Ønsker anbefaling DAC, dere?

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Problemet med for få digitale innganger kan løses ved hjelp av en digital inngangsvelger. Feks. denne fjerkontrollerbare saken - som eldstemann har hatt glede av i mange år:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Europeisk strømforsyning er ikke inkludert - så den må man kjøpe i tillegg, f.eks. på Clas Ohlson.
Akkurat den der er jo faktisk helt Überkonge!

Her kan man putte alle "sekundære" kilder som konsoller, TV-er, etc. og til alt overmål får man hele tiden ut signal BÅDE på RCA og TOSLINK!
Genialt. Da finner man noe å bruke TOSLINKen på "grom-DACen" til.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Selv har jeg lyst på en Lynx Hilo. Men jeg tror ikke den har fjernkontroll.
Den har ikke fjernkontroll i vanlig forstand. Du kan koble den opp via USB-kabel og styre den med programvare på pc. Lynx Hilo er et skikkelig kolombiegg av en DAC ad/da og hodetelefonforsterker.
Hva skjer? Her begynner det å riste i labbene? Kan det være... Jo, jeg begynner å få FOT av denne Lynx Hilo!

Når jeg myser etter på produktdetaljene, ser jeg jo at dette er et realt Kinderegg av funksjonalitet - DAC, ADC, hodetelefonforsterker og både faste og variable utganger.

Jeg vil med denne boksen få alt dette:

1) En DAC som med den nevnte "SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher" ikke vil være i beit for innganger.
2) En AD-konverter for opptak fra LP (min gamle M-Audio boks er et utgått produkt med lite driveroppdateringer, etc.)
3) En hodetelefonforsterker som i tillegg kan drive en framtidig "jordskjelvsplatform".

Nice. Lynx Hilo havnet på blokka med et brak - ganske langt oppe også.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg tror du burde ta deg en tur innom Prolyd og lukte litt på den Hilo'n ja. Jeg har vært der å sett på den men ikke hørt den.
Hvis jeg ikke har misforstått så mener jeg og huske at mange synes Lynx Hilo låter "bedre" enn de mer kostbare Lynx-interfacene med Aurora DACer. (korriger meg).

Jeg digger "high end-studio gear"
For sånne gamle og late lyd-freaker som ikke orker DIY (som meg), så tror jeg at SOLIDE produkter fra studio bransjen gir mer godlyd for penga enn tradisjonelle HIFIprodukter.
Jeg er overbevist om at hadde mine "stygge" aktive aluminiums-kister vært myntet på hifi-markedet så hadde de kosta over 50 "lapper", men jeg er så heldig at jeg har en "HØY" WAF. Hun har tom. nylig foreslått akustiske tiltak i taket!!!??

Mvh. Bergfinn
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ang. Hilo - Jeg ser at Lynx hører til den klubben som konsekvent angir frekvensrespons "kun" opp til 20 kHz.
Irriterer meg grønn over dette. Hvis apparatet har mulighet for såvel 96 som 192 kHz sampling, forventer jeg
50 KHz frekvensrespons - kanskje enda mer.

Noen som har peiling på om de bare er "standardiserte", eller om frekvensresponsen faller som en murstein over 20 kHz?
(Min gamle 24/96 M-Audio FireWire Audiophile er f.eks. oppgitt til 40 kHz +/- noe).
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ang. Hilo - Jeg ser at Lynx hører til den klubben som konsekvent angir frekvensrespons "kun" opp til 20 kHz.
Irriterer meg grønn over dette. Hvis apparatet har mulighet for såvel 96 som 192 kHz sampling, forventer jeg
50 KHz frekvensrespons - kanskje enda mer.

Noen som har peiling på om de bare er "standardiserte", eller om frekvensresponsen faller som en murstein over 20 kHz?
(Min gamle 24/96 M-Audio FireWire Audiophile er f.eks. oppgitt til 40 kHz +/- noe).
Fant noen målinger på goldenears.net - som indikerer at 30kHz er innen rekkevidde:

DACs & Amplifiers Review - Lynx Hilo
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Ang. Hilo - Jeg ser at Lynx hører til den klubben som konsekvent angir frekvensrespons "kun" opp til 20 kHz.
Irriterer meg grønn over dette. Hvis apparatet har mulighet for såvel 96 som 192 kHz sampling, forventer jeg
50 KHz frekvensrespons - kanskje enda mer.

Noen som har peiling på om de bare er "standardiserte", eller om frekvensresponsen faller som en murstein over 20 kHz?
(Min gamle 24/96 M-Audio FireWire Audiophile er f.eks. oppgitt til 40 kHz +/- noe).
Flaggermus bruker såkalt ekkolokalisering, som består av en serie med korte, høyfrekvente skrik i rask rekkefølge. Frekvensen ligger høyere enn det menneskelige øret klarer å fange opp - vanligvis fra 30 000 til 70 000 hertz. Kan jo hende at noen DAC'er kan gjengi dette, men er det av nytte for oss, da? :confused:
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Selv om vi ikke hører opp til 30k tror jeg det er bra for lydgjengivelsen likevel. Jeg liker begrepet "headroom".
Jeg hører ikke stort over 12-13k, men tror at jeg kan "fornemme" over min hørselsgrense.
Jeg er av den oppfatning at det å ha mye headroom på alle ledd, parametre og generell ytelse er en sentral del av å få god lydgjengivelse.
Spesielt på moderate lydnivå. Jeg trenger ikke 380 watt på mine 7-tommers basser, men du verden så behagelig det låter.

Mvh. Bergfinn
 
Sist redigert:

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ang. Hilo - Jeg ser at Lynx hører til den klubben som konsekvent angir frekvensrespons "kun" opp til 20 kHz.
Irriterer meg grønn over dette. Hvis apparatet har mulighet for såvel 96 som 192 kHz sampling, forventer jeg
50 KHz frekvensrespons - kanskje enda mer.

Noen som har peiling på om de bare er "standardiserte", eller om frekvensresponsen faller som en murstein over 20 kHz?
(Min gamle 24/96 M-Audio FireWire Audiophile er f.eks. oppgitt til 40 kHz +/- noe).
Fant noen målinger på goldenears.net - som indikerer at 30kHz er innen rekkevidde:

DACs & Amplifiers Review - Lynx Hilo
Det der ser helt brillefint ut! -0,5 dB ved 40 kHz er absolutt godkjent.
Var mest opptatt av at det ikke var noe idiotisk "600 dB/oktav ved 22050 Hz" eller noe.

Edit: Når jeg ser nøye etter, er det vel nærmere -0,25 dB ved 40 kHz. Good stuff!
 
Sist redigert:

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Når den verste poteristingen har gitt seg, sitter jeg igjen med en viss irritasjon over at Lynx Hilo bare har 3 digitalinnganger + USB, hvorav 1 er AES/EBU.

Impedanstilpasning mellom 110 og 75 ohm er vel neppe nok for å være garantert suksess med SP/DIF på input?

Regner med at en lur liten boks som Hosa Technology CDL-313 Data Link CDL-313 B&H Photo Video bare tar seg av impedansen, og ikke gjør noen datakonvertering i samme slengen ("subcode formats").

Den ene RCAen som Hiloen har, vil jeg gjerne reservere til en framtidig Kilde med stor K (en Oppo, f.eks. Mulig jeg bare tar meg råd til mellomstor K, men pytt-pytt). Så må jeg i såfall koble denne "portexpanderen" inn på TOS-LINK, mens AES/EBUen ikke blir brukanes til så veldig mye (hvis det ikke er enklere enn jeg tror).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når PS Audio kom med DirectStream kan du få en PWD MKII m/Bridge på brukten for rundt 12-13kNOK.
Jeg solgte ihvertfall min for det.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
....Det er liksom ikke MANGEL på DACer nå om dagen...

Ser f.eks. at Linnenberg Vivace til omtrent samme pris som Electrocompaniets ECD 2, tilbyr både DSD og DXD (352,8 kHz/32 bit). 2 RCA + 1 USB.
I den helt billige enden havner MicroMega MyDac til omtrent 3 laken. 1 RCA + 1 TOSLINK + 1 USB.

Jeg ser at alternativet til Lynx Hilo som "alt-i-ett" boks, er 1 DAC + 1 ADC + 1 hodetelefonforsterker (alt behøves ikke kjøpt inn på en gang).

RME ADI-2: 6100,- (ADC, også DAC med noen få innganger) + 2 andre bokser til omtrent samme pris som alt-i-ett Hilo.
(Antar at jeg ville bruke noe annet enn RME til DAC-jobben.)
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
T+A DAC8 har fått meget gode tester. Støtter ikke DSD, men har masse innganger: ...
Farbror har fel! Jajamennsan har burken DSD! Kolla lektyren från linken:

"24/192 kHz, DSD, (32/384 kHz USB), hörlursförstär- kare/försteg"

DSD, DXD og hörlursförstärkare - Det är inget bajs!

(Seriøst, Sverige - hvor mange tøddler kan man putte i et ord - ütrülïg mange, ser det ut til).


Reflection, Phase II:

24/192, DSD, DXD og 18000,- kroner?
Det var da mye for pengene - her må finleses etter "gotchas" eller lumske besparelser.

Reflection, Phase III:

Det viste seg at hele oppsummeringsboksen til svenskene faktisk VAR bajs.
Når jeg leter litt rundt omkring, viser det seg at det kun er INTERNT at det er 32/352.8,
og DSD har jeg faktisk ikke sett nevnt noe sted...

DA er prisen litt mer forståelig.

...

Oslo Hi-Fi Center tar 20995,- - Da er vi faktisk 4000 over Lynx Hilo i pris.
Framleis - spanande alternativ.
 
Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Et kjapt spørsmål: Hva er DSD?
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Et kjapt spørsmål: Hva er DSD?
Formatet som brukes på SACD - selv er jeg tilhenger av vanlig PCM-lyd, og føler at hele SACD/DSD-opplegget er noe pes. På den annen side begynner det å dukke opp en viss kultur rundt avspilling av DSD-filer uavhengig av SACD. Hvorvidt jeg gidder å skaffe meg DAC som takler det er vel mindre enn bankers.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Noen med glimrende erfaring med Rega DAC, Micromega og lignende må gjerne gi lyd fra seg.

...Det ser vel ut til at disse (i det store bildet) rimelige DACene for det meste har USB og lite annet.
Har brukt Rega DAC siden 2011 og tror ikke jeg holder opp med det første.
Har et fremtidig savn av fjernkontroll den dagen jeg tar i bruk flere digitale kilder, men foreløpig ok.
USBen på denne er bare en nødløsning med 16/48 som maks. Tidlig produksjon som min snr 666 har ikke støtte for 176,4kHz.

Likerdigger lyden av den! Ikke så høflig og fintfølende som de dyre greiene, litt mer rocka om du vil. Passe varm og passe klangrik.
Kan tune lyden litt med de digitale filtrene, trur eg. (Har ikke blindtestet det så det kan være kun midt oppi hodet mitt)

Ok med innganger, her baksiden:

1-IMG_5338.jpg


Vet ikke hva du har av utstyr ellers i anlegget. Har ikke det mest kostbare selv, amp til 35 og høyttalere til 22. Rega DAC passer fint sammen med dette.
Anbefaler å prøve i alle fall, tenker du får en på brukten for 2500-3000, og kan selges igjen dersom den ikke faller i smak.

mvh
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Rega dacen har jeg også hatt, den er morsom og engasjerende, slik jeg liker det.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.663
Antall liker
3.090
Tror en NAD M51 vil dekke dine behov veldig bra. Se etter en på brukten, de går for pluss/minus 9000,-
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Audiobyte så spennende ut. Forforsterke, hodetelefonforsterker, dac og fjernkontroll i ett. Har du hørt den Wizard, eller andre som har testet?
 
Sist redigert:

Tesolba

Fersking
Ble medlem
09.04.2013
Innlegg
2
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
T+A DAC8 har fått meget gode tester. Støtter ikke DSD, men har masse innganger: ...
Farbror har fel! Jajamennsan har burken DSD! Kolla lektyren från linken:

"24/192 kHz, DSD, (32/384 kHz USB), hörlursförstär- kare/försteg"

DSD, DXD og hörlursförstärkare - Det är inget bajs!

(Seriøst, Sverige - hvor mange tøddler kan man putte i et ord - ütrülïg mange, ser det ut til).


Reflection, Phase II:

24/192, DSD, DXD og 18000,- kroner?
Det var da mye for pengene - her må finleses etter "gotchas" eller lumske besparelser.

Reflection, Phase III:

Det viste seg at hele oppsummeringsboksen til svenskene faktisk VAR bajs.
Når jeg leter litt rundt omkring, viser det seg at det kun er INTERNT at det er 32/352.8,
og DSD har jeg faktisk ikke sett nevnt noe sted...

DA er prisen litt mer forståelig.

...

Oslo Hi-Fi Center tar 20995,- - Da er vi faktisk 4000 over Lynx Hilo i pris.
Framleis - spanande alternativ.

Jeg har hatt T+A DAC 8 et halvt års tid og er svært godt fornøyd - kan trygt anbefales.
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Danske Lead Audio har en DAC som selges til rundt 5000 kroner her til lands.

NF DAC

nf_dac.jpg
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har eid:
PS Audio DacLink III (cullen mod 4): Meget bra DAC med autosens på inngangene (velger den enheten som er aktiv).
Musical Fidelity DAC: Kjedelig lyd syns jeg
Cambridge DAC Magic: tam og kjedelig.
NAD M51: meget bra da den kosta 9000kr, til 14000kr finnes det mer spennende saker! HDMI er et stort pluss. Litt firmware tull en periode som sikkert er løst!
Eier:
Audio GD Master 7: Fyldig og go lyd, min nåværende DAC som passer oppsettet mitt med Klipsch Cornwall ypperlig. Den låter egentlig slik jeg forventa at Electrocompaniet sku låte i sin tid: Fyldig og veldig musikalsk!

Pre med DAC:
McIntosh C48: Nåværende preamp med dac, ikke spesielt bra, helt OK 5000kr dac kvalitet. Kjempe god analog del.
Classe CP800: Tidligere Preamp med DAC, fantastisk digital bit, nydelig lyd som aldri blir hard og slitsom. Litt skuffende analog bit som gjorde at jeg byttet den ut.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Eastern Electric, dessverre ingen importør her i landet

Håvard
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Audiobyte Black Dragon har altså I2S på HDMI - Som jeg antar er nødvendig for overføring av DSD på HDMI.

Har på sin side Blu-Ray spillerne I2S ut på HDMI - Er dette en etablert standard i slike høver, eller er det "early days & famling"?

Antar at jeg går for en Oppo BDP-105 etter hvert - den skal etter sigende ha DSD ut på HDMI, og det ser også ut til at HDMI er eneste
måte å få ut Hi-Res fra Blu-Ray??? Via coax/TOSLINK ser det ut til at det bare stappes ut 16/48?

NAD M51 har på sin side ikke DSD på HDMI.

Siden HDMI er et bedre arnested for jitter, er det jevnt over slik at alle DACer som har HDMI inn har anstendighet nok til å reklokke inputen?
Det virker som det er et must for å få maks. ut av HDMI i denne sammenhengen.

Nåværende analyse sier meg at jeg trenger en DAC med HDMI - hvis jeg i det hele tatt vil kunne ta ut godlyd fra Blu-Ray på maks. måte.

Er jeg på rett jorde?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
m... Er eneste måten å kjøpe en Black Dragon på å handle direkte fra Romania?
Det er vel det beste? Jeg har i alle fall opplevd at hver eneste gang jeg er interessert i et produkt som får en norsk importør/distributør, så blir produktet dyrere. Og årsaken er vel at det norske mellomleddet skal ha noe igjen for "distribusjonen" ? :)
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
161
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Audiobyte har noen distributører, men nå finner jeg ikke linken. Nærmeste distributør var i Tyskland, og prisen inkl. Mva var Euro 1500,- mener jeg det var. Dac'n ser ut til å være montert i en boks fra Hifi2000 i Italia.
Enklest er vel bare å sende en mail og spørre.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.663
Antall liker
3.090
m... Er eneste måten å kjøpe en Black Dragon på å handle direkte fra Romania?
Det er vel det beste? Jeg har i alle fall opplevd at hver eneste gang jeg er interessert i et produkt som får en norsk importør/distributør, så blir produktet dyrere. Og årsaken er vel at det norske mellomleddet skal ha noe igjen for "distribusjonen" ? :)
Ved behov for service eller oppgraderinger kan det være greit å ha valgt et produkt som er såpass gangbart at det har distribusjon i Norge.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Den Primaren ser knakende god ut.
En del dyrere enn den "midten av budsjettet" jeg hadde håpet å havne på, men ser absolutt kapabel ut.

Hm.... Gruble, gruble.

Hvor viktig er det å ha HDMI inn, forresten? Etter DAC kommer det vel snikende en Oppo en eller annen gang, og vil gjerne kunne tappe best mulig mest mulig av det den kan spille. Tenkte i utgangspunktet å bruke den leamikken som var nevnt i Fidelity en gang - "Lur boks med HDMI inn, HDMI ut og tapping av SP/DIF" - uten at jeg husker hva den heter.

Ser i StereoPhile at det er et gryende hysteri om avspilling av DSD-filer og desslike - Hvor viktig er det egentlig med støtte for ting som 352.8 kHz/24 og liknende?
Ang den primaren. Var på tilbud hos soundgarden til 9999 eller noe for litt siden. Kommer nok igjen til den prisen, eller på brukten (var i alle fall en herre som kjøpte den primaren som en ventedac til 9999 - tipper han havner på en shiit yggdrasil etterhvert - forøvrig mitt tips til dac i det store og hele, yggdrasil altså). Men ikke svi av mer ennca 10000 på den primaren i alle fall

Ang hdmi er det finfint! Har det selv. Men - er vel ingen dealbreaker dersom du ikke må ha dsd. Personlig synest jeg dsd er gøy. Og ja - hdmi er eneste måten du får ut dsd fra en oppo på (pga rettighetsproblematikk). Må innrømme at sacd er gøy - selv har jeg klart meg med oppo 103 da jeg har ekstern dac og heller ikke bruker annet enn stereo til film - vel riktignok med sub.


Edit: Lol ser at han jeg tenkte på er Jonas over - og han anbefaler Audiobyte. Men spør han om han ikke egentlig vil ha en Yggdrasil? Og om han kunne tenke seg å selge Primaren sin....:-D
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Nei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.

Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
 
Topp Bunn