlig i2s som er veldig kilent på dette. Dermed skapes også en enklere "kompabilitet".
i2s konverteres gjerne til lvds fra avsender enden og konverteres tilbake til i2s i mottaker enden. Altså ingen fordel lydmessig men tror ikke den er gjør noe negativt heller.
Og det er riktig som det sagt at hdmi og cat6 er kabler/grensesnitt som kan brukes til dette.
Og da vet jeg hvorfor begrepene brukes om hverandre i et salig rot....takker!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Igjen, HDMI grensesnitt og I2s grensesnitt har ingenting med hverandre å gjøre med unntak av to fysiske HDMI porter og en HDMI kabel som rent praktisk overfører LVDS - tror jeg legger inn årene her ;)
Kanskje en analogi med veggvorter kan eksemplifisere det bedre.
Veggvortene er sendere og mottakere av signalet.
Kabelen for 230VAC mellom stikkontaktene med veggvortene i overfører kommunikasjonssignalet (overlagret).
Elektroinstallasjonen gir altså kun en fysisk forbindelse (sidestilles med HDMI kabelen) mens veggvortene er endepunkter for signalet (sidestilles med I2s enkoder/dekoder) powret fra strømnettet.
I dette eksempelet kan 230VAC sidestilles med HDMI protokoll. Det er ikke 230VAC som i seg selv representerer signaloverføringen og alene så vil jo ikke dette fungere for vårt signal.
Oppsummert: 230VAC installasjonskabel = 'HDMI', mens overlagret signal mellom veggvortene er 'I2s', i overført betydning (pun intended).
Alle vil forstå at 230VAC og kommunikasjonssignal er 2 forskjellige ting.

(Dette ble så innfløkt at jeg ikke forstod det selv) 8)
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Igjen, HDMI grensesnitt og I2s grensesnitt har ingenting med hverandre å gjøre med unntak av to fysiske HDMI porter og en HDMI kabel som rent praktisk overfører LVDS - tror jeg legger inn årene her ;)
Kanskje en analogi med veggvorter kan eksemplifisere det bedre.
Veggvortene er sendere og mottakere av signalet.
Kabelen for 230VAC mellom stikkontaktene med veggvortene i overfører kommunikasjonssignalet (overlagret).
Elektroinstallasjonen gir altså kun en fysisk forbindelse (sidestilles med HDMI kabelen) mens veggvortene er endepunkter for signalet (sidestilles med I2s enkoder/dekoder) powret fra strømnettet.
I dette eksempelet kan 230VAC sidestilles med HDMI protokoll. Det er ikke 230VAC som i seg selv representerer signaloverføringen og alene så vil jo ikke dette fungere for vårt signal.
Oppsummert: 230VAC installasjonskabel = 'HDMI', mens overlagret signal mellom veggvortene er 'I2s', i overført betydning (pun intended).
Alle vil forstå at 230VAC og kommunikasjonssignal er 2 forskjellige ting.

(Dette ble så innfløkt at jeg ikke forstod det selv) 8)
lol - leser du det som er skrevet er det ingen avvik fra din første setning.....


...resten forbeholder jeg mitt hode fritt til å slippe å forholde seg til :rolleyes:
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
lol - leser du det som er skrevet er det ingen avvik fra din første setning.....
Spørs hva man legger i uttrykket HDMI grensesnitt. Dette kan fremdeles oppfattes som at det har noe med HDMI (signal) å gjøre.....(?)
kabler/grensesnitt er ganske ensbetydende med det fysiske

protokoll like klart

:)

og gitt det ser jeg at jeg tok feil - din bruk av grensesnitt er ikke helt standard - lol

(men legger jeg godviljen til forstår jeg hva du mener)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mente også grensesnit=interface som selve pluggen. Ikke noe mer selvsagt.
Med "dette" menes i2s(lvds) overførsel.
Alt kan forøvrig misforstås om man går inn for det ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mente også grensesnit=interface som selve pluggen. Ikke noe mer selvsagt.
Med "dette" menes i2s(lvds) overførsel.
Alt kan forøvrig misforstås om man går inn for det ;)
Fra wiki:
'Grensesnitt mellom fysiske komponenter

Grensesnitt mellom maskinelle entiteter kalles fysisk grensesnitt. Elektroniske komponenter har ulike former for stikkontakter som danner et slik grensesnitt.'

- Altså, her er det bare å kapitulere for min del. Grensesnitt it is :)


 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Den Primaren ser knakende god ut.
En del dyrere enn den "midten av budsjettet" jeg hadde håpet å havne på, men ser absolutt kapabel ut.

Hm.... Gruble, gruble.

Hvor viktig er det å ha HDMI inn, forresten? Etter DAC kommer det vel snikende en Oppo en eller annen gang, og vil gjerne kunne tappe best mulig mest mulig av det den kan spille. Tenkte i utgangspunktet å bruke den leamikken som var nevnt i Fidelity en gang - "Lur boks med HDMI inn, HDMI ut og tapping av SP/DIF" - uten at jeg husker hva den heter.

Ser i StereoPhile at det er et gryende hysteri om avspilling av DSD-filer og desslike - Hvor viktig er det egentlig med støtte for ting som 352.8 kHz/24 og liknende?
Ang den primaren. Var på tilbud hos soundgarden til 9999 eller noe for litt siden. Kommer nok igjen til den prisen, eller på brukten (var i alle fall en herre som kjøpte den primaren som en ventedac til 9999 - tipper han havner på en shiit yggdrasil etterhvert - forøvrig mitt tips til dac i det store og hele, yggdrasil altså). Men ikke svi av mer ennca 10000 på den primaren i alle fall

Ang hdmi er det finfint! Har det selv. Men - er vel ingen dealbreaker dersom du ikke må ha dsd. Personlig synest jeg dsd er gøy. Og ja - hdmi er eneste måten du får ut dsd fra en oppo på (pga rettighetsproblematikk). Må innrømme at sacd er gøy - selv har jeg klart meg med oppo 103 da jeg har ekstern dac og heller ikke bruker annet enn stereo til film - vel riktignok med sub.


Edit: Lol ser at han jeg tenkte på er Jonas over - og han anbefaler Audiobyte. Men spør han om han ikke egentlig vil ha en Yggdrasil? Og om han kunne tenke seg å selge Primaren sin....:-D
Da er den primaren på salg igjen valvester....

Primare DAC30 D/A-konverter - Titan - Ryddesalg

8995 kr - i tilfelle prisen endres på linken til du rekker innom....
 
Topp Bunn