DABdings til analog tuner

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har en analog Magnum Dynalab MD-108 tuner, og savner NRK Klassisk sårt. Finnes det en dings jeg kan koble til for å kunne ta ned digitale signaler via denne tuneren? Magnum Dynalab selv har en DAC-modul som visstnok kan brukes - til $1000. Det er "litt" i overkant av hva jeg kunne tenke meg å spandere. Er det noe alternativ som koster litt mindre?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Savner du NRK Klassisk, fordi du ikke har det?
Har ikke du iTunes da, der har du i så fall både det du savner og mer til ;)
Mvh.KW
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Joda, jeg har iTunes, men jeg tenkte kanskje det var en måte jeg kunne utnytte tunerens kvaliteter for å få best mulig lydkvalitet. Hovedanlegget, med tuneren, står i kjellerstua, mens PC-en står oppe på "kontoret".
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skjønner ;)
Mvh.KW
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En "DAB -dings" gir deg stereo signal tilpaset de fleste AUX innganger på forforsterkere etc.
Du kan ikke nyttiggjøre deg noen av din analoge tuners kvaliteter ved å koble til en slik dings.
De koster vel fra 500 - 1000 kroner.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
En squeezebox da?

Har ikke prøvd det selv, men faren er stor for at det kommer en sånn i hus.
Såpass rimelig at en kan kjøpe den kun for nettradioen sin del og få nettverkstyring
av musikken som bonus.

Mvh.

Leif
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Løsningen blir nok på sikt en egen liten FM-sender. Jeg er i samme båt da jeg har en bråta med klassiske gamle tunere jeg gjerne vil fortsette å bruke. Ellers er jo Squeezebox glimrende, den har (nesten ) tatt over helt hjemme hos oss. CD-spilleren er pensjonert, div. tape- og LP spillere brukes bare ved spesielle anledninger.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Sukk. Nei, man må vel innse at før eller senere vil denne tuneren ha utspilt sin rolle. Kanskje jeg rett og slett skulle selge den nå og skaffe meg en anstendig DAB-tuner. Kan vel bruke DAC-en på min Audio Aero Capitole CD-spiller - har noen ledige innganger der. Men hvem kjøper en hi-end analog tuner idag? En samler kanskje? :-\ Og hva må man punge ut med for en bra DAB -tuner?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
.retteP skrev:
Løsningen blir nok på sikt en egen liten FM-sender. Jeg er i samme båt da jeg har en bråta med klassiske gamle tunere jeg gjerne vil fortsette å bruke. Ellers er jo Squeezebox glimrende, den har (nesten ) tatt over helt hjemme hos oss. CD-spilleren er pensjonert, div. tape- og LP spillere brukes bare ved spesielle anledninger.
En liten FM sender?
Hva skal du med det?
Og hva blir kvaliteten?
FM er ikke SÅ enkelt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Steinar_Lund skrev:
Sukk. Nei, man må vel innse at før eller senere vil denne tuneren ha utspilt sin rolle. Kanskje jeg rett og slett skulle selge den nå og skaffe meg en anstendig DAB-tuner. Kan vel bruke DAC-en på min Audio Aero Capitole CD-spiller - har noen ledige innganger der. Men hvem kjøper en hi-end analog tuner idag? En samler kanskje? :-\ Og hva må man punge ut med for en bra DAB -tuner?
Du finner sikkert en som ikke tror på at FM båndet stenges for kringkasting ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rent formelt har vi nok å forholde oss til EU's regler.
I dette tilfellet er det sikkert lokale regler som også gjør den ulovlig. Sjekk med Post- og Teletilsynet.
 

Frank Robert

Medlem
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
34
Antall liker
4
Sted
Østfold
Torget vurderinger
14
En "DAB -dings" gir deg stereosignal tilpaset de fleste AUX innganger på forsterkere etc.
Du kan ikke nyttiggjøre deg noen av dine analoge tuners kvaliteter ved å koble til en slik ting.
De koster vel fra 500 - 1000 kroner.
[/SITAT]
Cambridge har en tuner med analog inngang, fikk den gratis - og testet med et DAB adapter. Det funket som fjell. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
En Squeezebox for å ta inn nettradio blir hinsides mye bedre enn DAB overført via FM-sender. Å ha en analog tuner inne i kretsen kan ikke reparere eller forbedre noe som allerede er ødelagt!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes da fortsatt DAB-adaptere med innebygd FM-sender i salg.. dog er de fleste beregnet for bilbruk, men et 12V adapter er da ingen hindring..??
De fleste DAB-radioer har da i det minste en headsett utgang, - og noen ren linje, men er det lydkvalitet det står om så er det vel ingen vei utenom streamere...
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Vi er nok sære som vil ha dette til å funke ja. :p Og virke skal det uten en app.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Ja, tiden går problemene består :p
 
Topp Bunn