Dac 10k?

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Nå herjer oppgraderingsviruset hos meg..

Og jeg tror det er signalkilden som bør oppgraderes først. Anlegget består av Primare D20 (cd) --> Tara labs Spektra(?) 3 --> Primare A20 (forsterker) --> DIY kabler --> Triangle Antal Ex.
Tanken er da å sette inn en dac i mellom cd og forsterker. Hvis noen har noen innvendinger så er de hjertelig velkommen!
Har sett på litt forskjellige, bla W4S dac2, HD20, Calyx 24/192..

Alle tips er gode :)

Sandlien
 
L

lasse5214

Gjest
Den nye Nad M-51 spiller meget bra her hos meg. 9990 kr.
Den har det meste.
Audio 2 på Usb. 2 x hdmi, rca, balansert osv + volum.

35 bit 844 kHz,

asynkron usb 24 bit 192 kHz.

Lasse :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg hadde en Primare A20 i mange år - og fikk anledning til å teste den med ganske mange DACer. Erfaringen er at A20 låter umiskjennelig A20 nesten uansett hva du bruker av DAC. Sånn sett er jeg litt usikker på hvor lurt det er å bruke oppgraderingspengene dine på en DAC. Men skal du først bruke pengene på en DAC, ville jeg gått for en DAC med en nøytral og distinkt klang. Benchmark DAC-1, kanskje? - det fungerte bra hjemme hos meg da jeg solgte CDspilleren min og gikk over til Squeezebox.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Mener du jeg ikke vil merke noe særlig forskjell med en dac før A20?
Da burde jeg kanskje heller se etter en annen forsterker..

Sandlien
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sandlien skrev:
Mener du jeg ikke vil merke noe særlig forskjell med en dac før A20?
Da burde jeg kanskje heller se etter en annen forsterker..

Sandlien
Ikke store forskjellen, nei - det er min erfaring.

En I22 - som nevnt ovenfor - kunne muligens være vel så fornuftig bruk av pengene.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Når man kommer opp i en dac til 10 tusen,
begynner det nesten å bli litt viktig å se på interlinken mellom dac og amp/integrert også.
Det er små marginer som gjør bra lyd om til nydelig lyd sånn pris/kvalitetsmessig...
Jeg tenker det er Tara Labs Spectrum 3 du har, si 2004/2005 utgave? (Hva 5-600kr den gangen? )
Det tror jeg kan bli en festbrems med ny dac...

Jeg ville prøvd med Groover Huffmann kabel jeg... den sies å være så å si mellom Nordost Valhalla/Odin og Tara Labs Zero Gold.. i lyd.
Koster 200 dollar for ett par på en meter. http://www.groverhuffman.com/interconnects
Da snakker vi att lyden når frem til ampen!!


My 2 cents.. Dette er litt av ett funn til prisen.. Så bra kabler klarer man ikke å lage for 10 ganger prisen, DIY.
Huffmann traff spikern som de sier, nailed it!
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Det er er ærlig talt slike svar jeg ønsket!!
Veldig fint å slippe og bomme helt på eventuelle kjøp..

Sandlien
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Interconnecter varer bare en 7-8år før de da er bortimot helt korrodert innvendig, når de i utgangspunktet var rimelige i innkjøp.
Som jeg skjønner det, er dine Taralabs kabler bortimot så gamle.
Om du vil henge fast ved dem, kaster du 9 tusen ut vinduet, ved å kjøpe en dac til 10 tusen. Your call...
Det er etter mitt syn, (mitt, jeg bare nevner det) er det en nødvendighet å vurdere ny interconnect...

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Imperial skrev:
Interconnecter varer bare en 7-8år før de da er bortimot helt korrodert innvendig, når de i utgangspunktet var rimelige i innkjøp.
Som jeg skjønner det, er dine Taralabs kabler bortimot så gamle.
Om du vil henge fast ved dem, kaster du 9 tusen ut vinduet, ved å kjøpe en dac til 10 tusen. Your call...
Det er etter mitt syn, (mitt, jeg bare nevner det) er det en nødvendighet å vurdere ny interconnect...

mvh
Please correct me if I'm wrong - men min metallurgiske barnelærdom fra NTH er at alle slags metaller som vanligvis brukes i elektriske ledere - herunder signal- og høyttalerkabler - varer evig i tørre, ikke-korrosive miljøer som man vanligvis har i lytterom i de tusen hjem.

Allerede i det kabeltråden trekkes, får den et beskyttende lag av lufttett oksid som forhindrer yterligere korrosjon for all fremtid - med mindre kabelen jevnlig utsettes for miljøer hvor dette beskyttende laget stadig ødelegges.

Dette er et ikke-problem for trådstarter.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Dette fører oss jo egentlig inn på en annen del av forumet som diskusjonstema...
Jeg er fortsatt av min oppfattning.

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
Dette fører oss jo egentlig inn på en annen del av forumet som diskusjonstema...
Men jeg sier ikke det NTH sier er feil, jeg bare undres på hvorfor f.eks man bytter ut el anlegg i hus etterhvert som de blir gamle...
Driver kablene å motsier NTH? Det må jo være en skandale..
Sannheten er vel mer nyansert en din professor har skrønet/lært? (Grøss...) for deg... sa han virkelig bortimot evig? Da må han ha vært bortimot inkompetent i sitt fag..
Grunnen til at el anlegg blir byttet ut er stort sett behov for økt kapasitet, ikke fordi det taper seg med alder.

Problemet du nevner var aldri nevnt på HiT så det er mulig at de har like inkompetente folk til å undervise som NTNU.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Imperial skrev:
Dette fører oss jo egentlig inn på en annen del av forumet som diskusjonstema...
Men jeg sier ikke det NTH sier er feil, jeg bare undres på hvorfor f.eks man bytter ut el anlegg i hus etterhvert som de blir gamle...
Driver kablene å motsier NTH? Det må jo være en skandale..
Sannheten er vel mer nyansert en din professor har skrønet/lært? (Grøss...) for deg... sa han virkelig bortimot evig? Da må han ha vært bortimot inkompetent i sitt fag..
Som du sier: dette er en annen diskusjon. Veldig gamle kabler har ofte problemer med sprø isolasjon - det er én av grunnene til at man skifter ut gamle elektriske kabler. En annen grunn er at moderne hus har helt andre krav til strømkapasitet - og at man sånn sett velger å skifte ut. Men ellers? Jeg har hatt gamle radioer og forsterkere som er 40-50-60 år gamle - høyttalerkabler som fortsatt er i bruk etter 25 år og vel så det - og det fungerer helt prikkfritt.

Man finner jo ellers jevnlig gammelt sølv og kobber fra mange tusen år tilbake - tørt oppbevart, kan man trygt si at det varer evig.

Greit nok at du mener at trådstarter bør kjøpe nye kabler - men gi ham en bedre grunn enn korrosjon på de - i korrosjonssammenheng - nesten helt nye kablene hans.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
;D
Det er grunnen jeg gir ham. (Eh, nå finnes det bedre kabler okke som enn TL 3 og da, som jeg nevnte..)

Grunnen er som regel att problemene kommer i hver ende, og jobber seg langsomt innover fra dem.
Etter en 6-8 år i inneklima, er det ett tap. Kan være veldig variende selvsagt....
Det er både fukt i inneluft og masse metaller (som i støv...) Det blir faktisk ikke så ideelt som du tror... Maling som avgir gasser (anlegga våre står bortimot inntill veggene i husene våre....), listen er fælt lang og skummel...

Midt på kabler om man kapper dem, er det neppe skjedd noe, som grunnet det du sier, der har det enda ikke kommet inn oksygen og fukt.

Løsningen kan jo være å kappe litt av hver ende å reterminere med nye plugger.. men til prisen av noe slikt, kan man heller kjøpe ett par med nye kabler..

mvh
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Imperial skrev:
;D
Det er grunnen jeg gir ham.

Grunnen er som regel att problemene kommer i hver ende, og jobber seg langsomt innover fra dem.
Etter en 6-8 år i inneklima, er det ett tap. Kan være veldig variende selvsagt....
Det er både fukt i inneluft og masse metaller (som i støv...) Det blir faktisk ikke så ideelt som du tror... Maling som avgir gasser (anlegga våre står bortimot inntill veggene i husene våre....), listen er fælt lang og skummel...

Midt på kabler om man kapper dem, er det neppe skjedd noe, som grunnet det du sier, der har det enda ikke kommet inn oksygen og fukt.

Løsningen kan jo være å kappe litt av hver ende å reterminere med nye plugger.. men til prisen av noe slikt, kan man heller kjøpe ett par med nye kabler..

mvh
Så du kan ved en blindtest skille mellom "ferske" og kabler som er "utgåtte" på dato?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
De sier det koster å ha rett...
Jeg har sagt min mening, jeg står ved den.

For å få emnet litt tilbake på "track" så sier jeg jo att det kan være en fordel å også vurdere bedre interconnect, helst da en nyere interconnect om man vurderer en bedre kilde, også den nyere...
Dette makes no sense? Jo eldre en kabel er, jo mer ville jeg jo lagt vekt på nettopp att den er ... gammel..bl.a
Dette med att kabler varer evig, ja det sikkert flesteparten som tror dette, bl.a på bakgrunn av professorer på NTH og hva man nå er av eksperter...
Selvsagt, det er jo en gratis religion det.
Idealistiske teorier og praksis, det er litt forskjell.

Edit: Da var testen av Groover Huffmann Klar ser jeg på Positive Feedback: http://www.positive-feedback.com/Issue59/huffman.htm
;D
På den annen side... tweakern gav bort en kabel til sin bror her om dagen, kom hjem og oppdaget att den var vital i oppsettet...
Her sitter jeg og furter litt, uten lyd i det hele tatt.. :p Vel, trenger sikkert en ny da...

mvh
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
gismo skrev:
Sterk anbefaling....litt over nevnte sum ;)

gismo
Den så spennende ut, men var litt lav oppløsning på usb. Kunne tenkt meg samme oppløsning som coax har..
Volum også kanskje :s

Sandlien
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Se på bruktbørsen du,... bel canto dac 3.. knall
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Ulf-B skrev:
Jeg hadde en Primare A20 i mange år - og fikk anledning til å teste den med ganske mange DACer. Erfaringen er at A20 låter umiskjennelig A20 nesten uansett hva du bruker av DAC. Sånn sett er jeg litt usikker på hvor lurt det er å bruke oppgraderingspengene dine på en DAC. Men skal du først bruke pengene på en DAC, ville jeg gått for en DAC med en nøytral og distinkt klang. Benchmark DAC-1, kanskje? - det fungerte bra hjemme hos meg da jeg solgte CDspilleren min og gikk over til Squeezebox.
Altså: Mulig lydsignaturen ikke endrer seg nevneverdig, men oppløsning og kvalitet på lyden vil jo påvirkes i stor grad av hva slags DAC man bruker, enten det er den innbygde i lydkortet eller cdspilleren, eller det er en ekstern!
Jeg skjønner ikke hvordan en forsterker skal være avgjørende for om du trenger en bra DAC, eller ikke, hvis den ikke er så ræva at den ødelegger lyden uansett hvor bra signal den får inn.
Jeg regner ikke med at det er tilfellet her?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HHH skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg hadde en Primare A20 i mange år - og fikk anledning til å teste den med ganske mange DACer. Erfaringen er at A20 låter umiskjennelig A20 nesten uansett hva du bruker av DAC. Sånn sett er jeg litt usikker på hvor lurt det er å bruke oppgraderingspengene dine på en DAC. Men skal du først bruke pengene på en DAC, ville jeg gått for en DAC med en nøytral og distinkt klang. Benchmark DAC-1, kanskje? - det fungerte bra hjemme hos meg da jeg solgte CDspilleren min og gikk over til Squeezebox.
Altså: Mulig lydsignaturen ikke endrer seg nevneverdig, men oppløsning og kvalitet på lyden vil jo påvirkes i stor grad av hva slags DAC man bruker, enten det er den innbygde i lydkortet eller cdspilleren, eller det er en ekstern!
Jeg skjønner ikke hvordan en forsterker skal være avgjørende for om du trenger en bra DAC, eller ikke, hvis den ikke er så ræva at den ødelegger lyden uansett hvor bra signal den får inn.
Jeg regner ikke med at det er tilfellet her?
Vel - hjemme hos meg låt det uforskammet likt på min Primare A20. Dyr CDspiller, dyr DAC eller bare DACen i Squeezebox Classic? Jeg har hatt rikelig med slikt å teste med - men kan ikke si at jeg opplevde forskjeller verken i oppløsning eller i kvalitet på lyden. Ikke sammen med min Primare forsterker. Det låt ganske bra uansett - ikke noe "ødelagt" lyd - men såpass likt at jeg ikke kunne forsvare å bruke en haug med penger på en veldig dyr DAC eller en dyr CDspiller. Jeg har opplevd det samme med et par hjemmekinoanlegg i vennekretsen - hvor utfordringen har vært å ta stilling til om en ekstern DAC har noe for seg. Vi snakker om surroundreceivere i prisklasse rundt 10.000 kroner - altså ikke high-end, men helt greie saker. Med et par av mine DACer som motvillige prøvekaniner i slike "budsjettanlegg", er erfaringen ganske entydig: ikke noe stort poeng å bruke veldig mye penger på en ekstern DAC. Men med andre forsterkere og - ikke minst - andre høyttalere og annen akustikk - kunne resultatet sikkert ha blitt helt motsatt. Jeg ville bare ikke gi trådstarter inntrykk av at det er noen automatikk her. Sånn sett er det ikke så dumt å prøve før man kjøper.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Nå er jeg faktisk på vei til å kjøpe en HD20, så får nesten bare håpe det gjør en forskjell. Jeg hører jo forskjell på om jeg bruker data eller cd spiller til avspilling. Her tror jeg nok dac har endel å si, men sikkert også kablene jeg bruker. Så det trenger vi nok ikke diskutere :)

Håpet mitt er at det vil bli ett løft i oppløsning osv, ved å bruke HD20 mellom den noe gamle cd spilleren min. Og bedre lyd fra data..

Bare til info, Tara Labs kablene kostet ikke 500, men rundt 1500. Mulig forskjellen ikke er av betydning uansett :)

Mvh Sandlien
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Jeg tipper du hører forskjell, men du kan vel rapportere tilbake?
Uansett: Gratulerer med en knakende god DAC!
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Imperial skrev:
;D
Det er grunnen jeg gir ham. (Eh, nå finnes det bedre kabler okke som enn TL 3 og da, som jeg nevnte..)

Grunnen er som regel att problemene kommer i hver ende, og jobber seg langsomt innover fra dem.
Etter en 6-8 år i inneklima, er det ett tap. Kan være veldig variende selvsagt....
Det er både fukt i inneluft og masse metaller (som i støv.l...) Det blir faktisk ikke så ideelt som du tror... Maling som avgir gasser (anlegga våre står bortimot inntill veggene i husene våre....), listen er fælt lang og skummel...


Midt på kabler om man kapper dem, er det neppe skjedd noe, som grunnet det du sier, der har det enda ikke kommet inn oksygen og fukt.

Løsningen kan jo være å kappe litt av hver ende å reterminere med nye plugger.. men til prisen av noe slikt, kan man heller kjøpe ett par med nye kabler..

mvh
Man kan jo gætte på hvor denne tanke oprinder, men en kabelsælgers drøm er det jo. Kabler som sliddele :)

Men skal de andre komponenter ikke med også? Eller er forstærkere, DACs, højttalere, etc. ikke omfattede af disse angreb?

Er det måske specielle ondartede kabel bugs, der angriber disse?

Meget underholdende :)
 
C

Cyber

Gjest
Groove skrev:
Imperial skrev:
;D
Det er grunnen jeg gir ham. (Eh, nå finnes det bedre kabler okke som enn TL 3 og da, som jeg nevnte..)

Grunnen er som regel att problemene kommer i hver ende, og jobber seg langsomt innover fra dem.
Etter en 6-8 år i inneklima, er det ett tap. Kan være veldig variende selvsagt....
Det er både fukt i inneluft og masse metaller (som i støv.l...) Det blir faktisk ikke så ideelt som du tror... Maling som avgir gasser (anlegga våre står bortimot inntill veggene i husene våre....), listen er fælt lang og skummel...


Midt på kabler om man kapper dem, er det neppe skjedd noe, som grunnet det du sier, der har det enda ikke kommet inn oksygen og fukt.

Løsningen kan jo være å kappe litt av hver ende å reterminere med nye plugger.. men til prisen av noe slikt, kan man heller kjøpe ett par med nye kabler..

mvh
Man kan jo gætte på hvor denne tanke oprinder, men en kabelsælgers drøm er det jo. Kabler som sliddele :)

Men skal de andre komponenter ikke med også? Eller er forstærkere, DACs, højttalere, etc. ikke omfattede af disse angreb?

Er det måske specielle ondartede kabel bugs, der angriber disse?

Meget underholdende :)
Gøy med litt eventyr på morgenkvisten. I grunnen rart man får strøm ut av kontaktene i hus som er mer enn 10 år gamle.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Sandlien skrev:
Gøy med litt eventyr på morgenkvisten. I grunnen rart man får strøm ut av kontaktene i hus som er mer enn 10 år gamle.

+1 !
 
Topp Bunn